Att komma förbi kassörskan

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Att komma förbi kassörskan

Inlägg av spidercrazy »

De flesta av er som köper nya tidningar i matvaruaffärer eller liknande har nog upplevt detta problem. Du står vid tidningsstället och ska köpa t ex en Fantomen. De har elva ex av just den tidningen i stället. Fem av dem har kraftiga brytveck i ryggen, två har små revor i underkanten av omslaget, och tre har hörnbristningar - endast ett ex är i så bra skick att det duger i din samling. Du tar det och stoppar tillbaka de andra tio, och går mot kassorna.
Lång kö. Du står och flyttar tidningen från den ena handen till den andra för att inte oavsiktligt orsaka tydliga tumavtryck. Till slut är det din tur. Kassörskan tar tidningen med tummen och pekfingret över ryggen och knäcker den samtidigt som hon läser av koden.
'Var det bra så?'

Ja, hur ska man göra för att komma förbi kassörskan med skicket i behåll? Alltid gör de något fel, eller så är själva transportbandet fullt av vatten eller gägg som solkar ner tidningen. Storstadsbor kan ju ta det lugnt och besöka någon seriebutik, men vi som bor på landsorten får problem.
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

citat:
Ursprungligen postat av spidercrazy

De flesta av er som köper nya tidningar i matvaruaffärer eller liknande har nog upplevt detta problem. Du står vid tidningsstället och ska köpa t ex en Fantomen. De har elva ex av just den tidningen i stället. Fem av dem har kraftiga brytveck i ryggen, två har små revor i underkanten av omslaget, och tre har hörnbristningar - endast ett ex är i så bra skick att det duger i din samling. Du tar det och stoppar tillbaka de andra tio, och går mot kassorna.
Lång kö. Du står och flyttar tidningen från den ena handen till den andra för att inte oavsiktligt orsaka tydliga tumavtryck. Till slut är det din tur. Kassörskan tar tidningen med tummen och pekfingret över ryggen och knäcker den samtidigt som hon läser av koden.
'Var det bra så?'

Ja, hur ska man göra för att komma förbi kassörskan med skicket i behåll? Alltid gör de något fel, eller så är själva transportbandet fullt av vatten eller gägg som solkar ner tidningen. Storstadsbor kan ju ta det lugnt och besöka någon seriebutik, men vi som bor på landsorten får problem.



Det enda sättet är förmodligen att inte köpa tidningar där. Personerna som arbetar på snabbköp bryr sig inte ett dugg om hur de hanterar tidningen utan vill bara slå in priset så snabbt som möjligt.
Till och med ordentligt förpackad mat har blivit mosad vid hanteringen eller rullbandet från kassan vid ett par tillfällen när jag har handlat på ICA (varför måste de ha rullbanden inställda på så hög fart att allting blir ihoptryckt i ett hörn??), så den typen av butiker är över huvud taget inte anpassad för att sälja någonting ömtåligt.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Man får nog acceptera att snabbköpskassörskan ser tidningens samlarvärde som lika högt som det hos ett kilo potatis. I en tidningskiosk har man kanske bättre odds. Där slipper man i alla fall se en utmärkt tidning massakreras av rullbandet medan man betalar.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Shit, vilka serienördar vi är! Visst tycker jag också att det är super-jobbigt när kassörskan hivar iväg tidningen och trubbar av kanter som jag inte ens visste fanns på en tidning! Men om man nu absolut måste ha snor-mint ex måste man anstränga sig mer!

Antingen får man gå till ICA, iklädd vita linnehandskar och med mikroskop, och analysera alla tidningar för att sedan hitta ett ex som, om man har tur uppfyller NM- krav. Sedan får man gå till kassan, naturligtvis efter att ha lagt tidningen i en medhavd plastficka, och be kassörskan om att vrida på sträckkodssläsaren så att man själv kan få scana in koden. Eller så kan man åka till en seriehandlare (om man verkligen är fantast så kan man nog ta sig till en sådan). Man kan även handla över nätet, lite dyrare, men oftast bra kvalitet! Själv kombinerar jag alla alternativ (utom möjligtvis det förstnämda)
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Jag brukar alltid köra ett slask-exemplar genom kassan. Sedan går jag och byter. Funkar fint på de flesta ställen. Är man feg så får man inga NM/MT :-)
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

Det här kan inte vara ett problem. Det är väl bara att be den som sitter i kassan att hantera tidningen varsamt. Kommunikation är alltid den bästa vägen. Dessutom är man lite osmart om man lägger tidningen på rullbandet. Håll i den tills den skall betalas och ta den direkt efter....
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

citat:
Ursprungligen postat av Jocke

Jag brukar alltid köra ett slask-exemplar genom kassan. Sedan går jag och byter. Funkar fint på de flesta ställen. Är man feg så får man inga NM/MT :-)



HAHA! [|)] Är det i samma affär varje gång? Börjar inte kassörskerna/kassörerna i så fall undra vad du är för "idiot" när du varje gång går och byter din tidning??[|)]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av Looding

Antingen får man gå till ICA, iklädd vita linnehandskar och med mikroskop, och analysera alla tidningar för att sedan hitta ett ex som, om man har tur uppfyller NM- krav. Sedan får man gå till kassan, naturligtvis efter att ha lagt tidningen i en medhavd plastficka, och be kassörskan om att vrida på sträckkodssläsaren så att man själv kan få scana in koden. Eller så kan man åka till en seriehandlare (om man verkligen är fantast så kan man nog ta sig till en sådan). Man kan även handla över nätet, lite dyrare, men oftast bra kvalitet! Själv kombinerar jag alla alternativ (utom möjligtvis det förstnämda)


Klart du skall ha vita linnehandskar! Då inser de från början att du är spritt språngande... att du är seriös menar jag. [:p] Men du har alldeles rätt, man kan ju faktiskt säga som det är, samlare, jättepetig, låt mig hantera den, och tycker kassöskan att man är knäpp så kan man väl bjuda på det?
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Här i kalmar har vi självscaning på ICA, dvs jag scannar själv tidningen och kassörskan får inte peta på den.

Självscanning är varje serienörds våta dröm :)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Har bett om att få byta tidning ett par gånger och det har alltid gått bra (en gång slängde kassörskan tidningen rakt i en pöl med sylt från någon tidigare kund, vilken fasa jag kände hur nackhåren reste sig och jag var på vippen att skrika "VAFAN GÖR DU MÄNNISKA! ÄR DU BLIND ELLER?"... men jag var tyst och frågade snällt om jag fick gå och byta...)
Användarvisningsbild
Linus
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 10 maj 2005, 11:46
Ort: Sweden

Inlägg av Linus »

Varför skrek du inte rakt i människans ansikte? Hade jag gjort. :)
-Homer....use the fo...
-The force?
-No the forks!!
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

citat:
en pöl med sylt från någon tidigare kund


Låter som det var ett rejält slagsmål. Annars brukar väl sylt vara från syltburkar... [8]
(säger Spidercrazy, som inte blir nöjd förrän alla odrägliga kassörskor förvandlats till syltpölar)
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

hahahaha! vi har visst en hel del snabbtänkta forumister här![^]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Och allt den syltpölen, jag menar kunden, ville var att komma hem med sitt Mint-ex av senaste Åsa-Nisse, men kassörskan tog sitt jobb på fullaste allvar. (Inget illa menat om personer i livsmedelsbranschen)
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Jocke"]

Jag brukar alltid köra ett slask-exemplar genom kassan. Sedan går jag och byter. Funkar fint på de flesta ställen. Är man feg så får man inga NM/MT :-)
[/quote]
[:o)][:o)]
Tack för tipset, det ska jag testa någongång!
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

Ja det var ju fiffigt, men hos min lokala Ica hjälper det knappast att gå och byta då ungefär samtliga tidningar ligger ihoppressade tillsammans för att uppenbarligen ta upp så lite plats som möjligt och alltså redan är mer eller mindre trasiga när man plockar dem från hyllorna[B)]. Tur att deras andra varor behandlas vettigare.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Då är nog din ICA-butik värre än min... Där brukar åtmindstonde 50 % av exemplaren hålla mintskick. Resten är väl NM-M.
Om det inte är nån [}:)][}:)] förälder som lämnar sin 2-3 åring vid tidningsståndet när han/hon ska handla. Då är nästan alla tidningar söndervikna och ligger på helt fel plats (t.ex. Bamse tillsammans med Slitz). Och så kan man ge sig tusan på att minst en leksak har nallats från nån tidning som plasten är bortriven på.[}:)]
Detta händer på tok för ofta...
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

När jag var i Turkiet i somras och köpte 2 st Donald Amka tidningar i en mataffär. Så hållde hon i kassan en av tidningarna i kanten, så det blev ett ryggveck!

Min ICA-butik här i Alingsås har alltid fin ordning och hela tiningar! [:)]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="Seriefreak"]

När jag var i Turkiet i somras och köpte 2 st Donald Amka tidningar i en mataffär. Så hållde hon i kassan en av tidningarna i kanten, så det blev ett ryggveck!

Min ICA-butik här i Alingsås har alltid fin ordning och hela tiningar! [:)]
[/quote]
Psst, det var i Alingsås "syltpölsincidenten" hände... nu är du varnad.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

[quote="Sir-L"]

[quote="Seriefreak"]

När jag var i Turkiet i somras och köpte 2 st Donald Amka tidningar i en mataffär. Så hållde hon i kassan en av tidningarna i kanten, så det blev ett ryggveck!

Min ICA-butik här i Alingsås har alltid fin ordning och hela tiningar! [:)]
[/quote]
Psst, det var i Alingsås "syltpölsincidenten" hände... nu är du varnad.
[/quote]

Jag fattar inte ett dugg av vad du försöker säga!
Skriv svar