Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Ellingen skrev: Jag är lite nyfiken på vad det är som gör att ett A4-format som skall delas på 4 är mycket svårare att finna än ett som skall delas på 3...? [:)]
Objektet i sig är säkert ovanligt men din motivering saknar grund.




Det tog mig 8 år att hitta ett ex(tycker jag är en bra grund). Ska sanningen fram så har jag ingen aning varför 4 är svårare att dela än 3 och jag tänker inte ta reda på det heller. Men dessa (4delade) är svårare att hitta än (3delade) om det kom ut mindre mängd odelat eller så vet jag inte, men dom är ovanligare och Svårare att hitta. Nu är det en Teddy som jag hoppas på ska dyka upp.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Ellingen »

burnout skrev:
Ellingen skrev: Jag är lite nyfiken på vad det är som gör att ett A4-format som skall delas på 4 är mycket svårare att finna än ett som skall delas på 3...? [:)]
Objektet i sig är säkert ovanligt men din motivering saknar grund.




Det tog mig 8 år att hitta ett ex(tycker jag är en bra grund). Ska sanningen fram så har jag ingen aning varför 4 är svårare att dela än 3 och jag tänker inte ta reda på det heller. Men dessa (4delade) är svårare att hitta än (3delade) om det kom ut mindre mängd odelat eller så vet jag inte, men dom är ovanligare och Svårare att hitta. Nu är det en Teddy som jag hoppas på ska dyka upp.


Att de är ovanliga(re) beror med största sannolikhet på skillnad i upplaga och har inget med tillverkningen att göra.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Bufkin »

Ellingen skrev:Det finns inga tillverkningsmässiga grunder, nej.

Jag har ingen aning om hur just tidningar tillverkas/klipps men efter 10år i tillverknings industrin så skulle jag nog säga... varje extra moment är ett ställe till där det kan gå fel... även om man har knivar som klipper allt på en gång så är det en kniv till (eller en extra taktning) som kan börja strula... sedan skulle det kunna bli strul i hur arket "belastas" med olika antal punkter, men förmodligen inte.

Eftersom tre verkar vara "standard" så kan man anta att de med fyra gäller något av följande:

* Tillverkas i en annan fabrik (vilken kan vara sämre/bättre)
* Att man måste takta en extra gång
* Att man byter verktyg i maskinen till ett format man inte använder lika ofta.

Men visst man skall använda sig av ockhams razor så mycket som möjligt så jag säger att förmodligen är upplagan annorlunda, det är ju nästan alltid.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Ellingen »

Bufkin skrev:
Ellingen skrev:Det finns inga tillverkningsmässiga grunder, nej.

Jag har ingen aning om hur just tidningar tillverkas/klipps men efter 10år i tillverknings industrin så skulle jag nog säga... varje extra moment är ett ställe till där det kan gå fel... även om man har knivar som klipper allt på en gång så är det en kniv till (eller en extra taktning) som kan börja strula... sedan skulle det kunna bli strul i hur arket "belastas" med olika antal punkter, men förmodligen inte.

Eftersom tre verkar vara "standard" så kan man anta att de med fyra gäller något av följande:

* Tillverkas i en annan fabrik (vilken kan vara sämre/bättre)
* Att man måste takta en extra gång
* Att man byter verktyg i maskinen till ett format man inte använder lika ofta.

Men visst man skall använda sig av ockhams razor så mycket som möjligt så jag säger att förmodligen är upplagan annorlunda, det är ju nästan alltid.


Efter 25 år i den grafiska tillverkningbranschen tror jag mig veta en del... [:)]

Dessutom talar din tes om problem vid skärningen egentligen för att fler skulle passera oskurna..
If you see what I mean. [;)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Bufkin »

Ellingen skrev:Efter 25 år i den grafiska tillverkningbranschen tror jag mig veta en del... [:)]

Fair enough :)
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av pogono »

Jag skulle tippa att småtidningarna kördes som vanliga tidningar och sen delades. Alltså en trekniv trimmar huvud-, fot- och framsnitt och sen delas de i en annan skärmaskin. Veckans serier från 1972 verkar ha producerats två nummer i taget på samma sätt. Jag har en del nummer som är snett skurna, så man ser en del av nästa nummer sticka upp i botten.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av spacemonkey »

Senaste som kommit hem.

Bild

Bild
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ännu en av mina favoritserieskapare har begåvats med ett praktverk, och dessutom kom det en trade paperback med första halvan av Gray, Palmiotti och Conners 12 nummer på Power Girl:

Bild

Boken om Jaime Hernandez är både tjock och rikt illustrerad. Den verkar mycket ambitiös och det skall bli intressant att se om den tillför något nytt för en som läst Love & Rockets ända sen Staffar pådyvlade mig nummer två av tidningen på den tiden Alvglansbutiken låg på Hornsgatan (sen var det klippt).
Power Girl i den senaste inkarnationen behöver antagligen ingen närmare presentation (för den som fortfarande ej är underkunnig om den rekommenderas Simons recension). Oerhört snyggt och trevligt berättat, men för den som är gammal nog att komma ihåg Teen Titans i sin glans dagar känns det konstigt att se namnet Terra på en sympatisk person... [;)]

Den ekonomiska krisen verkar behålla USA i sitt grepp, och samme säljare som jag köpte mitt senaste DeCarlo-original av satte ut ytterligare ett par stycken på eBay. Tråkigt för honom men de får ett gott hem hos mig. Det här dök upp i förra veckan (förpackat tillsammans med en masonitskiva):

Bild

Med viss regelbundenhet kommer frågan "Är Veronica adopterad?" på tapeten i Archie-kretsar och och som bevis för detta brukar anföras att hennes föräldrar, Hiram och Hermione Lodge, så uppenbart är minst tio år äldre än de övriga gängets föräldrar och att Veronica inte är särskilt lik någon av dem. Hennes hårfärg är till exempel inte speciellt vanlig inom överklassen i New England utan antyder en betydligt enklare bakgrund, något som även Veronicas omvittnat häftiga humör också talar för. En del tror också att det faktum att hon både är enda barnet (Archie, Betty och Jughead har alla äldre eller yngre syskon) och så otroligt bortskämd kan anföras som bevis för att hon skulle vara adopterad. För egen del säger jag varken bu eller bä, men man skulle kunna tänka sig att Veronica var ett senkommet och därför efterlängtat barn, något som också kan förklara att hon är både bortskämd och ensam arvinge till Lodge-imperiet.
Omslaget från Betty & Veronica Digest #16 sprider knappast något ljus i frågan (annat än att hon i så fall adopterades redan som spädbarn), men det är inte ofta båda hennes föräldrar (och en tvärgullig Betty) är med på ett omslag så det bara måste jag lägga beslag på! DeCarlo både skissade & tuschade. Kan ses i något större format i mitt galleri på comicartfans.com.

Flickan från Ängelholm kom härom veckan ut med en retrospektiv CD-box. Den var så klart ett måste:

Bild

Den innehåller en dubbel-CD med både de kända numren och en del mer okända låtar, samt en live-CD från Babyblue Paper-turnén våren 2009. Och nej, det är ingen guldfärgad tatuering hon skaffat på vänster överarm... [:p]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Bufkin »

K-E Lindkvist skrev:Boken om Jaime Hernandez är både tjock och rikt illustrerad. Den verkar mycket ambitiös och det skall bli intressant att se om den tillför något nytt

Väntar med stor spänning på en framtida recension :)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bufkin skrev:
K-E Lindkvist skrev:Boken om Jaime Hernandez är både tjock och rikt illustrerad. Den verkar mycket ambitiös och det skall bli intressant att se om den tillför något nytt

Väntar med stor spänning på en framtida recension :)

Det skall väl kunna ordnas. Allt i sinom tid... Om det någonsin blir en träff i Staffars Seriers läsecirkel om Love & Rockets (senast blev den visst inställd) borde denna bok utgöra ett utmärkt diskussionsunderlag.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Bufkin »

K-E Lindkvist skrev:Det skall väl kunna ordnas. Allt i sinom tid...

Excellent, gillar verkligen dina recensioner av stuff men du recenserar sällan saker som jag personligen är intresserad av (fast jag läser dem ändå, kul med allmänbildning). Love and Rockets är nog näst efter Bagges Hate min absoluta favorit bland de amerikanska svart-vita "underground" serierna.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Bufkin skrev:
K-E Lindkvist skrev:Det skall väl kunna ordnas. Allt i sinom tid...

Excellent, gillar verkligen dina recensioner av stuff men du recenserar sällan saker som jag personligen är intresserad av (fast jag läser dem ändå, kul med allmänbildning). Love and Rockets är nog näst efter Bagges Hate min absoluta favorit bland de amerikanska svart-vita "underground" serierna.

Jag tror man använder uttrycket alternativ eller independent numera. Gränsen är väl inte helt självklar, men man brukar mena att undergrounden tog slut någon gång runt 70-80-talet och utvecklades till alternativserien...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Bufkin »

Wakuran skrev:Jag tror man använder uttrycket alternativ eller independent numera.

Jag tänkte mer i kategorin att det är ganska mainstream idag... lite som att nirvana är vanlig rock och inget speciellt udda.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Så blev då det tredje DeCarlo-omslaget från samme säljare på eBay klart att hämta upp på företagsposten. På grund av snöfallet lämnades det in relativt sent, så hade vädret varit bättre skulle jag kunnat få det en dag tidigare men vad betyder en dag mer eller mindre för den som är uppfödd på ytpost med leveranstider på 6 -12 veckor från USA?

Bild

Det är från Laugh #29 (för övrigt sista numret), en antologititel som vid sidan av det vanliga gänget också innehöll serier om Josie & the Pussycats, Sabrina etc. Jag fastnade direkt för det när jag såg den belåtna minen på katten som vilar i famnen på Veronica - det är nästan så jag kan höra den spinna! Skämtet är å andra sidan ganska intetsägande... [B)] Tyvärr saknas några paste-ups i loggan men viktigast är ju att huvudmotivet är intakt. Klicka på bilden för att se omslaget i lite större format.

I övrigt har det varit tunt med serierelaterat material. Det här tycker jag dock är några godbitar av rang:

Bild

En trevlig film av Peter Bogdanovich som visar att gubben fortfarande duger till annat än göra biroller i Sopranos och skriva filmhistoriska böcker, samt det två senaste numren av Gasoline Magazine. (Vilket påminner mig om att det varit väldigt tyst från UlfK:s kompis Bertil på sistone, undrar vad han håller på med?)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Otherworld »

Lite Second hand fynd idag ^^

Bild
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av pogono »

Komplett! Nu ligger förstanumret på plats också.
Bild
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Looding »

Detta tycker jag är ett klipp i alla fall!

http://www.tradera.com/Asterix-den-komp ... _122310845
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Olof Gustafsson »

Looding skrev:Detta tycker jag är ett klipp i alla fall!

http://www.tradera.com/Asterix-den-komp ... _122310845

Snorbilligt!
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Ellingen »

Trevlig tidning i mycket trevligt skick! [:)]

Bild

Dessa tillhör knappast "vanligheterna"?:

Bild
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ellingen skrev:Trevlig tidning i mycket trevligt skick! [:)]

Bild

Inte otänkbart att prisutvecklingen på de där får en skjuts nästa sommar, om nu filmen går upp här i Sverige. Det blev ju en rejäl hausse på Transformers-blaskorna när den filmen kom.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar