Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av burnout »

Magnus skrev: Men det är väl ingen elak UV-strålning från scanners m m?
Innehåller ljuset från scanners, kamerablixt någon strålning som är skadlig för omslagen?


Allt intensivt ljus är skadligt, men det är under så kort expansionstid så det märks inte. Ska man vara petig så skulle det inte finnas en bild på någon serietidning till salu över Vf eftersom det är skadligt. Tror det inte finns någon som resonerar så. Mona-Lisa får man inte ta kort på tex.(i Paris) och där blixtrar det som åskan skulle slå ned. [:o)]
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Bobo »

Jag funderar på att förvara mina dyrgripar i denna:
http://www.clasohlson.com/se/Arkivv%C3%A4ska/Pr311661000
(där jag först lägger tidningarna i mylarfickor med backboard såklart).
Då jag har både små tidningar á la Fantomen och större á la Tintin så tyckte jag att storleken var perfekt och inte den vanliga A4.
Synpunkter på denna?

/Bobo
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av RioGrande »

Hopplöst projekt detta. Man får vara glad om de håller sig läsbara så länge man lever. De håller väl redan på att brytas ned, till mull. Att förvara en massa blivande mull i olika kistor eller lådor. Låter som Dracula. Eller Mumien? Brr. Många läskiga (fuktiga, kalla) källare och uggliga och musiga vindar blir det.... Serietidningshobbyn är nog det som påminner en MEST om att man snart är död själv... Blott ett spöke, blott ett minne...
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Bobo skrev:Jag funderar på att förvara mina dyrgripar i denna:
http://www.clasohlson.com/se/Arkivv%C3%A4ska/Pr311661000
(där jag först lägger tidningarna i mylarfickor med backboard såklart).
Då jag har både små tidningar á la Fantomen och större á la Tintin så tyckte jag att storleken var perfekt och inte den vanliga A4.
Synpunkter på denna?

/Bobo


Är poängen att du vill kunna ha dem mobila?
Det påminner bara om en Babushka-docka annars där man stoppar något i något annat.

Hur ska du förvara väskorna i så fall? Blir det inte lika jobbigt som att ha dem i en kartong?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av APenny4YourThoughts »

RioGrande skrev:Hopplöst projekt detta. Man får vara glad om de håller sig läsbara så länge man lever. De håller väl redan på att brytas ned, till mull. Att förvara en massa blivande mull i olika kistor eller lådor. Låter som Dracula. Eller Mumien? Brr. Många läskiga (fuktiga, kalla) källare och uggliga och musiga vindar blir det.... Serietidningshobbyn är nog det som påminner en MEST om att man snart är död själv... Blott ett spöke, blott ett minne...


Har någon börjat tulla på julbesken redan? :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Bobo »

APenny4YourThoughts skrev:
Bobo skrev:Jag funderar på att förvara mina dyrgripar i denna:
http://www.clasohlson.com/se/Arkivv%C3%A4ska/Pr311661000
(där jag först lägger tidningarna i mylarfickor med backboard såklart).
Då jag har både små tidningar á la Fantomen och större á la Tintin så tyckte jag att storleken var perfekt och inte den vanliga A4.
Synpunkter på denna?

/Bobo


Är poängen att du vill kunna ha dem mobila?
Det påminner bara om en Babushka-docka annars där man stoppar något i något annat.

Hur ska du förvara väskorna i så fall? Blir det inte lika jobbigt som att ha dem i en kartong?


Poängen är att ha dom samlade och i tryggt förvar i kassaskåpet .... Men det visade sig att väskan inte fick plats. Det får bli en enklare arkivmapp, som oxå finns hos Classe.

/Bobo
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Vad är dyrgripar i det här fallet? Monetärt värdefulla tidningar i exceptionellt skick eller är det tidningar/album med högt affektionsvärde?

Är det dyrgripar i monetär mening, som du inte vill ha tillgängliga, så är kanske syrafri (nåja) kartong i mylarficka och in i bankfack den bästa lösningen? Tempererat och väldigt beständiga luft och temperaturförhållanden.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Bobo »

Denna blev det. Passa perfekt för mina ändamål.
http://www.bokia.se/forvaringsbox-birger-2lad-bla-14193052

/Bobo
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Agentum »

Ska du ställa den på högkant då alltså, det är inget vidare tat stapla tidningarna kan jag meddela, inte ens jag gör det haha.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Bobo »

Agentum skrev:Ska du ställa den på högkant då alltså, det är inget vidare tat stapla tidningarna kan jag meddela, inte ens jag gör det haha.


Detta var intressant - menar du att, säg, 10 tidningar i hög försämrar skicket på de nedersta eller menar du att tidningar försämras när de ligger ner i största allmänhet?

/Bobo
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Agentum »

Ja men du kan lägga dem om lott, dvs lägg inte ryggarna på varandra, serietidningar i bra skick är luftiga i ryggen det är de inte om mna lägger dem på varandra i längden, men om lott så blir det ju jämt fördelat men inte så kul tat titta på, stående i lådor är ändå bäst, men jag förstår att du inte kan ha så.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Labrador Road 26 »

Bobo: Tidningar som förvaras liggande i högar får rullade ryggar vilket drar ner skicket. Det är klart bättre att förvara dem stående, men till det krävs plastfickor som antingen är styva (mylar) eller backboards (för alla andra typer av plastfickor) att lägga med i fickorna. Stående fungerar bara bra om du har så pass många att de står stadigt tillsammans, är det för få så är risken att de sjunker ihop eller blir skeva än större. Plasten i fickorna är nog så viktig också. Kan nästan garantera att plasten i Clas Ohlssons "arkivförvaring" inte är bra ur arkiveringssynpunkt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Magnus »

Bobo skrev:
Agentum skrev:Ska du ställa den på högkant då alltså, det är inget vidare tat stapla tidningarna kan jag meddela, inte ens jag gör det haha.


Detta var intressant - menar du att, säg, 10 tidningar i hög försämrar skicket på de nedersta eller menar du att tidningar försämras när de ligger ner i största allmänhet?

/Bobo


Väldigt dyr förvaring av få tidningar, kan jag tycka.

Jag skulle istället satsa på de förvaringssystem som är speciellt framtagna för seriesamlare.
De fungerar bra och sväljer stora mängder tidningar.
Tycker man de är för fula så går det att pimpa lådorna med lite omslagspapper i lämpligt färg-/mönsterval.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Agentum »

Har man ont om plats så är shortboxar helt ok imo, jag har mest longboxar och de tar mycket utrymme även om de är bra, idag kan jag tycka tat jag borde satsat på shortboxar i stället för att lättare få ordning på alt, men jag har bar några stycken sånna.

De säljs ju inte var som helst heller tyvärr, grejen är att vanliga lådor ofta går sönder när mna börjar ställa flera på varandra och det är måttligt kul då ju tidningarna blir vikta också.

Men idag kanske lådorna är lättare att komma över?

Jag har dock hitta några standardlådor på typ Bahaus som funkade bra för Albumformat, kanske nåt hundratal i varje, tyvärr fattade jag inte det föränn senare så jag köpte bara några.

Nä stående är bra tycker jag lätt att om mna vill få en överblick över vad man har vilket ärligt talat börjar bli svårt utan exakta listor när mna har tusentals tidningar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:Jag har dock hitta några standardlådor på typ Bahaus som funkade bra för Albumformat, kanske nåt hundratal i varje, tyvärr fattade jag inte det föränn senare så jag köpte bara några.


Jag använder inte alls lådor till album. De får stå inplastade direkt i bokhyllor.
För att klara vikten av något hundratal album tror jag man får göra en trälåda.
Eller så får det vara en fruktansvärt stark papplåda. [:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Bobo »

Labrador Road 26 skrev:Bobo: Tidningar som förvaras liggande i högar får rullade ryggar vilket drar ner skicket. Det är klart bättre att förvara dem stående, men till det krävs plastfickor som antingen är styva (mylar) eller backboards (för alla andra typer av plastfickor) att lägga med i fickorna. Stående fungerar bara bra om du har så pass många att de står stadigt tillsammans, är det för få så är risken att de sjunker ihop eller blir skeva än större. Plasten i fickorna är nog så viktig också. Kan nästan garantera att plasten i Clas Ohlssons "arkivförvaring" inte är bra ur arkiveringssynpunkt.


Tack för infon. Tidningarna ligger i "tjock" mylar (den som seriebörsen.se kallar archives) tillsammans med backboard. Jag, i min underbara naivitet, har svårt att tro att 5 tidningar á la Fantomen eller Kalle Anka i detta utförande som ligger på varandra skulle få rullade ryggar med tiden. Jag återkommer om 5 år med resultat :)

Men jag gissar att Classes fulplast inte påverkar tidningarna om det inte är direktkontakt, eller? Hur är det med "syrarik" papp som inte har direktkontakt med tidningen?

/Bobo
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Agentum »

Magnus skrev:
Agentum skrev:Jag har dock hitta några standardlådor på typ Bahaus som funkade bra för Albumformat, kanske nåt hundratal i varje, tyvärr fattade jag inte det föränn senare så jag köpte bara några.


Jag använder inte alls lådor till album. De får stå inplastade direkt i bokhyllor.
För att klara vikten av något hundratal album tror jag man får göra en trälåda.
Eller så får det vara en fruktansvärt stark papplåda. [:)]


Jo du har rä'tt jag skröt nog lite väl, de är kanske ett 50tal i dem, men det funkar riktigt bra fast de är grönrutiga haha.

Jag hade probplem med album tidigare då de ju är större än normala serieboxars format men de tog absolut skada av att bara vara travade med.

Jag är inet skicksamlare men det är så tråkigt när de faktikst gått sönder pga att man varit dum med förvaringen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Labrador Road 26 »

Bobo skrev:Tack för infon. Tidningarna ligger i "tjock" mylar (den som seriebörsen.se kallar archives) tillsammans med backboard. Jag, i min underbara naivitet, har svårt att tro att 5 tidningar á la Fantomen eller Kalle Anka i detta utförande som ligger på varandra skulle få rullade ryggar med tiden. Jag återkommer om 5 år med resultat :)

Men jag gissar att Classes fulplast inte påverkar tidningarna om det inte är direktkontakt, eller? Hur är det med "syrarik" papp som inte har direktkontakt med tidningen?

/Bobo

Jaså är de redan i Mylar ja då är ju den saken löst. Visste inte heller att det rörde sig om så få som fem tidningar, jag tänkte mig högar på några hundra minst. Jag skulle snarare satsa pengar på att utöka samlingarna än förvaring än så länge, men det är hur jag skulle göra. Jag måste erkänna att jag säkert har några tusen tidningar som ligger i högar själv, för att jag inte prioriterat förvaring så som jag borde. Jag är dock medveten om vad det innebär.

Så här ska man alltså egentligen inte alls förvara sina samlarobjekt. Fast å andra sidan ska jag inte sälja dem heller så det spelar egentligen ingen roll.

Bild

Bild

Bild
Här är det till och med PE-fickor inte PP som jag brukar propagera för.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av burnout »

Kunde nästan tro att det var hemma i mina högar, men det mesta ligger faktiskt i banan-kartonger. Jag har kommit en nivå högre i förvaringen (nivå 2). [:)]
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av jens-olof »

burnout skrev:Kunde nästan tro att det var hemma i mina högar, men det mesta ligger faktiskt i banan-kartonger. Jag har kommit en nivå högre i förvaringen (nivå 2). [:)]


Mina högar är förfärliga, det är bara de "riktiga" rariteterna som jag har mer ordning på.
Inte för att viljan saknas, men utrymmet... [B)]

Å andra sidan så har även jag Labradors inställning, samlingen får dödsboet ta hand om,
fram tills dess är samlingen min, å då gör jag vad jag vill (eller kan, kanske man ska skriva).

Jens
Skriv svar