Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Spip »

Hur är det med Serieknallen i Köinge, är det fortfarande öppet ?
Peder gick väl bort under 2015, har nån tagit över eller stängde dom ?
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Wakuran »

Spip skrev:Hur är det med Serieknallen i Köinge, är det fortfarande öppet ?
Peder gick väl bort under 2015, har nån tagit över eller stängde dom ?

Hans änka nämnde något om att ta över ruljangsen vid hans bortgång, men jag hittar ingen info om att det finns någon pågående företagsverksamhet.

Seriewikin säger "Sommaren 2020 finns museets telefonnummer hos Eniro.se, men inte hos hitta.se och museet nämns inte på Falkenbergs kommuns sida om museer i kommunen"

Edit. Lyckades luska ut att hans änka gift om sig och flyttat, och det känns osäkert att någon annan utifrån skulle vilja ta över en sån udda, illa beläget och rimligen inte särskilt lönsam verksamhet... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Spip »

Nu kan det läggas till en ny butik på listan [:o)]

MUNKFORS
Seriemagasinet
Bliavägen 45
Tfn: 070-210 96 02
Öppet: Onsd, Fred 17:00-19:00, Sönd 13:30-17:30 (utöver ordinarie öppettider enligt överenskommelse)
https://seriemagasinet.se/

Premiär-öppnar nu på söndag 21/3
Om det finns tillräckligt intresse så kommer öppettiderna utökas.
Givetvis kommer det vara öppet mer under semester och ledigheter.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Wakuran »

Spip skrev:Nu kan det läggas till en ny butik på listan [:o)]

MUNKFORS
Seriemagasinet
Bliavägen 45
Tfn: 070-210 96 02
Öppet: Onsd, Fred 17:00-19:00, Sönd 13:30-17:30 (utöver ordinarie öppettider enligt överenskommelse)
https://seriemagasinet.se/

Premiär-öppnar nu på söndag 21/3
Om det finns tillräckligt intresse så kommer öppettiderna utökas.
Givetvis kommer det vara öppet mer under semester och ledigheter.

Lade in i originalposten nu. Förstod iofs inte ordningen på städerna, där... /Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Rufus »

Backlist i Halmstad har slutat med serier och har dessutom väldigt lite öppet numera, så jag tog bort dom.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Spip skrev:Hur är det med Serieknallen i Köinge, är det fortfarande öppet ?
Peder gick väl bort under 2015, har nån tagit över eller stängde dom ?

Hans änka nämnde något om att ta över ruljangsen vid hans bortgång, men jag hittar ingen info om att det finns någon pågående företagsverksamhet.

Seriewikin säger "Sommaren 2020 finns museets telefonnummer hos Eniro.se, men inte hos hitta.se och museet nämns inte på Falkenbergs kommuns sida om museer i kommunen"

Edit. Lyckades luska ut att hans änka gift om sig och flyttat, och det känns osäkert att någon annan utifrån skulle vilja ta över en sån udda, illa beläget och rimligen inte särskilt lönsam verksamhet... [B)]


Ja, den verkar vara nedlagd. Nu är jag i och för sig aldrig i Köinge, men jag är desto oftare i kommunens centralort, Falkenberg, och ingen reklam eller info om den finns där, vad jag kan se.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Rufus »

Faraos Cigarrer passade på att flytta sin seriebutik i somras. Nu ligger den direkt på Ströget, vid Jorcks passage.

Bild
Bild
Bild

Här är en seriebutik i Wien:

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Faraos Cigarrer passade på att flytta sin seriebutik i somras. Nu ligger den direkt på Ströget, vid Jorcks passage.

Om jag minns rätt så hade Faraos två seriebutiker, en med mest danska album och begagnade tidningar, och en med amerikanska böcker och manga, men det var ju några år sen, nu.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Rufus skrev:Faraos Cigarrer passade på att flytta sin seriebutik i somras. Nu ligger den direkt på Ströget, vid Jorcks passage.

Om jag minns rätt så hade Faraos två seriebutiker, en med mest danska album och begagnade tidningar, och en med amerikanska böcker och manga, men det var ju några år sen, nu.


Dom har flera butiker, men bara en seriebutik. I deras andra butiker är det brädspel, Harry Potter och annat. Som SF-bokhandeln i Sverige, men mycket mer och uppdelat i flera butiker. Ägaren betalar förmodligen en förmögenhet i lokalhyror. Hoppas att butikerna lönar sig. Det är väldigt trevligt att Faraos cigarrer finns.
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Otherworld »

Lilla Torgs Seriemagasin i Malmö finns inte mer. Var där för nån månad sen, visste sen innan att han skulle sälja/stänga butiken. Var nästan helt tomt där, alla serier hade de sålt till en och samma person. Bara lite vinyler och dylikt kvar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Wakuran »

Otherworld skrev:Lilla Torgs Seriemagasin i Malmö finns inte mer. Var där för nån månad sen, visste sen innan att han skulle sälja/stänga butiken. Var nästan helt tomt där, alla serier hade de sålt till en och samma person. Bara lite vinyler och dylikt kvar.

Hmm, hade egentligen hört om det ryktet tidigare. Jag tar bort och lägger till Rogers Antikvariat. Ingen renodlad seriebutik, men har ofta intressanta saker inne.

/Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Rufus »

Det har känts som att det har varit på gång. De senaste gångerna som jag har försökt att besöka Lilla Torgs Seriemagasin, så har det varit stängt, trots att det var under de uppgivna öppettiderna.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av lennon »

Ingen som har skrivit om Seriehörnan i Göteborg vad jag kan se... dom har stängt då Tony (ägaren) hastigt gick bort. Sorgligt med Tony och att det nu inte finns en enda riktig seriebutik i Göteborg.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Rufus »

lennon skrev:Ingen som har skrivit om Seriehörnan i Göteborg vad jag kan se... dom har stängt då Tony (ägaren) hastigt gick bort. Sorgligt med Tony och att det nu inte finns en enda riktig seriebutik i Göteborg.


Det skrevs ganska mycket om honom i den här tråden: viewtopic.php?f=7&t=4736
Så därför blev det inte att det skrevs här förrän nu. Nu har jag tagit bort hans butik från listan också.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Serieguden »

lennon skrev:Ingen som har skrivit om Seriehörnan i Göteborg vad jag kan se... dom har stängt då Tony (ägaren) hastigt gick bort. Sorgligt med Tony och att det nu inte finns en enda riktig seriebutik i Göteborg.

Finns inte Serieknodden kvar?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Wakuran »

Serieguden skrev:
lennon skrev:Ingen som har skrivit om Seriehörnan i Göteborg vad jag kan se... dom har stängt då Tony (ägaren) hastigt gick bort. Sorgligt med Tony och att det nu inte finns en enda riktig seriebutik i Göteborg.

Finns inte Serieknodden kvar?

Serieknodden verkar finnas kvar, men har rätt begränsade öppettider.

https://serieknodden.se/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Rufus »

Serieguden skrev:
lennon skrev:Ingen som har skrivit om Seriehörnan i Göteborg vad jag kan se... dom har stängt då Tony (ägaren) hastigt gick bort. Sorgligt med Tony och att det nu inte finns en enda riktig seriebutik i Göteborg.

Finns inte Serieknodden kvar?


Serieknodden är egentligen inte en butik. Det är en postorderfirma.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Serieknodden är egentligen inte en butik. Det är en postorderfirma.

Det verkade ju som sagt finnas en fysisk butik också, med begränsade öppettider. Från hemsidan.

Serieknodden skrev:Kontakt/adress
Serieknodden AB
Butiksadress: Svangatan 8

Postadress:
Serieknodden AB
Vidkärrsgatan 19
416 72 Göteborg

Telefon: 073-766 01 22
E-post: serieknodden@hotmail.com
Öppettider
Ojämna veckor: Må-To 16.30-18
Jämna veckor: Stängt

Övriga tider efter överenskommelse
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Dude »

Det finns en butik i Kristinehamn som heter Retropiraten. De säljer vinyl, filmer, gamla Tv-spel samt serier. Inte någon överdriven mängd eller alltför många exklusiva titlar. Men en trevlig butik som är värd ett besök om man passerar.

https://m.facebook.com/retropiraten/
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Rufus »

Jag har fått information om att Malmös enda kvarvarande renodlade seriebutik, Rum för serier, nu har stängts. Tråkigt!

https://www.sydsvenskan.se/2023-02-06/butiken-rum-for-serier-stanger-det-kommer-fortsatta-att-handa-saker
Skriv svar