Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inläggav Wakuran » mån 04 nov 2013, 17:39

Snowmanilas? Daniel Karhunens märkliga äventyrsserie om fyra snögubbar?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine

Inläggav MagnusR » mån 04 nov 2013, 17:55

Wakuran skrev:Snowmanilas? Daniel Karhunens märkliga äventyrsserie om fyra snögubbar?

Den är det. Ett precis lagom märkligt äventyr för min smak.

/Magnus

PS, du tog förresten fram tråden till sida 100. Imponerande siffra.

Användarvisningsbild
captainknut
Fine

Inläggav captainknut » ons 06 nov 2013, 23:56

Lite nytt:

Bild
Bild

Användarvisningsbild
luckylök
Fine

Inläggav luckylök » fre 08 nov 2013, 17:40

Lite saker som droppat in de senaste två veckorna. Nu blir det nåt att läsa en tid framöver... [:D]

Bild

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » mån 18 nov 2013, 23:19

En tämligen stor mängd varierat kulturgods har influtit de senaste veckorna (det blir flera postningar):

Bild

Ytterligare åtta av DC:s annuals från 1997 på temat "Pulp Heroes". Batman #21, The Adventures of Superman #9, The Flash #10, Supergirl #2, Detective Comics #10, Superman, Man of Steel #6, Impulse #2 och Teen Titans #1. Nu tror jag att jag bara saknar en till. [:)]

Bild

Deluxe-upplagan av Before Watchmen: Minutemen & Silk Spectre. Amanda är ju alltid Amanda (och Minutemen har väl inte blivit fullt så nedgjord i kritiken jämfört med andra delar).

I samband med NAFS(k):s höstmöte gick jag förbi Staffar och tömde facket:
Bild

Rocketeer & Spirit #2-3, World's Finest #16, Buck Rogers #1, Sons of Anarchy #2-3 och Hit 2-3.

Bild

Satellite Sam #1-4, All Crime Comics #2 och Vertigos one-shot Witching Hour.

Sen har jag fått det första beviset på min status som finansiär av Veronica Mars-filmen:

Bild Bild

Den specialdesignade T-shirten och en uppsättning klistermärken. Lägg speciellt märke till motivet på ryggen som är unikt för europa (något med copyright till namnet "Veronica Mars" i vår världsdel förhindrade användande av det i detta sammanhang) vilket väckt irritation och avund bland amerikaner, kanadensare och liknande. [:p]

Mer nytt i denna tråd.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » lör 23 nov 2013, 16:17

Den här påkostade och hett efterlängtade luntan anlände denna vecka:

Bild

Boken har till att börja med väldigt tjusig design på insidan av pärmarna:

Bild

Efterlängtad var den av flera orsaker. Jag har varit medveten om att den varit under framtagning i närmare ett år och en av anledningarna till detta förstår man om man läser det finstilta i kolofonen (heter det så i böcker?):

Bild

Bild

Jag gör mig i och för sig inga illusioner om att jag nu är någon att räkna med i Archie-världen bara för att jag här fått leka på samma gård som de stora pojkarna, men jag skall villigt erkänna att jag blev oerhörd smickrad av att bli tillfrågad av Craig Yoe om jag ville medverka.

Boken innehåller hundratals omslag från 40-talet fram till idag, och det har lagts ner manveckor på att välja ut vilka som skulle vara med. För att missnöjet med urvalet skulle bli så litet som möjligt var man smarta nog att på ett tidigt stadium be de aktiva på forumet på archiefans.com om hjälp, och tvärtemot vad man skulle kunna tro så visade dessa upp en mycket stor variation i sina önskningar, med många tämligen obskyra förslag som annars säkert gått under radarn.

Craig har tillsammans med Archie-veteranen Victor Gorelick (55 år på förlaget och still going strong) haft tillgång till mängder av arkivmaterial och utnyttjat detta till att inkludera udda och ovanliga grejor, som till exempel nedanstående omslags-skiss:

Bild

Eftersom de flesta Archie-omslag har någon form av skämt eller annan poäng är förlagets författare insyltade i processen på ett för seriebranschen i USA ovanligt sätt. Om författaren dessutom besitter rudimentär teckningsförmåga är det mycket enklare för den som skall rita att förstå. Här är det George Gladir som har lämnat ett omslagsmanus i bildform.

Nuförtiden är tryckprocessen helt digitaliserad, men på 60-talet gick det till så här:

Bild

Harry Luceys omslagsteckning för Laugh #166 blir med fyrfärgsseparering till det färdiga tryckoriginalet till höger. Från hösten 1964, mitt under värsta beatlemanian i USA. Så långt som det är möjligt har man angivit vem som tecknat, och man har också kostat på sig bilder och biografier över de flesta av dem (även om jag tycker det är synd och skam att man ignorerar Stan Goldberg på grund av någon för mig obekant fnurra på tråden).

När man bläddrat sig fram till sidan 51 förstår man bättre varför jag är så mallig:

Bild

Det är alltså mitt original till omslaget för Betty & Veronica Digest #16 som är reproducerat här. Tar man i beaktande att det endast är ett tjugotal original som visas i boken så inser man att det är en stor ära att höra till de utvaldas skara (fast själv hade jag nog hellre sett att man valt omslaget från Betty & Veronica Spectacular #32).

Bild

Det finns naturligtvis flera avdelningar med teman. Ovan det kanske mest uppskattade, strandliv.

Bild

Här är det julmotiv för hela slanten.

Bild

Fester och partyn är en annan vanlig sysselsättning på omslagen.

Bild

På senare tid har oskicket med alternativa omslag även spridit sig till Archie comics. Här ovan visas ett urval av dessa, till exempel Fiona Staples sjöjungfru-omslag, Jeff Shultz' Norman Rockwell-pastisch och Walt Simonsons version av Archie som åskguden... [;)]

Jag är mycket nöjd med det resultatet av Craig och Victors vedermödor. Boken har genomgående bra reproduktion och fint tryck på relativt tjockt papper, och är inte för tung eller ohanterlig som annars lätt blir fallet med praktverk av denna typ (går till nöds att läsa i sängen). Rent subjektivt är det ett stort fall framåt jämfört med Betty & Veronica-boken från förra året. Det ligger sakens natur för en sån här bok att urvalet hade blivit annorlunda om jag fått fria händer, men jag tror att de lyckats göra en bok som passar de flesta intresserade (möjligen med undantag av den styvmoderliga behandligen av Stan Goldberg). Jag tycker emellertid det är synd och skam att inte ett enda Sabrina-omslag har ansetts kvalificerat. Men man kan ju inte få allt...

I samband med lanseringen intervjuades upphovsmännen tillsammans med tecknarna Fernando Ruiz och Dan Parent hos Strand Bookstore i New York. Detta kan beskådas på denna bokhandels youtube-kanal:

Här undslipper man sig bland annat att nästa bok i serien skall handla om de pinup-teckningar som förekommer i tidningarna från förlaget. Det ser jag fram emot! Kan nog bli lika bra som omslagen... (Klicka på bilderna så blir de läsbara i större format.)

- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine

Inläggav MagnusR » lör 23 nov 2013, 16:33

K-E Lindkvist skrev:Den här påkostade och hett efterlängtade luntan anlände denna vecka

Tack för tipset och titten. Jag älskar när man får in inblick i processen och när det dessutom är så här snyggt resultat så är det nästan ett måste för alla serieintresserade. Och trevligt att din goda smak bekräftats genom att du var bland de utvalda.

/Magnus

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 23 nov 2013, 17:43

Inomhusvereranmarknad idag.

Och rätt oväntta rännde jag på en snubbe med en bra hög amerikanska serietidningar, 165 st var de som jag fick billigt då han ville ha plats, väldigt gott skick.

Majoriteten är EC reprinter typ Valor, Panic, Crime Patrol, War on Crime, Impact, och Haunt offear och några till, det måste skett rätt utförliga reprinter av EC under 90tal när även sånt och inte bar de kända horror har griorts igem iaf de var närmare 100st iaf.

Och Marvel 70tal de här Classic Comics, dvs serier efter kända verk, troligen varenda en skulle jag tro runt 35st iaf, ganska värdelösa men lustiga tat hitta sådär bara.

DC allt Teen Titans Spotlight man kan tänka sig och en massa miniserier känt och för mig okänt och en del blandat anat som väl blivit kvar.

Inga dundergrejor värdemässigt med jäkligt kul att hitta så otippat bra 91an och Knasen osv.

En del EC har jag gicet läst men många av de här har jag aldrig ens sett förr.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » lör 23 nov 2013, 20:27

Agentum skrev:Inomhus veteranmarknad idag.

Var var den?

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » lör 23 nov 2013, 20:43

K-E Lindkvist skrev:http://www.unigas.nu/ftp/Archiecovers_10.jpg

Ronnie på stranden påminner mer än vanligt om Bettie Page tycker jag. Brukar det finnas någon koppling dem emellan?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » lör 23 nov 2013, 20:44

burnout skrev:Var var den?

Classic Motor Marknad på ABB Arena här i Västerås.

Bild

Jag har för länge sen slutat gå på inomhusmarknader; dyrt inträde, trångt, begränsat utbud och giriga säljare som måste få ihop till bordshyran och därför är obenägna att pruta... (väntar på våren [;)] ) Förresten struntar jag numera i de marknader som försöker ta betalt både för inträde och parkering. Det är en principfråga! (Vill man slippa parkeringsavgift brukar finbilen komma in utan kostnad men den har å andra sidan begränsade lastutrymmen. [:p] )

- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » lör 23 nov 2013, 20:58

MagnusR skrev:Och trevligt att din goda smak bekräftats genom att du var bland de utvalda.

Tycker jag också (rodnar klädsamt). [:)]

Labrador Road 26 skrev:Ronnie på stranden påminner mer än vanligt om Bettie Page tycker jag. Brukar det finnas någon koppling dem emellan?

Nej, ingen annan än att hon hade betty-lugg fram till början av 60-talet när Dan DeCarlo och Harry Lucey lät henne få den frisyr hon har än i denna dag. Troligen är det Tim Seeley som ville ge henne ett lätt retro-stuk på variant-omslaget och kanske varit inspirerad av Bettie P.

Å andra sidan var Dan DeCarlo inblandad i ett försök att göra serie av Bettie Page strax innan han gick bort:

Bild

Vet inte om det är speciellt likt Veronica?
Senast redigerad av 1 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gånger.

- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 23 nov 2013, 21:03

Jo västerås och som sagt priset var topp, oväntat.
Man vet aldrig vad som dyker upp tydligen iaf, rätyt ok skick på det mesta han hade men jag fick avstå, 1000 blaskor hem kändes inte så kul, köpte även lite Western av nån nanan billigt, har insett att den tidningen var förbannat bra och min favorit Matt Marriot var med i de jag tog ur och inte kände igen, underskattad stripserie.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Allan Kämpe » mån 25 nov 2013, 19:08

Fick hem lite seriegodis idag. Två Russ Manning-böcker och en Mark Schultz! Rena Julafton!
Det bästa är att del 2 av Russ Mannings newspaper strips av Tarzan också kommer ut snart (kring årsskiftet).

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » mån 25 nov 2013, 20:34

Kollade idag på dagspressboken också, är stripparna i svartvitt eller har de färglagts?
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Allan Kämpe » mån 25 nov 2013, 21:40

Dagstripparna är svart-vita (tre strippar på varje sida) men den sista 65 sidorna av 280 sidor i boken innehåller söndagssidor i färg. De tre första söndagsside-äventyren som Manning gjorde:
1.Tarzan returns to the land of the ant men
2.Tarzan and the return of Dagga Ramba
3.Korak and the elephant girls

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator

Inläggav Ellingen » lör 30 nov 2013, 11:23

Allan Kämpe..
Bild
..med trevligt klotter! [:)]
Bild

En fin Musse:
Bild
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."

Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Allan Kämpe » lör 30 nov 2013, 12:38

Han hade snygg namnteckning Semitjov! Lyckans ost är du som fick tag i den tidningen.
Jag tror att jag ska ha en signerad Formatictidning också. Måste kolla upp det.

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator

Inläggav Ellingen » tis 03 dec 2013, 16:42

Några trevliga nytillskott i samlingen! [:)]

Väldigt bra skick för att vara denna titel, nr 1-4/1942

Bild

Även denna är en luring, Atom 1/63

Bild
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » ons 04 dec 2013, 00:45

Kan ju passa på och visa de övriga nyförvärven också.

Bild
På sf-mässan blev det denna seriemagnet att pryda kylskåpet med.

Bild
Passade på att beställa hem denna dokumentär.

Bild
På en loppis fick jag detta spel för det oemotståndliga priset av 1 kr.

Bild
Gissar att upplägget är snarlikt klassikern Cluedo.

Återgå till "Om seriesamlandets ädla konst"