Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

Den som vill köpa Spindelmannen nr 12 1979 på Tradera lär få det svettigt! Vår vän Longkorven lägger beslag på alla!
De två senaste ikväll. Min gissning är att han vill tömma marknaden på detta nummer och hoppas på att dessa ska dra iväg i pris som sitt syskonnummer i USA...

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Wakuran »

Hmm, det där "Key Issue" / "Första framträdande"-tänket har ju inte funnits i Sverige tidigare. Tur att jag redan äger ett ex...

Riskabel satsning, iofs...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av germund »

Det kvittar att det tänket inte finns i Sverige; det finns i USA och allt fler där samlar internationella utgåvor.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

germund skrev:Det kvittar att det tänket inte finns i Sverige; det finns i USA och allt fler där samlar internationella utgåvor.


Men denna svenska utgåva (12/79) lär dom få problem att samla på, då Longkorven roffar åt sig allting! [:o)]
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

Även nr 4 1991 sugs upp av Longkorven. Nästan så man tycker lite synd om alla andra som vill ha dessa nummer. [8]

Bild
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Grumme »

Elaka Ungen skrev:Även nr 4 1991 sugs upp av Longkorven. Nästan så man tycker lite synd om alla andra som vill ha dessa nummer. [8]


Det avspeglar sig i Seriekatalogens värdering också, så det lär väl ha pågått en tid får man förmoda.

https://seriekatalogen.se/title/#spindelmannen_3
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Rufus »

Jag är ganska oinsatt när det gäller suprhjälteserier, men jag har förstått att anledningen till att nr 12/79 är speciellt eftersökt, är att en viss Punisher var med för första gången i Sverige.

Både nr 12/79 och 4/91 må vara extremdyra på Tradera, men de har getts ut i massupplagor och lär dyka upp då och då på loppis eller second hand för några kronor.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

Rufus skrev: Både nr 12/79 och 4/91 må vara extremdyra på Tradera, men de har getts ut i massupplagor och lär dyka upp då och då på loppis eller second hand för några kronor.

Det skulle vara intressant om någon har info om ungefärlig upplaga.


Priserna är ganska galna i USA (Nr 129 gavs ut 1974, nr 300 kom 1988)
Bild
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Agentum »

Att folk har mer pengar än känsla för vad man samlar på är uppenbart, även inom andra områden har jag sett saker med trasig framsida tex, riktigt dåliga grejor gå för 2000, obegripligt då ingen väl vill samla på dåliga exemplar.

Är det fuffens tror ni?

Jag menar det är totalt vansinne ibland, skiten är inte ens otroligt ovanligt och plötsligt har en i poor som vi skulle sälja dragit in flera tusen när helt ok ex gått för sög 5-600.

Vem fan tänker så, fan nu ska jag samla på trasiga grejor?
Eller är de onyktra och rika helt enkelt och tror allt oavsett inom nostalgi som nu är 80tal ofta ska Stiga långt mer ön dag?

Lite som illa priser mm inom områden du kan nå staden hyfsat snabbt, ökar rakt upp i värde, men en dag måste det ju bli för dyrt trots allt och bubblan spricker?

Visst klyftorna är större idag ön för bara 20 år sen, VI som är insatta tror inte våra ögon när vi ser budgivningen, vi vill inte ens ha eländet.

Tro mig inte bara inom serier är det så inom nichomrpden särskilt, plötsligt tar nåt fart, kul för säljaren men obegripligt om det nu inte är nåt skoj som händer på fredagskvällen och whiskyn.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Agentum »

Känd lite 90tsl igen, folk ger sig in för samlande utan att förstå vad som gäller för värderat, skick, skick och skick och hur vanlig saken är, det är lite som folk på marknader som läst NM värdena på serier, de sitter med G+ och VG max kanske, men de har läst vad det är värt, man kan bara skaka på huvudet.

I viss mån är det en Tradera grej, men ser folk sälja till varandra utanför Tradera för långt lägre priser, för att för andra äkta intresserade är i te värdet högre.

Men på Tradera kan samma sak dra iväg så man tror en skruv är lös.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

Agentum skrev:Jag menar det är totalt vansinne ibland, skiten är inte ens otroligt ovanligt och plötsligt har en i poor som vi skulle sälja dragit in flera tusen.... Vem fan tänker så, fan nu ska jag samla på trasiga grejor?


Många tror nog att det bara kommer fortsätta uppåt, oavsett skick. Det verkar som dessa vansinniga slutpriser går hand i hand med den galna utvecklingen på börsen, som mest består av fantasipengar. Förr eller senare når det en topp för att sedan dyka nedåt, antingen vid en börskrasch och/eller när dagens samlare försvinner. :shock:

Det är också uppenbart att majoriteten av både köparna säljarna på Tradera inte kan (eller vill) skickbedöma korrekt.
Står det vf i annonsen så blir det en ”Sanning”, folk blir som medgörliga zombier och bjuder okritiskt därefter! :ugeek:
Ofta kan man se skicket relativt bra på foton. I annat fall drar jag av minst en grad från det som står i annonsen, för att slippa bli besviken. :twisted:
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Agentum »

Jo exakt lite likt vansinet på 90talets USA, om än i mindre form och inte nya tidningar.

Jag ska inte tycka synd om mig, jag kan bara inte förstå det.

Som du säger måste det krascha, det blir lite som de hör helt inneslutna skickbedlmda tidningarna där det var lag vad som stod som skick trots att många insåg att det ju var samma exemplar som förr haft en lägre gradering, för att de tex då ansågs gamla så ändrades skickbedömningen på dem.

Jo det hör med folk som skickbededömmer sina egna tidningar och då har någon slags rosa glasögon de ser igenom när de bedömmer.

Förr blev det ju ofta att köparen ville bara bilder och själv iaf få en åsikt, men idag är det nog som du säger de accepterar det hela som ett expertutlåtande.

Många av sög dessa SM såldes i mängder i Sverige, visst de är knappast alla i toppskick längre, men är man samlare håller man väl ut för det bästa man få tag på?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Agentum »

Orelaterat känd det väl inte så kul att man typ bara kastar i de där i lådor sen länge.
Men jag kommer inte göra affärer på det ändå, jag har en hel del av de hör färg 70tals Marvel, jag har ofta köpt dem per automatik.

Atlantic
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:Hmm, det där "Key Issue" / "Första framträdande"-tänket har ju inte funnits i Sverige tidigare. Tur att jag redan äger ett ex...

Riskabel satsning, iofs...

Även jag, men tur? Det kan vi dividera om, inte direkt att man tänkte på det när man köpte en för 5 spänn.

Men det är ju bara att testa lyckan eller hur? [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Rufus »

Elaka Ungen skrev:
Agentum skrev:Jag menar det är totalt vansinne ibland, skiten är inte ens otroligt ovanligt och plötsligt har en i poor som vi skulle sälja dragit in flera tusen.... Vem fan tänker så, fan nu ska jag samla på trasiga grejor?


Många tror nog att det bara kommer fortsätta uppåt, oavsett skick. Det verkar som dessa vansinniga slutpriser går hand i hand med den galna utvecklingen på börsen, som mest består av fantasipengar. Förr eller senare når det en topp för att sedan dyka nedåt, antingen vid en börskrasch och/eller när dagens samlare försvinner. :shock:


Absolut är det så. När Storkorven & Co har tröttnat, kommer priserna att justeras rejält. Man kan ju jämföra med t ex Dylan, en italiensk serie, som fick italienska seriesamlare att även jaga efter de svenska utgåvorna på Tradera och att betala rejäla överpriser för dom. Men numera ser det ut så här:
https://www.tradera.com/search?q=Dylan& ... oryId=1127
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

Vilken överraskning! Longkorven höll ställningarna ikväll igen och vann både en 12/79a och en 4/91a!

Bild
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Agentum »

Ja jösses, men ok det är hans pengar, men vi inser ju att det här är knäppt, frågan är vem bjuder mot honom?
Hur kommer det en upp där?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Ja jösses, men ok det är hans pengar, men vi inser ju att det här är knäppt, frågan är vem bjuder mot honom?
Hur kommer det en upp där?

Det har väl uppstått en hype, antar jag. Det enda som krävs är två dårar...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

Vi kan på icke vis förtränga Longkorvens övriga inköp sista tiden: :shock:

Bild
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

En frågeställning som börjat gro är; köper han upp alla till sig själv(?) eller har han kunder på andra sidan Atlanten...?!
Skriv svar