Kan damm förstöra serier?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Conan_collector
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 13:51

Kan damm förstöra serier?

Inlägg av Conan_collector »

Kan damm förstöra serier?
Lloyd Alexander 1924 - 2007 R.I.P
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Nej.

Men om jag slår av mitt vanliga tolka-bokstavligt-filter, och funderar över vad du egentligen frågar, Blir det så här: "Kan damm sänka skicket/värdet på serietidningar och/eller -album?"

Då är svaret "Ja".

Damm är små partiklar. Det vill säga små små bitar av död hud, sten, gummi, asfalt, trä, pollen, svampsporer, osv osv.

Beroende på vad dammet är sammansatt av, skadar det pappret på olika sätt. Ibland går det att åtgärda, ibland inte.

Några frågor?

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det finns väl också så kallad dammskugga, när en tidning förvarats med en viss yta exponerad under lång tid, oftast liggande skulle jag tippa.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

[quote="labrador road 26"]

Det finns väl också så kallad dammskugga, när en tidning förvarats med en viss yta exponerad under lång tid, oftast liggande skulle jag tippa.
[/quote]

Jepp, det är en typisk defekt som uppstår när en del av tidningen stuckit ut ur högen den legat i. Googlade lite och hittade den här bilden på en typist dammskugga i nedre högra hörnet.

http://www.mycomicart.com/images/TalesFromTheCrypt32Back.jpg


Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Conan_collector
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 13:51

Inlägg av Conan_collector »

Tack för svaren, har just skaffat mig en luftavfuktare och jag tänkte bara höra mig för ifall damm skulle kunna vara farligt för sin samling.
Lloyd Alexander 1924 - 2007 R.I.P
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

En annan frågeställning. Brukar ni damma av era samlingar?

Jag är ingen pedant men försöker med jämna mellanrum gå igenom samlingen och ta bort det.

Som Ulf säger så består damm i mycket av oss själva. Dvs små delar som ramlat loss från våra kroppar.

Ett litet dammlager som ligger löst och är lätt att ta bort ser jag inte som ett problem, ur skicksynvinkel.
Men om det blir riktigt gammalt och tjockt så börjar det se ifrån sig en speciell lukt, som sätter sig i tidningarna, se annnan tråd från Ulf. Och då har man sänkt skicket rejält på sina tidningar.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Conan_collector
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 13:51

Inlägg av Conan_collector »

Jag dammar en gång i veckan, ibland två.
Jag använder en ren och mycket lätt fuktig trasa, det funkar bäst för mig.
Lloyd Alexander 1924 - 2007 R.I.P
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Det beror ju på hur man förvarar sina serier ... Om man har ojämna staplar på golvet så drar det på sig ganska mycket dam, och skulle nog behöva dammas en gång i veckan. Om man däremot har serierna i lagom stora tidskriftssamlare i en bokhylla, med nästa hyllplan c:a en cm över kanten och dessutom högt upp, då skulle jag nog säga att det räcker att damma av dem en eller par gånger om året. Och förvarar man serierna i helt täta lådor behöver man naturligtvis inte damma dem alls, men då kan man ju inte läsa dem heller ...
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

[quote="rkaj"]

Och förvarar man serierna i helt täta lådor behöver man naturligtvis inte damma dem alls, men då kan man ju inte läsa dem heller ...
[/quote]
Man behöver ju inte svetsa fast locken på lådorna.

[;)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

[quote="UlfK"]

[quote="rkaj"]

Och förvarar man serierna i helt täta lådor behöver man naturligtvis inte damma dem alls, men då kan man ju inte läsa dem heller ...
[/quote]
Man behöver ju inte svetsa fast locken på lådorna.

[;)]

[/quote]

Hmm, sant.. man kanske skulle ta fram vinkelslipen så att man kunde läsa sina gamla 70-talare igen?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Hah, jag har heltäckta lådor med lock, det är ju bara att öppna locket!!!

I övrigt dammar jag aldrig skiten, det får gå som det vill.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
kada2k9
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 21:52
Ort: Sverige

Inlägg av kada2k9 »

Fast om man förvarar alla sina serier i plastfickor så har man ju inget att oroa sig för - då är det ju helt skyddade från damm, smuts och det mesta annat.
Skriv svar