Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
martin2988
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 31 maj 2014, 01:40

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av martin2988 »

Här är min samling! Är för närvarande uppe i 111 Sonic tidningar och växer stadigt. Förvarar dom simpelt i Polybags+backboards i shortbox :)

http://i.imgur.com/f3jxnal.jpg

http://i.imgur.com/I8toYBQ.jpg

Bilderna för stora. Länkar istället!
/Admin
efssweden
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 feb 2015, 19:49

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av efssweden »

Jag pysslade en söndag och fick ihop följande lilla set-up :)
Bild
Kompletta serier: 2000+ | Brök | Casablanca | Elixir | Epix | Lotus | Maxx | Parodi | Pox | Pox Special | Studio Epix | Topas | Tung Metall
Jagar exemplar: Etikett | Kapten Stofil | Martin Udd | Ratte | Velvet
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Wakuran »

Monokromt färgtryck av gamla Epix-omslag?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
efssweden
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 feb 2015, 19:49

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av efssweden »

Wakuran skrev:Monokromt färgtryck av gamla Epix-omslag?


Presix. Fast jag ångrar mig nästan lite nu - det hade ju varit roligare om jag gjort en stor bild av respektive serie... Det får bli nästa gång. ;)
Kompletta serier: 2000+ | Brök | Casablanca | Elixir | Epix | Lotus | Maxx | Parodi | Pox | Pox Special | Studio Epix | Topas | Tung Metall
Jagar exemplar: Etikett | Kapten Stofil | Martin Udd | Ratte | Velvet
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Erik S »

Snyggt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Wakuran »

efssweden skrev:
Wakuran skrev:Monokromt färgtryck av gamla Epix-omslag?


Presix. Fast jag ångrar mig nästan lite nu - det hade ju varit roligare om jag gjort en stor bild av respektive serie... Det får bli nästa gång. ;)

Menar du typ ett motiv över flera pärmar, som gamla Kalle Ankas Pocket?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Rufus »

efssweden skrev:Presix. Fast jag ångrar mig nästan lite nu - det hade ju varit roligare om jag gjort en stor bild av respektive serie... Det får bli nästa gång. ;)


Fast det är allt väldigt fint såsom det är. Så skulle man ju vilja ha det själv.
efssweden
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 feb 2015, 19:49

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av efssweden »

Jag bugar och bockar. Det var faktiskt inte speciellt svårt: köpte de billigaste tidskriftssamlarna på IKEA, gjorde en mall för ryggen på dessa och lade till ett par centimeter, skrev ut på A3 och klistrade fast med kriminella mängder tapetklister. Ett dygn senare hade allt torkat och nu är de hårda som cement. ;)
Kompletta serier: 2000+ | Brök | Casablanca | Elixir | Epix | Lotus | Maxx | Parodi | Pox | Pox Special | Studio Epix | Topas | Tung Metall
Jagar exemplar: Etikett | Kapten Stofil | Martin Udd | Ratte | Velvet
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av smorkin »

efssweden skrev:Jag bugar och bockar. Det var faktiskt inte speciellt svårt: köpte de billigaste tidskriftssamlarna på IKEA, gjorde en mall för ryggen på dessa och lade till ett par centimeter, skrev ut på A3 och klistrade fast med kriminella mängder tapetklister. Ett dygn senare hade allt torkat och nu är de hårda som cement. ;)

Mer beröm härifrån också, ser väldigt trevligt ut!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Mylarfickor till Formatic Press?

Inlägg av Taxmannen »

Hej,

Jag har en bunt fina Formatic Press som förvarats i traditionella plastfickor i över 20 år och fickorna ser inte så där jättekul ut längre och jag är tveksam till om/i vilken utsträckning dom verkligen skyddar eller till och med kanske påverkar tidningarna negativt [:(]

I och med mitt nyvaknade intresse för serier skulle jag vilja byta ut dem mot något bättre, men jag hittar inga mylarfickor som passar. Hur förvarar ni era stora tidningar/album och då främst Formatic Press från 60-talet :?:
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Wakuran »

Jag har också hört något om att visst plastmaterial kan påverka tidningarna negativt.


Däremot är det få tidningar jag orkar förvara på något avancerat sätt ändå... Dåliga plastfickor skyddar åtminstone mot hundöron... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
TimmyZillen
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 07:30
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av TimmyZillen »

Jag tog äntligen tag i sorteringen av tidningar som tills nu mest legat i påsar, på hyllor och nattduksbord, i bokhyllan..

Jag köpte ett lass PAPPIS på IKEA (5:-/st!) Jag köpte några extra så jag skulle kunna skära loss kartongbitar och modifiera lite.

Rakt stående passar tidningarna nääääästan:
Bild

Jag skar loss en bit och snedställde mot kanten av lådan, och då blev det rätt bra:
Bild

Fler småbitar blev avdelare så jag får lite bättre koll på innehållet:
Bild

Och sen blev det såhär mycket ordning! Mycket kvar att packa, men det verkar hemskt stadigt att stapla.:
Bild

Jag funderar på att klistra in bitar för att tajta till lådan lite, men då får jag åka och köpa ett lass till först.

Sjukt skönt att äntligen ha ordning, och så mycket lättare det kommer bli att dra fram ett enstaka lösnummer när andan faller på!
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Otherworld »

Jag införskaffade mig ytterligare en hylla som jag baxade in i mitt serierum, och har nu öppnat upp mer plats för ännu mer serier!
Så uppdaterade bilder på mitt serierum :)

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Rufus »

Otherworld skrev:Jag införskaffade mig ytterligare en hylla som jag baxade in i mitt serierum, och har nu öppnat upp mer plats för ännu mer serier!
Så uppdaterade bilder på mitt serierum :)


Ser mycket stiligt ut! :-) Komplett samling med Kalle Ankas Pocket och Joakims ficktidning?
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Otherworld »

Tack så mycket :)
Nej, KAP saknar jag runt 30 utav de 50 senaste som kommit, men är komplett upp till nr 408. Alla det första 60 i första upplagor. Farbror Joakim saknar jag runt 25-30 utav. Björnligan har jag alla utav, likaså Musses mysterier, men saknar en Äventyrsserier som jag inte kan lokalisera.
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Otherworld »

Flyttade från min etta till en trea för ett par månader sedan nu, kommer en video här på mitt serierum/spelrum. Så inte endast serierna i denna videon, men dom är med i början :mrgreen:

Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Dude »

Otherworld skrev:Flyttade från min etta till en trea för ett par månader sedan nu, kommer en video här på mitt serierum/spelrum. Så inte endast serierna i denna videon, men dom är med i början :mrgreen:



Jäklar, snart behöver du flytta till större igen om du ska fortsätta att bygga på samlingen [;)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Wakuran »

Dude skrev:Jäklar, snart behöver du flytta till större igen om du ska fortsätta att bygga på samlingen [;)]

Det där är ett återkommande problem... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av mib »

En bild av min blygsamma samling. Uppskattar det till att jag ligger efter med en faktor på 1:4 i läst kontra oläst.

Bild
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Förvaring & display

Inlägg av Basse »

Hej!

Som jag har skrivit nyligen i andra trådar så är jag tillbaka i serieläsandet och all dess ära! Men jag håller på och spånar på förvaring och display. Tänker mig typ vitrinskåp. Men kom gärna med inspiration och bilder! Gärna med bilder på er egna samling eller andras!
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Skriv svar