Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Agentum skrev:Är de där moderna Catwoman nåt särskilt?

Än så länge anser jag att teckningarna och det visuella berättandet är bättre än själva storyn. Det kan vara att jag som gammal stofil har problem med det nya "decompressed storytelling" som numera gäller i mainstram-titlar för jag tycker inte att det händer speciellt mycket på de 19 sidor (är det väl?) som huvudhistorien i numret har till sitt förfogande.

Joëlle Jones fick löfte om att hon när hon tog över tidningen efter det inställda bröllops-debaclet med Batman skulle få flytta Selina Kyle till en ny stad och där ha möjlighet att bygga upp hennes tillvaro med nya fiender och allierade. Staden påminner väldigt mycket om Los Angeles (på samma sätt som Gotham City om New York) och den första historien gick i stort sett åt att etablera Catwoman i de nya omgivningarna. Joëlle Jones försöker få Catwoman/Selina att framstå just så oberäknelig som du beskriver, men har också gett henne rätt mycket emotionellt bagage att jobba med. Och naturligtvis hann hon inte med att både skriva och teckna alla nummer! Men när hon gör det så är slutresultatet i alla fall bildmässigt fantastiskt!

Agentum skrev:Frågar mycket för att du gärna sponsrar kvinnliga serieskapare i den här genren rent allmänt.

Det är ingen uttalad ambition att framhålla kvinnliga serieskapare, det har mest blivit så för att de tecknat serier som jag gillat (Power Girl = Amanda Conner, Starfire = Emanuela Lupacchino & Elsa Charretier, Supergirl & Lady Killer = Joëlle Jones, Olivia Twist = Emma Vieceli, DC Super Hero Girls = Agnes Garbowska, Wonder Woman & Black Magick = Nicola Scott etc). Ett bevis så gott som något på att kvinnor numera kan hävda sig på någorlunda lika villkor (lika usla) som män i branschen.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Joëlle Jones fick löfte om att hon när hon tog över tidningen efter det inställda bröllops-debaclet med Batman skulle få flytta Selina Kyle till en ny stad och där ha möjlighet att bygga upp hennes tillvaro med nya fiender och allierade. Staden påminner väldigt mycket om Los Angeles (på samma sätt som Gotham City om New York) och den första historien gick i stort sett åt att etablera Catwoman i de nya omgivningarna.

Vad är det för stad? Är det någon som kanoniserats i DC-universumet tidigare?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Vad är det för stad? Är det någon som kanoniserats i DC-universumet tidigare?

Den kallas Villa Hermosa och har inte förekommit någon annanstans än i Joëlle Jones Catwoman.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Tack för svar, kanske värt att titta på då.

Visst är det kul att fler kvinnor finns i branchen, tyvärr har du väl rätt om villkoren, många nya utnytjas hejdlöst bara för att de stora vet att deras dröm är att bli etablerade i serievärlden, tom gratisjobb har utförts för att få fler chanser.

Det gäller väl att komma till den nivån där alla vill ha dig och din serie mer eller mindre och relativt få når ju dit och ofta har det tagit väldigt lång tid även för män som du nämner.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Lite smått efter helgerna:

Bild

Herman Hedning 2019/6, nu har den första årgången från Evil Ink Förlag fullbordats, Kalle Anka Extra 2019/6, sista numret i denna form, Kickstarter-utgåvan av Painkiller Jane: Trust the Universe med Amanda Conner-omslag samt Kalle Ankas Pocket De Luxe, den med hårda pärmar. Med tanke på den i annan tråd beskrivna problematiken med tjocka omnibusvolymer är merkostnaden nog väl investerade pengar. Det är bara att buga och bocka inför vad Joakim och Germund åstadkommit. Den här kommer jag att kräva autografer i av er vid tillfälle!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av germund »

Ang. Kalle Ankas Pocket Deluxe: Den här boken ska Joakim ha mest cred för. Jag har skött praktiskt kringjobb och valt några serier (Johnny och sjödrottningen, till exempel, som är en av mina sentimentala favoriter), men det är främst Jockes urval, Jockes arbete med restaureringen av serierna, Jockes texter.

(Jag har - tyvärr - sällan tid att gräva ner mig i enskilda böcker så som Jocke gör; stora undantaget var bokserien med Samlade MAD som gick i graven nu efter bok 7 (1965). Sen väljer jag några få projekt varje år som jag jobbar med på detaljnivå, annars intar jag mest projektledarrollen och drar i trådar mer än jag pysslar redaktionellt. Det var länge sedan jag gjorde grovjobb och hade inte haft en chans/möjlighet att t ex skriva texter motsvarande förorden till Hall of Fameböckerna, vilka jag älskade att knåpa ihop men som tog löjligt mycket tid i anspråk.)
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av trimble »

Ska "Samlade MAD" -s årsböcker gå i graven? Synd, har alltid uppskattat den utgivningen eller för att citera ett känt MAD-citat "Vi har inte haft för få läsare utan för få köpare".
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av germund »

trimble skrev:Ska "Samlade MAD" -s årsböcker gå i graven?
Troligen en fråga för en annan tråd, men ja, bok 7 med de sista sex tidningarna från 1965 blev den sista. Som det ser ut nu. De finns troligen flera skäl till avslutet, men det känns trist.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Fick hem signerade exemplar av Kenneth Larsens serie "Bästis" idag. Såväl det nya albumet #Friendshipgoals, som hans egenutgivna debutalbum.
Han bifogade till och med lite extramaterial. [:)]

Bild

Bild

Bild

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag hade ärende till huvudstaden i tisdags och passerade då Staffars Serier för att plocka upp vad som samlats där sen sist. Dessutom har Jonas Darnell inlett sitt andra år som serieförläggare och Egmont har som utlovat ändrat namn på Kalle Anka Extra:

Bild

Herman Hedning 1/2020, Kalle Anka Klassiker 1/2020 (med den aldrig i Sverige publicerade favoriten "Skiing Clock Bandit" av Dick Moores), Black Canary - Ignite av Meg Cabot & Cara McGee samt samling 2 & 3 av Blue Monday.

Bild

Criminal #8-12 (nu kan jag börja läsa den).

Bild

Catwoman #17-20, Superman #17 (enbart för Kevin Maguires teckningar) samt The Ride: Burning Desire #5.

Bild

Staffar hade stoppat undan denna promotion-poster åt mig eftersom han vet att jag gillar Adam Hughes. Som Wakuran tidigare noterat skulle Gwen kunna passera som Sabrina Spellmans okända tvillingsyster...

Bild Bild

Och så kunde jag mindre än en vecka efter att den kommit ut i butik lägga vantarna på årets troligen (av mig) mest efterlängtade publikation: Harley Quinn and the Birds of Prey #1. Promotionaffischen säger allt väsentligt , men här är en intervju ur Hollywood Reporter för den som vill veta mer. (Tidningen är i magasinsformat vilket får mig att undra över vilken storlek det är på originalen? Inte för att jag har ekonomi för dylika, men ändå...)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Eftersom min pojke har blivit helt såld på Bamse, så kunde jag inte hålla fingrarna i styr när dessa låg ute på Tradera till ett relativt anständigt pris. [:)]
De andra två var för billiga för att låta bli när de ändå gick på samma fraktkostnad. [:D]


Bild

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Livets nödtorft i april:

Bild

Herman Hedning 2/2020, den svartvita originalutgåvan av Blue Monday #4: Painted Moon (IDW:s kolorerade nypublicering verkar ha kommit av sig så jag fick jaga rätt på den antikvariskt; frakten blev avsevärt dyrare än albumet. Grr.) samt den 84 sidor tjocka Kalle Anka Klassiker 2/2020.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MrKumquack »

Bild
Kalle Anka - Vem är vem i Ankeborg?, ej att förväxla med första tilläggsvolymen till CBSV. Ett köp jag inte hade jättestora förväntningar på, men blev positivt överraskad. Kalle Anka Klassiker nr 2, alltid sevärd! (Nästa nummer finns hos hökaren den 18.e...)
Uti Vår Hage nr 3
, och bredvid ligger den första samlingsvolymen av Buddy Longway. Vad det gäller den sistnämnda, hade jag - min vana trogen - väldigt svårt för nyöversättningen. Känner mig osäker om jag ska fortsätta köpa den här utgivningen eller inte. Sista boken kommer jag dock slå till på, då den förhoppningsvis innehåller de fyra sista äventyren, och då med svensk text. Idag har jag dessa med dansk översättning.
Bild
Två av Cobolt Förlag utgivna album: Tintin - Faraos Cigarrer och Tintin - Blå Lotus. De första retroutgåvorna av nio, om en ska tro deras hemsida. Fortfarande inplastade och därmed än så länge olästa. (Den Svarta Ön och Kung Ottokars Spira finns att bevaka hos näthandlarna.)
Samlingsvolym av Joëlle Jones: Lady Killer. Blir för mig en ny bekantskap (har ännu bara hunnit bläddra lite försiktigt), men hoppas mycket på denna. Tack till K-E Lindkvist som här i forumet har hyllat Joëlle både en och flera gånger, och därmed väckt mitt intresse!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Diverse nytt kulturgods i juli:

Bild

Herman Hedning 3/20, Kalle Anka Klassiker 3/20, Lady Killer deluxe (fantastiskt att få se Joëlle Jones' seriesidor i ett format som gör dem rättvisa) och The Astonishing Art of Amanda Conner som återtrycker diverse udda Conner-serier hon gjort åt DC Comics, bland annat hela Silk Spectre-miniserien från "Before Watchmen".
MrKumquack skrev:Tack till K-E Lindkvist som här i forumet har hyllat Joëlle både en och flera gånger, och därmed väckt mitt intresse!

Jag hoppas att den var till belåtenhet?

Igår tog jag en kort tripp till huvudstaden och hämtade upp det jag hade liggande hos Staffars Serier. Under pågående pandemi känns det inte som han skall agera bank åt mig längre än nödvändigt. [:I] Dessutom hann jag med att fika med Johan Andreasson så det blev en synnerligen trevlig eftermiddag.

Bild

Superman Smashes The Klan i samlad form, Exorsisters #6, Catwoman 80th Anniversary 100-page Super Spectacular, Adventureman #1 (hett efterlängtad sen 2016, minst) och Harley Quinn and the Birds of Prey #2 (det gulliga utravåldet når här nya nivåer).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Hehe jag bara råkar köpa serier av kvinnor;-)



Men inget fel i det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Agentum skrev:Hehe jag bara råkar köpa serier av kvinnor;-)
Men inget fel i det.

[8)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MrKumquack »

K-E Lindkvist skrev:
MrKumquack skrev:Tack till K-E Lindkvist som här i forumet har hyllat Joëlle både en och flera gånger, och därmed väckt mitt intresse!

Jag hoppas att den var till belåtenhet?

Kort och pinsamt sent svar: JA, den föll till belåtenhet! Snyggt tecknad, och väldigt makaber. Jag njöt!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

Igår kom det några roliga och efterlängtade paket.

Ett paket från seriemagasinet.se innehöll:
* "James Bond Vol 1: Vargr", av Warren Ellis och Jason Masters
* "Hit: 1955", av Bryce Carlson och Vanesa R. Del Rey
* "Mr. Monster Vol. 1: His Book Of Forbidden Knowledge", av Michael T. Gilbert m.fl.

Ett från Tradera:
* Tuff och Tuss, diverse nummer från 1953 och 1954.

Och ett annat från tradera: ÄNTLIGEN!
* Seriemagasinet-kortlek som gavs ut som en prenumerationsgåva.

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Och ett annat från tradera: ÄNTLIGEN!
* Seriemagasinet-kortlek som gavs ut som en prenumerationsgåva.

Har man bara lagt in den där baksidan med logotyperna, eller har man också litet bilder på korten med typ Steve Roper och Mike Nomad, samt Kerry och Lefty Drake osv. ?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
Sir-L skrev:Och ett annat från tradera: ÄNTLIGEN!
* Seriemagasinet-kortlek som gavs ut som en prenumerationsgåva.

Har man bara lagt in den där baksidan med logotyperna, eller har man också litet bilder på korten med typ Steve Roper och Mike Nomad, samt Kerry och Lefty Drake osv. ?


Den är visserligen inplastad så jag kan inte vara säker men det är nog bara baksidan.
Kommer inte ihåg något annat från annonsen i tidningen.
Skriv svar