Samlar du på feltryck?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Samlar du på feltryck?

Inlägg av Magnus »

Frågan väcktes igen när jag såg följande auktion.

http://www.tradera.com/auction/Bocker___Tidningar/aid_21221038

Jag tycker inte feltryck bland serietidningar har samma status som t ex frimärken och mynt. Värdetryck har ju en starkt reglerad tillverkning med mycket säkerhetskontroller och bortsortering. Serietidningar däremot är ju massproducerade och vilket förlag brydde sig om fel. Man försökte nog sälja dom ändå.

Är det skoj med feltryck?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av Magnus

Jag tycker inte feltryck bland serietidningar har samma status som t ex frimärken och mynt. Värdetryck har ju en starkt reglerad tillverkning med mycket säkerhetskontroller och bortsortering. Serietidningar däremot är ju massproducerade och vilket förlag brydde sig om fel. Man försökte nog sälja dom ändå.


Feltryck är mycket sällsynta. Jag är rätt säker på att förlagen inte skickade ut några dåliga ex, annat än när färgerna var lite miss-anpassade. Annars skulle vi se mer.

Vi har en enda kund som köper alla våra feltryck, han har en hemsida där han registrerar allt han har. Med tanke på sällsyntheten borde de ha ett högt värde. Men de har de inte. Upp till 100 kr är OK att få, sedan blir det mycket svårt. Utom för de klassiska Kalle Anka-feltrycken som "grön näbb" i Kalle 3/50 m.m som kan ge +25% på priset.

Jag hade tagit 500 kr för julboken i auktionen, så priset är sannolikt helt fel. Men man vet aldrig, ingen annan har detta album.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Jag har också hört att feltryck är inget värda.

Jag har ett nummer av Buffalo där baksideannonsen på något sätt kommit bort i tryckningen och det är en helt vit baksida. Då framsidan också är vit ser det hur snyggt ut som helst.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Feltryck är ibland väldigt roliga men jag betalar absolut inte en massa pengar för att få tag i sådana. Samlar inte heller på dem överhuvudtaget.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

citat:
Med tanke på sällsyntheten borde de ha ett högt värde.


Så om jag skulle hitta ett ex av Min Häst nr 3-86 med dubbelt omslag, skulle den vara värd tusen spänn då? Om det nu är det enda kända exet så måste det ju vara jättevärdefullt. Nej, naturligtvis inte. Du säger ju själv att du har EN kund som köper feltryck. Bara för att en galning är beredd att betala massor så behöver det inte betyda att en hop andra samlare följer efter.

Kan du ge oss adressen till hemsidan med feltryck?
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av spidercrazy

citat:
Med tanke på sällsyntheten borde de ha ett högt värde.


Kan du ge oss adressen till hemsidan med feltryck?



http://www.geocities.com/sef_we/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Hur fasen vet man att de är äkta?
Jag kan ju sätta dit lite extra omslag på mina tidningar om jag vill:-D

Nästa vecka säljer jag min super-rare Stålmannen med 2 olika Kalle Anka omslag, mycket rare och svår!!!
Endast detta ex är känt och ovärderligt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Jag vet: Varför inte överdriva lite till!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Du antyder väl inte att min tidning är falsk?[}:)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

OOOOOoooo...nej! Skulle aldrig falla mig in!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Jag samlar inte på feltryck, men jag har inga problem med att köpa ett om det kommer i min väg. Ser det som lite rolig kuriosa till samlingen :)
Användarvisningsbild
Lillemans hämnd
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 11:57

Inlägg av Lillemans hämnd »

Jag vet inte om jag håller med om att feltryck är ovanliga, jag tycker att det kommer fram feltryck rätt ofta ändå.
Det finns så många olika varianter
- felskurna
- felfärg
- fleromslag
osv
Skriv svar