Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Wakuran »

/Flytt utförd. Admin.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Otherworld »

Uppdaterade bilder på min samling nu. Det börjar bli mycket nu. Samtliga har plastfickor och backboards, så tar ännu mer plats i lådorna.


Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Looding »

Trevlig samling! Fint att så mycket får vara framme!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Wildis90 »

Hej! Jag är samlare av kalle anka serier och har mina nyare tidningar (1980-nu) i tidsskriftsamlare, men jag undrar en sak, jag det var någon som berättade för mig att tidningarna blev förstörda om man har dem i tidsskriftsamlare men jag ville kolla med er om det verkligen var så. [B)]

Jag bifogar en bild på den delen av samlingen:

https://share.icloud.com/photos/0ZfSR-N ... 0IzAOOSoaA

Med vänlig hälsning, Wildis90 :)
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Rufus »

Wildis90 skrev:Hej! Jag är samlare av kalle anka serier och har mina nyare tidningar (1980-nu) i tidsskriftsamlare, men jag undrar en sak, jag det var någon som berättade för mig att tidningarna blev förstörda om man har dem i tidsskriftsamlare men jag ville kolla med er om det verkligen var så. [B)]

Jag bifogar en bild på den delen av samlingen:

https://share.icloud.com/photos/0ZfSR-N ... 0IzAOOSoaA

Med vänlig hälsning, Wildis90 :)


Förstörda skulle jag inte säga, men däremot blir det en del problem med damm.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Looding »

Wildis90 skrev:Hej! Jag är samlare av kalle anka serier och har mina nyare tidningar (1980-nu) i tidsskriftsamlare, men jag undrar en sak, jag det var någon som berättade för mig att tidningarna blev förstörda om man har dem i tidsskriftsamlare men jag ville kolla med er om det verkligen var så. [B)]

Jag bifogar en bild på den delen av samlingen:

https://share.icloud.com/photos/0ZfSR-N ... 0IzAOOSoaA

Med vänlig hälsning, Wildis90 :)

Förstörda är väl att ta i, men skicket påverkas lätt. Står de inte tillräckligt tätt i en tidsskriftssamlare(eller I plastficka med backboard) så säckar de lätt ihop över tid.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Wildis90 »

Tack för svaren! Finns det något tips på hur jag kan göra så att tidningarna håller sitt fina skick men att jag ändå kan ha de i tidsskriftsamlare? :?: Jag tycker om att ha dem framme... :)
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Wakuran »

Wildis90 skrev:Tack för svaren! Finns det något tips på hur jag kan göra så att tidningarna håller sitt fina skick men att jag ändå kan ha de i tidsskriftsamlare? :?: Jag tycker om att ha dem framme... :)

Hmm, backboards i tidskriftsamlare, kanske? Även om man får litet mindre plats i själva pärmen... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Wildis90 »

Tack för svar Wakuran! Det var ett bra förslag men tyvärr har jag nog 1000+ serietidningar i tidsskriftsamlare så det blir ganska mycket backingboards :) Det kanske går att lägga de varannan upp och varannan ner så blir ju inte ryggarna rullade... Det är ju iofs nyare serietidningar som jag inte tror kommer stiga sådär supermycket i pris men det vore ju tråkigt om de gick sönder [B)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Wakuran »

Det beror ju också litet på hur sladdriga pärmarna är från början...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Agentum »

Mycket svårt Short och longboxes är ju bra men sen ser man inte de tidningarna mer tyvärr.

Mina står i källaren och jag har inte öppnat nån på minst 10år, det var lite därför jag slutade köpa lösnummer.

Och därför trades och seriesamlingsbösker står i hyllorna.

Dock tycker jag killen som visar bilderna har gjort det bra, men nåt sånt är omöjligt för mig, visst har jag försökt sortera allt och skrivit på kartongerna, men det blir en salig blandning och ofta får det bli utgivare på dem främst.
Men särskilt kul är det inte.

Albumen hittade jag lådor för med på IKEA, men samma där, skyddade men syns inte i garderoben.
9mm, i'm never further away than that.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Wildis90 »

Tack så mycket för svaren! Jag gillar att kunna ta fram en tidning och varsamt läsa den, men det går ju också med short och longboxes... Jag kanske ska ta och bara vända varannan tidning så att ryggarna blir mer platta, vi får se hur det går :)

Med vänlig hälsning, Wildis90
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Agentum »

Det gör man ju oftast om man måste lägga dem på varandra eller skicka dem, för det är ju så att ryggarna lätt spricker annars.

I tex en shortbix så har ju många sk backboards i plastfickan för att skydda.

Jag orkar dock inte med plastfickor om det inte är nåt jag verkligen vill skydda värdemässigt för mig eller just pengar.

Longboxes har jag delat av inuti då de blir väldigt oöverskådliga annars det går ju i hundratals tidningar i dem och då var jag satt i pappavskillningar mellan olika titlar tex och en lapp på.

Det var det enda jag kunde komma på, det rör sig om ca 3000 amerikanska tidningar ungefär.
Alla svenska har fått väldigt skilda förvarningar, mycket är främst lästidningar ändå, dessa borde jag göra nåt åt.
9mm, i'm never further away than that.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Wildis90 »

Tack så mycket för svar! Ja, vi får väl se hur jag ska ta och göra med tidningarna, jag kanske bara ska låta de vara ett tag till och se hur det blir... Jag har en rätt så stor samling av kalle anka tidningar och mina äldsta förvarar jag med plastficka och backingboard i IKEA:s låda pappis, jag tror att de fungerar bra för serier...

Med vänlig hälsning, Wildis90
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Agentum »

Det tror jag med, i plastfcka så lär de inte skadas på länge.

Jag är egentligen inte samlare men är ändå försiktig med tidningar som är fina.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Wakuran »

Jag har börjat tröttna litet på serietidningar som publikationsform. Sladdriga och hopplösa att förvara. Det är bara en bråkdel jag har orkat ta någorlunda hand om...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Agentum »

Jag köper begagnade ännu men inga nya, jag tänker jämt på de där lådorna de hamnar i.

Men alltså Seriemagasinet, Western och liknande rent läsmaterial billigt det tar jag ju ännu och Fantomen även om det blir allt svårare att hitta från senare år.
Men visst Album är ju roligare att hitta som jag inte läst.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Otherworld »

Flyttade för lite mer än ett år sedan, så har bättre plats för mina serielådor nu iaf. Samtliga i plastficka med backboards. Men har ännu flera bananlådor med seriealbum i förrådet. Och alla Kalle Ankas pockets special står bakom de vanliga pocketarna.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Serieguden »

Imponerande! Vet du ungefär hur mycket serier du har? Är bokhyllorna specialgjorda för boxarna? De verkar passa väldigt väl.
Skriv svar