Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

Tycker jag känner igen stilen på figurerna. Något säger mig att den kan vara dansk, men där kan jag ha fel. Lägg den i tråden "Vilken serie är detta" och tipsa Joakim Gunnarsson så får vi säkert mer info. :)
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Tyvärr, så är jag nog inte mycket till hjälp just nu. Jag känner igen den så väl, men det står still i huvudet.
Irriterande...
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

Sir-L skrev:Tycker jag känner igen stilen på figurerna. Något säger mig att den kan vara dansk, men där kan jag ha fel. Lägg den i tråden "Vilken serie är detta" och tipsa Joakim Gunnarsson så får vi säkert mer info. :)


Jag håller med om att serien känns dansk på nåt sätt. Och det finns ett seriealbum med en seriefigur som heter Carl som jag tycker liknar honom.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av germund »

Rufus skrev:
Sir-L skrev:Jag håller med om att serien känns dansk på nåt sätt. Och det finns ett seriealbum med en seriefigur som heter Carl som jag tycker liknar honom.
Lägg ut en bild på facebook, i danska diskussiongruppen Tegneseriefans.Någon där lär kunna identifiera den, om den nu är en dansk serie.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av AndreasEriksson »

Ellingen skrev:
Wakuran skrev:Det är ju en signatur där i hörnet också, men den kanske inte är läslig?...


Jag kan inte tyda den..

Bild

Jag misstänker den mystiske tecknaren Yvon som använt sig av flera signaturer, däribland Daiy eller något liknande i Fantomen 14/1959). Jag kan inte jämföra den signaturen just nu, men ska försöka kolla under helgen. Teckningsstilen är också hyfsat lik.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
Sir-L skrev:Tycker jag känner igen stilen på figurerna. Något säger mig att den kan vara dansk, men där kan jag ha fel. Lägg den i tråden "Vilken serie är detta" och tipsa Joakim Gunnarsson så får vi säkert mer info. :)


Jag håller med om att serien känns dansk på nåt sätt. Och det finns ett seriealbum med en seriefigur som heter Carl som jag tycker liknar honom.

Carl i farten/ Carlt... Nemli skall vara tecknad av Holger Philipsen.

https://www.lambiek.net/artists/p/philipsen_holger.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av AndreasEriksson »

AndreasEriksson skrev:Jag misstänker den mystiske tecknaren Yvon som använt sig av flera signaturer, däribland Daiy eller något liknande i Fantomen 14/1959). Jag kan inte jämföra den signaturen just nu, men ska försöka kolla under helgen. Teckningsstilen är också hyfsat lik.
Nu har jag kollat, och jag bedömer att det är samma svårtydda krumelur som signerat serien "Toto" i FA 14/1959. Intressant!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Looding »

Skulle du vilja lägga upp en bild på den? Hade varit kul att se!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Looding »

Bild från AndreasEriksson. Håller med om att det är misstänkt likt.
Bild
Bild
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av BoJustBo »

Nej, nu får vi sluta snacka om denna fånen som tror att kängrur finns i amurrika ;P

Holger Philipsen som nämndes lite tidigare tycker jag har en mer Milt Gross inspirerad stil än dom andra exemplen vi ser här. Dom verkar mer varit inspirerade av disney och europeiska skämt serier.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av zlv »

Passade på att fylla på samlingen lite under Serier&Sånts rea.

Bild
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Inte mycket, men bra:

Bild

Från Jeff Shultz kom pappersutgåvan av Super Suckers #1. Den handlar om kvinnliga vampyrer i collegemiljö och jag hade faktiskt en minimal del i dess tillblivelse då jag förmedlade kontakten mellan Jeff (som tecknat i bästa Betty & Veronica-stil) och dess skapare, Tv-författaren Darin Henry. Serien är helt skriven som en sitcom, den har till och med avbrott för (fejkade) annonser som om den skulle gå i någon TV-kanal. Det är för tidigt att yttra sig om hur den kommer att utvecklas, men storyn skulle inte fungera med en mer realistisk teckningsstil, det är ett som är säkert. Serien distribueras i första hand digitalt, men kommer troligen att samlas i 64-sidiga tidningar med mycket begränsad upplaga (rena turen att jag fick fatt i ett exemplar).

Sen har miniserien Harley Quinn & Power Girl kommit ut som trade. Den berättar den hårresande historien om vad som tilldrog sig mellan ruta tre och fyra på sidan tjugo i Harley Quinn #12. Frågan är om Jimmy & Amanda planerat detta från början, eller om miniserien kom till på grund av deras succé med Dr Quinzels knasiga alter ego? Väldigt underhållande i vilket fall som helst!

Ny omslagstecknare debuterar på Agent X9 3/2016, Henrik Sahlström. Annars är det Silas Corey (och Corrigan) som är behållningen av detta nummer.

Bild

Classic Comics Press hett efterlängtade superlyxutgåva av Kelly Green där verkligen ingen möda har sparats av utgivare & redaktör Charles Pelto, både när det gäller restaureringen av Stan Drakes teckningar till svart-vitt eller själva boken (som ger ett mycket solitt intryck). För första gången finns det femte albumet som till stor del utspelar sig på San Diego Comic-con 1983 tillgängligt på ett för mig begripligt språk! Synd bara att Leonard Starrs historier inte lever upp till utanverket. Kelly Green är inte dålig, men det slår inte heller gnistor om den, om man säger... Det räcker emellertid gott med att bara titta på bilderna! Charles Pelto har avslöjat att nästa projekt är en liknande publicering av Starrs Cannonball Carmody (som väl gick i något nummer av Agent X9 på 80-talet?).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:För första gången finns det femte albumet som till stor del utspelar sig på San Diego Comic-con 1983 tillgängligt på ett för mig begripligt språk!

"En serie av mord" gick ju i Seriemagasinet, men iochförsig, det är ju inget album...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:"En serie av mord" gick ju i Seriemagasinet, men iochförsig, det är ju inget album...

Nej just det! [;)] I flera avsnitt väl? Och lika taffligt översatt som de andra. ("Gå då till helvetet!" Stön.) Frågan är om den översättningen verkligen kvalar in som "begripligt språk"? [:p]
Senast redigerad av 2 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gång.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

...och på billigt tryck i svartvitt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:...och på billigt tryck i svartvitt...

Svartvitt behöver inte vara någon nackdel (om man inte är Jean Giraud och serien är Blueberry). [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

För cirka tre år sen blev jag blåst på några original och kommissioner tecknade av Jeff Shultz som auktionerades ut på eBay av en luspudel vid namn Richard Maurizio (eBay-alias "captainnuclar" så ingen annan frestas att göra affärer med honom) men som sen aldrig skickade dem, kom med underliga bortförklaringar (tills 60-dagarsperioden för att klaga passerat) för att slutligen upphöra med att kommunicera. Det var inte frågan om några större summor, men retligt i vilket fall som helst. [}:)]

Ett av de konstverk som på grund av detta gick min näsa förbi var denna Gil Elvgren-inspirerade Sabrina Spellman på kvast framför en fullmåne omgiven av dimstråk:

Bild

Men när jag för några veckor sen hade en mejlkonversation med Jeff i ett annat ärende passade jag på att berätta om eBay-fiaskot och fråga om han kom ihåg bilden på Sabrina? Och om han skulle kunna återskapa den? Svaret kom bara några minuter senare: "I can do the Sabrina" (och ett förklenande omdöme om eBay-säljaren). Jeff lyckades till och med gräva fram bilden ovan ur sin dator, men vi enades om att skulle den göras på nytt borde den även bättras på och framför allt bli större än de 9"x12" som originalet varit.

Så i måndags damp denna scen (som tagen från himlavalvet på Skärtorsdagsnatten för en vecka sen) in:

Bild

11"x17", full färg (både akvarell och gouache, tror jag) med Sabrina i centrum men också hennes fastrar Hilda och Zelda tillagda i bakgrunden. Tyvärr gör inte fotot färgerna rättvisa, bakgrunden är synnerligen intensivt mörkblå vilket inte framgår. Att fastrarna leker Michelangelo är bara en ytterligare bonus. När man får såna här fina grejor gjorda åt sig känns det nästan OK att ha blivit blåst... [;)]

Klicka på bilden för att se den i större format i mitt Shultz-galleri på CAF.
Senast redigerad av 2 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gång.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Felpostning
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

I samband med NAFS(k):s årsmöte i lördags passerade jag Staffars (där Staffar själv bemannade butiken) och hämtade upp en mindre mängd kulturgods:

Bild

Starfire #9-11 (Elsa Charretier har tagit över tecknandet med den äran), första numret av tidningen med den långa titeln Harley Quinn And Her Gang of Harleys (där Harley oskadliggör den laktosintolerante ledaren för det gentrifierade Brooklyns hipstermaffia genom att tvinga i honom en större kvantitet icke kravmärkt pastöriserad mejeri-mjök från ett vanligt snabbköp), Black Magick #5 (nu blir det troligen Wonder Woman-paus för den titeln ett tag), The Fix #1, Seduction of the Innocent #4 samt Stumptown #9.

Bild

Från Staffar kom även Love & Rockets New Stories #8 längst nere till höger, medan Agent X9 4/2016 (Bra ledare i det numret, förresten [:p] !) och Herman Hedning 2/2016 inhandlades på mitt lokala Coop Forum. Klassiker 4/2016 har har visst ankistiskt intresse vilket nummerplåten på Karmann Ghian på omslaget skvallrar om: "C 313 0"...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Looding »

Looding skrev:Är det möjligtvis så att endast titeln är på engelska? Hittar ingen engelsk variant. Glénant verkar ju enbart ge ut på franska, men måste fråga för säkerhets skull - Trondheim är en av mina favoriter med!


Svarar mig själv: verkar som om den ska ges ut på engelska ändå, på Idea Design Works. Detta gör min dag! [:)]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Skriv svar