Tradera - Hur gör man?

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Wakuran »

Uhmm, jag fick i uppdrag av en kompis att sälja ut litet grejer från hans vindsröjning, och tänkte lägga ut på Tradera. Då jag är helt nybörjare på sånt undrade jag mest hur man bör gå till väga, hur man sköter allt och vad man bör tänka på etc. Om någon skulle ha några tips.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Mithroth »

* Utförliga beskrivningar på sakerna
* Bra foton, ur olika vinklar
* Lägg i rätt kategori
* Tydlig rubrik
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av burnout »

Bra packat, och ta inte betalt för packmaterial det retar upp köpare lägg det i så fall på utropspriset.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Grumme »

Lägg ut annonserna så att auktionerna får en "bra" sluttid, d.v.s. inte mitt i natten en vardag, utan kanske hellre någon kväll kl. 18-21.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Wakuran »

Tack för tips, hittills. Några tips om packning och postande? Jag hade litet övriga saker att posta iväg egentligen som inte har med försäljning att göra.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Basse »

Wakuran skrev:Tack för tips, hittills. Några tips om packning och postande? Jag hade litet övriga saker att posta iväg egentligen som inte har med försäljning att göra.


Nominalvara när det kommer till frimärken rekommenderas, du sparar några korvören per frimärke. Beroende på vad du skickar så ha dessa tumregler för emballage från kärnan och ut: Produkt - Mjukt omslag - Hårt Omslag. Det skyddar bra.

Om det är många annnonser (tolkningsfråga) så rekommenderar jag även Tradera ProLister för enklare process. Programmet ser ut som Excel med lite andra menyer. Där kan du skapa dina annonser offline om du vill, men självklart online också. när du är klar med allt skapande så loggar du in på tradera med programmet och alla annonser laddas upp mot ditt konto.
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Wakuran »

Jag funderade på att bara skicka allt genom Posten. Vet inte hur mycket olika saker det blir. Det borde funka?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Mithroth »

Våg och linjal/måttband/tumstock kan också vara bra att ha för att göra korrekt bedömning av portokostnaden.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Wakuran »

Mithroth skrev:Våg och linjal/måttband/tumstock kan också vara bra att ha för att göra korrekt bedömning av portokostnaden.

Mina föräldrar har någon gammal brevvåg någonstans...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av burnout »

Kom i håg att brev över 25cm breda och brev tjockare än 3 cm är 12:- extra. Men är det mycket som ska iväg så har posten något som B-post kuvert färdigfrankerat (nu är jag lite osäker om man) måste köpa 10 st för 350:- men dom tar upp till 1 kg!!! och 35:- för att skicka ett 1kilos brev är skitbilligt. Men hör på ett Postkontor (sv kassaservice går bra med)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Wakuran »

Hur fungerar det med Paypal / Payson, förresten? Det skulle tydligen signalera seriositet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Hur fungerar det med Paypal / Payson, förresten? Det skulle tydligen signalera seriositet.

Nja det skulle jag inte säga ger någon extra bild av det, man kan vara bra för räddhågsna. Själv har jag som köpare aldrig använt det, inte en enda gång.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Wakuran »

Min första tanke var att det kändes som ännu något nytt att behöva sätta sig in i, men om man får fler köpare och högre bud skulle det eventuellt kunna vara värt det. Som köpare skulle jag antagligen bara använda mitt vanliga bankkonto.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tror faktiskt inte du får fler köpare med det, men det är bara en känsla jag har inte sett några faktiska siffror på den här saken. Själva buden i sig lär inte påverkas över huvud taget av Payson/Paypal, så de blir inte högre på grund av det, snarare skulle de i så fall bli lägre i och med att folk som använder dem är mer tveksamma och oroliga, inte typen som slår på stort om man säger så.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av burnout »

Internationella budgivare gillar paypal7payson mer än svenska budgivare, men kom ihåg att lägga på 4-5-6% på köpesumman på någon av dom. Det är problemet med oss(nordbor) vi vill inte betala mer i efterskott än det står i auktionen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Wakuran »

Det här kanske är en dum fråga, men hur fungerar det med att ställa/ svara på frågor angående försäljningsobjekten?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Looding »

Ställa fråga: logga in på ditt traderakonto, gå in på auktionen i fråga, klicka på "ställ en fråga till säljaren", skriv frågan, skicka frågan,

Svara på fråga: logga in på din mail som är kopplad till ditt traderakonto, öppna mailet med frågan, tryck "svara", skriv ditt svar, skicka svaret.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Wakuran »

Looding skrev:Ställa fråga: logga in på ditt traderakonto, gå in på auktionen i fråga, klicka på "ställ en fråga till säljaren", skriv frågan, skicka frågan,

Svara på fråga: logga in på din mail som är kopplad till ditt traderakonto, öppna mailet med frågan, tryck "svara", skriv ditt svar, skicka svaret.

Ah, det var så enkelt, alltså. Tack. [:)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Wakuran »

Ännu en dum fråga. Det verkar inte som man kan koppla sitt bankkonto till Tradera? Skickar man sitt bankkonto via mail till vinnaren, eller? Jag är helt novis på det här fortfarande...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tradera - Hur gör man?

Inlägg av Looding »

Jepp, man skickar ett vinnarmail. Antingen kan man göra detta automatiskt via tradera (har aldrig gjort det) eller manuellt från sin mail. När auktionen går ut skickar tradera säljarens och köparens kontaktuppgifter till varandra.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Skriv svar