Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

Johan Blixt skrev:
Rufus skrev:Ephraim Kishons bok innehåller inte serier, men jag tycker att denne rolige humorist hör ihop med de andra ändå. Israelisk humor som inte översätts till svenska, men det finns en hel del översatt till tyska.

Jag har läst tre av hans böcker på svenska: "Ingen olja, Moses", "Farväl till Sodom och Gomorra" och "Min familj på gott och ont" samt "Noah's Ark, Tourist Class" på engelska. Trevlig läsning.


Du har rätt, och slarvigt av mig. Kishon finns även översatt till svenska. Men det var väl ganska länge sen, och svårt att få tag på dessa böcker idag. Särskilt om man gärna vill ha böckerna i nyskick eller liknande. Dessutom är det väl bara några enstaka av hans böcker som har översatts till svenska? På tyska verkar de flesta ha översatts och i flera upplagor, men under de senaste decennierna har det varit dåligt med detta även på tyska. Men relativt nyligen har ett förlag börjat med lite nyutgivning, vilket ju är väldigt trevligt.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

Rufus skrev:En Lustiges Taschenbuch med vad jag kan se i Sverige opublicerade gamla italienska Kalle Anka-serier, hittade jag.


Jag har nu hunnit med att kolla i Inducks, och jag ser att en av serierna (Der rasende Kurier) har publicerats på svenska. Med titeln "Inlagda kräftor" i Den stora boken om Kalle Anka från 2009.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Med risk för tillsägelse för korspostning så kommer här mina senaste inköp. [:)]

Bild

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Några veckor runt Labor day hade Chynna Clugston-Flores rea i sin shop på Threadbare och detta parat med en tämligen modest fraktkostnad gjorde att jag tog tillfället i akt att förnya den del av garderoben där jag förvarar T-shirts med seriemotiv.

Bild

När man som jag gjort här, skaffat samma tryck på olika tröjkvaliteter, är det intressant att se hur pass olika det går fram beroende på tyget. Helt klart är att "Triblend" inte bör användas till motiv med små detaljer och tunna linjer då färgen "blöder" tämligen kraftigt.

Här är ett youtube-klipp från förra sommaren där Chynna Clugston-Flores pratar musik och serieantologin The Insider Art med redaktör Shelly Bond.



(Har hon den mest perfekta frisyren av alla kvinnliga serieskapare? I hård konkurrens med Lisa Medin förstås.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MrKumquack »

Bättre sent än aldrig, men i början av veckan damp det ner ett bokpaket från Cobolt, inköpt med anledning av deras 10-procentiga rabatthelg.
Kanske ett något spretigt urval, men jag känner mig väldigt nöjd med dessa tre album! (Alla dock än så länge olästa...)
Bild
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Så kom den då äntligen, den första (eller rättare sagt fjärde) boken i serien Kalle Anka - Legendariska äventyr, med fokus på tecknaren Daniel Branca.
Det var riktigt fin, och jag blev glatt överraskad då den var betydligt fetare än jag hade förväntat mig. [:)]

Bild

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

Bild

Efter inköpen i Wien och Köpenhamn, fick jag sånt sug efter mer att jag blev tvungen att göra en beställning hos Amazon.de.
Det blev ett samlingsalbum med de Johan & Pellevin-album som ej har kommit ut på svenska, Clever & Smart (Flink & Fummel) album
nr 1 i nyutgivningen, och Tom Tiger av samme skapare (spanjoren Ibanez). En serie som jag inte har läst ännu, men det verkar vara
en Gaston i Spirou-klädsel och med Ibanez skruvade humor. Det måste man ju helt enkelt läsa. [:)]
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

En bra vecka.
I tisdags kom Kalle Ankas Legendariska Äventyr, och idag kom den femte boken i Don Rosa-biblioteket. [:)]

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Sedan kunde jag inte hålla mig, utan beställde en ursnygg affisch från årets seriefestival i Skillinge. [:)]

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av trimble »

Skitsnygg, det visar bara vilken lysande konstnär Jan Lööf är.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Hittade en tydligare bild via Bild och Bubbla...

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Lite nytt i oktober från Staffar & annorstädes:

Bild

Herman Hedning 5/2021, Blue and Gold #2, Wonder Girl #3 samt Hey Kids! Comics! vol II #4-5.

Andreas Eriksson såg till att jag fick de hyllningsnummer till framlidne Claes Reimerthi där mina foton hedrande nog kommit till användning:

Bild

Fantomen 20 & 21/2021 och Knasen 16-17/2021.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MrKumquack »

Veckans inköp:
Bild
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MrKumquack »

Det fortsätter att trilla in kulturgods!
Bild
Gaston Volym 5; näst sista albumet i den kompletta samlingen; fotograferat, men för övrigt orört. Lucky Luke 94 – I bomullens land; albumet som gick mig helt förbi när det kom ut i handeln. Nu införskaffat, men än så länge oläst. Kalle Anka Klassiker nr 5; ”Magica de Hex Special”, med anledning av häxans 60-årsjubileum. Detta prenumerationsexemplar låg i brevlådan i början av veckan. Andra dödliga bör kunna hitta den i butik från och med idag!
Här vill jag - förutom den inledande Barks-historien – lyfta fram en berättelse med manus av Byron Erickson och teckningar av Daan Jippes; Magica de Hex – Förhäxad i onödan. Inte första gången den publiceras i Sverige, men jag kan inte annat än njuta av Daan's bilder! En ren fröjd för ögat.
(Jag har väldigt mycket som ligger oläst nu känner jag! Vilket på ett sätt är trevligt, men ibland undrar jag själv vad jag håller på med... En otroligt rolig hobby kanske blir svaret??)
(OCH! Precis nu ser jag typiskt nog att det går att beställa retroutgåvan av Tintin i Kongo!! När man talar om trollen står Tintin i farstun.)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

Det blev lite inköpt på Faraos cigarrer i Köpenhamn i helgen:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Rufus skrev:Det blev lite inköpt på Faraos cigarrer i Köpenhamn i helgen:

Bild
Bild


Åh, Poeten!
Den gick som dagstrip i min lokala morgontidning (Upsala Nya Tidning) när jag var liten.
Det måste vara säkert 30 år sedan jag läste den senast.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Här är mina senaste inköp.
Pondus och Kalle anka Klassiker prenumererar jag på, och Kalle Anka & C:o blev jag nyfiken på då det är en ny tecknare som tar sig an Joakims ungdomsår. [:)]
Tintin i Kongo är den sjätte boken av nio med svart-vita utgåvor av de första Tintinäventyren.

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

I år kom det inga jultidningsförsäljare till oss, så jag blev tvungen att åka till affären för att få tag i de julalbum som fortfarande utkommer.

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bild

Blue and Gold #3, Hey Kids! Comics! volume II #6, The Chilling Adventures of Sabrina #9 (tillbaka från "uppehållet" med ett omslag vars motiv ser *väldigt* bekant ut), A Righteous Thirst For Vengeance #1, Kalle Anka Klassiker 5/2021 och tredje delen i Ed Brubaker & Sean Phillips kioskdeckar-projekt Reckless: "Destroy All Monsters". Den har tydligen blivit en sån exempellös framgång att det är en fortsättning utlovad fast det från början var sagt att det skulle bli endast tre delar. Jag klagar inte!

Bild

Oscar Hjelmgren har levererat den oerhört påkostade samlingsvolymen av A.M.O.K. (här passar verkligen klyschan "ingen möda har sparats" bra) tillsammans med ett karikatyrporträtt av Margot Robbie som Harley Quinn.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Blue & Gold? Är det nåt modernt, man saknade ju Ted Kord som blue beetle när de skulle ha ihjäl honom plötsligt och Booster reste ju i tiden ett tag men försvann sen.

Det behövs lite humor ibland.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar