Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av trimble »

I höst kommer "Rocky - Den kompletta samlingen 1998-2018" på 1200 sidor, det blir väl till att gå till gymmet för att orka bära och läsa igenom boken?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Ha! amerikanska Omnibusar har lärt folk hur det där är minsann, de är ju uppåt 1500 sidor i en bok och man börjar smått undra var de tycker är en gräns för en limmad bok?

Men fasen värsta jag har är nog Sin City THE Big Damn Book, för den är ju större i format med, den är helt ohanterlig faktiskt utom liggandes på ett bord där den också blir för klossig faktiskt.

Det finns ju en tanke såklart, allt är samlat komplett, priset blir lägre såklart än fler böcker, men ibland undrar man.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Begriper inte varför den varit så svår eller varför den blev så dyr, men nu har jag i alla fall äntligen fått tag i det tredje och sista julalbumet med Pondus. [:)]

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Lite av varje från februari - mars:

Bild

Kalle Anka Klassiker 1/21, Herman Hedning 1/21, Knasen:Klassiska söndagssidor 1963-65 (fyndad hos myrstackarna) och Brubaker/Phillips nya coronagenererade "kioskdeckarprojekt" Reckless vol. 1.

Från bokreor på Bokus, Adlibris och Cobolt:

Bild

James Bond: The Golden Ghost och Trouble Spot av Lawrence/Horak, Jan Lööfs serier volym ett, Stieg Trenters Sturemordet av Jakob Nilsson och Jan Lööf 75 år.

Bild

Angel Wings 4 & 5.

Det här var bra! Snyggt jobbat germund! Det *måste* bli en fortsättning!

Bild

Bild

Bild

Bild

Lilla Fridolf
: Samlade skratt 1960-1961.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av trimble »

Har också införskaffat "Lilla Fridolf: Samlade skratt", en pärla så jag hoppas också på en fortsättning.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

Angående Lilla Fridolf - samlade skratt: Är det bara Lilla Fridolf-serierna med, eller är även biserierna från Lilla Fridolf-tidningen med?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Rufus skrev:Angående Lilla Fridolf - samlade skratt: Är det bara Lilla Fridolf-serierna med, eller är även biserierna från Lilla Fridolf-tidningen med?

Här är det enbart Fridolf-serierna ur de totalt sexton utgåvorna från '60-'61 som har inkluderats. Inte de kompletta tidningarna alltså (vilket även sidantalet - 224 - skvallrar om).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Har ju känt att Fridolf i Bjarres version varit litet stel (även om Elmar Blomberg var ännu värre), men minspelet i den där bondfångarserien är ju underbart!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

K-E Lindkvist skrev:
Rufus skrev:Angående Lilla Fridolf - samlade skratt: Är det bara Lilla Fridolf-serierna med, eller är även biserierna från Lilla Fridolf-tidningen med?

Här är det enbart Fridolf-serierna ur de totalt sexton utgåvorna från '60-'61 som har inkluderats. Inte de kompletta tidningarna alltså (vilket även sidantalet - 224 - skvallrar om).


OK, tack!

Thorsten Bjarre var onekligen en mästare, men synd ändå att det inte är hela tidningar. Om inte annat för variationen av serier, vilket jag tycker är serietidningarnas styrka jämfört med seriealbum.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

vadå sturemordet frågas?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Agentum skrev:vadå sturemordet frågas?

Jakob Nilsson gjorde mellan 2008 och 2015 tre seriebearbetningar av Stieg Trenters stockholmsdeckare med Harry Friberg i huvudrollen. Samtliga gick som följetong i huvudstadens morgonpress innan de gavs ut i samlad form på Kartago. Sturemordet är den tredje och hittills senaste.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:minspelet i den där bondfångarserien är ju underbart!
Det är rätt uppenbart att fler tecknare än Bjarre var inblandade i de här tidiga serierna. men vilka? Jag vet faktiskt inte. De snyggaste Fridolfserierna tycker jag egentligen är veckosidorna i Bildjournalen (jag kör dem ofta över mittuppslaget i 91:an nu) och de tidigaste julalbumen.

Rufus skrev:Thorsten Bjarre var onekligen en mästare, men synd ändå att det inte är hela tidningar.
I det här fallet var det inget alternativ att reprisera hela tidningarna. Alla sidorna med Knasen-serier känns irrelevanta och serierna av Einar Lagerwall är fina men är snarast en annan bok. Hade vi gjort den typen av "årgångsbok" av Fridolf, tror jag många hade blivit missnöjda av motsatt anledning, för att så relativt låg andel av boken verkligen var Fridolfserier. Dessutom är papperskvaliten i Fridolftidningarna så dålig att repron var extremt krävande, och att lägga ner allt det jobbet på t ex Knasensidor och serier som troligen aldrig kommer att repriseras någon annanstans, känns inte rimligt.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Fick hem den tredje volymen i Don Rosa-biblioteket idag.
Knivskarpa hörn den här gången (till skillnad från vol. ett och två), men istället ett litet jack på ett par mm på baksidan. [:I]

Är det inte det ena så är det det andra. Som flickan sade när hon blödde näsblod... [:p]

#dadjokes

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wildis90 »

Grumme skrev:Fick hem den tredje volymen i Don Rosa-biblioteket idag.


Härligt! Dock har jag inte fått volym 2 än, är det olika utgivningshastighet beroende på var i landet man bor?
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Wildis90 skrev:
Grumme skrev:Fick hem den tredje volymen i Don Rosa-biblioteket idag.


Härligt! Dock har jag inte fått volym 2 än, är det olika utgivningshastighet beroende på var i landet man bor?


Ingen aning faktiskt. Själv bor jag på landet i Norduppland, så jag har svårt att tänka mig att vi skulle ha någon särskild förtur. [:D]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av zlv »

Grumme skrev:Fick hem den tredje volymen i Don Rosa-biblioteket idag.

Nice, får hoppas att den kommer imorgon hit då :)

Hittade release datum på Bokus för del 4, 5, 6: 17/6, 9/9 & 2/12, och resten lär komma under 2022 då.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

De är slarviga med böckerna, de här är väl kartonnage men ändå, man blir inte glad när de snäppet högre har fått smällar så sidorna inuti är vikta tex.

För tvpfärg var riktigt ruskigt även om just rött väl gick bäst, tro mig jag har nån Hojen som har valt blå tex och det är vansinnigt ut, de ville väl erbjuda nåt men idag känner man håll er till svartvitt om ni inte har råd med fyrfärg.
Men ok det såg junut så här länge just inom skämt serier tycker jag mig märka, Fantomen var ju plötsligt inte röd-risa tex.

Kanske tänkte de att de här tidningarna måste ha iaf nån färg annars var det kört?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:För tvpfärg var riktigt ruskigt även om just rött väl gick bäst, tro mig jag har nån Hojen som har valt blå tex och det är vansinnigt ut, de ville väl erbjuda nåt men idag känner man håll er till svartvitt om ni inte har råd med fyrfärg.

Bör väl vara Höken...

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/H%C3%B6ken_(serietidning)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Ja troligen rättade som vanligt Android snällt Höken till Hojen.

För du vet Höken det är ju inte svenska men Hojen är det.

Visst var det den och det ser hemskt ut iaf, rätt mycket Blackhawks gavs ju ut här i landet ändå även om väl nästan allt bör ha varit DC comics.
De var ju bäst som Quality Comics till modern tid iaf, DC förstod sällan vad de tog över samam sak med Plastic Man fö.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av germund »

Agentum skrev:idag känner man håll er till svartvitt om ni inte har råd med fyrfärg.
...
Kanske tänkte de att de här tidningarna måste ha iaf nån färg annars var det kört?
Nja, färgvalet i Fridolfboken har inget med ekonomi att göra. Svartvitt hade varit marginellt billigare att trycka, men originaltidningarna var tryckta i vitt/rött och då håller vi oss till det för "original-känslans" skull. Sen är det här ingen faksimilutgåva och i praktiken är sidorna nyfärglagda, men vi försöker skapa samma läskänsla som i tidningarna 1960–61.
Skriv svar