När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en söndag?

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en söndag?

Inlägg av Grumme »

En liten fråga om Tradera:

Tänkte lägga upp några auktioner den här månaden, med avslut en söndagkväll omkring lön.
Borde jag välja söndagen 23/2, eller söndagen 2/3 som slutdatum? Vad blir mest fördelaktigt för mig som säljare? [?]
Senast redigerad av 1 Grumme, redigerad totalt 0 gånger.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en sönd

Inlägg av jens-olof »

Efter att lönen betalats ut.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en sönd

Inlägg av Grumme »

jens-olof skrev:Efter att lönen betalats ut.


Jo tänkte också det först, men det blir trots allt 3-5 dagar efter lön.
Om jag lägger avslut den 23:e, så hinner folk inte göra av med pengarna på annat, som t.ex. räkningar. [:o)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en sönd

Inlägg av Kung Orne I »

Jag tycker mig märka att vardagskvällar är bättre än helgkvällar.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en sönd

Inlägg av Grumme »

Kung Orne I skrev:Jag tycker mig märka att vardagskvällar är bättre än helgkvällar.


Så pass? Intressant. [:)] Jag har alltid trott att söndagar borde vara optimalt.
Någon speciell vardagskväll? Fredagar eller?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en sönd

Inlägg av burnout »

Mitt i veckan, Jag har en del som slutar i morgon (inga serier denna gång heller) och jag tycker det mera besök/mera frågor än när jag ska avsluta en helg. Men det kan bero på andra orsaker med.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en sönd

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag skulle säga tvärtemot Jens-Olof, strax innan lön så budgivaren kan betala i samma veva som övriga räkningar, och då hinner man som säljare liksom genskjuta de säljare som väntar med avslut till efter lön. Alltså att du har avslut strax innan, men kan vänta in betalning några dagar extra.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en sönd

Inlägg av Grumme »

Labrador Road 26 skrev:Jag skulle säga tvärtemot Jens-Olof, strax innan lön så budgivaren kan betala i samma veva som övriga räkningar, och då hinner man som säljare liksom genskjuta de säljare som väntar med avslut till efter lön.


Mycket bra tänkt där, LR. [^]
Då har vi röster för båda alternativen. Fler får gärna komma med tankar och idéer kring det hela. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en sönd

Inlägg av Labrador Road 26 »

Angående avslut på helg kontra vardag så tror jag det ligger mycket i det Orne och Burnout säger. Vill man nå de på Tradera som motsvarar söndagsbilister eller de som mer har det som en livsstil och är inne var och varannan dag? För regelbundna Traderare spelar det nog väldigt liten roll när en auktion går ut, man går ändå in sista sekunden och lägger sitt bud när det väl är dags. Hoppas man på att fånga in eventuella strösurfare som mest bara klickar runt på måfå en söndagkväll finns det nog risk att man hoppas på för mycket. Får man in några sådana ökar nog även risken för trassel med betalning och annat.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en sönd

Inlägg av Magnus »

För att slippa problematiken med avlöningsdagar så kan man lämna kredit till slutet av månaden.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en sönd

Inlägg av Labrador Road 26 »

Magnus skrev:För att slippa problematiken med avlöningsdagar så kan man lämna kredit till slutet av månaden.

Det var precis det jag menade när jag pratade om att man kunde ha avslut innan löning för att föregå de säljare som har efter. Det blir lite underligt när du säger samma sak.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en sönd

Inlägg av Grumme »

Magnus skrev:För att slippa problematiken med avlöningsdagar så kan man lämna kredit till slutet av månaden.


Jag har inskrivet i min informationstext att det oftast går bra att vänta med betalning tills lönen inkommer, bara man kollar med mig först.
Har inte heller några uttalade krav på "betalning inom tre dagar" eller liknande, så ett avslut den 23:e borde kunna fungera, även om vederbörande får lön först den 27:e. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en sönd

Inlägg av Kung Orne I »

Fast risken är ju att vissa inte ens går in på Tradera innan dom får lön... Det är en hel vetenskap detta.

Jag tycker det är märkligt med auktioner som går ut t ex 25 december, men det är många även då.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en sönd

Inlägg av bas03 »

Lördag måste i alla fall vara mindre bra att ha avslut. Folk är ofta upptagna med annat då, antingen med familjen på dagen eller att man är borta på kvällen. Fredag kväll kan även vara risk att folk har planerat annat men vardagskvällar och söndagskväll är väl de flesta som ska upp och jobba hemma och kan roa sig med Tradera. Tillräckligt sent så barnfamiljer hinner natta ungarna men inte för sent för de som ska upp tidigt.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: När bör en auktion bäst avslutas om det ska vara en sönd

Inlägg av Rufus »

Jo, söndag kväll är det mest klassiska och många auktioner brukar också avslutas just då. Dock tror jag att har man riktigt bra, eftertraktade och svåra rariteter att erbjuda till bra utropspris, tror jag att det egentligen inte spelar någon vilken kväll man väljer och även före eller efter löning torde också mer eller mindre sakna betydelse, eftersom jag tror att de som är fattiga eller fattiga just innan löning inte hör till dom som köper värdefulla samlarföremål.
Skriv svar