Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:
Wakuran skrev:Jag tror den gick i färg i Pelle Svanslös, men den samlades inte i färg innan Jan Lööfs Serier och nyutgåvan...

Bak på omslaget står det att Lööf suttit och färglagt serien nu (som 70+are) (dessutom verkar den inte gått i Pelle Svanslös, men du kanske tänker på någon annan serietidning)

Labrador Road 26 skrev:[...]
Serien kördes även i "lingonsylt" i någon blaska.

Kanske det Wakuran tänkte på?

Jag blandade nog ihop med Tintin, Mikael Uhlin har gjort fansidor för både Felix och Tintin i liknande stuk. Felix var också tydligen färglagd i Saxons veckotidning, verkar det som.

http://www.angelfire.com/space/u_line/felix.htm
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

Sir-L skrev:...även om bibblan här har ett gammalt Felix-album där omslaget är som man är van att Lööfs omslag är (alltså inte så torftligt som i exemplet du postade), fast inlagan var förstås svart-vit.

Det jag postade är första upplagan, det du visade bild på är en senare upplaga. Saknas Felix i en cirkel uppe i hörnet (vänster hörn på album 1-3, höger för 4 och 5) är det senare upplagor. Det var först sjätte albumet som inte hade denna cirkel med Felix i även i första upplagan. För samlare är nog upplagan viktigare än "torftigheten". [8D]
http://assets.catawiki.nl/assets/1/8/3/ ... 9428b1.jpg
http://assets.catawiki.nl/assets/1/4/5/ ... 9439b1.jpg
http://assets.catawiki.nl/assets/1/0/8/ ... 9428b1.jpg
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av andersb80 »

Lite sent men här är seriernaprenumerationerna som kom i januari:

Jag väntar in några nummer innan jag läser Death in the family, men den ser jag fram emot! Även Justice League väntar jag med så jag kan låna kompisens nummer av Aquaman.
Bild]

Månadens Marvel titlar. Hulken var lite av en besvikelse. #1 satte upp en bra premiss men i #2 utnyttjade de den inte fullt ut. AvsX Babies däremot var en riktig liten pärla! Rolig och otroligt gullig parodi på Phoenix eventet
Bild]

Talon var rikigt bra men Actions Comics är jag sjukt less på! Sämsta numret hittills i Grant Morrision otroligt röriga run med serien. Han har bra idéer men utförandet är alldeles för rörigt för sitt eget bästa med alla hopp fram och tillbaka i tiden och historien han försöker berätta.
Bild]

Bara läst The Strain av dessa och den forstsätter leverera. Blir en fortsättning efter #11 vilket är bra!
Bild
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Köpte den här på vinst och förlust. Har inte den blekaste aning om det är en serieversion rakt av bibliska berättelser eller om det är en mer fri tolkning, men Peter Madsen brukar borga för kvalitet så det ska bli intressant. [:)]

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Jinime »

Var köpte du Hulk #2? Jag fick höra att den var slutsåld, väntar fortfarande på den.
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av andersb80 »

jag prenumererar via prempa.nu så det är därifrån jag fick Hulk #2
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Lite smått sen senast:

Bild
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Mithroth »

Det blev mången godbitar på Tradera den här veckan [:o)] Och jag är sjukt-j*#^a- glad över att ha fått tag i Gnutt-figuren :ugeek:

Bild
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Mithroth skrev:Det blev mången godbitar på Tradera den här veckan [:o)] Och jag är sjukt-j*#^a- glad över att ha fått tag i Gnutt-figuren :ugeek:



funderade vad det var för galning som var med och bjöd så mycket för den figuren!! [:o)]
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Mithroth »

Ja, den blev inte billig, men så pass sällsynt som den är, så är det inte konstigt. Trodde att den skulle gå över 200 kanske upp mot 250 också så det blev lite billigare ändå.

Bobo gick riktigt billigt, ser ut att vara kanonskick också. Goliat gick också under förväntan.

Nu är det bara Frida man ska ha tag i också. Frågan är om det är önsketänkande bara [:I]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag hade tänkt vänta med att köpa dessa Optimal-album till SIS/SPX, men eftersom omständigheterna ändrades fick jag dra iväg en snabb beställning per post istället:

Bild

Kapten Stofils årsbok, Lång väg tillbaka av Mats Källblad och Nekyia av Li Österberg.

Sen har det kommit in lite nya serieoriginal:

Bild Bild Bild
Bild Bild Bild

Först en julhistoria från 1975, publicerad i Laugh #299. Det finns ingen uppgift om upphovsmän, men det är utom allt tvivel att det är Dan DeCarlo som tecknat den. Betty löser sina julklappsproblem på ett som hon tycker alldeles utomordentligt smart sätt, men det visar sig att hon nog inte tänkt igenom sin plan riktigt ordentligt... Min kvalificerade gissning om vem som tuschat baseras på hur flickornas ögon ser ut (ganska små pupiller), och det skulle förvåna mig mycket om det inte var Dans son, James DeCarlo, som hållit i penseln. Det är i så fall ett tidigt exempel på det samarbete mellan far och son som utvecklades ytterligare under 80-talet.

Bild Bild Bild
Bild Bild Bild

Den här historien som handlar om generationsmotsättningar av det enklare slaget (Sabrina och Harvey vill spela musik på hög volym vilket faster Hilda kraftigt motsätter sig) trycktes först våren 1970 i Archie´s T.V. Laugh-Out #3 och konflikten skilde sig nog inte namnvärt från det som mången tonårsförälder upplevde i denna tid om man bortser från den magi som är ständigt närvarande i det Spellmanska hushållet. Dan DeCarlo har tecknat och tuschare torde vara Rudy Lapick som här verkligen stod på toppen av sin förmåga jämfört med de mediokra alster han svarade för på 80-talet.

En lustig detalj är att Sabrina och Harvey spelar The Archie's första singel "Bang-Shang-A-Lang" från september 1968 med volymkontrollen på 11. Den låg som högst på 22:a plats på Billboard-listan i USA. Med tanke på att serien trycktes 1970 hade det varit mera logiskt om man lyssnat till monsterhiten "Sugar, Sugar" som låg etta sommaren 1969, men jag misstänker att historien skrivits och tecknats tidigare och sen inte kommit till användning förrän vid ett senare datum. Och som ljudeffekterna på sidan 4 är utformade hade det varit ett alldeles för stort jobb att ändra på dem...

Serien gick i repris i nummer 3 av Sabrinas egen tidning från 1973, och då måste låtvalet framstått som ganska mossigt. En trevlig bonus var att det på baksidan av sidan 4 fanns några skisser av Dan som också var delvis tuschade:

Bild

Men sen kom det grejer...

Då jag alltid uppskattat David Perrys fotokonst var det ganska naturligt att jag funderat på hur det skulle se ut om han hade plåtat Betty och Veronica sin mycket karakteristiska stil. Nuvarande huvudtecknare på Betty & Veronica, Jeff Shultz, hade ju tidigare visat sig ha den rätta känslan för denna typ av motiv, så jag kontaktade honom och frågade om han ställde sig positiv till min idé. Det gjorde han, så jag skred till verket med att hitta lämpliga referensbilder för att han skulle ha något att jobba efter. Jag misstänker att det här med förebilder är en miljöskada från min tid i plastmodellhobbyn där det alltid skall finnas dokumentation på det man avbildar i modell.

Att välja vilket fordon som borde finnas i bilden var enkelt: Naturligtvis skulle det vara min granne Stefans veteran-dragster från 1959. Denna typ av så kallad "slingshot-dragster" med motorn framför föraren var högsta mode under hela 60-talet och är därför självklar i en bild som borde vara från 1966 eller däromkring:

Bild

Sen gällde det att bestämma vad flickorna skulle ha på sig, och för att få lite inspiration bläddrade jag igenom samtliga nummer av Betty & Veronica från 1966. Efter en stunds funderande bestämde jag att Veronica såg bäst ut i denna uppsättning ur nummer 129 från september 1966 (tecknat av Dan DeCarlo):

Bild

Betty hade en lämplig utstyrsel i numret därpå, 130 från oktober 1966. Jag tycker att den rutiga toppen är klart racing-inspirerad, och shortsen passar också de bra i depån:

Bild

Hatten måste dock bytas ut mot något mera ändamålsenligt, och det är inte tillrådligt att gå omkring barfota i depån så jag föreslog vissa modifieringar för Jeff som glatt tog till sig mina anvisningar. Betty bör dessutom ha håret i sin vanliga hästsvans, annars ser det konstigt ut.

Det var sen lugnt i ett par veckor, och eftersom jag inte anser att man skall stressa konstnären lade jag band på mig och väntade tålmodigt på ett livstecken. Till sist dök detta upp i e-posten:

Bild

Att påstå att jag blev positivt överraskad är en underdrift. Jeff hade uppenbarligen snappat essensen av David Perrys bilder för här syns det att det inte är frågan om några professionella modeller, något som Perry inte använder sig av utan fotograferar tjejer som han hittat på bilträffar och i garagen och som i många fall också mekar själva. Betty ser lite lagom blyg ut, medan Veronica med sitt stora sjävförtroende naturligtvis spelar över. Helt i linje med deras personligheter alltså. Archies reaktion är även den lätt förutsägbar...

Nu vidtog en nervös väntan på den färdiga bilden, allra helst som Jeff gått med på att färglägga den med Dr. Ph. Martin's akvarellfärger. Efter ytterligare ett par veckor fick jag ett meddelande om att Jeff var upptagen med en Betty & Veronica-historia, men så snart den var klar skulle han ta tag i min kommission igen. Och så i måndags kväll stod det ett platt paket och väntade utanför dörren när jag kom hem. Så här såg innehållet ut:

Bild

Jösses! Resultatet var precis så bra som jag förväntat mig! Färgerna är verkligen pricken över i! Det råder inget tvivel om vilken dragster det är frågan om. Ett bevis på Jeffs omsorg om de små detaljerna är att RC Cola-flaskorna är av 60-talsmodell. Så bilden måste vara tagen sent på eftermiddagen i depån på en ännu okänd dragstrip någonstans i New England sommaren 1966...

En mycket lyckad kommission som jag måste ta under allvarligt övervägande om den inte skall ramas in. Jeff hälsade också att han tyckt den var rolig att göra så han han ställde gärna upp igen om jag hade någon annan kul idé på lut. Vi får se hur det blir med det. Nu skall jag först njuta ordentligt av den här. (Klicka på bilderna för att se dem i större format.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Mithroth »

Mycket stiligt [^]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Mithroth skrev:Mycket stiligt [^]

Tack så mycket. [:)] Det är kul att försöka planera en så perfekt kommission som möjligt utan att helt förlora sig i detaljerna.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av jens-olof »

Jättesnyggt, fast Veronika måste fått nackspärr! [;)]

Jens
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

jens-olof skrev:Jättesnyggt, fast Veronika måste fått nackspärr! [;)]

Hon kanske har fågel-gener.... [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av jens-olof »

Snubblade in på en "välgörenhetsbutik" idag och hittade
Bruno Liljefors: "Karrikatyrer", 1884 i G/VG och 1885 i F/G
för 1100:- tillsammans [:o)]

1885 är för ovrigt inte en andraupplaga, utan en egen
publikation!

Lite nöjd är jag, länge sedan jag gjorde något som kan betraktas
som "fynd". [:o)]

Jens
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

K-E Lindkvist skrev:
jens-olof skrev:Jättesnyggt, fast Veronika måste fått nackspärr! [;)]

Hon kanske har fågel-gener.... [;)]


Vilken fågel då är frågan? Knappast Rugguggla... [:o)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Nytt:

Bild
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av andersb80 »

Februaris lass av tidningar [:)] Har inte hunnit läsa så många men Turtles - The secret history of the Foot Clan var en positiv överraskning. Har inte läst någon turtles tidning sedan barndomen så visste inte hur den skulle vara, men den var välskriven,snygg och spännande! 2 delar kvar på den.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Jinime »

Härliga serier andersb80. Jag har inte läst revival än. Var det inte den som var "pausad" jättelänge eller har jag fel?
Skriv svar