Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

K-E Lindkvist skrev: Den gångna helgen var jag i Stockholm för att se och höra [url=http://www.unigas.se/Blog/post.aspx?id=fa1f9391-2890-424f-95c3-b6fe5426ab2e]tjejerna från Robertsfors på Berns


Dom har tappat glöden [:I] Dom är ok ,men man har känslan att dom bara går ut och gör sin grej. Nej kolla in dessa tjejer i stället "Spitchic" såg dom på Sweden rock. Det var höjdpunkten efter Hawkwind. Dom kommer att bli stora.
http://www.myspace.com/spitchic/music
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

burnout skrev:Dom har tappat glöden [:I] Dom är ok ,men man har känslan att dom bara går ut och gör sin grej.

Tja, jag såg inte SH på scen förrän 2004 på deras turnépremiär i Washington som förband åt The Hives, ironiskt nog (i det fallet är jag lokalpatriot så det skriker om det), så jag vet inte hur de spelade när de var unga och arga. Visst gör de ett stelt intryck på scenen, men jag förväntar mig inte att de skall ha något sofistikerat mellansnack (i många fall blir ett mellansnack som uppenbart följer manus rent otroligt pinsamt) utan så länge det är tryck i musiken är jag nöjd. Jag kan dock hålla med om att deras senaste platta inte är lika omedelbar som Kiss & Tell och What if Leaving is a Loving Thing var...

Försöker man hitta skvaller om damerna på webben inser man hur äckligt välartade och tråkiga de är. Det enda som kunnat bekräftas är att Donna C i The Donnas fick Johanna att röka marijuana i Stockholm för det skall hon (Donna C alltså) ha berättat i en intervju med rockmagasinet Close-Up (nummer 56 från 2003, närmare bestämt). Jag har för mig att jag har läst någonstans att SH hade blivit mycket förvånade när de insåg att äpplena på fruktfatet i logen inte var avsedda att ätas utan att göra haschbongar av. [B)] Sen har Maria vid något tillfälle sagt att hon alltid tolkade Fagerstas devis "Här får du livstid" bokstavligt när hon och Pelle skulle hälsa på hans föräldrar, men det är ju snarare putslustigt. [^]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Magnus »

Ellingen skrev:Bara 13 kvar till komplett! [:o)]

Bild

Lär bli ett långsiktigt projekt, inte särskilt vanliga tidningar.
(har Ni något ex liggande så hör gärna av er! [:)] )


Kul serie-år 1954!
Väldigt många udda, kortlivade serietitlar som startade de åren 1953-55.

"Terry och piraterna" tillhör inte vanligheterna, tror inte jag har några liggande men jag skall kolla.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av pumbaaerik »

Jag blir verkligen peppad i mitt seriesamlande när jag ser alla bilder ni lägger upp här gubbar (och eventuellt någon tjej?)!
Ni har fantastiska samlingar som jag är grymt avundsjuk på!
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Ellingen »

Magnus skrev:"Terry och piraterna" tillhör inte vanligheterna, tror inte jag har några liggande men jag skall kolla.

Hittar du ingen Terry funkar det lika bra med nån gammal Gigant. [:o)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Labrador Road 26 skrev:Var de sidorna ursprungligen som klippdockor, i seriens barndom?

Jag kan tyvärr inte svara på det eftersom mina äldsta tidningar är från mitten av 60-talet och då är modesidorna redan etablerade. I sammanhanget kan nämnas att det brukar vara Dan DeCarlo som tillskrivs äran att ha fått gänget att kassera sina paltor från 40-talet och anamma en mera samtida look (i samband med att han började jobba för Archie Comics på heltid och då också fick löfte om att inte behöva anpassa sin teckningsstil till Bob Montanas). Han skall tydligen ha prenumererat på flera tonårstidningar typ Seventeen och dessutom studerat de tonåringar som fanns i grannskapet för att få till stilen i serierna så att den såg helt rätt ut. Men det låter väl som en bra teori (fast kanske mera Katy Keene än Archie).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sy Barry »

Labrador Road 26 skrev:
K-E Lindkvist skrev:Inte omöjligt alls. Det ligger snarast i modesidornas natur att vissa poser återkommer gång på gång.

OT.

Var de sidorna ursprungligen som klippdockor, i seriens barndom? California Girls hade det upplägget om jag inte minns fel, och då blir det ju bra om man kan använda samma kläder till både Veronica och Betty, och övriga. Slut OT.


Jag har en Betty´s Fashion Page från 1961 i form av en klippdocka, så det förekom i alla fall.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Äntligen [:o)] [:o)] efter ca 10 års väntan dök dom upp ALLA 3 på ett bräde. Men dom blev inte billiga, det hade jag inte räknat med heller. Men så där i alla fall [:)] Det var bara 2sek. betänketid "Fundera och du missar det", var vad som gällde
Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har den där något med det som senare var Serietidningen och efter det Toppserien?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Labrador Road 26 skrev:Har den där något med det som senare var Serietidningen och efter det Toppserien?


Nej, Dom heter Topp-serien 1969 och lades ner 1973. Mycket Rip Kirby
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av pumbaaerik »

Det blev en hel del serieköp i Göteborg idag och igår. Jag ber om ursäkt för katastrofbilderna, iPhones kamera är tydligen inte så bra ändå.

Bild

Bild

Bild

Bild

EDIT: Någon som vet vad för plastfickor jag ska använda till bigsize-Pyton? Är det albumfickor eller finns det sådana som passar?
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Magnus »

pumbaaerik skrev:Det blev en hel del serieköp i Göteborg idag och igår. Jag ber om ursäkt för katastrofbilderna, iPhones kamera är tydligen inte så bra ändå.


Vilka butiker besökte du?
Vilken tycker du var bäst?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av pumbaaerik »

Magnus skrev:
pumbaaerik skrev:Det blev en hel del serieköp i Göteborg idag och igår. Jag ber om ursäkt för katastrofbilderna, iPhones kamera är tydligen inte så bra ändå.


Vilka butiker besökte du?
Vilken tycker du var bäst?


Det blev Seriehörnan, Serieknodden och Science Fiction-bokhandeln. Serieknodden är helt klart bäst om man vet vad man vill ha, trevligt utbud och trevlig personal, men om man bara vill gå och fraternisera så föredrar jag Seriehörnan. Sen älskar jag ju SciFi också, de har ju mest amerikanska serier och det var dem som öppnade mina ögon för serier.
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Ellingen »

Den underbaraste godbiten på länge. [:)]

Kan man bli annat än glad när man kommer in och finner sin (snart) 8-årige son ligga i sängen och spontant läsa Harry Chase??

Bild

Visst finns det hopp för Seriesverige?! [:o)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ännu lite fler originalteckningar har inkommit under veckan.
Först en mycket efterlängtad sida:

Bild

Den kommer från Archie #611 som innehöll del två av "The Man From R.I.V.E.R.D.A.L.E.". Här är Betty & Veronica illa ute då de hotas av den motbjudande Chester och den fala fiendeagenten Sharry the Spy-girl. Både Fernando Ruiz & Rich Koslowski överträffade sig själva när det illustrerade detta äventyr.

Sen tyckte jag att det borde finnas mera av den framlidne Dick Giordano i samlingen, så jag slog till på detta:

Bild Bild

Två sidor från The Human Target Special #1 tecknade av Rich Burchett och tuschade av Dick Giordano. De är från början av 90-talet då det var tänkt att Christopher Chance skulle få en egen TV-serie där rollen skulle göras av gamle popidolen Rick Springfield. En pilot och ytterligare 7 avsnitt spelades in, men mer blev det inte. I denna historia inkorporeras vissa element från TV-serien i DC:s mytologi. En riktigt bra deckare som rekommenderas, inte minst för den lyckade kombinationen Burchett/Giordano. Sidan 38 bjuder på ett snyggt skuggspel. [:)]

Mer Giordano i form av ytterligare tre sidor från DC:s Modesty Blaise-album:

Bild Bild Bild

Giordanos version av Gabriel verkar mycket inspirerad av Holdaway. Är det förresten inte något av ett självporträtt han fått in i sista rutan på den sidan? [:o)] I övrigt tycker jag att han även om han naturligtvis inte är någon Holdaway får till det riktigt bra, speciellt kombinationen av nattscen/action i den tredje sidan är utmärkt visualiserad. Men smaken är ju tack och lov olika... [;)] Klicka på bilderna för att se dem i större format i mitt CAF-galleri.

Bild
För övrigt fick jag hem en DVD med en film jag länge velat se; "Viva Maria!" av Louise Malle. Även senaste numret av Gasoline Magazine samt ett provnummer av en annan tidning från samma utgivare som originellt nog kallas Fuel Magazine och uteslutande skall handla om dragracing har dykt upp i brevlådan.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
frankjw
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av frankjw »

Hemkommen från Staffars!

Fick inget kort på dottern och Lina, dottern vägrade! :)

Men en teckning iaf, som skall innanför ram och upp på dotterns vägg!

Bild

Bild
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Ellingen skrev:Kan man bli annat än glad när man kommer in och finner sin (snart) 8-årige son ligga i sängen och spontant läsa Harry Chase??

"Pappa, vad är en filmrulle för nåt?"
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Med tanke på vilken dag det är idag kan kanske denna lilla teckning passa bra:

Bild

Det är uppenbarligen inte bara Modesty Blaise som vill vara Samantha Stevens denna Halloween! Även Sabrina Spellman vet att klä ut sig när det är dags att tigga godis och med tanke på att hon är en riktig häxa bör det bli riktigt jobbigt för den som väljer fel alternativ. Men för att det inte skall bli för mycket "häxa i folkdräkt" över det hela tycker jag det ser ut som om hon passerat Zatannas garderob och där lagt sig till med hennes fluga och nätstrumpor...? Och det vete tusan om det inte är Dinah Lance's stövlar som hon satt spännen på? Bill Galvan tyckte det var en kul idé som han snabbt som ögat lade till som en bonus i en annan affär vi nyligen avslutat och som jag får anledning att återkomma till när jag skannat färdigt...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av germund »

Nu var det länge sedan jag postade här, men den här veckan kom något som verkligen gjorde mig jätteglad. Vi har länge kört en av mina favoriter i Ernie, Øyvind Sagåsens Radio Gaga, och förra veckan skickade han förutom ett (norskt) album även en urtjusig teckning. Ha ha, jag tror pulsen sprang iväg rätt bra när jag skulle öppna det paketet.

Bild

Och när vi ändå är inne på Norge plockade jag fram ett gammalt A4-ark från något år på 90-talet, då hela Pytongänget hade ställt upp en husbil eller vad det nu var, rakt utanför bokmässan i Göteborg och tecknade teckningar åt oss som tittade in. Kul minne från svunna år!

Bild
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av jens-olof »

Fick i helgen som gåva, fem kassar tidningar. Mest skräp, med undantag av 13
Buster från 1967, inklusive nummer 23, i skick G-Fn. Dessutom en pappkasse
Agent X9 1969 till 1975, inget märkvärdigt, med undantag av 1969-2, som var
den sista jag saknade! [:o)]

Jens
Skriv svar