Att laga trasiga serier

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Att laga trasiga serier

Inlägg av Ingemar »

Brukar ni laga seriealbum och serietidningar som går sönder? Speciellt album brukar jag försöka länga livet på, men också en del tidningar. Det beror så klart på vilka. Speciellt gamla, "svåra" och intressanta är det förstås i första hand.

Så här gör jag:

Spruckna ryggar, när limmet spricket sönder i ryggen på ett album: Svårt tycker jag! Kontaktlim är mitt bästa bud. Möjligen smältlim, men då måste man efterbehandla med en limbindare, för det stelnar innan man fått ihop det.

Revor i sidor: "Osynlig" tejp, inget snack. Ibland kan det bli riktigt snyggt.

Sidor som lossnar i häftade tidningar: Vanligt problem med t.ex. Kalle Anka. Man kan inte böja upp häftorna så många gånger innan de brister, men någon gång går det. Är det innersidor kan man böja upp, tejpa och böja tillbaka. Yttersidan är knepigare. Där brukar jag ta en smal bit osynlig tejp, trä genom häftan och tejpa mot insidan av omslaget. Det känns tyvärr lite klent.

Hur gör ni med skadade "dyrgripar"?
Användarvisningsbild
Olof
Fine

Inlägg av Olof »

När det gäller album så brukar köra ett helt vanligt limstift. Tyvärr så tenderar det att bli ilte "hårt", eller vad man ska säga. Osmidig fog. Dock så är det bättre än att få inlagan i handen varenda gång man öppnar pärmarna.

Tidningar brukar jag sällan laga eftersom de ofta är ganska billiga. Lossnar min favorit Herman Hedning ifrån omslaget så slänger jag den och köper en ny. Däremot är det säkert bra mycket knepigare med gamla Kalle Ankor från femtiotalet men frågan är om man läser dem?

Kalle Ankas pockets lagas på samma sätt som album, men ett limstift. Är det tjockare böcker med riktig bindning har jag vid något enstaka tillfälle använt kontaktlim men jag är inte riktigt förtjust i det eftersom det trådar sig som fan. Man vill ju dels att det ska fästa ordentligt och rinna in i alla skarvar men å andra sidan inte att det ska kladda och flyta runt. Svår balansgång där.

Böcker och annat "billigt" där en revad sida uppkommit så lagar jag helt enkelt med en bit tejp även om jag vet att all tejp gulnar med åren.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inlägg av Ingemar »

"Osynlig" tejp gulnar nästan aldrig, inte fort i alla fall. Vanlig tejp lägger ju av på nolltid i jämförelse, både gulnar och släpper taget och lämnar kvar kladd.

Min son vände blad lite för dramatiskt i sin Stjärnornas Krig-bok, och sidan gick i två bitar med ett RITSCH. Efter varsam tejpning syns det knappt att den är sönder. :-)
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

Men en lagad "dyrgrip" är väl inte så mycket dyrgrip längre när den är lagad? Jag tänkte om man sen vill sälja den vidare.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Om den är snyggt lagad har jag svårt att se att den skulle vara mindre värd än om den behöver lagas ... Men naturligtvis är den mindre värd lagad än om den är hel, jag skulle nog aldrig bedöma en lagad tidning som bättre än F, men utan lagningen kan den ju vara ännu sämre.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av JörgenS

Men en lagad "dyrgrip" är väl inte så mycket dyrgrip längre när den är lagad? Jag tänkte om man sen vill sälja den vidare.

Nej, det är klart, men det personliga affektionsvärdet har sin betydelse, och så finns det ju skador, speciellt lösa sidor i album, som kan lagas mer eller mindre osynligt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Nej, normalkt sett så är ju inte en lagad tidning lika mycket värd som innan den lagades.
Men alltså är man inte så att man har tidnigen för värdets skull så kan man väl laga som man vill.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine

Inlägg av zlv »

Att laga serier är knappast lönsamt, tejp är bannlyst ... endast limning av album & pocketer brukar jag göra, allt annar får var.
En lagning är en lagning & tidningen/albumet skall bedömmas där efter, dvs skicket kan aldrig stiga vid laging.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Skicket vid försäljning kan kanske inte stiga vid en lagning, men läsbarheten för eget bruk stiger onekligen. Dessutom kan en lagning sätta stopp för en trasighet som annars kan sprida sig (en reva som annars blir längre), och därmed hindra att skicket även för försäljning sjunker ytterligare ...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Jo men får en samlarfantast reda på att du lagat en tidning så vill de inte ha den.

Så är inte tidningen allt för trasig så är det en förlustaffär om man nu ska se på det ekonomiskt.

Fast jag har både tejpat o limmat hehe, jag tänker mig knappast att göra stora affärer med mina tidningar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine

Inlägg av AlexZ »

Hur gör man för att laga serietidningar där omslaget har släppt? Är det enkelt? Kan man häfta om?
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inlägg av burnout »

[quote="alexzien"]

Hur gör man för att laga serietidningar där omslaget har släppt? Är det enkelt? Kan man häfta om?
[/quote]

Häfta om ska du inte göra, men är det inget större värde går det bra. Men vill du laga den, måste du måste plocka isär tidningen och börja om från början.

När man har omslaget löst så kollar du hur skadan är. Sen kommer det knepiga. Jag har gjort så att felar det bitar vid klammer måste du limma en ny bit (mycket liten så den täcker skadan så klammer har något att fästa i) sen är det bara att sätta ihop den igen. Men använd ett papperslim på stift (går bra) Men skicket är det samma tycker jag (den var trasig tidigare) Men den håller ihop.
Skriv svar