Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MagnusR »

Grumme skrev:det borde väl inte få hindra mig?


Absolut inte, alltid kul att se vad som gör folk glada.

/Magnus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:Bild

Bild

[Edit] Fick inte riktigt till det med bilderna. Kan någon mod göra dem lite större så det syns vad de föreställer?
Tack! [:)]

Först trodde jag att det var ett SBS-fel, men det var tydligen bara att ta bort .th i länken, så funkade det... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Gaahh! Har precis upptäckt hur jag kan lägga in större bilder, och så går det inte att ändra orginalinlägget. [:X]
Nåja, jag gör en repost så får någon (o)ansvarig gärna radera mitt förra inlägg.

Varje gång jag läser i den här tråden så tänker jag att jag ska posta mina egna inköp, men det blir aldrig riktigt av. Det kan bero på att jag nästan enbart köper nyutkomna album och inte så mycket äldre, men det borde väl inte få hindra mig? [8]

Här nedan är mina inköp från perioden mars-maj i år. Inte bara nya titlar, men nästan. Med på bilderna är dock inte en kasse med blandade serietidningar typ Pondus, Uti vår Hage, Nemi och Herman Hedning i lässkick. [:)]

Bild

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Lite varierat kulturgods som levererats de senaste veckorna:

Bild

Kalle Anka & c:o - den kompletta årgången 1967 del 4. Innehåller förutom en del sagolikt bra serier (jag säger bara "Kung Ogs järnsäng") också artiklar om Floyd Gottfredsons Musse Pigg, högertrafikomläggningen och holländsk disney.

Bild Bild Bild

Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Det kan tyckas vara något fel årstid för julserier, men Bill Galvan hade just fått denna 10-sidorshistoria från Archie Double Digest #223 i retur och bjöd ut den för ett pris det var omöjligt att säga nej till. Sidan 9 är en trevlig helsidessplasch och på sista sidan gör Veronica ett inhopp som Eartha Kitt (eller möjligen Madonna). En lustig detalj är att alla julsånger som The Archies framför är autentiska: Santa Claus is Coming to Town, Marshmallow World och Santa Baby. Bilderna blir större om man klickar på dem.

Bild

Efter att ha fått sitt släppdatum framflyttat två gånger kom så äntligen The Art of Amanda Conner ut! Som jag har längtat efter den! Men den gjorde mig inte besviken utan var precis så bra som den hade förutsättningarna att vara. Jag har skrivit en längre, illustrerad recension på serienytt.se. Läser man den och ser bildexemplen jag valt tror jag det blir svårt att avhålla sig från köp... Och till jul är det dags för en "Art of DC Comics"-bok liknande de som Adam Hughes och Brian Bolland redan begåvats med. Å andra sidan är Amanda Conner sällsynt lämpad för denna typ av konstböcker (även om jag inte gör några som helst anspråk på att vara neutral när hennes serier kommer på tal).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Happy Hamster »

Månadens serieskörd.
Bild
iZombie - Suverän serie som tyvärr snart blir nerlagd. Nummer 28 blir sista numret. [:I]
Mystery in Space - Härlig sci-fi antologi från Vertigo. Michael Kaluta, Kyle Baker och Michael Allred bidrar med fina bilder.
Dessutom så en serierna skrivna av Ann Nocenti. Gillar verkligen de serier hon gjorde år Marvel på 80talet. Kul att hon har återvänt till seriebranchen. [:)]
Bild
Trio - Old school superhjältar av John Byrne. Förvånansvärt bra. Hade gett upp hoppet för honom för flera år sedan. Hoppas nästa nummer är lika bra.
Ragemoor - Gotisk skräck av Richard Corben. Honom kan man alltid lita på. [^]
Dark Horse Presents - Det är väldigt sällan som Dark Horse gör Aliens serier nuförtiden.
Bild
Lite filmtidningar.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Magnus »

Happy Hamster skrev:Månadens serieskörd.


Kul att du visar vad du pren. på.
Vi har ganska lik smak. [^]

Tyvärr tappade jag sugen och slutade med de flesta pren. för ett år sedan.
Har bara kvar några långkörare som jag inte vill droppa, Hellblazer, Walking Dead och Fables.

Kunde inte du, och andra aktiva prenumeranter, starta en tråd där ni diskuterar vad ni skall beställa.
Det skulle vara intressantare, än att bara ställas inför faktum när tidningarna kommer till er i Sverige.

Kanske jag skulle börja läsa Previews igen, hmmm.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Happy Hamster »

Magnus skrev:Kul att du visar vad du pren. på.
Vi har ganska lik smak. [^]

Jag är ett stort fan av skräck och Vertigo serier.
Kunde inte du, och andra aktiva prenumeranter, starta en tråd där ni diskuterar vad ni skall beställa.
Det skulle vara intressantare, än att bara ställas inför faktum när tidningarna kommer till er i Sverige.

Kanske jag skulle börja läsa Previews igen, hmmm.

Finns en tråd om Previews katalogen här:
viewtopic.php?f=7&t=953&p=121431&hilit=previews#p121431
Fast den har inte uppdaterats på ett år.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Det trista är att DC har pajat Vertigo genom att försöka inlenma det i sitt new52 vilket är trams bara.

Nu är väl de bästa åren förbi, men det var ju hä'r DC trumfade över Marvel iaf i kritikerhänseende inte i försäljning kanske då de sägs att månaa Vertigotitlar var rätt dåligt säljande oavsett.

Marvel vågar ju inget ungefär och om DC nu ska va rockså allt i sam korg då har jag officiellt ledsnat på dem med, fy fan vad mycket bra vertigo det funnits egentligen, att de gav dem chansen tror jag de hart igen med tiden när allt kommer i samlingar, dre tänker för kortsiktigt lösnummer har speklat ut en stor del av sin roll som det man tjänar pengar på, ingen vill läsa de där mainstremtjafset senare iaf, men alla vill läsa nåt som haft ett eget liv som varit annorlunda än det editor 1-10 bestämt ungefär.

I stället för att ha lanserat 52 nya titlar kunde de satsat lite om så för tillfället förlustpengar på lite andar hästar, det mesta av det som inlemmats i new52 var ju totalt nonsens av de här och är dölda inom kort om de inet är det redan, här funkar inte pg13.

De skulle låtit vissa andra titlar varit med, de behövde ingen jävla new52 reboot för i princip allting.

Nä jag hoppas de inser det och delar detta helt enkelt, alls ville inte ha ett nytt DCU med allt i, vad är dret för staying power i det liksom, fler lösnummer men jag trro också marknaden i princip bar är där för nästan alla av titlarna, trades och dylikt säljer man i åratal.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Bufkin »

Agentum skrev:Det trista är att DC har pajat Vertigo genom att försöka inlenma det i sitt new52 vilket är trams bara.
? Det har de väll inte, de har bara valt att ge ut animal man och sånt under vanlig dc etikett. De har ju sammtidigt kvar alla vertigo serier (ingen där fick nu nummerräkning) och de har ju dessutom startat nya vertigo serier.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Egentligen kanske varken godbitar eller underbara, men när Maxi chocksänker sin bokrea med 75% och det finns serier att tillgå är det bara att slå till:

Rocky - volym 15 - tjugo riksdaler.
Arne Anka - del 7 - tjugo riksdaler.

Taget.

Bild

Bild
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

I samband med att jag fyllde år tog jag ledigt från arbetet och passade bland annat på att hämta det som fanns liggande hos Staffar:

Bild

Nya World's Finest #1-2 med den osannolika tecknarkombinationen George Perez/Kevin Maguire samt Shade #8.

Bild

Kim W Andersson hade också äntligen kommit ihåg att ta med sina ritdon när han hämtade sitt kulturgods, så nu var mitt Alena-album vederbörligen påtecknat. Jag hade bett om "en odygdig Alena i halvfigur" så det är antagligen därför det nu kan avslöjas att hon bär svarta spetsunderkläder... [8] Såna här arrangemang underlättas onekligen av att man har samma leverantör av serier. Klicka på bilden så blir skissen större.

Som av en händelse slank alla originalsidor jag köpt i present åt mig själv igenom tullen (och då jag var ledig kunde jag dessutom få dem levererade till dörren) så det var dubbelt så trevligt att packa upp nedanstående gäng med "pinup-sidor" av Rex Lindsey:

Bild Bild

Sidor från Archie #500 (notera de ålderdomliga paltorna) samt Jughead #95.

Bild Bild

Betty & Veronica ur Veronica #34 samt 90-talsinkarnationen (jag gillade aldrig den frisyren) av min favorithäxa ur Sabrina #20.

Bild

Bild

Två nya sportscener från World of Archie #16 och Jughead #97.

Och sin vana trogen skickade Rex också med det färdiga resultatet (i några fall urklippt):

Bild

Bild

Men det var inte bara Archie-relaterade originalsidor. Även den här kunde jag helt enkelt inte låta bli:

Bild

Sidan 7 ur The New Teen Titans #29 av Eduardo Barreto och Romeo Thangal. Jag har visserligen aldrig läst deras version av TNTT, men det var en riktigt trevlig sida med en tilltalande layout, många av teamets medlemmar (inte minst sorgligt avlivade Jason Todd) och en Donna Troy som bara Barreto kan teckna henne. Så den måste jag ha såklart! (Alla originalsidor blir större om man klickar på dem.)

Sen fick jag faktiskt en serierelaterad födelsedagsgåva. Det hör inte till vanligheterna:

Bild

Ett exemplar av Donald Duck #138, förpackat i sån där fånig plastlåda som den aldrig kommer att avlägsnas från. Det betyder att jag ej kan kontrollera om det verkligen finns klotter på första sidan som det medföljande äkthetsintyget påstår. Dessutom kan då inte den stämplade texten
"THIS COMIC IS THE PERSONAL FILE COPY OF CARL BARKS.
ANYONE ELSE POSSESSING THE BOOK HAS STOLEN IT."
läsas av folk utan humor, vilket kanske är lika bra. [8D] Typisk grej att ge bort till "den som har allt" (jag räknas tydligen till den kategorin). Jag tycker fortfarande det är lustigt att klotter av rätt person inte påverkar skicket... [:p]

Under gårdagens Povel Ramel-festligheter i Uddala lyckades jag svara så bra (mest ren tur och kvalificerade gissningar) på den inledande tipspromenaden att jag knep en delad förstaplats (före långt mer namnkunniga deltagare) vilket resulterade i detta fina pris:

Bild

Pocketutgåvan av den utökade Lingonben - mycket välkommet då jag tidigare endast äger originalutgåvan från Bra Böcker.

Sen borde detta bli inlägg 666 om jag räknat rätt. Det är väl då konstiga saker kan hända...? :twisted:
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av APenny4YourThoughts »

K-E Lindkvist skrev:Sen borde detta bli inlägg 666 om jag räknat rätt. Det är väl då konstiga saker kan hända...? :twisted:


OT: Apropå 666.

Någon på Yahoo Sports har lekt med router-funktionen i det interna systemet. Det är lite kul :)
http://sports.yahoo.com/nhl/players/666

Gretzky har givetvis:
http://sports.yahoo.com/nhl/players/1
(The Great One)

Finns flera "gömda" referenser på spelare.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

K-E Lindkvist skrev:Jag tycker fortfarande det är lustigt att klotter av rätt person inte påverkar skicket... [:p]

Det är klart det påverkar skicket. En tidning som är klottrad håller alltid lägre gradering än en som är oklottrad, oavsett vem som klottrat. Däremot kan vem som ligger bakom "vandaliseringen" påverka värdet, men det är en annan sak. Faktiskt en helt annan sak. Skickgradering har inte med värden att göra utan är bara en objektiv bedömning av defekter. Vet inte hur många gånger det har tagits upp här på forumet, men åtskilliga. Att klotter från upphovsmakare är mer värdefullt än från lilla Oskar 8 år har inget med själva graderingen att göra. Omfattning och placering av klotter bestämmer skicket, inte vem som fixat dit det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Labrador Road 26 skrev:
K-E Lindkvist skrev:Jag tycker fortfarande det är lustigt att klotter av rätt person inte påverkar skicket... [:p]

Det är klart det påverkar skicket. En tidning som är klottrad håller alltid lägre gradering än en som är oklottrad, oavsett vem som klottrat. Däremot kan vem som ligger bakom "vandaliseringen" påverka värdet, men det är en annan sak. Faktiskt en helt annan sak. Skickgradering har inte med värden att göra utan är bara en objektiv bedömning av defekter. Vet inte hur många gånger det har tagits upp här på forumet, men åtskilliga. Att klotter från upphovsmakare är mer värdefullt än från lilla Oskar 8 år har inget med själva graderingen att göra. Omfattning och placering av klotter bestämmer skicket, inte vem som fixat dit det.

Då har jag säkert missuppfattat något, för jag trodde inte att en tidning kunde hålla VF med BÅDE stämpel och skrift. Jag har tolkat det så att endera är tillåtet, men ej i kombination....? Sen var min kommentar ironiskt menad, därav [:p]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

Om du tar två tidningar med exakt samma defekter i övrigt, som veck, revor, rostiga klamrar och så vidare. Om den ena har klotter av upphovsmakaren som i mängd och placering är snarlikt ett exemplar som en ung läsare klottrat på så kommer de att få exakt samma skickgrad. Däremot kommer värdet med all sannolikhet att påverkas olika. Men skicket blir det samma. Ju mer klotter desto lägre grad förstås. Exakt vilka grader som tillåter vad är jag inte insatt i, försöker bara förklara skillnaden på värde och skickgradering.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av APenny4YourThoughts »

PGX har ett rykte om sig att vara "shady at best". Jag litar inte ett dugg på deras bedömningar. Hade jag varit som du hade jag skurit upp den där förpackningen och satt den i en mylarficka istället.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av smorkin »

K-E Lindkvist skrev:<Massa skoj, inklusive Acke>

OT: Ok, nu har jag gett upp motståndet och beställt de två "Best of Harry Lucey"-böckerna från IDW. Jag gillade Acke som liten när jag ramlade över någon tidning, men har inte varit så intresserad av någon av alla olika utgivningar av klassiska Acke-serier. Men sen var det så många olika bekanta som mumlade om Lucey, och till sist råkade jag kika på första serien på den här sidan:

http://boards.collectors-society.com/ub ... 8&fpart=13

Såld! Beställning gjord!

Slut OT (men om jag fotar böckerna när de dykt upp så blir det ju on topic, igen [;)] )
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av UlfK »

Jag brukar aldrig komma ihåg att posta i den här tråden, men ibland måste man göra undantag. Den här specialbeställningen dök upp idag:

Bild
Bild

För att förtydliga bild 2 - Det är alltså Uncle Duke - min avatar - som Charlie Brown, och Lila DeLila själv som Lucy. Jag gav Peral fria händer och när resultatet blir så här bra kan jag bara applådera!

(Och som moderator påpekar jag att eventuell vidare diskussion om albumet i sig har en egen tråd: viewtopic.php?f=61&t=5292&p=145772#p145772)
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Nytt:

Bild

Captain Stoneheart är en illustrerad saga från Elephantmen-universumet.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av germund »

Äntligen kom den, första boxen med vår Buck O'Rue-bok!!!
Ha ha, jag vet inte hur många hundratals arbetstimmar jag lagt ner på att restaurera filerna till den här, men nu är den klar!
Längd: 28cm. Vikt: 862 gram.
300 sidor med Paul Murry i högform!

Bild
Skriv svar