Aktuella inköpsställen

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Aktuella inköpsställen

Inlägg av Vzzzzbx »

Hej!

Har ambition att börja komma igång lite med seriesamlandet igen nu när föräldraledigheter närmar sig sitt slut (än mer aktivt när min ledighet är slut vid årsskiftet)

Då det är ett bra tag sen jag höll på undrar jag vilka inköpsställen som är bra och billiga nuförtiden?
Adlibris och Bokus kan lämnas därhän [:o)]

Det gäller endast amerikanska serier av både Marvel och DC, främst Batman men även andra titlar efterhand. Har ett par prenumerationer på g dessutom.

Har tyvärr inte någon seriebutik i närheten (närmsta från Nybro är väl seriebubblan typ en timme bort) där jag kan gå in och kolla.

Tradera kollar jag men tradesen där verkar gå för typ 30-40 spänn mindre än nypris (de jag följt iaf). Då köper jag lika gärna nytt.

Några bra säljare på eBay som skickar till Sverige?

Sist jag va i svängen va Bookdepository heta men de verkar ha blivit dyra och mindre utbud? Antar iom Brexit :cry:

Någon som har erfarenhet av Amazon.se? Bra utbud och bra priser ser det ut som. Däremot inte så bra omdömen vad jag läst.

Tar iaf tacksamt emot tips på var man kan ha sina krokar nuförtiden.

/Marcus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Aktuella inköpsställen

Inlägg av Wakuran »

Hmm, jag köpte ju ibland från England förut, men det känns i princip inte värt det längre nu med Brexit. Hur är tullarna från USA nu när Biden kommit och ersatt Trump? Jag funderade också litet på Irland som alternativ till England, men har rätt dålig koll på den marknaden.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Aktuella inköpsställen

Inlägg av Rufus »

Jag misstänker att du redan har läst i den här länkade tråden, men ifall inte, så rekommenderas att göra det: viewtopic.php?f=19&t=3011
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Aktuella inköpsställen

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Jag misstänker att du redan har läst i den här länkade tråden, men ifall inte, så rekommenderas att göra det: viewtopic.php?f=19&t=3011

Jag vet iofs inte hur många av de där affärerna som tar in nytt Marvel och DC, och även postar ut. Staffars Serier och Comics Heaven i Stockholm borde göra det, men kan inte uttala mig om hur billiga de är...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Aktuella inköpsställen

Inlägg av Agentum »

Nej Brexit sköt mycket i sank, tyvärr.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Aktuella inköpsställen

Inlägg av Spip »

Sen ställde det till en del när DC beslöt att lämna Diamond (USAs enda renodlade seriegrossist) förra året och bytte till Lunar Distribution.
Det gjorde att alla seriebutiker måste beställa från två olika leverantörer vilket drar med sig högre kostnader med frakt och för oss seriebutiker utanför USA även dubbla tull och exportkostnader.

Från oktober nu i år kommer även Marvel lämna Diamond mot en tredje leverantör (Penguin Random House), vilket innebär ännu högre kostnader då man måste ta från tre olika ställen för att få allt...

Jag gjorde en provbeställning från Penguin i somras och är allt annat än imponerad, lådorna var så trasiga när de kom fram att transportbolaget hade varit tvungna att täcka dom med tejp för att inte sakerna skulle ramla ut.
Ömtåliga saker var packade i botten under tunga hardcovers, samma för pockets under TP:n vilket resulterat i böjda TP:n.
Sen hade dom absolut ingen förståelse för mina tull och exportkostnader så i och med att jag var tvungen bevisa att jag verkligen förstört allt som var skadat (ca en tredjedel av leveransen) för att de skulle kreditera dom blev det en rejäl förlustaffär.
Om något blir skadat från Diamond så får vi åtminstone behålla det och sälja billigare för att täcka en del av transportkostnaden.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Aktuella inköpsställen

Inlägg av MAD »

Vzzzzbx skrev:Hej!

Tradera kollar jag men tradesen där verkar gå för typ 30-40 spänn mindre än nypris (de jag följt iaf). Då köper jag lika gärna nytt.

/Marcus


Är det framförallt nyare seriematerial du är ute efter i sådana fall? Jag tycker att man ganska ofta hittar TPB för runt 50-lappen så länge det inte är av de nyare sorterna. Jag har själv haft en hel del ute för 30-50/st som inte såldes... Det var dock månader sedan jag orkade lägga ut så nu samlar jag saker på hög som jag nån gång i framtiden ska göra mig av med :-D
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: Aktuella inköpsställen

Inlägg av Vzzzzbx »

MAD skrev:
Vzzzzbx skrev:Hej!

Tradera kollar jag men tradesen där verkar gå för typ 30-40 spänn mindre än nypris (de jag följt iaf). Då köper jag lika gärna nytt.

/Marcus


Är det framförallt nyare seriematerial du är ute efter i sådana fall? Jag tycker att man ganska ofta hittar TPB för runt 50-lappen så länge det inte är av de nyare sorterna. Jag har själv haft en hel del ute för 30-50/st som inte såldes... Det var dock månader sedan jag orkade lägga ut så nu samlar jag saker på hög som jag nån gång i framtiden ska göra mig av med :-D


Lite blandat, kanske främst nyare jag kollat på vilket kan va förklaringen [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Aktuella inköpsställen

Inlägg av Agentum »

Men det gäller ju att köpa en hel del, då PostNord tar 75kr oavsett, har hört att de vill ha ännu mer framöver för sina fantastiska tjänster.

Jag köper just inget längre från UK, även om jag väl kan betala staten så är jag helt mot att ett bolag som inte är statens längre får hitta på vad de vill för att de har monopol.

Det var ju Kina de skyllde på och gör men lite extra klirr av andra som inte köpt skräp de inte tänker ta ut ens.

Obegripligt att ingen utmanar dem.

De kan inte ens förklara sin sk hanteringskostnad, då man ju betalt för frakten så har de redan fått sina pengar, det är inte mer med det.
Men vi har ju Europas sämsta auktionsmarknad med online med monopol, så man ska väl inte förvånas.

Sälja dina prylar, gör allt själv, bli blåst och vi skiter i dig, 10% för just inget annat än webutrymme och några chatanstälda då inga andra vägar finns.
En regel fins att man blir avstängd om man inte betalar dem, att nån skiter i att betala sin vunna auktion utan logisk anledning ger inget straff, har hänt mig några gånger och är högst irriterande.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar