Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

Spännande saker! Angel City, är det någon fortsättning? Det kom väl någon sådan för ca 10 år sedan, eller har jag blandat ihop det med något annat Angelskt?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Sir-L skrev:Spännande saker! Angel City, är det någon fortsättning? Det kom väl någon sådan för ca 10 år sedan, eller har jag blandat ihop det med något annat Angelskt?

Jag tror inte det är en fortsättning (den har inte marknadsförts som sådan) och i Grand Comics Database finns det inget som ser ut som ser ut som en föregångare. Den är riktigt bra (tycker jag) och sticker ut eftersom det är en deckarserie som både skrivs och tecknas av serieskapare på spinnsidan.

En intervju med dem som gjordes inför lanseringen finns att läsa här.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

K-E Lindkvist skrev:
Sir-L skrev:Spännande saker! Angel City, är det någon fortsättning? Det kom väl någon sådan för ca 10 år sedan, eller har jag blandat ihop det med något annat Angelskt?

Jag tror inte det är en fortsättning (den har inte marknadsförts som sådan) och i Grand Comics Database finns det inget som ser ut som ser ut som en föregångare. Den är riktigt bra (tycker jag) och sticker ut eftersom det är en deckarserie som både skrivs och tecknas av serieskapare på spinnsidan.

En intervju med dem som gjordes inför lanseringen finns att läsa här.

Ok. Jag hittar inte heller något som jag känner igen. Har för mig det handlade om en färgad privatdeckare, dem jag tänkte på.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:
larsa66 skrev:Förstapris en färg-TV. 1973!
Som att vinna en superdator idag :)
Han snålade då inte den gode Rune.

Bamsefilmerna hade gått på TV året innan, så figuren var stormpopulär. Någon trodde att upplagan var liten, vilket är tveksamt. Mitt intryck är att tidningen varit en försäljningssuccé redan från start, även med de högre krav på försäljningssiffror som ställdes på 70-talet.

Däremot var det få som brydde sig om att spara en barnserietidning i fint skick inför framtiden, det är sant.

Nu hittade jag åtminstone en uppskattning på upplagan. Första numret ska ha kommit ut i 36.000 nummer, och övriga nummer 1973 med ca. 50.000 nummer i snitt.

http://www.bamsesamlarna.com/level2-upplaga.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Vad jag lagt mig till med i april:

Bild

Stora boken om Ratte, Spirou: Leopardkvinnan, Herman Hedning 2/2017 och tredje boken om Zelda, Zelda vs. patriarkatet. (Ratte och Zelda från årets bokrea.)

Bild

Lady Killer #4 (Joëlle Jones teckningar blir bättre och bättre), Angel City #6 (jag upprepar att den borde passa i Agent X9), Peepland #5, Grand Passion #4, Kill or be Killed #7 samt andra samlingsvolymen av den revampade Jughead där Ryan North visar att han platsar i den mycket lilla skara serieförfattare som begriper sig på min favorithäxa!

Bild

Love & Rockets #2, Harley's Little Black Book #6 (med självcensur av bröst mm) samt Booster Gold / The Flintstones Special #1.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Otherworld »

De senaste två månadernas inköp

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Inte mycket nytt de senaste månaderna. Först det som hemfördes från Seriefestivalen:

Bild

Tyler Cross från Albumförlaget, Tjejerna på Höjden samt Mildh & Fromm (båda med kludd av upphovsmännen). Och två nya utställarbrickor till samlingen (med en Siri-knapp från Per Demervall).

Bild

Kalle Anka Extra 2/2017, Herman Hedning 3/2017, Harley Quinn vol. 6 samt Kickstarterutgåvan av Herman Hedning 1998-2001: Svammelsurium. Den sistnämnda kom tillsammans med ett numrerat och signerat konsttryck av "Den sista grisfesten" men det ligger för närvarande i press och låter sig inte avbildas.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Vad som hamnade i bagaget under årets resa i västerled:

Bild

Serieromanen Head Games (ännu ej utkommen, det lönar sig att shoppa på Strand Book Store), den nya, kolorerade samlingen av Chynna Clugston Flores Scooter Girl (färgen gör den mycket bättre), Rob Hanes Adventures #18, Kalle Anka Extra 3/2017 med klotter av Don Rosa, Påsförpackat gratisexemplar av Harley's Little Black Book #1 med J. Scott Campbells alternativomslag (jag är mycket restriktiv när det gäller skräp som delas ut kostnadsfritt, men denna tog jag emot), Long Distance #3 (skulle faktiskt passa i Cobolts utgivning, tycker jag) samt skiss till KA Extra av Don.

Bild

Årets souvenirbok (kan tydligen aldrig bli för mycket Jack Kirby), program och Quick Guide från Comic-con. Sen den hett åtrådda lådan som innehöll biljett, checklista, kom-ihåg-kort och emaljerad pin. Det är först när den är i säkert förvar man kan börja tro på sitt deltagande. I övrigt lite reklamblad, visitkort från ambitiösa cosplayers (tydligen ser jag halvproffsig ut när jag fotograferar för jag har fått officiell förfrågan om högupplösta bilder i åtminstone ett fall) med mera.

Bild

Den enda av Linda Ronstadts nödvändiga 70-talsplattor som hittills saknats i skivsamlingen. I utmärkt skick dessutom, inget knaster alls!

Bild

Fler cocktailpinnar, både från mitt "stamställe" Forbidden Island och Trader Vic's i Emeryville.

Sen en leverans från Adlibris samt Yvette Gustafssons gräsrotsfinansierade seriealbum:

Bild

Cobolt-albumet Nicke gifter sig, första samlingen av Sex Criminals (Chip Zdarsky har blivit något av en favorit sen hans Eisner-belönade sejour som författare på Jughead), samt då Yvettes första samling (av utlovade fyra) av Zak & Ting.

Vad gäller serieoriginal, skisser och kommissioner återkommer jag när dessa skannats och publicerats på CAF.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av andersb80 »

Bild

Hämtade ut ett härligt paket från Ellingen innehållandes de sista Lucky Luke jag saknade. Så nu är samlingen utav alla de ca 90 svenskutgivna Lucky Luke albumen i första utgåvor och toppskick klar [:)] Ska vid tillfälle försöka fota hela samlingen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Tufft, ja ta bild på allt sen.
Förstautgåvor med.

Jag har de där samlingsböckerna, men bsra till 1978, missade väl nån där innan Gicinny dog.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

Har legat lågt med serierelaterade inköp under året. Så nu lagom till bokmässan var det dags att ta igen lite av det jag missat.

Bild

Större delen inköptes (som vanligt) i Albumförlaget och Ades Medias gemensamma monter. Vilken kulturgärning dessa själar gör, all heder åt dem!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Har legat lågt med serierelaterade inköp under året. Så nu lagom till bokmässan var det dags att ta igen lite av det jag missat.

Större delen inköptes (som vanligt) i Albumförlaget och Ades Medias gemensamma monter. Vilken kulturgärning dessa själar gör, all heder åt dem!

Är "Serier mot Nya Tider" alltså någon sorts aktivistisk tidning emot tidningen Nya Tider? (För det är väl inte Serier som går Mot Nya Tider?)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:Är "Serier mot Nya Tider" alltså någon sorts aktivistisk tidning emot tidningen Nya Tider? (För det är väl inte Serier som går Mot Nya Tider?)

Precis, det är en aktivistisk tidning av elever från Serieskolan i Malmö.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

Dagens Bokmässa gick i återfallens tecken.
Några äldre Året Runt (med omslag av bl a Rolf Lidberg) hos Erikshjälpen.
Conquistador 2 och Dylan Dog blev jag pådyvlad av Jonas och Andreas.
Hittade The International Book of Comics av Dennis Gifford i något antikvariats monter.
Hos Egmont hittade jag Laban och Fantomen.
Lyckades dessutom få tag i Laser Laban-klistermärket till Katten Nilsboken jag köpte igår. Och en fin gallisk huvudbonad.
På det hela en bra dag...

Bild
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av BoJustBo »

Alltid roligt att se Seriemix i foton I denna tråden. Speciellt de numren jag gjort omslag till ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Sir-L skrev:Har legat lågt med serierelaterade inköp under året. Så nu lagom till bokmässan var det dags att ta igen lite av det jag missat.

Större delen inköptes (som vanligt) i Albumförlaget och Ades Medias gemensamma monter. Vilken kulturgärning dessa själar gör, all heder åt dem!



Bamse på bilden är det någon spec. eller en vanlig utgåva?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

burnout skrev:
Sir-L skrev:Har legat lågt med serierelaterade inköp under året. Så nu lagom till bokmässan var det dags att ta igen lite av det jag missat.

Större delen inköptes (som vanligt) i Albumförlaget och Ades Medias gemensamma monter. Vilken kulturgärning dessa själar gör, all heder åt dem!



Bamse på bilden är det någon spec. eller en vanlig utgåva?

Det är någon specialutgåva på engelska i syfte att lära ut språket till barn i de lägre årskurserna, har jag för mig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
burnout skrev:
Sir-L skrev:Har legat lågt med serierelaterade inköp under året. Så nu lagom till bokmässan var det dags att ta igen lite av det jag missat.

Större delen inköptes (som vanligt) i Albumförlaget och Ades Medias gemensamma monter. Vilken kulturgärning dessa själar gör, all heder åt dem!



Bamse på bilden är det någon spec. eller en vanlig utgåva?

Det är någon specialutgåva på engelska i syfte att lära ut språket till barn i de lägre årskurserna, har jag för mig.


Ja, hälften är på svenska och vänder man på den så är den på engelska. Man fick den gratis varje gång man handlade (tror jag fick med mig tre stycken under helgen)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Sir-L skrev:
Wakuran skrev:
burnout skrev:
Sir-L skrev:Har legat lågt med serierelaterade inköp under året. Så nu lagom till bokmässan var det dags att ta igen lite av det jag missat.

Större delen inköptes (som vanligt) i Albumförlaget och Ades Medias gemensamma monter. Vilken kulturgärning dessa själar gör, all heder åt dem!



Bamse på bilden är det någon spec. eller en vanlig utgåva?

Det är någon specialutgåva på engelska i syfte att lära ut språket till barn i de lägre årskurserna, har jag för mig.


Ja, hälften är på svenska och vänder man på den så är den på engelska. Man fick den gratis varje gång man handlade (tror jag fick med mig tre stycken under helgen)



Handlade var? bokmässan?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

burnout skrev:
Sir-L skrev:
Wakuran skrev:
burnout skrev:
Sir-L skrev:Har legat lågt med serierelaterade inköp under året. Så nu lagom till bokmässan var det dags att ta igen lite av det jag missat.

Större delen inköptes (som vanligt) i Albumförlaget och Ades Medias gemensamma monter. Vilken kulturgärning dessa själar gör, all heder åt dem!



Bamse på bilden är det någon spec. eller en vanlig utgåva?

Det är någon specialutgåva på engelska i syfte att lära ut språket till barn i de lägre årskurserna, har jag för mig.


Ja, hälften är på svenska och vänder man på den så är den på engelska. Man fick den gratis varje gång man handlade (tror jag fick med mig tre stycken under helgen)



Handlade var? bokmässan?

Japp, i Egmonts monter (eller Egmontern som Rio Grande envisas med att kalla den :) )
Skriv svar