När blir en tidning för dyr?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

När blir en tidning för dyr?

Inlägg av nicklas.johansson »

Den här tråden knyter lite an till Hur mår seriesamlandet i Sverige-tråden http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=19&t=11612 men handlar mer om prissättningen idag. Som ett exempel kommer jag att använda Western serier #1/76 då det är lättare att skriva om man har något att referera till.

Jag hittade häromdagen Westernserier nr. 1/76 på en loppis, den var läst, tummad och skavd men i övrigt hel, någon hade skrivit sitt namn med bläck på omslaget. Helhetsbetyg G-VG i mina ögon. En typisk loppistidning helt enkelt. Det var en sådan där loppis där folk sätter sina priser själv och sedan säljs det mot provision. Priset var satt till 35 kr. Den tar jag, tänkte jag. Höll i den ett tag medan jag letade igenom resterande buntar samtidigt som jag började fundera...är den verkligen värld 35 kr? Nå, det är ju ändå ett förstanummer. Snabb koll i seriekatalogen.se och ser att den är över katalogpriset. Ok, den har kanske inte något samlarvärde för det priset. Men läsvärdet då? 100 sidor för 35 kr, ja det är ok ändå. På Pressbyrån kostar en Agent X9 över 60kr och en kickstarter på Karl Kämpe går loss på 150 spänn för ca.40 sidor (men då är de nya också) och hur gärna vill jag läsa de här gamla västernserierna? När jag börjar känna efter så vet jag också att den kommer bli liggande på nattygsbordet ganska länge innan jag får lust att läsa den. Jag lade ihop de olika tankarna och viktade mot tidningen. Det slutade med att jag ställde tillbaks tidningen och gick därifrån.
(Prolog.
Senare på kvällen så hittar jag samma tidning på Tradera i bättre skick för 19 kr. Frakten drog upp priset natuligtvis men det ingick andra tidningar också. Som vanligt blev jag överbjuden när det var 5 sekunder kvar, så det blev ingen Westernserier 1/76 för mig).

Så, vart jag vill komma är: har folk en övertro på vad en tidning är värd, både samlar- och läsvärde eller är seriekatalogen.se prismässigt utdaterad och jag för snål? Är jag bortskämd med de ändå humana tidningspriser vi har över lag här i Umeå men ändå!

Prissättningarna varierar ganska kraftigt, har vi följande taxor:
Returmarknaden (Kommunens återvinningsbutik) 2 kr/st
Röda Korset 5kr/st eller 10st för 20kr
Myrorna 3 kr/st (eller 29kr för sådant som någon där tror är värdefullt).
PMU 10kr/st
Re-Buy och andra loppisar där folk prissätter själva. Oftast 15-45 kr/st
Vi har ingen serietidningsbutik som säljer begagnade tidningar (en bokhandel och en spelbutik som säljer nya svenska och importerade album har vi men det kanske är en egen tråd)
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När blir en tidning för dyr?

Inlägg av RioGrande »

Ofta kan ju okunskap både dra upp och dra ner ett pris. (Folk som inte kan serier kan inte skilja mellan godbitar och skräp... De läser om Stålmannen nr 1 och tror att alla gamla serier är värda tusentals kr...)

Om jag ville ha tag på ett gammalt nummer (eller med tanke på frakten hellre en liten bunt) av en serietidning skulle jag vända mig till SerieCentrum i Trelleborg. Jag skulle helt enkelt skicka ett mejl och ange vilka nummer jag är intresserad av och även lägga till att det inte behöver vara near mint. Tomas Gjäls brukar ha det mesta i sin lada (två våningar). Och han har kunskap och hederlig prissättning. (När man är där och handlar och man hittat nåt i högarna som han bedömer är osäljbart slänger han bara ner det kassen och säger "den där får du"...)


[:)]
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: När blir en tidning för dyr?

Inlägg av Spip »

Håller med om att det mesta är nog okunskap, sen ska man inte lita blint på seriekataloger heller för allt beror ju på vad man själv är beredd att betala just då och där.
Men ofta så är det nog som Coppas skrev i hur mår seriesamlandet tråden, folk tror att om det är gammalt så är det dyrt.
Hade en kille som ville sälja en samling Illustrerade klassiker till mig för några år sen, bland annat så var nummer 1 med som han tyckte att jag kunde betala minst 3000 för i och med att den var värd så mycket i katalogen.
Skicket va inte ens Fair, omslaget var löst, helt sönderrivet och tejpat i omgångar.
Hela tidningen var full av revor och smutsig som om den använts som dörrmatta i ett par år.
Det slutade med att han skulle lägga ut den på Tradera istället, för där skulle de minsann betala minst det han begärde.
Resten av samlingen fick jag till ett överkomligt pris.

Om du vill ha begagnade serier till vettiga priser så är Tomas jättebra, men jag kan göra lite skamlös reklam och rekommendera Seriemagasinet också =)
Jag har inte i närheten av så mycket som Tomas har, men ett par hundra bananlådor med begagnat Svensk av olika slag finns det.
Inget av det uppe på hemsidan, men vill du ha nåt är det bara du hör av dig, jag skickar över hela Sverige.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: När blir en tidning för dyr?

Inlägg av Rufus »

Angående om när serietidningar blir riktigt dyra, så såg jag följande mycket informativa youtube-video om just detta:

https://www.youtube.com/watch?v=jfOF0xVQONw
Skriv svar