Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Inlägg av Nima »

Anders1 skrev:
Jag köpte "Farbror Joakim blir saftkung" idag på loppis. Det roliga med den är att den är illustrerad av Carl Barks. Första gången som han angavs som skapare, i alla fall när det gäller svenska publiceringar. Är det hans första oljemålning med ankorna som man ser på omslaget? Den här publikationen finns inte med i Carl Barks samlade verk va?


kul!
jag har den andra av hans historier som inte är serie, ''farbror joakims julafton''[:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

kungnima skrev:
Anders1 skrev:
Jag köpte "Farbror Joakim blir saftkung" idag på loppis. Det roliga med den är att den är illustrerad av Carl Barks. Första gången som han angavs som skapare, i alla fall när det gäller svenska publiceringar. Är det hans första oljemålning med ankorna som man ser på omslaget? Den här publikationen finns inte med i Carl Barks samlade verk va?


kul!
jag har den andra av hans historier som inte är serie, ''farbror joakims julafton''[:)]


Fast där anges han inte som skapare väl? Och omslaget ser inte ut att vara gjort av honom.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »

Anders1 skrev:
Jag köpte "Farbror Joakim blir saftkung" idag på loppis. Det roliga med den är att den är illustrerad av Carl Barks. Första gången som han angavs som skapare, i alla fall när det gäller svenska publiceringar. Är det hans första oljemålning med ankorna som man ser på omslaget? Den här publikationen finns inte med i Carl Barks samlade verk va?


Jo, Uncle Scrooge the Lemonade King finns med i CBSV. Dessutom med Barks ofärglagda originalteckningar har jag för mig.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »

K-E Lindkvist skrev:
Snygga Men OJ så dyra!!! Får nog köpa snik varianten i stället.[:)]


Jag tog den via Amazon.co.uk partners (Book Depository är för det mest billigare den vägen) så den slutade på 535,35 inklusive frakt vilket får anses överkomligt. Tyvärr verkar den för närvarande var slut hos Amazon (och The Book Depository) men kommer säkert in igen.
Över 900:- hos Bokus ÄR dyrt, det håller jag med om.


Nämen oj! Den här utgåvan har jag alldeles missat, och nu är den slut[}:)] Hoppas den kommer igen; inte fullt så dyr på adlibris. HUR kan man hålla sig så ajour med allt som är på gång??

Rocketeer läste jag som följetong i Fantomen, och det var verkligen något annorlunda. Jag älskar verkligen historier som utspelar sig på 20-30talet. Man kanske kan förstå att Rocketeer inte kunde bli någon långkörare, men några fler album kunde han väl Stevens ha gjort?? (Vad gjorde han istället?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Han var tydligen en sån perfektionist att allt han gjorde tog en helsikes lång tid.

F.ö. ska han tydligen ha ritat massa pinup-bilder på Betty Page.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Inlägg av Nima »

Anders1 skrev:
kungnima skrev:
Anders1 skrev:
Jag köpte "Farbror Joakim blir saftkung" idag på loppis. Det roliga med den är att den är illustrerad av Carl Barks. Första gången som han angavs som skapare, i alla fall när det gäller svenska publiceringar. Är det hans första oljemålning med ankorna som man ser på omslaget? Den här publikationen finns inte med i Carl Barks samlade verk va?


kul!
jag har den andra av hans historier som inte är serie, ''farbror joakims julafton''[:)]


Fast där anges han inte som skapare väl? Och omslaget ser inte ut att vara gjort av honom.


han som illustrerat enligt inducks iaf.. [B)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

kungnima skrev:
Anders1 skrev:
kungnima skrev:
Anders1 skrev:
Jag köpte "Farbror Joakim blir saftkung" idag på loppis. Det roliga med den är att den är illustrerad av Carl Barks. Första gången som han angavs som skapare, i alla fall när det gäller svenska publiceringar. Är det hans första oljemålning med ankorna som man ser på omslaget? Den här publikationen finns inte med i Carl Barks samlade verk va?


kul!
jag har den andra av hans historier som inte är serie, ''farbror joakims julafton''[:)]


Fast där anges han inte som skapare väl? Och omslaget ser inte ut att vara gjort av honom.


han som illustrerat enligt inducks iaf.. [B)]


OK, i INDUCKS har jag inte kollat. Jag menade att hans namn verkar inte stå med i själva boken, men jag har den inte själv så jag kan inte säga säkert. Däremot är det faktiskt med i "Farbror Joakim blir saftkung".
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Inlägg av Nima »

jaså du menar så: )
nej, kollade och hans namn står inte med!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Offissa Pupp skrev:Nämen oj! Den här utgåvan har jag alldeles missat, och nu är den slut[}:)] Hoppas den kommer igen; inte fullt så dyr på adlibris. HUR kan man hålla sig så ajour med allt som är på gång??

Rocketeer läste jag som följetong i Fantomen, och det var verkligen något annorlunda. Jag älskar verkligen historier som utspelar sig på 20-30talet. Man kanske kan förstå att Rocketeer inte kunde bli någon långkörare, men några fler album kunde han väl Stevens ha gjort?? (Vad gjorde han istället?)


Dave såg sig alltid i första hand som en illustratör. Serietecknandet kom i andra hand: "I never viewed it as a job, per se. It was just something I was doing for myself, on my off-hours from advertising. I wasn't looking at it seriously in any financial sense at all. It was like... bus fare."

En översikt över hans samlade verk finns här, men observera att det gäller olika utgåvor, så samma grej kan dyka upp på flera olika ställen.

Och som Wakuran mycket riktigt påpekade, karln var antagligen den mest överdjävligt perfektionistiske tecknare som jobbat i seriemediet. Om DC hade nappat på hans erbjudande om en tredje Rocketeer-historia skulle Mike Kaluta gjort breakdowns medan Dave själv avslutat arbetet. Men nu blev det ju inte så.[:I]

Hans arbetssätt (liksom Adam Hughes') passade bättre för omslag, pin-upbilder, annonser etc. Det var också i linje med vad han pysslat med under sina tidiga år, bland annat gjorde han storybords åt Steven Spielberg i Jakten på de försvunna skatten (slagsmålet på lastbilen) och Michael Jacksons Thriller-video. Hinner jag skall jag lägga upp några bilder på lite junk som ligger och skräpar i "Scanna, visa och berätta"-tråden... Men jag kan ju börja med den här:

Bild
Senast redigerad av 2 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gång.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »

Konstigt med någon som kan göra en sådan fruktansvärt bra serie, som också blev en hit, och ändå bara betrakta det som busspengar vid sidan av ett mer vanligt (??) illustrationsjobb. Känns ju som om han verkligen borde ha insett var hans storhet låg liksom. Att istället sitta och rita vackra pinuppbilder verkar lite slöseri. Svårt också att förstå hur någon som kan skapa sådan fantastisk seriekonst ändå lider (sic!) av svårartad perfektionism; "sluta pillra med dina fullbordade verk och skapa nya mästerverk".

Jag har någon gammal inbunden utgåva av Rocketeer som jag inte kan hitta i listan (minns inte förlaget, men bör ha varit tidigt nittiotal kanske), med den gamla färgläggningen, så efter att ha läst länken till den nya färgläggarens blogg du postade ovan, kan jag bara säga att ha begäret växt sig svårkontrollerat. Verkligen en snygg utgåva, och slipcase är ju som alla vet det nya svarta! Det verkar dock som om det var en ganska liten utgåva (?) eller så blev de förvånade över intresset över en exklusiv dyr lyxutgåva. Vad kan oddsen vara på en andra upplaga? Hoppas, hoppas. Avundsjuk.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

Intressant vecka. Förra veckan köpte jag en del från en kamrat som trappar ner sin fantastiska samling och allt kom fram mycket snabbt. Godbitarna var en del rätt ovanliga tryck:

Bild

Nu slumpade det sig så att dagen efter fick jag ett paket jag varit mycket nervös över. I november gjorde jag ett av de tyngre köpen jag gjort på länge, och paketet blev liggandes i någon amerikansk varuterminal. Det har varit väldigt svårt att få raka besked, men tydligen ställde de in några flygningar pga dåligt väder och tusentals paket till Sverige blev liggandes. Det är först efter julhelgerna som de börjat beta av högarna. Lite tur hade jag på slutet i alla fall, posten ville ha mitt personnummer, och då passade jag på att dubbelkolla ifall tulldeklarationen blivit korrekt. Det hade den inte, men nu fixade posten det felet direkt i första förtullningen, vilket nog sparade en vecka. Viktigt för er som köper från USA - ifall säljaren fyller i ett HTS Number (kallas TARIC i Sverige) så är det viktigare med det numret än med texten i tulldeklarationen.

Men nu är godbitarna här. I en annan tråd frågade forumets konstexpert efter föremål som man bara känner skulle trivas perfekt i ens samling. Detta var ett sådant föremål. Det talar för sig själv:

Bild

En kul detalj är att hela numret först ritades med Magnus i en mer Tarzanlik dräkt. Men Russ Manning fick order att "sätta kläder" på Magnus och ritade om allt. Fast i andra panelen missade han halslinjen. Lägg märke till tippexen. I detaljen nedan syns den lite tydligare på axel och fot. Istf stövlar var det först bara sulor under nakna fötter, och på överkroppen var det inget alls. Kortbyxorna fick vara som de var, men i senare nummer försvinner slitsen, troligen så byxorna skall bli en mer integrerad del av tunikan.

Bild

Eftersom jag kände mig säker på att vinna sidan ovan, så la jag en del skambud också, för att utnyttja portot. Blev lite fler godbitar på det sättet. Tex tycker jag om Disneyania. En bonus med följande är att Mike Royer är väldigt trevlig person som gärna berättar om sin långa karriär (där Magnus var en viktig del), och då känns det lite extra trevligt med hans konst också:

Bild

Slutligen en där mitt skambud inte var så skamligt, men jag är ändå både förvånad och glad att jag vann. Originalet till ett samlarkort med Marvels Magnus:

Bild

Kort sagt, en rätt extrem och mycket trevlig samlarvecka.

/Magnus
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

MagnusR skrev:
Bild


Oh, holy smasher of robots, inga dåliga grejer!
('Nuff said, jag måste gå och ta lite lugnande te ...)

P.S.: Vilket format har den? Du skulle inte kunna scanna/fotografera instruktionstexten til vänster? Den ser ut att vara skriven av Manning, antar jag; kul att han gav färginstruktioner själv (och att de följdes av färgläggaren). Grattis till en så historisk sida förresten!
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

germund skrev:
P.S.: Vilket format har den? Du skulle inte kunna scanna/fotografera instruktionstexten til vänster? Den ser ut att vara skriven av Manning, antar jag; kul att han gav färginstruktioner själv (och att de följdes av färgläggaren). Grattis till en så historisk sida förresten!


Tack! Det är det gamla, lite större formatet. Håller med om färginstruktionen. Däremot glömde ju Manning ge färginstruktioner för stövlarna...

Bild

/Magnus
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Inlägg av FredrikLähnn »

Efter en shoppingtur i Gamla stan lyckades vi hitta de saknade Fantomenkrönikorna så nu är den samlingen komplett [:o)]

Det blev lite Mad, Conan också men där är en bra bit kvar [;)]
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

MagnusR:
Det talar för sig själv:

Oj, oj, oj! Jag kan bara instämma med Germund. Det var inte illa alls! Jag antar att du njuter i fulla drag...[:)] (Jag måste få inflika att Dave Stevens var Russ Mannings assistent på både Tarzan och Star Wars i början av 80-talet. Det är en liten värld.) Bra påpekande om tullen för övrigt. Jag har aldrig råkat ut för något krångel för egen del med dylika ting är alltid bra att ha ett hum om i förebyggande syfte.
Även jag kan intyga att Mike Royer är en trevlig person att ha att göra med (jag träffade honom, Bob Foster och Daan Jippes vid ett besök på Disney i Burbank 1987).

Jag fick ett paket från Lone Star Comics den här veckan och det innehöll första numret av E-Man från Digital Comics:
Bild

Det var det enda numret jag saknade av denna serie bortsett från 70-talsnumren från Charlton (men de gick i repris på First Comics). Det är skönt när förargliga hål täpps till (det enda nummer som Staffar inte lyckats få tag i åt mig under de tjugo år jag varit kund hos honom).

Sen blev det ytterligare tidningar till den hastigt expanderande Sabrina-samlingen:

Bild

Bild


Den här gången blev det #11-16 & 18-24. Jag tycker fortfarande att Bill Gollihers underliga blandning av magi a la Harry Potter, Pippi Långstrump och high school-drama är mycket underhållande. Sabrinas fastrar, Hilda & Zelda, är här långt mer anarkistiska och impulsiva (och karltokiga) än de tilläts att vara i TV-serien... I de senare numren tuschas Dan DeCarlo av Jon D'Agostino, och det blir det inte sämre av precis!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Nimrodil »

Det här ska bli väldigt spännande. Jag upptäckte en annons med ett 15-tal Stålmannen från 80-talet. Ärligt talat inget som intresserar mig så nämnvärt i nuläget (fast ju mer jag tänker på det, desto roligare ska det bli att läsa dem-), och absolut inte för 500 kr inklusive frakt. Men lite i förbigående nämndes i annonsen också att det ingår ett 80-tal "engelskspråkiga" (alltså amerikanska) tidningar vilket ju främst är det jag samlar på. Marvel till och med.

Så jag mailade och kollade om säljaren kunde skicka bilder och lite mer detaljerad info om de amerikanska tidningarna. Tyvärr fick jag inte mer svar än att det handlade om ungefär hälften Daredevil och hälften Fantastiska Fyran, och en bild (se nedan) som egentligen bara visade två av de cirka 80 tidningarna. Men det lovar ju gott!

Verkar vara blandat brons och koppar (70/80-tal) och jag hoppas dels på lite sammanhängande "runs" för läsningens skull och framför allt (även om chansen ju är liten...) några fina "keys" för samlandet. Speciellt Daredevil skulle potentiellt kunna bjuda på till exempel förstaframträdande av Bullseye och (HOPPAS) Electra, eller varför inte en komplett omgång av Frank Millers superomgång :P

Paketet skickade idag som i början av nästa vecka kommer avslöjandet ifall det blev bu eller bä (fast ärligt talat så känns ett 80-tal gamla US-Marvel och ett 15 Superman för 300 plus frakt som ett fynd oavsett om det är några nummer som "sticker" ut. Annonsen hade legat rätt länge också så säljaren verkade väldigt nöjd att bli av med högen!

Bild
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av jens-olof »

Hittade "Virre Viking"-albumet, lågt värde i katalog, fast jag
har aldrig sett det tidigare, så ovanligt är det nog.

Agust 1936 känns bra, men veckans bästa, efter måttligt handlande
de senaste månaderna, är att få hem "Marvelserien" 26, "Fablernas värld"
11-70 och "Rymden Runt" 7, så var de serierna kompletta!

Jens
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det slog mig att jag endast hade strönummer i samlingen av Amanda Conners förstlingsverk, Soulsearchers & Company, som hon tecknade åt Claypool efter manus av Peter David i början av 90-talet. Då samlingsvolymer aldrig var något som Claypool ägnade sig åt med någon större entusiasm (och som antagligen bidrog till att de sålde så dåligt att de blev utslängda från Diamonds distribution och därefter lade ner verksamheten) hade jag inga större förhoppningar om att de fortfarande skulle gå att få tag på över disk. Döm min förvåning när det visade sig att båda två (som täcker in alla nummer Conner tecknade + lite till) fanns kvar på amazon.com:

Bild

Det här är definitivt en serie som förtjänar en större läsekrets, sprängfylld med fantastiska historier, snygga teckningar och otroligt dåliga ordvitsar som bara Peter David kan skriva dem. Påminner inte så lite om Justice League av Giffen & DeMatteis men med något mer barnförbjuden ton. Rekommenderas!

Sen damp det in två volymer av den oförliknelige Jeremy Clarkson:

Bild

Det är det enda sättet jag står ut med honom på nuförtiden, efter att Top Gear gjorde comeback som någon sorts underhållningsprogram. Jag är gammal nog att ha upplevt Top Gear när det var som Trafikmagasinet, fast bättre, och Clarksons burdusa personlighet balanserades av den sofistikerade Quentin Willson.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av spacemonkey »

Missat att lägga in vad som köptes i början av februari.

Bild
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Mithroth »

Så var det återigen lördag igår och som vanligt cyklade jag till second-handen. Vägen dit gick genom snöstorm och på vägar som inte blivit plogade på ett par dagar. Funderade på att strunta i det hela och vända hem igen ett par gånger men när jag kommit fram var jag glad att jag fortsatte. Massor av album och tidningar hade kommit och det var bara att plocka vad man kunde få tag i. Tyvärr var det andra som hunnit före och börjat plocka Spirou och Asterix men jag fick ändå tag i de här:
Bild
Bild

Över 60 tidningar och album, mycket i kanonskick, för 1 kr styck. Man kan inte vara annat än nöjd.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Skriv svar