Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Magnus »

Erik S skrev:Det här är från förra helgen, men skolstarten sög musten ur mig och gjorde att jag varit för slö för att fotografera och ladda upp förrän nu.
....
En del trevlig läsning.


Grattis! Jag gillar också Nemi, många intressanta serier i den tidningen.
Simma lugnt!
frankjw
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av frankjw »

Vad är det för Drawn & Quarterly-publikation överst i mitten?


Den låg bland Galago, jag såg den inte ens!

Vilka årtal ingår i Doonesbury-samlingen?


Bild
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Magnus skrev:
Wakuran skrev:Vad är det för Drawn & Quarterly-publikation överst i mitten?


Optic Nerve av Adrian Tomine.

Aahh, den ser ju snygg ut, av det jag sett.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:
Magnus skrev:
Wakuran skrev:Vad är det för Drawn & Quarterly-publikation överst i mitten?


Optic Nerve av Adrian Tomine.

Aahh, den ser ju snygg ut, av det jag sett.


Ganska återhållsam och realistisk stil, tycker jag.
En alternativ, delvis självbiografisk serie, med mycket oregelbunden utgivning.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av UlfK »

Wakuran skrev:Vilka årtal ingår i Doonesbury-samlingen? Vad är det för Drawn & Quarterly-publikation överst i mitten?


Det är den första Anthology-samlingen, dvs en best of-samling. Wikipedia är hyfsat utförlig:

The Doonesbury Chronicles Contains 501 daily strips published Oct. 26, 1970 to Dec. 20, 1974 and 79 Sunday strips from Dec. 27, 1970 to Dec. 22, 1974 (about 38% of strips published during this time). Introduction by Garry Wills, published by Henry Holt and Company, 1975. ISBN 0-03-014906-1


http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_pu ... Doonesbury

Riktigt bra läsning för en tjuga - grattis Magnus!
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
frankjw
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av frankjw »

UlfK skrev:
Wakuran skrev:Vilka årtal ingår i Doonesbury-samlingen? Vad är det för Drawn & Quarterly-publikation överst i mitten?


Det är den första Anthology-samlingen, dvs en best of-samling. Wikipedia är hyfsat utförlig:

The Doonesbury Chronicles Contains 501 daily strips published Oct. 26, 1970 to Dec. 20, 1974 and 79 Sunday strips from Dec. 27, 1970 to Dec. 22, 1974 (about 38% of strips published during this time). Introduction by Garry Wills, published by Henry Holt and Company, 1975. ISBN 0-03-014906-1


http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_pu ... Doonesbury

Riktigt bra läsning för en tjuga - grattis Magnus!


Tackar! ;-)
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Förra helgen var det meningen att det skulle köras sportbil i Stockholm. Så skedde också även om vädret inte var direkt lämpat för aktiviteter av denna typ (taket uppe hela tiden). Men jag passade också på att svänga förbi hos Staffar och tömma facket:

Bild

Shade #9-11 (snart är den klar), Dr. Manhattan #1 (jag har fortfarande svårt att tro att Adam Hughes verkligen kommer att göra riktiga serier under en längre tid), World's Finest #3-4 samt Near Death #9-10 (#8 blev tydligen ej distribuerad).

Bild

Den avslutande samlingsvolymen av Hitman. Tänk att den blev komplett i det andra försöket!

Sen ett paket som var på väg så länge att jag började misströsta. Till slut dök det emellertid upp, dock i något skrynkligt skick. Men inte värre än att om jag placerar innehållet under en lagom hög trave med Bra Böckers Lexikon så kommer det säkert att återta en någorlunda slät form:

Bild

Bill Galvan har äntligen tagit sitt förnuft till fånga och insett att det var dags att sälja första sidan ur "Freshman Year" från Archie #587 (där gänget kan ses som fjortisar för första gången). Och hellre än att riskera att han satte ut den på eBay och någon mindre förtjänt person lade vantarna på den betalade jag vad han begärde utan att knota. Därför var han gentil nog att lägga med en liten bonus (han är mycket väl medveten om min svaga punkt):

Bild

Ett vackert blyertsporträtt av min favorithäxa. Kommentarer överflödiga. Jag har föreslagit Bill att han borde göra en hel serie porträtt i samma stil av hela gänget. Skulle säkert bli väldigt bra, tror jag. Klicka på bilderna för att se dem i större storlek på CAF.

Ej serier, men likafullt godbitar:

Bild

Fru Östlunds senaste platta på vinyl (låter alldeles förbaskat bra, synd att hon inte hade möjlighet att spela på mitt födelsedagskalas pga annat engagemang) samt två av Leif Krantz legendariska ungdomsdeckare för TV - Kråkguldet (inspelad i vad som nästan kan kallas min hembygd) och Stora Skälvan.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av APenny4YourThoughts »

K-E Lindkvist skrev:Bill Galvan har äntligen tagit sitt förnuft till fånga och insett att det var dags att sälja första sidan ur "Freshman Year" från Archie #587 (där gänget kan ses som fjortisar för första gången). Och hellre än att riskera att han satte ut den på eBay och någon mindre förtjänt person lade vantarna på den betalade jag vad han begärde utan att knota.


OT:
För en som inte samlar på serieoriginal och som inte har någon direkt uppfattning om värde/pris på den här typen av objekt: Hur hårt tär "betalade jag vad han begärde utan att knota" på checkkrediten i det här fallet? :) Vad kostar en sån här grej direkt från källan utan profiterande mellanhänder?

Jag har full förståelse för om du inte vill tala summor i ett förtroende mellan säljare och köpare. Jag är bara indignerat nyfiken.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

APenny4YourThoughts skrev:OT:
För en som inte samlar på serieoriginal och som inte har någon direkt uppfattning om värde/pris på den här typen av objekt: Hur hårt tär "betalade jag vad han begärde utan att knota" på checkkrediten i det här fallet? :) Vad kostar en sån här grej direkt från källan utan profiterande mellanhänder?

Jag har full förståelse för om du inte vill tala summor i ett förtroende mellan säljare och köpare. Jag är bara indignerat nyfiken.

Om man inte frågar får man aldrig reda på något, så det är helt OK att vara nyfiken. [:o)] I det här fallet kostade det $100, men det var inklusive frakt som annars hamnar på $25 - 50 beroende på hur mycket förpackningsmaterial och hur spårbart och välförsäkrat man vill ha det. Skulle Bill satt ut sidan på eBay misstänker jag att utropspriset varit ca $50 eller lägre och svårligen nått tresiffrigt belopp i slutpris. Kundkretsen för denna typ av sidor är starkt begränsad, men eftersom det var serieskaparen själv som sålde utan fördyrande mellanhänder valde jag att slå till direkt när jag fick chansen.
De som nyttjar originalhandlare som agenter istället för att sälja själva avstår naturligtvis en del av köpeskillingen i provision, men jag har ingen aning om hur hög den är. De svenska serieskapare jag köpt direkt av har begärt mellan 300 - 600:- för ett original, beroende på motiv. (Joakim säljer tyvärr inga Emma & Sara-sidor. [:I] )
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av APenny4YourThoughts »

K-E Lindkvist skrev:
APenny4YourThoughts skrev:OT:
För en som inte samlar på serieoriginal och som inte har någon direkt uppfattning om värde/pris på den här typen av objekt: Hur hårt tär "betalade jag vad han begärde utan att knota" på checkkrediten i det här fallet? :) Vad kostar en sån här grej direkt från källan utan profiterande mellanhänder?

Jag har full förståelse för om du inte vill tala summor i ett förtroende mellan säljare och köpare. Jag är bara indignerat nyfiken.

Om man inte frågar får man aldrig reda på något, så det är helt OK att vara nyfiken. [:o)] I det här fallet kostade det $100, men det var inklusive frakt som annars hamnar på $25 - 50 beroende på hur mycket förpackningsmaterial och hur spårbart och välförsäkrat man vill ha det. Skulle Bill satt ut sidan på eBay misstänker jag att utropspriset varit ca $50 eller lägre och svårligen nått tresiffrigt belopp i slutpris. Kundkretsen för denna typ av sidor är starkt begränsad, men eftersom det var serieskaparen själv som sålde utan fördyrande mellanhänder valde jag att slå till direkt när jag fick chansen.
De som nyttjar originalhandlare som agenter istället för att sälja själva avstår naturligtvis en del av köpeskillingen i provision, men jag har ingen aning om hur hög den är. De svenska serieskapare jag köpt direkt av har begärt mellan 300 - 600:- för ett original, beroende på motiv. (Joakim säljer tyvärr inga Emma & Sara-sidor. [:I] )


Okej, intressant! Det var faktiskt aningen lägre än vad jag gissade. Jag tänkte att det kanske låg någonstans från tusenlappen och uppåt + frakt.

Nu är jag inget större Acke-fan och tänker inte konkurrera med dig. :) Grattis till trevliga "fynd".
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av jens-olof »

Var inne på ett antikvariat igår och snubblade både över "Larson" 13/2009 och
"Nintendomagasinet" 10/1991 i Fn/Vf och så blev dom kompletta! [:o)]

Jens
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Marknad, blev 60-70 western, Bond, Helgonet, diverse MAD, Plop, Conan med x-männen från 74a, Höken från 57 en 6-7 st, diverse annat superserier svenskt, kanske 200 tidningar.

Läsgrejor mest men en del i bra skick iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av braxtallrik »

Fyra förstaupplagor till mig och två senare upplagor till grabben. Priset och skicket är jag nöjd med.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Nytt:

Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

captainknut: Är det något nytt tidigare outgivet med i de där Manara-samlingarna?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

I lördags var det efter ett halvårs planering äntligen dags att ställa till med födelsedagskalas (jag har varit ett veritabelt nervvrak de senaste två veckorna och målat upp allehanda katastrofscenarion för mitt inre) och det är väl ingen större överraskning att det genomfördes under temat "Karl-Erik Graffiti" i Sista natten med gänget-anda. Tack och lov gick alla planer i lås (vädret visade sig från sin vackraste sida) och det blev en minst sagt förtrollad kväll där alla verkade trivas och ställt till sig mer eller mindre som man såg ut på 60-talet. Riddarhyttans allaktivitetshus hade kvällen till ära förvandlats till "Kel's Drive-In" med en parkering som faktiskt i mitt tycke var exklusivare än den i filmen enär jag hade TVÅ Ford 32:or på plats där det i filmen bara finns en, och för snacket svarade förre NAFS(k)-ordföranden Anders B som förklätt sig till Wolfman Jack och delade ut isglassar åt gästerna när de anlände.

Naturligtvis hade släkt och vänner inte förfallit till den radhusestetik som fick regeringen Reinfeldt att förära kronprinsessan en platt-TV i 30-årspresent [:(!] , utan här var det verkligen frågan om kreativt tänkande och alla hade åstadkommit originella och smakfulla gåvor lämpliga för den som har "allt". Av speciellt intresse i seriesammanhang var detta (som fick mig att totalt tappa fattningen):

Bild Bild

Det rör sig alltså om vad jag alltid betraktat som det svenska serieoriginalsamlandets heliga Graal, inte en utan TVÅ sidor ur Ratte tecknade av Ulf Jansson! Visserligen hade jag i ett svagt ögonblick önskat mig dylika, men jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott att mina vänner skulle lyckas med detta "mission impossible". Men lyckades gjorde man och det med besked! Sidan till vänster är från "Den vilda jakten på byrån" och innehåller ett replikskifte som jag citerat i tid och otid under de senaste 30 åren, den till höger är från inledningen till "Ratte i New York" och om jag inte missminner mig unik så till vida att det är enda tillfället Ulf tecknat en bild som går över hela sidans höjd, en nödvändighet när Empire State Building skall avbildas. Känslan när jag öppnade paketet går inte att beskriva, för att inte tala om när Johan Blixt ropade "Vänd på den!" och jag upptäckte att det fanns ett till! [:o)]

Men detta var bara en av kvällens höjdpunkter; det är inte alla förunnat att få avnjuta ljudet när en Top Fuel-dragster av veteranmodell med motorn framför föraren accelererar i väg på gatan utanför knuten... [:D]

Klicka på bilderna för att kunna avnjuta sidorna i större format i mitt CAF-galleri. (Usch vad äckligt nöjd jag känner mig för tillfället! [:o)] )
Senast redigerad av 1 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gånger.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MagnusR »

Wow för presenterna, men framförallt för festen. Ser härligt ut. Grattis i efterskott.

/Magnus
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av rkaj »

Wow! De två sidorna blir jag ganska så avis på faktiskt!

Grattis Karl-Erik!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Jäkligt snygga. De skulle det vara kul att se bläcket glänsa på...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Nima »

Har missat ifall det har stått här på forumet att du fyllt år! Men ett stort grattis ska du ha, och grattis till de fina samlingstillskotten! [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar