Att reparera serier
Att reparera serier
Jag har sett bilder i en amerikansk skickgraderingsguide hur personer som reparerar/restaurerar har lyckats få slitna exemplar att se ut som om de är i perfekt skick. Däremot verkar det inte som om restaurering av serier är särskilt populärt i Sverige. Under ett år på Tradera har jag inte sett ett enda objekt där det har stått att det har reparerats (med undantag för sådana album som är tejpade).
Jag har inte lagat några av de serier som jag säljer eftersom de redan är i bra skick, men däremot har jag övat lite grann på min personliga samling av Kalle Ankas bästisar - en hel del av mina läsexemplar är sådana som är slitna, nötta i ryggen eller har andra defekter.
Resultatet av min restaurering av KaB 14 ser ut så här:
[img]http://www-und.ida.liu.se/~andli382/serier/seriebilder/kab_14b.jpg[/img]
Sammanlagt har jag lagt ner kanske 40-50 minuter på detta album (borttagning av prislapp, namnlapp, tvättning av omslag med vatten och bensin, reparation av ryggen + skadade omslagsdelar med smörpapper, tejp och akrylfärg, ifyllning med tuschpenna på några ställen) och jag tycker att det blev riktigt bra. I alla fall om man inte granskar albumet noggrant.
Vad anser ni andra om restaurering av serier? Är det värt att fixa till sådant som är i dåligt skick, eller vill ni hellre ha någonting som är i slitet originalskick än i ett något bättre, reparerat skick?
Jag har inte lagat några av de serier som jag säljer eftersom de redan är i bra skick, men däremot har jag övat lite grann på min personliga samling av Kalle Ankas bästisar - en hel del av mina läsexemplar är sådana som är slitna, nötta i ryggen eller har andra defekter.
Resultatet av min restaurering av KaB 14 ser ut så här:
[img]http://www-und.ida.liu.se/~andli382/serier/seriebilder/kab_14b.jpg[/img]
Sammanlagt har jag lagt ner kanske 40-50 minuter på detta album (borttagning av prislapp, namnlapp, tvättning av omslag med vatten och bensin, reparation av ryggen + skadade omslagsdelar med smörpapper, tejp och akrylfärg, ifyllning med tuschpenna på några ställen) och jag tycker att det blev riktigt bra. I alla fall om man inte granskar albumet noggrant.
Vad anser ni andra om restaurering av serier? Är det värt att fixa till sådant som är i dåligt skick, eller vill ni hellre ha någonting som är i slitet originalskick än i ett något bättre, reparerat skick?
- - AndersL - -
- Gammelsmurf
- Very Fine
- Kontakt:
Problemet med reparationer är att det kan göra så att en massa lagade exemplar kommer ut på marknaden igen utan att köparen vet om att det är ett lagat exemplar. Sysslar man ofta med reparationer så blir man ju efterhand väldigt duktig på att sudda bort defekter och kanske t.o.m. så pass duktig att det bara är ett tränat öga som ser skillnaden. Alltså är det lätt för personer med flexibel moral att köpa upp tidningar i dåligt skick, fixa och dona så att det ser ut att vara goda exemplar och sedan sälja tidningarna vidare till oerfarna samlare utan att tala om att en reparation skett.
Jag har upplevt att de flesta i varje fall i Sverige ser ganska styvmoderligt på reparationer och det beror nog på rädslan för att det ska formligen explodera av mer eller mindre seriösa lagningar som sen säljs som VF och NM till amatörer och oerfarna. På sikt skadar det marknaden eftersom det underminerar trovärdigheten. Då det inte lagas särskilt mycket i Sverige så är man idag hyfsat säker på att VF-exemplaret man håller i handen faktisk är ett VF-ex och inte ett uppsnyggat VG-ex.
Jag har upplevt att de flesta i varje fall i Sverige ser ganska styvmoderligt på reparationer och det beror nog på rädslan för att det ska formligen explodera av mer eller mindre seriösa lagningar som sen säljs som VF och NM till amatörer och oerfarna. På sikt skadar det marknaden eftersom det underminerar trovärdigheten. Då det inte lagas särskilt mycket i Sverige så är man idag hyfsat säker på att VF-exemplaret man håller i handen faktisk är ett VF-ex och inte ett uppsnyggat VG-ex.
Men det är ju fortfarande samma grundskick, även om det har blivit restaurerat till ett högre skick. Att någonting ser ut som VF-NM vid en första anblick innebär knappast att det är det, och om någonting har blivit reparerat så syns det nästan alltid på något sätt. Så i så fall borde det väl inte vara några större problem, om bara de som reparerar serier är ärliga? [:)] Framförallt om de bara reparerar sådant som de behåller själva.
Jag har bara övat på ett album i min egen samling (en ovanlig KaB som jag aldrig kommer att sälja), så för min del är det ingen risk att någon kommer att köpa detta exemplar. Och jag har hellre ett reparerat exemplar i bokhyllan än ett slitet exemplar, som innan.
Jag har bara övat på ett album i min egen samling (en ovanlig KaB som jag aldrig kommer att sälja), så för min del är det ingen risk att någon kommer att köpa detta exemplar. Och jag har hellre ett reparerat exemplar i bokhyllan än ett slitet exemplar, som innan.
- - AndersL - -
Lagningar som inte syns är ju bra lagningar, men jag skulle nog bli sur om jag köpte ett samlarex som ser bra ut på foto på Tradera men visar sig vara lagat så att jag ser det.
Snygga tejpningar ersätter ju inte helt. Snyggt omlimmad rygg, när ryggen spruckit? Kan gå bra, fast ofta märks det ju. (Ack att det aldrig går att få in pappren lika långt som de var från början!) Ersatta häftor, det är väl bara bra? Ifyllda skador, som på Kalle ovan, det gränsar till klotter, då tar jag nästan hellre skadan.
Snygga tejpningar ersätter ju inte helt. Snyggt omlimmad rygg, när ryggen spruckit? Kan gå bra, fast ofta märks det ju. (Ack att det aldrig går att få in pappren lika långt som de var från början!) Ersatta häftor, det är väl bara bra? Ifyllda skador, som på Kalle ovan, det gränsar till klotter, då tar jag nästan hellre skadan.
Svenska tidningar har för lågt värde, det är ytterst få tidningar som kan motivera 50 minuters lagning = kostar 300 kr hos en fackman.
Jag kan inte se något negativt i att en skada lagas fackmässigt. Själv kan jag inte laga, resultatet blir för dåligt. Men om någon kan laga t.ex en rygglipa så att jag inte ser det så kan jag bara ha moraliska invändningar. Däremot avskyr jag hemma-limmade ryggar = GD direkt.
Jag fick in ett julalbum som såg ut att vara i GD-skick, fula märken överallt. Det visade sig vara en dammskugga som jag noggrannt kunde tvätta bort = VF. Är det en restaurering? Vad är den reella skillnaden mot om jag var så duktig att jag kunde laga en reva helt osynligt?
Jag kan inte se något negativt i att en skada lagas fackmässigt. Själv kan jag inte laga, resultatet blir för dåligt. Men om någon kan laga t.ex en rygglipa så att jag inte ser det så kan jag bara ha moraliska invändningar. Däremot avskyr jag hemma-limmade ryggar = GD direkt.
Jag fick in ett julalbum som såg ut att vara i GD-skick, fula märken överallt. Det visade sig vara en dammskugga som jag noggrannt kunde tvätta bort = VF. Är det en restaurering? Vad är den reella skillnaden mot om jag var så duktig att jag kunde laga en reva helt osynligt?
citat:
Ursprungligen postat av Thomas E
Du menar klumpigt hemmalimmade? Limmar man försiktigt, och innan albumet rasat isär helt, så kan det bli riktigt snyggt.
citat:
Ursprungligen postat av Ingemarcitat:
Du menar klumpigt hemmalimmade? Limmar man försiktigt, och innan albumet rasat isär helt, så kan det bli riktigt snyggt.
Tror faktiskt att Thomas talar om tidningar här.
Album kan väl vem som helst limma :-)
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
citat:
Svenska tidningar har för lågt värde, det är ytterst få tidningar som kan motivera 50 minuters lagning = kostar 300 kr hos en fackman.
Det handlar väl inte bara om tidningarnas värde? Jag lagade min Kalle Ankas Bästisar för att jag tycker att det är mycket trevligare att läsa ett exemplar som är lagat (även om det är gjort på ett amatörmässigt sätt) än ett som håller på att falla sönder. [:)]
- - AndersL - -
citat:
Ursprungligen postat av Ingemar
Klumpigt hemlimmade serietidningar. Typ Fantomen 68 sidor där omslaget lossnat men limmats fast igen. Syns/känns direkt när man öppnar tidningen. Ganska vanlig lagning. Att limma om ett seriealbum där limmet torkat är ju däremot att rekommendera, det gör jag ofta.
Att limma om ett album där inlagan har släppt anser jag helt ok om man har rätt grejor, Då menar jag inte med Karlsonsklister. Men vad händer om en restaurerad tidning (tex. Kalle 1/48) säljs som ett "renoverat" objekt för en billig penning och nästa säljer den som ett VF objekt. Helt sonika så finns det en okänd kalle 1/48 på marknaden i Vf som kanske har varit ett fair-good ex tidigare. Då börjar det bli som "plunky" pratade om för något år sen "Indiska trattgramofoner" ser antika ut men är nygjorda. Ska man renovera en tidning så ska det finnas skavanker kvar så den inte kan klassas högre. Det ska framgå att den är dålig men renoverad. Jag hade en formatic "Mandrake" som jag sålde för något år sen med delat omslag och lös mitt. Den hade jag lagat upp så omslaget var limmat med pappersremsor på insidan och klammerstöd. Jag hade beskrivit skadorna och hade bild på den (omslagets insida och mitt) där man såg hur det såg ut. Jag tror jag la ut den för 25:- och fick 180:- vilket jag tyckte var mycket, men köparen var beredd att gå högre (sista som saknades) Men lagningarna syntes. Men om det är proffsrenoverat är det svårt att upptäcka. Då kommer vi in på samvetsfrågor igen, ska jag blåsa kunden eller ska jag tala om det? Och kunden kanske säljer den vidare senare och nästa köpare upptäcker att den är renoverad. Vem blir mest lurad då??
Han som köpte den eller han som ska köpa den ??
Album : OK med att limma om
Tidningar: Ok med vissa grejor, men det ska fortfarande synas fel.
Han som köpte den eller han som ska köpa den ??
Album : OK med att limma om
Tidningar: Ok med vissa grejor, men det ska fortfarande synas fel.
Som Thomas E skriver är restaurering av serier ovanlig i Sverige. Men det kan hända att det kommer att bli vanligare i framtiden om priserna stiger.
För tillfället är det nog bara KA 48/1 och några andra förstanummer som skulle vara aktuella.
Jag har en Stålmannen 49/1 med rullad rygg. Skulle gärna vilja ha ett proffsjobb gjort på den. Främst för att rullad rygg är en skada som jag verkligen hatar och då för att höja mitt egna nöje. Inte för att sälja den dyrare.
Intressant fråga var gränsen för hur mycket man kan restaurera en serie och inte nämna det för en ev. köpare. Det finns helt klart en gräns där det går över i bedrägeri.
Att limma en rygg på ett album eller att räta ut nån liten vikning är definitivt o.k. tycker jag.
Hur många grader måste man höja en tidning för att nämna det för köparen?
För tillfället är det nog bara KA 48/1 och några andra förstanummer som skulle vara aktuella.
Jag har en Stålmannen 49/1 med rullad rygg. Skulle gärna vilja ha ett proffsjobb gjort på den. Främst för att rullad rygg är en skada som jag verkligen hatar och då för att höja mitt egna nöje. Inte för att sälja den dyrare.
Intressant fråga var gränsen för hur mycket man kan restaurera en serie och inte nämna det för en ev. köpare. Det finns helt klart en gräns där det går över i bedrägeri.
Att limma en rygg på ett album eller att räta ut nån liten vikning är definitivt o.k. tycker jag.
Simma lugnt!
citat:
Ursprungligen postat av Magnus
Den bortsuddning som jag nämnde av dammskuggan höjde julalbumet från GD till VF. Eftersom det var en bra titel så steg värdet med 20.000 kr. Ett extremt fall, de flesta dammskuggor lyckas jag inte ta bort. Men anta att en pappersexpert har något bra tvättmedel som tar bort det mesta. Då tycker jag inte GD -> VF är något problem för just dammskuggor. Exempel på andra lagningar GD-VF som jag tycker är OK är limning av en liten och skarp rygglipa eller reva, borttagning av tejp, suddning av klotter. Jag tycker alla dessa skavanker är "modifieringar" av originalet redan från början, då är det OK att "modifiera" tillbaka.
Att ta en FR-Kalle, skicka till USA där man kanske kan göra om halva omslaget, och sälja som VF är naturligtvis skumt. Men det tror jag inte inträffar. Mina exempel ovan är nog sannolikare.
citat:
Den bortsuddning som jag nämnde av dammskuggan höjde julalbumet från GD till VF. Eftersom det var en bra titel så steg värdet med 20.000 kr. Ett extremt fall, de flesta dammskuggor lyckas jag inte ta bort. Men anta att en pappersexpert har något bra tvättmedel som tar bort det mesta. Då tycker jag inte GD -> VF är något problem för just dammskuggor. Exempel på andra lagningar GD-VF som jag tycker är OK är limning av en liten och skarp rygglipa eller reva, borttagning av tejp, suddning av klotter. Jag tycker alla dessa skavanker är "modifieringar" av originalet redan från början, då är det OK att "modifiera" tillbaka.
Sänker verkligen dammskugga skicket så mycket? De justeringar Blekenberg föreslog 90/91 var
Obetydlig=NM
Normal=VF
Omfattande=VG
Kanske man idag med bättre tvättmedel t o m skall ompröva detta och höja minigränser för omfattande till FN.
Det borde vara lättare att rengöra en dammskugga idag än 1990.
Simma lugnt!
citat:
Ursprungligen postat av Magnus
Sänker verkligen dammskugga skicket så mycket? De justeringar Blekenberg föreslog 90/91 var
Obetydlig=NM
Normal=VF
Omfattande=VG
Det går inte alltid att se skillnad på en "dammskugga" och en fuktskada/solblekning/vikskada/m.m. Albumet var en normal GD tills jag tvättade den, med min skickvärdering. Köptes av en känd handlare som också satte GD.
Vad kan man egentligen göra åt en "rullad" rygg?
Har en annars mkt fin Blårockarna 3 som är GD eftersom den ser ut som
någon rullat ihop den och jagat flugor med den.
Har provat med olika typer av press (uppslagsverk mm).
Har en annars mkt fin Blårockarna 3 som är GD eftersom den ser ut som
någon rullat ihop den och jagat flugor med den.
Har provat med olika typer av press (uppslagsverk mm).
Det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk / Arne Hägerfors
Blårockarna nr 5 köpes!
Blårockarna nr 5 köpes!
jag brukar ta sånt vitt papperslim som blir genomskinligt och gummiaktigt när det torkat, jag stryker det mot ytorna och sen sr jag till att det ligger tätt mot där det ska och torkar bort det överflödiga, sen får det ligga i press nåt dygn.
Vet inte alls om man ska göra så men jag har lagat många album och hårdinbundna på det här sättet, de blir säkert inte som nya men de hoppar i varje fall inte sönder när man läser dem igen.
Vet inte alls om man ska göra så men jag har lagat många album och hårdinbundna på det här sättet, de blir säkert inte som nya men de hoppar i varje fall inte sönder när man läser dem igen.
9mm, i'm never further away than that.
Att lägga dem i press?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com