Seriers olika skickbeteckningar, vad betyder dom?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Gammelsmurf

Seriers olika skickbeteckningar, vad betyder dom?

Inlägg av Gammelsmurf »

Här kommer en fråga som Marty ställde och som jag plockar över från det gamla forumet, just för att den brukar dyka upp med jämna mellanrum. Jag klistar den också så att den inte försvinner ner i listan.

Jag har länge undrat vad de olika förkortningarna för tidningarnas skick står för. Skulle någon vänlig människa kunna upplysa mig om det.
Tack.


Ja, i korthet så är det så här:


Mint (M eller MT) = Nyskick. Hörn och kanter är knivskarpa, ryggen är jämn utan brytveck, pappret är vitt, färgerna glasklara och omslaget har sin ursprungliga lyster. Ingen tolerans för ålder accepteras. Ingen tolerans finns ens för tillverkningstekniska defekter. Mer eller mindre direkt ur tryckpressen och rakt ner i en plastficka.

Near Mint (NM) = Nästan nyskick. Endast vid ingående inspektion kan man upptäcka obetydliga spår av hantering, så som ett par tre millimeter stora brytveck i ryggen eller någon enstaka, knappt synlig tumning. Sidorna är krämvita, färgen och lystern i omslaget är bevarat.

Very Fine (VF) = Ett välbevarat exemplar som uppvisar endast mindre spår av hantering, så som några millimeter stora brytveck i ryggen, några väldigt svaga tumningar eller veck eller en enstaka millimeter stor reva. Sidorna kan vara svagt gulnade och omslaget något blekt.

Fine (FN) = Ett synligt läst men välbevarat exemplar. Tidningen är fortfarande jämn och fast utan några uttalade defekter. Mindre revor och veck förekommer. Mittuppslaget måste vara fast. Ett hyfsat snyggt exemplar, alltså.

Very Good (VG) = Ett genomsnittligt men tydligt hanterat exemplar. Very Good betyder inte som man kan lätt tro Väldigt Bra utan betyder snarare att tidningen håller lässkick. Exemplaret uppvisar tydliga men inte alltför graverande defekter. Revor och veck är att räkna med. Så är också mindre klotter, så som ett ifyllt korsord. Mindre användning av dokumenttejp och löst mittuppslag kan förekomma. Ofta är samlare inte särskilt intresserade av exemplar i det här skicket. I detta skick får man också räkna med en något rullad rygg.

Good (G eller GD) = Ett slitet exemplar. Längre revor och veck förekommer. Mittuppslaget kan vara löst men får inte vara delat. Ryggen kan vara rullad och mindre bitar kan saknas från sidor eller omslaget.

Fair (F eller FR) = Detta är ett mycket slitet exemplar. Klotter, tejp, lösa blad och saknade bitar, bortklippta kuponger och flikar, fläckar, fuktskador med mera är att räkna med. Man får till och med räkna med att sidor kan vara klippta så att serierutor försvunnit, exempelvis via urklippta tävlingskuponger och liknande. Mer än en halv sida bör dock inte saknas.

Poor (P eller PR) = Kan uppvisa i princip vilka defekter som helst: klotter, tejp, saknade sidor, ganska mycket av allt. Helt enkel ett uselt exemplar. Dock brukar man anse att saknade sidor ska anges separat vid försäljning.

---

Mer utförlig info hittar man här:
http://www.alvgardh.se/skick1.html

Där finns även de intervaller som den amerikanska 100-gradiga skalan använder sig av.

[:)]
Användarvisningsbild
marty
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 10:51
Ort: Sweden

Inlägg av marty »

Vad bra! Det tackar man så mycket för. Det är nog fler än jag som är lite osäkra på vad förkortningarna står för.. eller så är det inte så. Men jag har iallafall lärt mig något nytt.
Fett najs! [:D]
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Smidigt...... [:)]
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Om man har en tidning som man anser är NM, men på baksidan sitter en adresslapp klistrad, hur mycket påverkar detta samlarvärdet?
Är det inte NM då?
Hur många grader sänks tidningens skick om det sitter en adresslapp klistrad?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av Robrocker

Om man har en tidning som man anser är NM, men på baksidan sitter en adresslapp klistrad, hur mycket påverkar detta samlarvärdet?
Är det inte NM då?
Hur många grader sänks tidningens skick om det sitter en adresslapp klistrad?


Om du säljer den så är det enklast om du skriver "NM men adresslapp bak". En del köper aldrig tidningar med adresslapp, för dem är den VG. En del andra bryr sig inte, då är den kanske VF. Den finns inget etablerat skick för denna defekt. Den är dock aldrig NM.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Man kan alltså inte säga att den kan vara NM?
Jag tror inte att en LP-skiva m. prislapp, Niceprice, eller andra dekaler på omslaget sänker skicket eller värdet. Jag är dock inte säker.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ny fråga, det verkar som om en del har svårt, speciellt på Tradera att bestämma skick på sina tidningar när det står mellan Fine och VF. Har sett att en del med som har en tidning som jag tycker är Fine, då skriver de VF eller VF-, framförallt om det rör sig om äldre tidningar från 50-60-talet.

Kan man särbehandla äldre tidningar pga åldern?

En tidning som är från 1953 och 2004 ska väl vara lika fina för att få samma gradering?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Dom ska inte särbehandlas pga av ålder. FINE är FINE oavsett hur gammal en tidning är.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

För ett tag sen köpte jag en tidning med Skick FN-VF men med rost i klammern.
När jag fick tidningen var mittuppslaget löst, och säljaren sa att rosten sänkte skicket på tidningen till en nivå där löst mittuppslag var okej. Är det verkligen rätt att göra så, borde inte löst mittuppslag också anges?
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

"Gravrost", så mycket så att mittuppslaget lossnar = GD, ibland FR. Detta även om tidningen i övrigt är NM.

Löst mittuppslag är i princip alltid GD, fast om tidningen är mycket fin i övrigt sätter jag ibland VG. Låter som din tidning borde kunna returneras. FN-VF är en mycket fin samlartidning utan störande defekter. Självklart sitter mittuppslaget helt fast i båda klamrar.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Är det skillnad på tidningar och album när man skickgraderar?
Ibland får jag känslan av att man är petigare när det gäller album, men jag vet inte...

Är det någon som har ett bra tips på metoder ni använder för att sätta skick på en serietidning/album?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Jag har en väldigt användbar lista som hjälper mej mycket. Där finns allt från hur mycket av sidorna som får ha gulnat, vilken lyster tidningen får ha, om bilagor ska vara med m.m. Listan är i PDF-format, filtyp Adobe Acrobat Document, måste öppnas i adobe reader. Jag vet tyvärr inte hur man gör denna lista offentlig, någon som vet?
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Den skulle jag vilja kika på men vet inte heller hur du ska göra...
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Narz
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 04 mar 2006, 21:43
Ort: Sverige

Inlägg av Narz »

Använd www.megaupload.com
Det är väldigt enkelt. Använd browse för att hitta din fil och lägg till en description. Klicka send och kopiera länken du får i denna tråd.
Användarvisningsbild
thor
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 18 dec 2006, 23:53
Ort: Sverige

Inlägg av thor »

vad menas med tumning
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hittade denna sida med utförliga beskrivningar på vilka defekter som är acceptabla i respektive grad. Från Overstreet-Guiden, fast den har ju inte alla.
http://www.mycomicshop.com/info/grading
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

thor skrev:
vad menas med tumning

Märken efter att man har tagit på tidningen/albummet många gånger med (ofta inte så rena) fingrar.
Användarvisningsbild
Sebbe
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 15 jan 2006, 09:11
Ort: Sverige

Inlägg av Sebbe »

Jag måste bara fråga - är det okej med klotter/ifyllt pyssel i en tidning och kalla den VF? Är allergisk mot klotter och har därför köpt VF-exemplar i tron om att slippa det, men icke. Har nu fått tre "VF"-tidningar med klotter och ifyllt pyssel. Skulle bara vilja upplysa mig om vart gränsen går så att säga.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Sebbe skrev:
Jag måste bara fråga - är det okej med klotter/ifyllt pyssel i en tidning och kalla den VF? Är allergisk mot klotter och har därför köpt VF-exemplar i tron om att slippa det, men icke. Har nu fått tre "VF"-tidningar med klotter och ifyllt pyssel. Skulle bara vilja upplysa mig om vart gränsen går så att säga.

Man brukar säga att klotter = VG. Oavsett grundskick på själva tidningen. Däremot så kan man vid en försäljning nämna att tidningens grundskick är exempelvis VF men att ett ifyllt korsord finns och/eller en namnteckning. Då har man lämnat fältet öppet.
Användarvisningsbild
Delicato
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 mar 2007, 10:45

Inlägg av Delicato »

Liten fråga... Jag har en tidning jag tycker är svår att bedömma. Den är helt slät fram och bak och tillsynes oläst = helt platt och fast. Men ryggen är lätt skavd och det finns en liten rygglipa i nerekant på ca 3-4mm och även en pyttereva på 1mm på baksidans omslagspapper.

Ska man vara hård här ryker den väl ner till VG pga revor.. eller hur skulle ni sätta den?
Skriv svar