Fynd man hittar hemma.

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Fynd man hittar hemma.

Inlägg av K-E Lindkvist »

När jag i helgen plockade med mina seriealbum i föräldrahemmet dök denna teckning av Johan Andreasson upp:

Bild

Historien bakom detta rop på hjälp från en hårt prövad serietecknare är denna: I mitten av 80-talet delade Johan arbetsplats på Frejgatan i Stockholm med bland andra Ulf Jansson, Tomas Jönsson och Mikael Grahn, Den sistnämnde hyste ett passionerat intresse för elektronmusik och lät ofta sådan strömma ut i studion från den där placerade bergsprängaren. Tyvärr delade inte övriga hans entusiasm och efter en särskilt svår session ritade Johan detta nödanrop som dök upp i min brevlåda nästa dag. Texten lyder: "Hjälp! Drabbad av Stockhausen! Spela in Beach Boys!" En bild säger ju mer än 1000 ord, så jag förstod omedelbart desperationen hos Johan och skred genast till verket med att framställa vad han begärt. Bara ett par dagar senare kunde Johan stoppa i en kassett med Beach Boys "20 Golden Greats" och "All Time Greatest Hits" i bandspelaren och njuta av välljudet. Vad Micke tyckte är dock inte bekant.

Klicka på bilden för att se den i större format.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fynd man hittar hemma.

Inlägg av Labrador Road 26 »

K-E Lindkvist skrev:...I mitten av 80-talet delade Johan arbetsplats på Frejgatan i Stockholm...

Det var väl i krokarna när Metropolis låg på Roslagsgatan, innan de flyttade till just Frejgatan? Horst hade väl ett finger med i spelet också?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Fynd man hittar hemma.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Labrador Road 26 skrev:Det var väl i krokarna när Metropolis låg på Roslagsgatan, innan de flyttade till just Frejgatan? Horst hade väl ett finger med i spelet också?

En del av samma lokal fungerade som Epix och de övriga av Horsts tidningars redaktion, så det är alldeles rätt uppfattat. Ett obligatoriskt stopp när man besökte Stockholm på den tiden. Horst brukade säga ifrån tämligen bryskt när han tyckte att ankisterna hade hängt där för länge... (Ibland bodde man hos Hasse Sjöberg på Birger Jarlsgatan som hade lägenheten intill den där Horst bodde, så man kunde stöta på honom när man minst anade det och få titta in och se hans barksoriginal och annat skoj.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Fynd man hittar hemma.

Inlägg av K-E Lindkvist »

I en hylla där det inte borde stå några seriealbum fann jag de här som jag totalt glömt bort att jag ägde:

Bild

Bild

Av prislapparna att döma inhandlades de troligen på rea hos Åhléns någon gång på 80-talet. Efter att ha ögnat igenom dem står det mer klart varför jag glömt bort dem ty Claude Moliterni må ha gjort den nionde konstformen många tjänster (bland annat varit med och startat Angouleme-festivalen) men någon serieförfattare av rang var han knappast. Är man på gott humör kan Harry Chase passera som "habil men oinspirerad" medan Scarlett Dream är riktigt usel. Det enda som är lite småkul är att Hugo Pratt uppträder som hemlig agent under namnet "Hugo Maltese" i albumet Skuggor över Venedig. I övrigt är den ett riktigt misch-masch av klichéer och dålig berättarteknik.

Jag har ställt tillbaks albumen där jag hittade dem. [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Fynd man hittar hemma.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Tillsammans med Kalle Anka & c:o var Pilot den serietidning som betydde mest för mig under 70-talet, troligen för att den passade väl ihop med övriga intressen som plastmodeller, flyghistoria och linflyg. Jag köpte den från 1/72 till slutet av decenniet och hade en stående beställning i den lokala kiosken där den lades undan speciellt åt mig. Som jag kommer ihåg det hade tidningen en mycket aktiv läsekrets vars medverkan uppmuntrades av redaktionen (Lennart Hartler var redaktör under hela denna tidsperiod) och om man fick något bidrag infört i tidningen (vilket inte var alldeles omöjligt att lyckas med) kunde det hända att det i posten dök upp en ljusblå ormfösarmössa med tidningens slogan och logotyp.

Jag hittade nyligen tre dylika huvudbonader i huset i Riddarhyttan när jag skulle tömma en garderob. En av dem var "modifierad" med filtpenna och bortom all räddning, men de två övriga var presentabla:

Bild

Mössan till vänster är helt oanvänd, medan den till höger gjorde tjänst då och då, vilket givit upphov till några lättare missfärgningar. Det måste ha skickats ut en och annan mössa från Semic, men jag har ingen uppfattning om hur vanliga de är att träffa på? Och Pilot är det väl inte många som samlar på i vilket fall som helst? Nåväl, det var kul att hitta dem. Nu är de ånyo undanstoppade... [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Fynd man hittar hemma.

Inlägg av Linus S »

K-E Lindkvist skrev:När jag i helgen plockade med mina seriealbum i föräldrahemmet dök denna teckning av Johan Andreasson upp:

http://www.unigas.se/ftp/JA_hjalp.jpg

Historien bakom detta rop på hjälp från en hårt prövad serietecknare är denna: I mitten av 80-talet delade Johan arbetsplats på Frejgatan i Stockholm med bland andra Ulf Jansson, Tomas Jönsson och Mikael Grahn, Den sistnämnde hyste ett passionerat intresse för elektronmusik och lät ofta sådan strömma ut i studion från den där placerade bergsprängaren. Tyvärr delade inte övriga hans entusiasm och efter en särskilt svår session ritade Johan detta nödanrop som dök upp i min brevlåda nästa dag. Texten lyder: "Hjälp! Drabbad av Stockhausen! Spela in Beach Boys!" En bild säger ju mer än 1000 ord, så jag förstod omedelbart desperationen hos Johan och skred genast till verket med att framställa vad han begärt. Bara ett par dagar senare kunde Johan stoppa i en kassett med Beach Boys "20 Golden Greats" och "All Time Greatest Hits" i bandspelaren och njuta av välljudet. Vad Micke tyckte är dock inte bekant.

Klicka på bilden för att se den i större format.



Riktigt bra han teckna den där Johan! Intressant att läsa om på seriewikin också! Mycket, mycket intressant.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fynd man hittar hemma.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Linus S skrev:Riktigt bra han teckna den där Johan! Intressant att läsa om på seriewikin också! Mycket, mycket intressant.

Jag blir lite nyfiken på vad du anser om tecknare som Alex Ross, Greg Horn, Alex Raymond, Hal Foster med flera om du tycker att det där är bra?
http://comicartcommunity.com/gallery/ca ... cat_id=706
http://comicartcommunity.com/gallery/ca ... ?cat_id=60
http://www.lambiek.net/artists/r/raymond.htm
http://www.lambiek.net/artists/f/foster_hal.htm
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fynd man hittar hemma.

Inlägg av Wakuran »

Det är ju litet udda jämförelse mellan en skissartad cartoon och en realistisk oljemålning. Johan Andreasson är åtminstone effektiv.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fynd man hittar hemma.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Det är ju litet udda jämförelse mellan en skissartad cartoon och en realistisk oljemålning. Johan Andreasson är åtminstone effektiv.

Det är det kanske, men använder superlativ blir jag i alla fall nyfiken på vad man använder för adjektiv för övrigt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fynd man hittar hemma.

Inlägg av Isegrim »

Wakuran skrev:Det är ju litet udda jämförelse mellan en skissartad cartoon och en realistisk oljemålning. Johan Andreasson är åtminstone effektiv.


Dito

Svårt att jämföra dessa med varandra, det blir lite som att man inte skulle kunna gilla Carl Barks för att man gillar Hal Foster. Men, fortfarande intressant att höra svaret...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fynd man hittar hemma.

Inlägg av Wakuran »

Isegrim skrev:
Wakuran skrev:Det är ju litet udda jämförelse mellan en skissartad cartoon och en realistisk oljemålning. Johan Andreasson är åtminstone effektiv.


Dito

Svårt att jämföra dessa med varandra, det blir lite som att man inte skulle kunna gilla Carl Barks för att man gillar Hal Foster. Men, fortfarande intressant att höra svaret...

OT.

Jag har för mig att Barks snodde sättet att teckna vågor från just Hal Foster.

/OT.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Fynd man hittar hemma.

Inlägg av Linus S »

Labrador Road 26 skrev:
Linus S skrev:Riktigt bra han teckna den där Johan! Intressant att läsa om på seriewikin också! Mycket, mycket intressant.

Jag blir lite nyfiken på vad du anser om tecknare som Alex Ross, Greg Horn, Alex Raymond, Hal Foster med flera om du tycker att det där är bra?
http://comicartcommunity.com/gallery/ca ... cat_id=706
http://comicartcommunity.com/gallery/ca ... ?cat_id=60
http://www.lambiek.net/artists/r/raymond.htm
http://www.lambiek.net/artists/f/foster_hal.htm


Ser jättebra ut enligt, mig. Jag tycker färgläggningen på några bilderna är riktigt bra. Det gör bilden snyggare, enligt mig. Men jag skulle nog själv aldrig använda det. Kan ju vara så att mina serier blir bäst utan färg. Det beror ju helt på.
Skriv svar