Att hålla koll på samlingen..
Att hålla koll på samlingen..
Jag har insett nödvändigheten av lägga upp ett register över min samling. [:I]
Jag vill kunna skriva in olika kategorier; titel, förlag, skick, tecknare, osv. och sedan även kunna sortera efter dessa.
Ett plus är om det även skulle gå att lägga till bilder samt om det fanns en sökfunktion.
Jag har provat på sharewareprogrammet DigitalHamster men är inte helt nöjd. Excel är inte ett alternativ. [:(]
Vad använder ni?
Jag vill kunna skriva in olika kategorier; titel, förlag, skick, tecknare, osv. och sedan även kunna sortera efter dessa.
Ett plus är om det även skulle gå att lägga till bilder samt om det fanns en sökfunktion.
Jag har provat på sharewareprogrammet DigitalHamster men är inte helt nöjd. Excel är inte ett alternativ. [:(]
Vad använder ni?
Jag använder rutade papper som jag fyller med en massa kryss och text. [:)] Det är enkelt, billigt och framförallt är det väldigt bra att jag alltid kan släpa med mig pärmen när jag besöker seriebutiker. Igår råkade jag glömma kvar den på Bokgalleriet i Norrköping, men som tur var hade butikens ägare hittat den och lagt undan den.
[img]http://www.cyd.liu.se/~andli382/bilder/serieindex.jpg[/img]
[img]http://www.cyd.liu.se/~andli382/bilder/serieindex.jpg[/img]
- - AndersL - -
De nya serier som jag har i lager har jag däremot i en excelfil (tillsammans med id-nummer, låda, ett x för om det är några synliga defekter, och ett kommentarsfält).
Alla album (som jag förvarar i plastfickor i lådor) är sedan försedda med etiketter utanpå plastfickorna, vilka dels nämner id-nummer och dels en ruta för om det är några defekter (kryss) eller inte.
[img]http://www.cyd.liu.se/~andli382/bilder/seriesamling2.jpg[/img]
Alla album (som jag förvarar i plastfickor i lådor) är sedan försedda med etiketter utanpå plastfickorna, vilka dels nämner id-nummer och dels en ruta för om det är några defekter (kryss) eller inte.
[img]http://www.cyd.liu.se/~andli382/bilder/seriesamling2.jpg[/img]
- - AndersL - -
Ja, det gör de. [:)] Och i de fall då det bara finns en ruta för kryss för varje nummer (t.ex. för Kalle Anka) markerar jag dubletter genom att fylla i ett av de fyra områden som bildas av x:et i rutan. Två ifyllningar innebär att jag har tre nummer o.s.v. Mer än fem dubletter har jag nästan aldrig.
Jag fyller dessutom bara i rutorna med blyerts och inte med bläck så att jag kan sudda ut kryssen när min kanin äter upp tidningarna.
Jag fyller dessutom bara i rutorna med blyerts och inte med bläck så att jag kan sudda ut kryssen när min kanin äter upp tidningarna.
- - AndersL - -
citat:
Ursprungligen postat av AndersL_
Ja, det gör de. [:)] Och i de fall då det bara finns en ruta för kryss för varje nummer (t.ex. för Kalle Anka) markerar jag dubletter genom att fylla i ett av de fyra områden som bildas av x:et i rutan. Två ifyllningar innebär att jag har tre nummer o.s.v. Mer än fem dubletter har jag nästan aldrig.
[|)] inte OM?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
AndersL_: Du är tokig [^]
I sommras hittade jag en kvarglömd "minneslista" (av typen du just beskrivit och visat upp) på just Bokgalleriet. Om jag minns rätt var det frågan om 91:an eller Knasen.
Kanske hade du precis varit där?
Gubben på Bokgalleriet är snäll men man ska passa sig för att säga mer än Hej för då kommer man aldrig därifrån (!)
Rkaj: Du är duktig [^]
Alldeles för avancerat för mig. Validerat & allt!
I sommras hittade jag en kvarglömd "minneslista" (av typen du just beskrivit och visat upp) på just Bokgalleriet. Om jag minns rätt var det frågan om 91:an eller Knasen.
Kanske hade du precis varit där?
Gubben på Bokgalleriet är snäll men man ska passa sig för att säga mer än Hej för då kommer man aldrig därifrån (!)
Rkaj: Du är duktig [^]
Alldeles för avancerat för mig. Validerat & allt!
Jag har slarvat bort ett litet serieindex (som var mycket mer kortfattat än min nuvarande mapp) en gång tidigare, och det lyckades jag aldrig hitta igen. Så det är möjligt att det är detta som du har sett på Bokgalleriet, om inte någon annan serieköpare också använder samma idé för att hålla ordning på sina serier. Allting var som tur var även uppskrivet i min blåa mapp, så jag behövde inte gå igenom alla mina tidningar en gång till.
Och att det innehöll 91:an-tidningar kan nog stämma, för det är det och Fantomentidningar som jag mest brukar köpa där. [:)]
Och att det innehöll 91:an-tidningar kan nog stämma, för det är det och Fantomentidningar som jag mest brukar köpa där. [:)]
- - AndersL - -
Innan jag satte upp mina xmlfiler med Fantomen hade jag en liten textfil i min palmpilot, med bara årtal och de tidningar jag saknade, typ såhär:
1980-1981: Komplett
1982: 12, 15
1983: 17-20, 25
Sedan blev jag komplett enligt det indexet och började med mitt nuvarande delvis för att kontrollera om jag verkligen hade så komplet som jag trodde ...
1980-1981: Komplett
1982: 12, 15
1983: 17-20, 25
Sedan blev jag komplett enligt det indexet och började med mitt nuvarande delvis för att kontrollera om jag verkligen hade så komplet som jag trodde ...
citat:
Ursprungligen postat av Robrocker
Men inga skickgraderingar i era papper?
Tänk om ni hittar Fantomenkrönikan 72 i VF, du ser att du redan har 2 ex av den, men inte vilket skick du har, vad gör ni då?
Jag har bara skickgrader antecknade för Kalle Ankas Bästisar. Mina fantomenkrönikor är redan i toppskick, annat som jag samlar på (som den Unge Spirou) har jag så få exemplar av att jag kan hålla reda på ungefärligt skick i huvudet. Resten är ändå bara läsexemplar. [:)]
Skick är ganska överskattat om det inte rör sig om någonting som man verkligen samlar på. Jag struntar fullständigt i om mina Fantomentidningar är VG eller VF, så länge som de är hela och läsbara.
- - AndersL - -
Har nu hittat ett par program som jag ska prova på nu när jag är ledig i ett par dagar..
Den ena är Collectorz' "Comic Book Collector" och det andra heter "Comic Book Database".
Verkar vid första anblick som om Collectorz lilla program är riktigt HETT.
Jag återkommer senare med lite info om programmen och lite screens!
Den ena är Collectorz' "Comic Book Collector" och det andra heter "Comic Book Database".
Verkar vid första anblick som om Collectorz lilla program är riktigt HETT.
Jag återkommer senare med lite info om programmen och lite screens!
- Gammelsmurf
- Very Fine
- Kontakt:
Har i alla år haft en liten svart bok att skriva upp i. Kladdig som f*n förstås efter alla ändringar. Men den är lätt att ha med när jag besöker en butik. När jag började handla på internet började jag med att lägga upp i Excel. Men det är jobbigt att uppdatera och fortfarande är "svarta boken" den jag litar på när det inte står samma.[:)]
Simma lugnt!
Har använt mig av comic collector från collectorz.com ett par år. Tycker de är väldigt smidigt att använda. Tillsammans med programmets trevliga exportfunktioner och mina programmeringskunskaper genererar jag en webbsida som kan skrivas ut i pappersform eller låta de som brukar köpa tidningar i present åt mig använda sig av. Rekomenderar programmet skarpt. Kostar inte så mycket heller.