Att inse att vissa serier man har knappast kommer att bli lästa eller läsas om

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Att inse att vissa serier man har knappast kommer att bli lästa eller läsas om

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
Rufus skrev:Jag tror att jag har läst allt i min seriesamling, och jag försöker att begränsa mig till att ha bara det allra nödvändigaste. Ändå blir det väldigt mycket.

Men det finns ju så mycket nödvändigt =P

Man borde kunna kompaktisera sitt boende på olika sätt, t.ex. en uppfällbar säng med inbyggd bokhylla... (Mycket praktiskt att bara kunna lyfta upp den på morgonen... [B)] )

Hörde att en kamrat / nörd hade bokhyllorna på tvärkant i sin lilla etta... Nu har han flyttat till större, men det är ju en lösning...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Att inse att vissa serier man har knappast kommer att bli lästa eller läsas om

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Hörde att en kamrat / nörd hade bokhyllorna på tvärkant i sin lilla etta...


Hur menar du? Hade han lagt ner bokyllorna. Hur kan det bli bättre?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Att inse att vissa serier man har knappast kommer att bli lästa eller läsas om

Inlägg av Agentum »

Nä han menar dem vridna 90 grader mot väggen, då kan ju fler få plats.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Att inse att vissa serier man har knappast kommer att bli lästa eller läsas om

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:Nä han menar dem vridna 90 grader mot väggen, då kan ju fler få plats.


Ah [:)] såklart.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Att inse att vissa serier man har knappast kommer att bli lästa eller läsas om

Inlägg av MAD »

OT
Wakuran, kompaktisera på det här sättet kanske?
https://www.youtube.com/watch?v=WB2-2j9e4co
/OT
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Att inse att vissa serier man har knappast kommer att bli lästa eller läsas om

Inlägg av nicklas.johansson »

Jag skulle nog vilja påstå att jag läst alla serier jag har, sånär som på en liten hög bestående av ca. 10 tidningar och något album som ligger på nattduksbordet. Nu köper jag inte så mycket serier (prenumererar på KA Extra och Dylan Dog, brukar köpa X9s färgnummer) och de jag köper är sådana som jag vill läsa. Visst, när jag hamnar på någon loppis kan det hända att en gammal samlarnerv slår till (och det är nog den stora anledningen till att jag läst mest Fantomen från 60- och 70-talet på sistone). Men samlingen i bokhyllan växer, och jag försöker rensa lite i den allt eftersom och någon gång om året hyr jag en bokhylla på en loppis och försöker sälja av lite som jag inte tror att jag kommer läsa om. Drar man detta i förlängning kommer jag till slut ha en hylla med bara de bästa serierna (enligt mig iallafall).
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Att inse att vissa serier man har knappast kommer att bli lästa eller läsas om

Inlägg av mib »

Fyller på med min egen erfarenhet i en gammal men ack så relevant tråd.

Tog upp samlandet för drygt ett år sedan, mest för att köpa på mig serier jag faktiskt läst en gång i tiden och tyckte var bra och ville läsa igen. Sen spåra det ur någonstans och övergick i det som beskrevs i början av tråden; komplettist (mycket bra och beskrivande ord förövrigt).

Som en ren uppskattning tro jag att förhållandet legat kring 1:5. Har med andra ord köpt cirka fyra gånger mer än jag läser. Det är läsandet som sker mer stötvis här och nu under hösten har det för första gången sedan starten lästs mer än det "kompletterats". Några dagar har inte lusten alls funnits där men när arslet planterats i fåtöljen och man väl börjat läsa så sugs man ju oftast in i serien och tiden bara flyter på.

Tror det som skiljer mest mellan böcker och serier är att en bok läser jag mer konsekvent om den är bra. En serie kan vara tok bra men den slutar ju ofta ganska fort och då kommer den där perioden med att välja en ny serie att läsa. Under den perioden är det så mycket annat som konkurrerar om fritiden, familjen, hemmet, TV, internet, spel osv. Men kommer jag igång igen med läsandet så är det oftast svårt att lägga ifrån sig serien helt.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Att inse att vissa serier man har knappast kommer att bli lästa eller läsas om

Inlägg av Agentum »

Ja nog är den relevant ännu iaf för oss som samlat på oss mer än vad som kan sägas vara normalt i serieväg.

Jag har minskat på inköpen mycket de senaste åren så det mesta blir läst trots allt, men det där med om man nånsin kommer läsa om det gnager en del i mig.

Man kunde ju frigöra en del utrymme, men det är alltid ångest att sälja nåt man känt för, men när man väl gjort det känner jag nästan alltid ingen ånger trots allt.

Men det gäller ju att komma dit med.

Är man av samlarnatur är ju själva samlandet en stor del medans ägandet sen kan vackla efter många år.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Att inse att vissa serier man har knappast kommer att bli lästa eller läsas om

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Är man av samlarnatur är ju själva samlandet en stor del medans ägandet sen kan vackla efter många år.

Man kan ju tänka sig att man har en samlarlista att bocka av på, och när objektet väl är införskaffat, så kommer det vara avbockat även om man gör sig av med det senare....

...eller är det ett logikbristande helgerån?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Att inse att vissa serier man har knappast kommer att bli lästa eller läsas om

Inlägg av Agentum »

Jo jag kan känna så, dvs man lyckades samla det och tyckte om det men efter många år senare känner man inte riktigt samma sak längre, man kanske helt är klart med samlandet inom det området.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar