Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MagnusR »

Cadial skrev:Jim Calafiores sida, som dedikerat till "Pat" 1994 gor att jag spontant undrar om dedikeringar far saker att sjunka i varde nar och om de byter hander. Klart, ar det dedikerat till Marilyn Monroe sa hojs kanske vardet, men till Pat?
Tror forresten att Calafiore var pa vag mot nagot sorts genombrott vid tiden for signeringen; 1996 (om jag inte helt misstar mig) var han med I tidningen Wizard's lista over tecknare att halla utkik efter. Snygg sida hursomhelst.


Tror du har rätt. Lite synd känns det. Däremot, medans man själv äger den så ökar det emotionella värdet. Stora delar av min samling har liknande dedikeringar.

Calafiore är en av mina favoriter. Redan på den här sidan kan man ana hans personliga stil, även om den till stor del försvunnit under tuschet, och senare fick den mer plats.

/Magnus
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Cadial skrev:Jim Calafiores sida, som dedikerat till "Pat" 1994 gor att jag spontant undrar om dedikeringar far saker att sjunka i varde nar och om de byter hander. Klart, ar det dedikerat till Marilyn Monroe sa hojs kanske vardet, men till Pat?

Jag ansluter mig till MagnusR:s teorier, för visst sjunker värdet om sidan har en dedikation till någon annan än en själv. Sen är det fullt möjligt att en dedikering till en "kändis" skulle höja det, men det beror nog på vad man själv har för preferenser. Om det till exempel skulle dyka upp en Knallhatten-stripp dedikerad till Spencer Tracy från Al Capp skulle jag tycka att det i alla fall inte gör den mindre värd.

I likhet med MagnusR:s innehåller också min samling åtskilliga sidor med personliga hälsningar från kreatörerna men eftersom jag är "Han. Som. Aldrig. Säljer." har det ingen praktisk betydelse. Se exempel här, här, här, här, här (felstavat!), här och det i andra samlares ögon troligen mest irriterande fallet (som renderat mig en och annan syrlig kommentar). Idag kanske jag skulle tonat ner det en smula, men det är ju onekligen kul att retas ibland... Å andra sidan finns också exempel på motsatsen, bland annat ett par skisser/kommissioner som Don Rosa gjorde innan folk började flippa dem på eBay och fick honom att införa obligatorisk dedikering...

Och grattis till Valiant-tidningen med OS-lagets autografer! Klart ovanligt!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MagnusR »

K-E Lindkvist skrev:Don Rosa gjorde innan folk började flippa dem på eBay och fick honom att införa obligatorisk dedikering...


Bra poäng, det är definitivt en faktor för skaparna också. Förresten, snygga dedikerade exempel, särskilt den "retsamma".

Och grattis till Valiant-tidningen med OS-lagets autografer! Klart ovanligt!


Tack

/Magnus
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Senaste leveransen från CDON, + boken Ankismen, fyndad på Tradera.

Bild



Vann dessutom auktionen på den här gamla Kalle Anka-papperskorgen i plåt.
Inte för att jag behöver den, men jag kunde bara inte motstå den.

Ska göra mitt bästa för att hitta en bra plats åt den nu. [:)]

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Lite nytt:

Bild
Bild
Snubben
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 24 aug 2013, 23:59

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Snubben »

Köpte dessa 9 bamsetidningar från 1973 för 400kr idag.
Bamse 4-12/1973 samtliga i VG skick.

Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

I torsdags var det dags att se efter vad flickan från Ängelholm har för hyss för sig på Hamburger Börs scen, men då kombinationen infartsparkering och pendeltåg fungerade förvånansvärt smidigt fanns utöver detta gott om tid att passera Staffar och hämta upp vad som samlats på hög sen mitt senaste besök. Då fick också Staffan chansen att släppa nyheten om Seths medverkan på SIS som offentliggjorts tidigare på dagen medan jag var på resande fot...

Bild

World's Finest #17-19 (där jag tycker det är lämpligt att kliva av denna titel), Hit #4 samt Velvet #2-3 (nummer 1 saknas men är efterlyst).

Bild

Jag upptäckte för en tid sen att jag av okänd anledning saknade tredje Rick O'Shay-albumet, men det går fortfarande att beställa så ingen skada skedd. Snapshot av Andy Diggle & Jock samt senaste numret (2/2014) av Herman Hedning. Så när som på fyra sidor ("Bärsärk") består tidningen av svenskt materiel, det mesta dessutom nyproducerat och av tämligen god kvalitet (om man gillar den typen av humor),
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Fler nya tidningar från min prefererade leverantör:

Bild

Satellite Sam #5, Rocketeer & Spirit #4, Jack Hammer #1 och Sons of Anarchy #4-6.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Den gångna veckan (och speciellt gårdagen) har gått i Veronica Mars tecken. För att få till den rätta premiärstämningen framför TV:n i vardagsrummet använde jag mig av dessa attribut:

Bild Bild

Filmens originalaffisch som levererades till dörren av DHL (är man medfinansiär så är man) samt en replika av de muggar som används på Mars Investigations kontor. Det skulle varit ytterligare mugg med ett något mera humoristiskt motiv, men den överlevde inte frakten och jag väntar på leverans av en ny. Jag har skrivit mer om Veronica Mars och vad jag tyckte (ej speciellt objektivt) på bloggen.

Sen har den här också dumpit in genom brevinkastet:

Bild

Jag var rätt tveksam eftersom det är Dynamite som är utgivare, men den var tämligen habilt tecknad och berättad. Ibland har jag dock svårt att förstå alla som tillber Mark Waid. Sååå bra är han väl inte? (Men det är nog en generationsfråga.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nu har tidigare levererat porslinskross blivit ersatt:

Bild

Citatet kommer från fjärde avsnittet i andra säsongen och yttras av en luttrad och trött Logan Echolls. Om det är en kaffemugg eller ett litet krus/sejdel är svårt att avgöra, allrahelst eftersom rymden är ca 0,45 l (troligen en U.S. pint). Jag har INTE behov av kaffe i sådana mängder! Men trycket är definitivt roligt (och förvirrande för icke-marshmallows).

MagnusR har på annan plats i forumet redogjort för sina göranden och låtanden förra helgen på London Super Comic Convention 2014. Där berättade han att han kommit på väldigt god fot med Emanuela Lupacchino, och ett resultat av detta damp in i torsdags:

Bild

Motivet torde inte förvåna någon längre, som alla kan se är det frågan om Sabrina Spellman i en tidig inkarnation. Troligen inte den mest vanliga önskningen, men då MagnusR tagit med en förebild hade hon inga problem med att snappa essensen av min favorithäxa och levererade detta eleganta porträtt som verkligen framhåller hennes vid denna tid (1962) moderna frisyr och lååånga ögonfransar. Stort tack till alla inblandade. Att det var ett ovanligt önskemål bevisas inte minst av att MagnusR såg henne glatt visa upp den för sina vänner. Klicka på den för att se den i större format i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MagnusR »

K-E Lindkvist skrev:Klicka på den för att se den i större format i mitt CAF-galleri.


Härligt att en bild som jag sett skapas har hamnat i så gott sällskap.

/Magnus
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Lite nytt:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Och kunde inte låta bli att gå in på Comics Heaven idag:

Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Blandad påskläsning:

Bild

Airboy Archives vol.1 (Chuck Dixon på den tiden han kallade sig "Charles"), skall bli kul att se om det fortfarande håller 28 år senare. Jag hoppade över den när den var ny, mest beroende på att jag inte kunde köpa och läsa allt i 80-talets independent-boom utan måste välja bort vissa titlar (och då satsade jag på Tim Trumans solo-titel, Grimjack). Sen Fantomen 6/7-2014 (jag måste ju hålla koll på vad Göran har för sig) samt Herman Hedning 3/2014.
Under kan ses Fantagraphics total-utgåva av Wally Woods Cannon (bör läsas som satir, annars blir man bara irriterad) samt första prosadeckaren om Veronica Mars av Rob Thomas & Jennifer Graham. Borde räcka en stor del av helgen (jag har fortfarande inte bestämt mig om det är värt att göra ett besök på Elmia i Jönköping på annandagen)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av jens-olof »

Snubblade över en målarbok, "Stålfarfar metar", okladdad (Fn) för tio spänn.
Kändes helt ok, även om jag undvikit målarböcker hitills.
En bra början ifall jag ska börja samla sådana! [;)]

Jens
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Magnus »

jens-olof skrev:Snubblade över en målarbok, "Stålfarfar metar", okladdad (Fn) för tio spänn.


Bild?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vem är Stålfarfar, någon släkting till Kal-El?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Eventuellt han här...

Stålfarfar

Edit: Jepp, det är han.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Magnus »

I sammanhanget kan vara värt att även nämna

Stålmormor
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... A5l-Mormor
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

I storstan för att närvara vid NAFS(k):s årsmöte tömde jag naturligtvis också mitt fack hos Staffar:

Bild

Nummer 1 & 2 av Mark Evanier & Roger Langridges 4-nummers miniserie om älgen och ekorren samt #6-7 av Satellite Sam.

Bild

Velvet #1 & 4 (den skulle platsa direkt i Agent X9, Germund och Johan), One Hit Wonder #1, San Hannibal #1, och Jack Hammer #2-3.

I år har det inte blivit speciellt många utökningar av konstsamlingen (än), men när sex sidor ur Sabrina the Teenage Witch #26 blev till salu slog jag till:

Bild Bild Bild

Bild Bild Bild

Tecknad av Dan DeCarlo och tuschad av Jon D'Agostino (vilket inte är någon nackdel). Tyvärr hade manusplikterna så här långt fram i utgivningen tagits över av Mike Gallagher som inte alls hade samma talang för Sabrina-skrivande som Bill Golliher. Något som väckt min nyfikenhet är att det på sidan två i ruta 3 finns en elev som inte är tecknad i den vanliga stilen utan mer ser ut som en "riktig" person. Man kan ju undra vem det skulle kunna vara? I andra halvan av serien (de här sex sidorna utgör del 1) finns ytterligare en dam framställd lika realistiskt så något skumt är det definitivt.

På samma ställe fanns även denna fina titelsida (från en serie som en gång i tiden alltid lästes först av mig när månadens prenumerationstidningar anlände) ute till försäljning:

Bild

Inledningen från Ms. Tree #33 (som kom ut för 28 år sedan, tänk vad tiden går). Jag gillar kompositionen som går från extrem närbild via halvfigur till helfigur (och vilken figur sen, hö-hö) och som tillsammans med de strategiskt placerade texterna är ett skolexempel på hur hur man utan att krångla till det kan styra hur läsaren skall föra ögonen över sidan för bästa berättareffekt. Mycket effektivt. Numera pysslar väl Terry Beatty huvudsakligen med dagsserierna Fantomen och Rex Morgan, M.D.?

Klicka på bilderna för att se sidorna i större format i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar