Hur mår seriesamlandet i Sverige?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Hur mår seriesamlandet i Sverige?

Inlägg av Dude »

Som topic lyder, hur ligger det till med samlandet i Sverige? Jag ställer frågan av nyfikenhet då jag inte har någon direkt koll. Jag inbillar mig att det har varit lite på uppgång senaste tiden då jag upplever att retronörd-kultur går bra och serier ligger lite inom detta område. Iaf titlar med superhjältar och dyl. Vad har ni andra för bild? Bäst koll kanske säljarna har såklart
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Hur mår seriesamlandet i Sverige?

Inlägg av Wildis90 »

Jag skulle nog säga att det går lite sådär… De flesta ”normala” butiker (ica, coop etc) har sänkt sitt serieutbud och har det lite i skymundan. Serietidningar är heller ingen jättehit bland tonåringar, utan främst mindre barn eller vuxna. Jag är nog en av de få tonåringar som samlar på serier för tillfället :)
Men jag skulle säga att blocket och tradera har nya köpare samt säljare ganska ofta. Så intresset finns ju!
Jag är dessutom med i några Kallegrupper på Facebook, men de bjuder inte så ofta på diskussion utan det är mest folk som vill sälja diverse Kallerelaterat [B)]
Jag tror att serieintresset går i vågor [:)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hur mår seriesamlandet i Sverige?

Inlägg av Rufus »

Serier hade sin storhetstid på 1970- och 1980-talet enligt min mening. De flesta samlarna har alltså redan byggt upp sin seriesamling och letar mest efter riktigt svåra objekt. Vanliga tidningar och album verkar bli allt mer svårsålda, eftersom det är dåligt med återväxt av samlare.

Sen är det ju väldigt olika vad man menar med samlande. Själv köper jag bara sånt som intresserar mig innehållsmässigt och som jag avser att läsa. Så skicksamlande är inte min grej, men jag är rädd om mina tidningar och album, eftersom det är roligast att spara dom på det sättet.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Hur mår seriesamlandet i Sverige?

Inlägg av trimble »

Instämmer med föregående talare, jag köper serier för att få en läsupplevelse och inte för att se det som en framtida investering för då finns det säkert bättre sätt att bränna pengar på?
Nu för tiden håller jag mig till album/TPB för erfarenhetsmässigt så brukar dom bra serier landa där.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Hur mår seriesamlandet i Sverige?

Inlägg av Spip »

Enbart min känsla, men jag upplever det som att det är väldigt få under 30år som aktivt samlar på serier i Sverige.
Håller med om det Wildis skriver att hen nog är en av de få tonåringar som faktiskt samlar.
Det är fortfarande många i alla åldrar som köper serier, kanske inte så mycket på Ica eller Coop längre, men jag tror att majoriteten som köper gör det för att läsa.
Har ett antal kunder som kommer in i butiken eller som jag skickar till som samlar, men alla dom är åtminstone över 30, resten köper det de gillar att läsa.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Hur mår seriesamlandet i Sverige?

Inlägg av Coppas »

Samlandet har nog blivit en generationsfråga och även där skiljer det sig sannolikt åt. Även jag gör som många andra och köper bara det som intresserar mig samt läser det jag köper. Det sistnämnda är ju även en punkt där jag misstänker att vi kommer att få alltmer problem på sikt då många (räcker med att se kollegorna på jobbet) har svårt att ta sig igenom ens ett email om det är längre än tre rader.

Sedan finns det ju inte mycket samlande av mera ordinär karaktär som skulle generera några direkta pengar den dagen samlaren ifråga trillat av pinn och de efterlevande försöker att sälja. Här märker man dock ibland att vissa fått för sig att bara för att något är lite äldre så är det värt guld. Det är därför man kan hitta en skrynklig 30 år gammal Fantomentidning eller en sönderlekt Matchbox-bil utlagd på nätet till obcena priser... och när man försynt påpekar att det korrekta priset mera ligger i trakten av 3,45 kr snarare än 3 450 kr så blir man ifrågasatt som mindre vetande "för det är ju minsann gammal... å då är det dyrt... de har de sagt på Antikrundan..." osv.

Sedan kommer det alltid att finnas vissa undantag som samlar och läser oavsett ålder, men de lär sig snabbt vilka specialbutiker etc. som finns. Sannolikt kommer det nog inte att dröja så länge till innan tidningsställen helt försvinner från dagligvaruhandeln... vilket kanske inte heller är fel med tanke på hur de rent praktiskt misshandlar tidningarna. Det är inte lätt att hitta snygga exemplar på alla håll.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Skriv svar