Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:
Ellingen skrev:Ett stycke svensk seriehistoria hittade hit idag! [:)]

Bild

Holy craparoonies!
Högupplösta scans please! [:)]

Till Allan Kämpe, åtminstone... Om du har tid över skulle de kunna komma till användning i hans albumprojekt... [:)]


Absolut så! Och alla som sitter på det minsta Allan Kämpe-original/målningar gör en kulturgärning att kontakta mig så att vi kan dokumentera varje objekt med bra inscanning.
Det samma gäller om man skulle ha tillgång till annat intressant material om Eugen Semitjov: foton, artiklar, filmer osv...
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Allan Kämpe »

Allan Kämpe skrev:
Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:
Ellingen skrev:Ett stycke svensk seriehistoria hittade hit idag! [:)]

Bild

Holy craparoonies!
Högupplösta scans please! [:)]

Till Allan Kämpe, åtminstone... Om du har tid över skulle de kunna komma till användning i hans albumprojekt... [:)]


Absolut så! Och alla som sitter på det minsta Allan Kämpe-original/målningar gör en kulturgärning att kontakta mig så att vi kan dokumentera varje objekt med bra inscanning.
Det samma gäller om man skulle ha tillgång till annat intressant material om Eugen Semitjov: fotografier, artiklar, filmer osv...
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Ellingen »

Mera godis! [:)]

Första Veckans Serier från 1942 och en löpsedel till samma titel, nr 6/1942

Bild
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Allan Kämpe »

Tjusig Veckans serier! Där gick ju sedan Allan Kämpes absolut första seriesidor i nummer 22-42 år 1943: http://seriekatalogen.se/index.php?v=3574

Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Inte mycket nytt på senare tid, men detta har trillat in:

Bild

Agent X9 specialalbum 2015 (med det flummiga Spårhundarna-äventyret), Agent X9 10/2015 med andra avnittet av Velvet och det senaste Zelda-albumet som kommit ut i Norge. Det innehåller hela stugsemester-avsnittet i oredigerat skick. Synd att Kartago (eller Egmont) inte gör likadant i Sverige.

Från bokmässan hemfördes detta:

Bild

Senaste Viktor Kasparsson-albumet, Vinterbrand (som är det femte i ordningen enligt den officiella numreringen) var naturligtvis självskrivet. Det innehåller ett antal av de kortare historier Dennis Gustafsson skapat med sin detektiv för att publicera andra sammanhang som hålls samman av en ramberättelse.

Från Albumförlaget kommer även Cthulhu, en fristående fortsättning på de tidigare albumen i 1000 ögon-serien av Jonas Anderson & Daniel Thollin. Och när Johan Andreasson berättade att någonstans i bokhögarna låg den absolut sista James Fjong-volymen med skyddsomslag (bara en mindre del av upplagen hade sådana) var jag naturligtvis tvungen att leta upp den (inte det lättaste) för att sen införliva den i samlingarna.

Naturligtvis såg jag till att få mina album signerade:

Bild

Daniel och Jonas åstadkom något som skall föreställa H.P. Lovecraft-historien "Färg bortom tid och rum" som höll på att skrämma mig från vettet när jag läste den i slutet på 70-talet (synnerligen elakt av dem), medan Dennis på min inrådan ritade fröken Vargas bil som jagas av ett hiskligt monster.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Kommer antagligen att vara den underbaraste godbiten för överskådlig framtid...

Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Före NAFS(k):s höstmöte var jag förbi Staffars Serier och hämtade de få tidningar som hopat sig där:

Bild

The Fade Out #9, Archie #3 (sista med Fiona Staples som tecknare).

Bild

Webserien Gravedigger finns nu tillgänglig i fast form. Här är nummer 1 & 2. Om det inte vore för det liggande formatet borde den också vara perfekt för Agent X9. Kanske en bilaga...?

Bild

Starfire #4-5. Har nu seglat upp som serien jag läser först högen. Roliga manus av Jimmy Palmiotti & Amanda Conner parat med Emanuela Lupacchinos bilder är ett vinnande koncept!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av andersb80 »

Fick hem några riktigt fina godbitar från Ellingen igår [:)]

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Ellingen »

andersb80 skrev:Fick hem några riktigt fina godbitar från Ellingen igår [:)]

Kul att Du blev nöjd!! [:)] [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Äntligen är Karl-Alfred 40-50 talet komplett (ink.allers som provnr följde med.). Nu kan man äntligen läsa dom. Sen att det behöver bytas ut 2 ex, (det ska vara lite sport kvar) i bättre skick blir bara lite roligare nu.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Nytt...

Bild
Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Rätt mycket stiltje på inköpsfronten, men detta plockades upp hos Staffar:

Bild

Velvet #12, första numret av Black Magick, Grave Digger #3 (som är en repris av det one-shot som kom ut för några år sedan fast med nytt omslag), The Fade Out #10, Stumptown #8 och Starfire #6. Räcker en stund.

Från mitt lokala Coop Forum kommer det här:

Bild

Agent X9 11 & 12/15 samt Herman Hedning 7/2015.

Inte serier men trevligt ändå:

Bild

Tyvärr kunde inte den utmärkta tidningen USA-Klassiker att få någon ekonomi i publiceringen, så när det stod klart att det var finito handlade jag upp mig på samtliga utkomna nummer. Den var nog för bra för målgruppen! Sen ett nummer av tidningen Car Kulture som innehåller en artikel om Bret Blackburns Ford '32 Model B Truck, en vagn som jag haft förmånen att få skruttinera på närmare håll inte en, utan två gånger (tidningen inköpt hos MoonEyes i Santa Fe Springs av en kompis på USA-resa). Och när vårt lånebibliotek på företaget där jag arbetar avvecklades på grund av utrymmesbris såg jag till att snappa bort Henrik Berggrens Olof Palme-biografi. Blir bra som julläsning.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Looding »

Senaste* nytt:

*Från ca 2 månader bak fram till nu.
Bild
Asterix #36, Brigada #1-2 av Enrique Fernández, Lucky Luke #86-88, Galago #119-120, Dylan Dog-tegelstenen med bonushäfte, årets Herman Hedning & Co, samlingsvolymen, från Buffalo Bill Gates-sidan, Robocoprah Winfrey, den fantastiska Liz Climos senaste verk Lobster is the best medicine och Kellermans Rockypedia.

Bild
Sergio Aragones finest, Cobolts samlingsvolym med Yoko Tsuno, Albumförlagets svenska flaggskepp (i alla fall i mina ögon) Viktor Kasparsson #5, Uti vår hage 2015, särtryck ur Bild & Bubbla innehållandes teckningar och skisser av Malin Biller, en best-of från de två första albumen med Zelda och Sara Granérs Jag vill inte dö, jag vill bara inte leverera.

Bild
Fyra (!) oöppnade Herman Hedning #7 2000, de två första och tämligen ovanliga Star Wars - Clone Wars-äventyr, en tidig Willy (senare mer känd från Willy & Boris?) som jag aldrig sett innan, religiösa Nästa steg av idioten Jack T. Chick, Bajen #1 2001, Socialdemokraternas seriesamling mot EU, Lundakarnevalens Överstelöjtnant Miki som var en bilaga till den ordinarie karnevaltidningen. Sist Kajsa och Snurran från 1929 av Eva Forss. Har bara sett denna en enda gång innan.

Har även samlingsvolymen med Blueberry från Cobolt och Lilla Berlin #4 på ingång, och funderar fortfarande på Den absoluta Sandman från Egmont, men är inte övertygad om att jag kommer gilla den. Många timmars bra läsning spås i framtiden i alla fall.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Jag fick en väldigt trevlig julklapp från min bror, som besökte Jan Stenmark-utställningen i Falun tillsammans med mig i somras. (Jag skrev om den här)

Det är ett signerat tryck av just den bild som jag på förhand hade sagt att jag skulle köpa om den fanns med på utställningen. (Vilket den inte gjorde, men han lyckades hitta den på annat håll) [:)]

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Looding »

Verkligen trevlig! Skulle själv gärna ha ett Stenmark-tryck (eller ännu hellre ett original!).
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

Årets sista seriekap. Man kan aldrig ha för många av Helgonet eller Seriemagasinet special. (Och med "Finland från krig till krig" kanske jag äntligen får en spark att göra något på mitt serieprojekt, som involverar det finska vinterkriget.)

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Allan Kämpe »

Sir-L skrev:Årets sista seriekap. Man kan aldrig ha för många av Helgonet eller Seriemagasinet special. (Och med "Finland från krig till krig" kanske jag äntligen får en spark att göra något på mitt serieprojekt, som involverar det finska vinterkriget.)

Bild


Vem tecknar din serie? Är det rent dokumentärt eller en dramatiserad episod? Vad heter hjälten/hjältinnan? Ja, man är ju nyfiken... [;)]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

Allan Kämpe skrev:[...]
Vem tecknar din serie? Är det rent dokumentärt eller en dramatiserad episod? Vad heter hjälten/hjältinnan? Ja, man är ju nyfiken... [;)]

Det är min golden-age-homage-serie, "Liemannen". Huvudpersonen, Christian Crusenstierna (eller hur nu jag valde att stava det), är frivillig i Finska vinterkriget. Det är där han blir Liemannen. Och som Liemannen fortsätter han kampen.

Sen så har jag gått en aning för långt i min research, så det blir kanske också något seriösare om den eran. (Om jag nu får tummen ur.)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Cadial »

Sir-L skrev:
Allan Kämpe skrev:[...]
Vem tecknar din serie? Är det rent dokumentärt eller en dramatiserad episod? Vad heter hjälten/hjältinnan? Ja, man är ju nyfiken... [;)]

Det är min golden-age-homage-serie, "Liemannen". Huvudpersonen, Christian Crusenstierna (eller hur nu jag valde att stava det), är frivillig i Finska vinterkriget. Det är där han blir Liemannen. Och som Liemannen fortsätter han kampen.

Sen så har jag gått en aning för långt i min research, så det blir kanske också något seriösare om den eran. (Om jag nu får tummen ur.)

Cool! Vem behover radioaktiva spindlar for att bli hjalte nar det racker med finska vinterkriget! De tva krig som jag spontant tanker pa i samband med superhjaltar ar andra varldskriget och Vietnamkriget (vem da? Rambo??).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev:De tva krig som jag spontant tanker pa i samband med superhjaltar ar andra varldskriget och Vietnamkriget (vem da? Rambo??).

Iron Mans polare James Rhodes var ju med i Vietnamkriget också, men jag tror det blev retconnat till Gulfkriget efter ett tag...

Och Punisher hade väl också litet Jam i Nammi-Namnam ett tag?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar