Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan?

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Cadial »

Labrador Road 26 skrev: Snälla visa på någonting att det är billiga läsprodukter som håller branschen vid liv.
.

Manga, i Japan; tvahundra svartvita sidor pa daligt papper for en billig penning?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev:
Labrador Road 26 skrev: Snälla visa på någonting att det är billiga läsprodukter som håller branschen vid liv.
.

Manga, i Japan; tvahundra svartvita sidor pa daligt papper for en billig penning?

Fast de tidningarna ska iofs också gå med förlust, egentligen, och mest ses som reklampelare för de senare boksamlingarna.

Angående tidningar kontra album tycker jag problemet snarare är distributionsmonopolet än tidningarna i sig. Dessutom är tidningarna ändå för dyra jämfört med vad man får för pengarna. 1973 kostade en 36-sidig Kalle Anka-tidning 1.90, vilket blir 12 kr omräknat i dagens pengavärde. Idag kostar en 52-sidig Kalle Anka-tidning mer än 30 kr, om index hade bibehållits skulle det bli 18 kr.

Sen så känns det inte som albumutgivningen är tänkt att ges ut till samlare primärt. När jag kollade in utgivningen 2012 kändes det som det bara var något tjugotal albumutgåvor som riktade sig till samlare i någon större utsträckning.

Jag kan förstå resonemanget att lyxig samlarutgivning finansierar annan utgivning, men jag är tveksam till att det stämmer, framför allt då det mest är Egmont och Bonnier som ger ut typiska samlarutgåvor, och de ger inte ut särskilt många nysatsningar på svenska serier.

http://urhunden.se/albumlistor/seriealbum-2012/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Gammelsmurf »

Wakuran skrev:Men samlarmarknaden och läsarmarknaden är ju ändå två olika marknader.

Inte nödvändigtvis. Jag är exempelvis både samlare och läsare. Och säljare.

Sveriges serienördar är inte fler än att de överlappar varandra på de planen. Sen är de olika individernas smak inte sällan helt annorlunda och där överlappar man inte alltid varann, men det är ju en annan femma.

Wakuran skrev:Att gamla Blårockarna säljer sämre beror på andra premisser än de för att förlagen inte vågar ge ut nya grejer.

Ny är det så, men upprinnelsen till att dagens fjortonåringar inte läser Blårockarna är att man slutade ge ut albumen mitt i sviten på nittiotalet. I Sverige finns det 18 nummer, i Frankrike finns det 56 nummer. I Danmark vet jag att det kommit ut mellan 40-50 nummer. Linda & Valentin finns i 16 svenska utgåvor och 22 franska (21 numrerade och en onumrerad från 1979). Nataschas Äventyr finns i sju svenska utgåvor och 20 franska. Detta är ett genomgående tema. De stora förlagen slutade ge ut kvalitativa franskbelgiska albumserier på nittiotalet och det krävdes att en svensk entusiast (Jonas på Albumförlaget) tog tag i utgivningen igen för att vi alls skulle få hit lite nya titlar i detta seriemässigt efterblivna klimat. Det är alltså inte att undra på att dagens fjortonåringar inte läser franskbelgiska albumserier eftersom sådana inte finns varken i den vanliga handeln, i deras skolmiljö eller knappt ens på biblioteken längre. Däremot öser förlagen ut (i mitt tycke) skit som Bamse i inbundna dyra böcker, som om det inte redan vore plättlätt att skaffa sig Bamse i tidningsformat för den som är hugad.

Wakuran skrev:Edit: Jag tror inte samlarna är en tillräckligt stor grupp för att spela in särskilt mycket på serieutgivningen som helhet. Och de utgivningar som kan tänkas rikta in sig mot samlare är nästan alltid omtryck av material som redan getts ut, så det är ganska obetydligt för nyare serier. Att gamla samlargrejer inte säljer lika bra längre har inte heller någon betydelse, mer än möjligen som ett resultat av ett sjunkande serieintresse som helhet, inte som en direkt orsak i sig. Men det intresset får man knappast upp igen genom att enstaka 30-50 år gamla tidningar och album är dyra och svåra att få tag i. För ett sånt intresse behövs det en marknad där nya serier är billiga, distributionen fungerar och det finns ett stort och brett utbud oavsett vilken personlig smak man har.

Där är jag helt enig och jag anser att det är förlagen själva som lagt grunden till den här situationen genom att satsa smalt på det allra senaste från USA istället för att fortsätta ge ut kvalitetssviter som man befann sig mitt i när man bestämde sig för att dra ur pluggen. Därför finns det inget intresse idag, ingen föryngring av samlarna och därför blir vår marknad darrig och lättmanipulerad. Kastar vi då in Tradera i den situationen så blir en svag marknad bestående av få samlare snabbt översköljd med material och därför raskt mättad. Det är flera olika beslut och händelser som skett över lång tid som medverkar till att vi samlare är ett åldrande släkte som inte är fler än att vi ofta känner varandra.

APenny4YourThoughts skrev:Det var klarspråk. Tack.

I grunden vill du att priserna ska vara så höga som möjligt så att samlare inte kan bli kompletta, för det ökar intresset och ger säljare incitament att fortsätta hålla liv i verksamheten?

Det är klart att jag inte vill att samlarna blir kompletta eftersom det dödar intresset för en titel hos den enskilde individen om man sitter där med hela sviten i NM. Om då nästan alla av de få samlare som finns inom en gren börjar sitta med kompletta sviter i höga skick och inga nya samlare ansluter ur de yngre leden så dör marknaden. Om detta sedan motverkas genom höga priser, liten tillgänglighet eller något annat spelar mindre roll. Vill man hålla marknaden vid liv, och det hoppas jag att de flesta av oss vill, så måste man skapa förutsättningar för att så blir fallet. Låt vara att det kanske blir tal om "konstgjord andning", men bara verksamheten rullar under vår levnad så räcker det. Det är detta vi tycker är roligt, vill våra barn sen inte bevara våra livsverk så lider vi inte av det när vi är borta.

Ja, den biten håller jag med om att den är egoistisk men det struntar jag i. Jag tycker om serier, jag tycker mycket om vissa typer av serier och jag skulle bli djupt olycklig om mitt samlarområde dog ut under min levnad.

APenny4YourThoughts skrev:Jag tror anledningen är ett vikande intresse för serieläsning, vilket i sin tur gör att samlarkärnan koncentreras till medvetna kunder, som i sin tur inte går att lura hur som helst längre. Är det så att fransk-belgiskt av hävd har varit en kassako av guds nåde? Enkelt att köpa in av icke-upplysta säljare och enkelt att sälja med gigantiska marginaler till insatta samlare? Det skulle vara intressant om någon säljare ville presentera sina marginaler från när albumen stod på den absoluta toppen i samlarsvängen. 300 procents marginal? 400? Ännu mer?

"Lura" är ett sådant tråkigt ordval, som att handlarna med fingrarna formade i pyramid sitter och Mr. Burns-ler över hur "korkade okunniga Svenssons släpper dyrgripar för loppispengar som jag sen kan pracka på samlarna för femhundringar styck".

Vad det egentligen handlar om är en kulturgärning, man räddar kvalitetsserier från ungarnas serieback och låter dem istället hamna i förvar hos människor som vet deras värde och förvarar dem därefter.

APenny4YourThoughts skrev:Är det så att traditionella säljare i mångt och mycket skyr Blocket/Tradera/Facebook som pesten för att deras roll som mellanhand suddas ut? När jag går in i en seriebutik får jag oftast samma känsla som när jag går in i en bilhall. Jag vet att jag kommer att göra en dålig affär. Kanske borde man fokusera på att hitta mervärde i annat än in/ut-priserna? Peter på Seriebörsen i Linköping känns som ett bra exempel på någon som tänker utanför 70-talsboxen.

Hm, jag skulle säga att det inte nödvändigtvis behöver vara så att seriehandlare sitter och häckar i sin lilla butik tills kronofogden beslutar sig för att stänga verksamheten eller hyresvärden sparkar ut gubben på grund av obetalda hyror. Många säljare, framförallt de lite yngre (jo, jag vet, "yngre" i de här sammanhangen handlar om personer under 50 [B)]) är aktiva på Tradera som säljare och Blocket som köpare, men det beror lite på hur individen i fråga har tagit till sig vanan av att använda datorer. Det finns fortfarande säljare som knappt har ett mailkonto och anser att "datorer är inget för mig, jag kör på som jag alltid gjort för dög det på 80-talet så duger det idag". Jag känner flera sådana. Sen finns det självfallet sådana som jag själv som tidigt la om stora delar av min försäljning till nätet. De gamla meterlånga lagerlistorna som skickades ut via mail eller brev kastades ut och ersattes av en webbutik med databas och bilder på varje objekt och kundkorg. Samtidigt sålde man det lite roligare via exempelvis Tradera eller olika nätforum, saker man insåg skulle bli svårt att prisa rätt och där man förstod att det fanns ett sådant intresse att budkrig kunde uppstå. Under tiotalet år var nätet en bra källa till att inte bara nå en större marknad utan även till att knyta kontakter och hitta inköp som man annars aldrig hittat. Jag körde exempelvis och köpte och hämtade upp samlingar i hela Skåne när folk hörde av sig till mig via min hemsida. Jag kom och hämtade istället för att, som de gamla handlarna gör, bara sitta på röven i sin butik och låta folk komma släpande med flyttkartonger till deras butik.

Jag är övertygad om att jag snabbt skulle kunna läsa in mig på ett annat samlarområde och sätta igång och sälja lika bra inom detta område som jag gjorde när det gällde serier, det handlar om hur aggressiv man är och hur ambitiös man är. Det är alltså inte min egen avsaknad av klirr i kassan som driver mig till att röra upp damm om det här. Det är snarare att jag ser att marknaden backar oroväckande fort och det gör mig upprörd som samlare.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Labrador Road 26 »

Cadial skrev:Manga, i Japan; tvahundra svartvita sidor pa daligt papper for en billig penning?

Vilket nog är en utomordentlig inkörsport till ett större och kraftigare seriekonsumerande.
Wakuran skrev:Jag kan förstå resonemanget att lyxig samlarutgivning finansierar annan utgivning, men jag är tveksam till att det stämmer...

Jag vet inte heller om det är lyxböckerna som finansierar den övriga utgivningen. Men om man tittar på vad förlagen väljer att ge ut så ser man snart att de mer och mer tenderar att övergå allt oftare till inbundet. Så även nere på kontinenten. Jag menar att det sonika räcker med att titta på utgivningen nu jämfört med för 10 år sedan, 20 år sedan och 30 år sedan och man ser mönstret. Varför väljer man att ge ut en Gastonbox för 1000 kr istället för något motsvarande Trumfserien/Örnserien? Troligen av det enkla skälet att där kan man få satsningarna att gå runt.

Även Lennon har sagt att han lutar åt mer inbundna album för Albumförlaget. Inkalsamlingen ges ut, men motsvarande Epix finns inte, för det är inte lönsamt. Titta på trenderna så ser väl även du att den breda massutgivningen inte finns längre, i alla fall inte i samma omfattning som tidigare. Möjligt att den får en ersättare i digitala skiftet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Jag vet inte heller om det är lyxböckerna som finansierar den övriga utgivningen. Men om man tittar på vad förlagen väljer att ge ut så ser man snart att de mer och mer tenderar att övergå allt oftare till inbundet. Så även nere på kontinenten. Jag menar att det sonika räcker med att titta på utgivningen nu jämfört med för 10 år sedan, 20 år sedan och 30 år sedan och man ser mönstret. Varför väljer man att ge ut en Gastonbox för 1000 kr istället för något motsvarande Trumfserien/Örnserien? Troligen av det enkla skälet att där kan man få satsningarna att gå runt.

Även Lennon har sagt att han lutar åt mer inbundna album för Albumförlaget. Inkalsamlingen ges ut, men motsvarande Epix finns inte, för det är inte lönsamt. Titta på trenderna så ser väl även du att den breda massutgivningen inte finns längre, i alla fall inte i samma omfattning som tidigare. Möjligt att den får en ersättare i digitala skiftet.

Och det är ju tråkigt, det behövs en opretentiös massutgivning så att inte hela seriemediet blir en ren ghettomarknad. [B)]

Förresten, källan jag hade till inflationsuppgiften låg här, om det är något annat man vill räkna på:

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Eko ... 3&end=2012
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Labrador Road 26 »

Som flera andra varit inne på behövs det en viss minimängd av intresserade för att hålla en marknad vid liv. Eftersom påfyllningen av nya serienördar är minst sagt skral är jag rätt övertygad om att seriemarknaden redan är på väg att dö ut. Det är mest en fråga om hur lång tid det kommer att ta. Precis som Gammelsmurf var inne på spelar masspsykologin en viss roll. Samlare behöver också känna att de tillhör en viss grupp. Ibland är nog själva gemenskapen viktigare än vilka objekt man lyckas komma över.

Det är med serier som med allt annat. Det behövs en livkraftig och inte allt för liten krets av involverade för att det ska går runt. Problemet nu är att för få tillkommer och för många försvinner. Du kan helt enkelt inte locka nybörjare med Carl Barks samlade verk för flera tusen utan behöver lågprisalternativ. Det är inte svårare än så. Men det är också där Moment 22 kommer in, för den typen av utgivning har svårt att stå på egna ben. I och med att Egmont så tydligt distanserar sig från att hålla fast unga seriefantaster när dessa lämnat stadiet där leksakerna lockar, sänker de så att säga sig själva.

Tyvärr bidrar inte SeF direkt med främjande åtgärder för att bredda och öka stocken av seriekonsumenter heller. De lallar mest omkring och koncentrerar sig på serieskapare och redan inbitna. Men åtgärder för får fler barn fast i seriernas garn lyser med sin frånvaro oftast.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tlaago
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 19:24

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av tlaago »

Wakuran skrev:Dessutom är tidningarna ändå för dyra jämfört med vad man får för pengarna. 1973 kostade en 36-sidig Kalle Anka-tidning 1.90, vilket blir 12 kr omräknat i dagens pengavärde. Idag kostar en 52-sidig Kalle Anka-tidning mer än 30 kr, om index hade bibehållits skulle det bli 18 kr.


Att serier har blivit dyrare har varit uppe i forumet tidigare.
Inflation jämställs med KPI. Vad som ingår i KPI är inte till helt klart, det som är helt klart är att de räknar med teknisk utveckling som allmänna prissänkningar:
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/A ... er-andras/

Bild

När nästan allt som produceras i Sverige (resor, el, mat, hyra och tjänster) blir mycket dyrare är det svårt att tro att den verkliga inflationen ligger på 0-2 % per år.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Säljer ni sämre på Tradera idag än för fyra/fem år sedan

Inlägg av Magnus »

tlaago skrev:
Wakuran skrev:Dessutom är tidningarna ändå för dyra jämfört med vad man får för pengarna. 1973 kostade en 36-sidig Kalle Anka-tidning 1.90, vilket blir 12 kr omräknat i dagens pengavärde. Idag kostar en 52-sidig Kalle Anka-tidning mer än 30 kr, om index hade bibehållits skulle det bli 18 kr.


Att serier har blivit dyrare har varit uppe i forumet tidigare.
Inflation jämställs med KPI. Vad som ingår i KPI är inte till helt klart, det som är helt klart är att de räknar med teknisk utveckling som allmänna prissänkningar:
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/A ... er-andras/

Bild

När nästan allt som produceras i Sverige (resor, el, mat, hyra och tjänster) blir mycket dyrare är det svårt att tro att den verkliga inflationen ligger på 0-2 % per år.


Mat som produceras i Sverige har säkert blivit dyrare, men totalt för livsmedel ligger det lite under den totala KPI. Billigare utländsk mat är ett större inslag idag.

Billigare, importerade, översatta serier skulle vi gärna se mer av också! Eller hur!?! [^]
Simma lugnt!
Skriv svar