Serier är till för att LÄSAS...

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Bubba
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 14 feb 2005, 02:02
Ort: Sweden
Kontakt:

Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av Bubba »

Jag förstår mig inte på dom människor
som stuvar ned alla sina serietidningar
i fina små plastkuvert för att sedan aldrig
ta ut dom igen. Förstår mig ej heller på människor
som istället för underhållningsvärdet som en serie
kan ge, endast ser hur samlarvärdet kan bli om dom
aldrig petar på tidningen. Struntar i om det är
ovanliga och dyra tidningar som Kalle anka och CO nr 1
eller första Fantomen. Nej utan jag LÄSER tidningen,
det som tecknaren vill att vi ska göra med andra ord.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag har mina värdefullaste, sällsyntaste serier i plastfickor, och läser dem varsamt, men visst läser jag dem! Till och med förstautgåvan av Gaston. Men jag bläddrar inte genom att knyckla ihop bortre änden av sidan och lyfta som om det vore en disktrasa, och jag viker inte runt bakvägen.

Mina barn vet att en del av pappas serier får de inte läsa, men jag kan läsa dem för dem när de vill.
Användarvisningsbild
Bubba
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 14 feb 2005, 02:02
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Bubba »

Har du på dig handskar när du läser,
eller tar en pincett och byter blad? [:D]
Nej men serietidningar torde vara en förbrukningsvara,
likt många andra varor som vi köper. Därför ser jag
det bara som larvigt att behandla en samling tidningar
som om det vore ens egna barn. Kanske har att göra med iofs
att min personlighet är väldigt mycket inställd på "slit och
släng".
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Lagom är bäst. Mina käraste favoritserier vägrar jag behandla som dasspapper, eller ens dagstidningar. Det är inte svårt att behandla ett värdefullt album med lite försiktighet. Nej, jag använder inte handskar, men jag bläddrar varsamt. Jag bläddrar genom att böja tidningen/albumet mjukt och släpper upp nästa sida med tummen. Det är minst lika bekvämt som något annat och låter mig läsa även gamla gulnade Tintin utan att de sköra sidorna spricker sönder (för det gör de annars).

Nej, jag är inte "slit och släng", men jag låser inte heller in dyrgriparna i plastfickor som inte får öppnas. De är till för att läsas, men därmed inte nödvändigtvis medvetet läsas sönder på några få läsningar.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Det är klart man är rädd om grejorn! Då varar de längre. Man kan ju jämföra med t.ex en bil: Du vill väl inte ha ett förstört säte eller vara av med en bildörr (och tänk om bilen börjar gå itu på andra ställen, kanske "oviktiga" saker som t.ex taket eller vindrutan) Bilen har samma funktion som en hel och fin bil men det är inte riktigt lika kul. Kanske ett lite extremt exempel, men du förstår nog principen. Om kanske 100år har vi säkerligen blivit av med vissa serieskatter som vi hade haft kvar om vi behandlat dem mer varsamt. Man skyddar en tidning, genom att lägga ner i en plastficka, från att åldras snabbt. Vill du inte att andra efter din generation ska få uppleva de serier som du älskar?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
aldryami
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 21 mar 2005, 17:45

Inlägg av aldryami »

Jag är sådan.
Jag menar en sån som förvarar serierna i något slags skydd.
Jag har mest Tintin men jag kan ärligt säga att jag inte läst ett Tintin album på säkert 10 år. Fast det beror dels på att jag kan dom så väl redan. Men dom står där i hyllorna väl inslagna.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag håller med Ingemar -- serier är till för att läsas, men jag vill gärna kunna läsa dem igen flera gånger under kommande decennier, eller i vissa fall sälja till någon annan som vill läsa dem.

Det enda jag har sålt hittils är i och för sig en liten trave X9-tidningar, och det mest för att få mer plats till alla de serier jag har kvar ... Men tack vare att jag var rädd om dem när jag läste dem fick jag 165:- inbytesvärde för dem, och det räckte till ett album jag ville ha ...
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Ni som bara vill läsa kan ju i alla fall glädja er åt att vi försiktiga idioter gör att det över huvud taget går att få tag i serier som inte nytrycks hela tiden.
Användarvisningsbild
aldryami
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 21 mar 2005, 17:45

Inlägg av aldryami »

Ingemar har helt rätt.

Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

quote:
Originally posted by Bubba

Jag förstår mig inte på dom människor
som stuvar ned alla sina serietidningar
i fina små plastkuvert för att sedan aldrig
ta ut dom igen. Förstår mig ej heller på människor
som istället för underhållningsvärdet som en serie
kan ge, endast ser hur samlarvärdet kan bli om dom
aldrig petar på tidningen. Struntar i om det är
ovanliga och dyra tidningar som Kalle anka och CO nr 1
eller första Fantomen. Nej utan jag LÄSER tidningen,
det som tecknaren vill att vi ska göra med andra ord.



De som stuvar ner alla sina serietidningar är antagligen rädda om dem. Jag anser att man kan läsa de tidningar/album/böcker som inte är så värdefulla, och de med högre värde kan stå i bokhyllan. Ett exempel: Samma Kalle Anka serie finns både i en Kalle Anka-tidning och i en Kalle Ankas guldbok, jag använder då givetvis tidningen framför boken.

Tecknarna vill säkert att man ska läsa deras serier, men jag tror också de uppskattar om man vårdar deras verk väl. Eller?
"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

*nickar*
Jo, en del serietidningar vill man ju helst ha kvar hela livet, gärna för andra generationer att läsa...

Så för några serietidningar jag har, speciellt inbunda infoböcker om ElfQuest, så har jag ett exemplar som läskopia och ett annat som "förvaringskopia", bara ifall att :)

Det var från början min plan, att ha kopior av allt!
Utmärkt bytesvara om inte annat, men nu får jag nog satsa på att försöka få en enkel uppsättning till att börja med som kan vara i varierande men ok skick.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Sedan jag fick barn har jag skaffat extrakopior på vissa, men man kan inte ha det på allt. Det är fullt nog i hyllorna.
Användarvisningsbild
Linus
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 10 maj 2005, 11:46
Ort: Sweden

Inlägg av Linus »

Jag värdesätter mina dyrgripar mer än mina kompisar.... nästan! [;)]
-Homer....use the fo...
-The force?
-No the forks!!
Användarvisningsbild
Kalle-samlaren
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 31 jul 2005, 17:34
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kalle-samlaren »

Alla tidningar i min Kalle Anka samling är till för att läsas. Dock så finns de äldre i plastfickor men det händer att man tar ut en eller två tidningar. Fast jag har ju årgångsböckerna så dem låter jag folk läsa först. Det är ju ingen idé om folk läser de gamla när det finns nyare kopior eller?
ymmij23
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 30 sep 2010, 12:24
Kontakt:

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av ymmij23 »

Håller helt med dig!
Har dock en Tintin och gerillan från 1987 bara läst max en gång då jag köpte den inplastad. Den rör ingen på! [:D]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av Erik S »

Jäklar vilken mastodontbump! :D
Välkommen till forumet, ymmij23!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Haha, ja, det kan man kalla en bumpus majoris. Om trådskaparen menar att tidningar och album är till för att läsas håller jag med, annars tycker jag gott serier som koncept tål att endast diskuteras också.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
ymmij23
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 30 sep 2010, 12:24
Kontakt:

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av ymmij23 »

Erik S skrev:Jäklar vilken mastodontbump! :D
Välkommen till forumet, ymmij23!


Det tackar jag för! [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av Agentum »

Hehe, jo det var en jäkla bump, snubben som startade den här tråden gjorde alltså 5 inlägg för 5 år sen så han är nog inne på nåt annat idag:-)

I övrigt så är serier självklart för att läsas annars har man missat nånting allvarligt, om de inte är läsbara har de ingenting här att göra, det är som om det skulel finas filmer man inte kunde titta på.

MEN för den delen menar jag inet tat man ska kasera sammlande, trots allt blir en del serier till värdeobjekt och kan man läsa dem genom reprinter osv så är det ju lugnt för mig om folk handlar Action Comics 1 för hundratals tusen dollars, det är ju en slags investerin och för de med pengar en möjlighet att äga the real deal.

Den rena spekulationne som gick över styr på 90-talet i USA och som nästan sänkte halva serievärlden där borta var dock helt förkastlig, de samlade på helt nya tidningar som tryckts i millioner exemplar, vad fan tänkte de med?

Serier som blir värda nåt är gamla, eftertraktade och i många färre ex. än de som vill äga dem, så är det bara, och det kommer aldrig ändras.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av Otherworld »

Vilken bump ja!

Jag förvarar dom flesta av mina tidningar i plastfickor, men jag läser vartenda en av dom. Varje serie jag har har jag för att jag ska läsa dom. Och visst samlar jag, men jag är en samlar/läsare. Och när jag läser så är jag lika försiktig med den dyraste, sällsyntaste som den billigaste skräptidningen jag har. Men så är jag :)
Skriv svar