Luftfuktighet

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Luftfuktighet

Inlägg av Jocke »

Någon som vet vilken luftfuktighet som rekomenderas vid förvaraing av serietidningar?
När räknas luften som torr? 40%-50%?

Jag täntke köpa en hygrometer på clasohlson till mitt nya
tidningsförråd för att mäta fukten. Temperaturen har varit nere på 15 grader som lägst och det finns inget element i förrådet.

Just nu kör jag med en torrboll.

Kan jag ha fått NM/MT nojja :-)?
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Under 50% är torrt, tror jag.

Ja. Du har mint-nojja. [:o)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Så länge som du inte har serierna stående i ett skjul, i en översvämmad källare eller liknande så ska du nog inte oroa dig. [:)] Jag har serier i lådor i mitt ena garage och i förråd på flera ställen p.g.a. utrymmesbrist. Dessutom har jag haft läsexemplar i ett vindsförråd sedan slutet av 80-talet och de är fortfarande i precis samma skick nu som de var för 15 år sedan. Inga fuktskador, ingen rost.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

Maintaining a low and stable relative humidity, around 50 %, is crucial . Varying humidity will only damage your collection.
Från Overstreets comic book grading guide.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Tack för informationen.
Jag håller på och mäta. Återkommer med resultat.

Klart. Jag har 65% vid golvet och 60% i mitten.

Frågan är om ett pyttelitet element skulle sänka fuktigheten något?
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag skulle tro att 65% är fullt tillräckligt lågt, men fortsätt mäta, och försök hålla dig lågt hela tiden ... Det är nog värre att ligga runt 95% en dag om året än att ligga konstant på 70% ...

Konstant nere vid 50% är nog overkill och kanske påhittat av folk som säljer helkapslande plastförpackningar ..?
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Jag mätte mitt i huset och där var det också 60%.
Någon dag tidigare 55%. Verkar ha att göra med
vädret utanför också.

Slutsats: förrådet är inte fuktigare än någon annan stans :-)

Däremot så tog jag in lite saker från mitt nya kallgarage.
Där kunde jag direkt kunna fukten i kartongerna.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Nu har jag uppmätt över 75% fuktighet i mitt lilla arkiv. Gulp :-)
Och torrbollen som står där samlar på sig vatten.

Verkar nästan omöjligt att hålla sig mot 50% när man bor i en villa.

Finns det något arkiv/bankfack som lovar svalt/torrt? :-)
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jo, vill man hålla sig under 65% så här års vill man nog dels ha ett hyffsat slutet utrymme och dels en aktiv (eldriven) luftavfuktare.
Användarvisningsbild
gonqks
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 19:32
Ort: Sverige

Inlägg av gonqks »

Om du ska få en någolunda stabil luftfuktighet så får du skaffa en komplett ventilationsanläggning.
Jag tror att temperatur/fukt är bäst inne i ett hus där det är en jämnare temperatur och inte i ett förråd där det blir större temperatur skillnader=större risk för kondens.

Det är som fuktigast nu i augusti-september och som torrast februari-mars.
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Åker och tittar på en avfuktare imorgon
Återkommer med resultat :-)
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Köp en bra en, ca 2000:- . Jag köpte min på Elon. Den tar hela källaren. Kapacitet ca 60 liter/dygn. har ingen fuktlukt i källaren som blir under sommaren. Gama med dig en slang på ett par meter annar får du tömma behållaren dagligen (rymmer ca 7 liter)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Kolla på apoteket också om dom har något för Mintosisen.[:o)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Pirlouit
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 16:10

Inlägg av Pirlouit »

Saxat från Riksarkivet:

Föreskrifter och allmänna råd om tekniska krav på arkivlokaler har utfärdats av Riksarkivet efter samråd med Krigsarkivet (Riksarkivets författningssamling 1994:6). Föreskrifter och allmänna råd ges angående allmänna skyddskrav, arkivlokalens läge, handläggning av byggnadsärendet, drift och skötsel, utformning, bärförmåga, skydd mot fukt och vatten, skydd mot brand och skadlig upphettning, skydd mot skadlig klimat- och miljöpåverkan samt skydd mot skadegörelse, tillgrepp och obehörig åtkomst. Pappershandlingar bör förvaras i +18 grader +/- 2 grader vid 40% +/- 10% relativ fuktighet (RF). Risk för vattenskador får inte föreligga. Vatten- och avloppsledningar skall därför i förekommande fall förses med skydd mot läckage.
Användarvisningsbild
morristown
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:38
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av morristown »

Råkade hitta den här gamla diskussionen om serieförvaring. Hur gick det med luftfuktigheten och avfuktaren, Jocke???

Själv har jag inrett ett seriearkiv i ett förråd (ca 2 meter brett o 5 meter långt) i nedervåningen i mitt nyinköpta hus. Har uppmätt luftfuktighet till knappt 50% i mitten men nästan nere i 60% vid golvet.

Det är ju svårt att veta om det är okej som det är eller om man ska försöka pressa ner siffrorna lite med en avfuktare. Vem kan egentligen ge svar på såna frågor? En så kallad "torrboll" står där på golvet, men det har bara blivit några droppar under ett par veckors tid.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="morristown"]

Råkade hitta den här gamla diskussionen om serieförvaring. Hur gick det med luftfuktigheten och avfuktaren, Jocke???

Själv har jag inrett ett seriearkiv i ett förråd (ca 2 meter brett o 5 meter långt) i nedervåningen i mitt nyinköpta hus. Har uppmätt luftfuktighet till knappt 50% i mitten men nästan nere i 60% vid golvet.

Det är ju svårt att veta om det är okej som det är eller om man ska försöka pressa ner siffrorna lite med en avfuktare. Vem kan egentligen ge svar på såna frågor? En så kallad "torrboll" står där på golvet, men det har bara blivit några droppar under ett par veckors tid.
[/quote]

Nu behöver jag inte förvara samlingen i en bottenvåning/källare men om så vore fallet så verkar en luftavfuktare vara vettig att använda. Kostar 1400-2000.- beroende på hur stort rum man behöver. Inte så dyrt för att försäkra sig om att luften håller bra kvalitet.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

För att tjata mer om pappersmögel i ytterligare en tråd; Pappersmögel trivs och växer vid en fukthalt av 60% och högre. För att vara på den säkra sidan bör man nog ligga på Riksarkivets siffror (min 30% - max 50%).



Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

[quote="Magnus"]

[quote="morristown"]

Råkade hitta den här gamla diskussionen om serieförvaring. Hur gick det med luftfuktigheten och avfuktaren, Jocke???
[/quote]
[/quote]

Det blev för varmt i det lilla förrådet med en avfuktare.
Värst är det på hösten med fuktighet. Men som sagt jag
har dom inte i en källare vilket kan bli något fuktigt
vad jag hört.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Inlägg av Serieguden »

Jag har också nojat mig för luftfuktighet. Har haft några testtidningar i ett garage i flera år. Fuktigheten har varierat från under 30% på vintern, till över 90% på sommaren/hösten. Man har inte märkt mer än att pappersytan verkar bli lite kornigare jämfört med ett likadant ex som förvarats i rumstemperatur. Jag tror iallafall inte att man skall ha tidningar i ett ouppvärmt utrymme med okontrollerad fuktighet.
Det har bara diskuterats för hög luftfuktighet här. Men hur är det med för låg? Kan en fuktighet på under 40% torka ut limmet i seriealbum? Den som har avfuktare får akta sig för att använda den för mycket. Det har hänt att avfuktare gjort så att tapeterna ramlat ned från väggarna.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

[quote="Serieguden"]

Det har bara diskuterats för hög luftfuktighet här. Men hur är det med för låg?[/quote]

För låg luftfuktighet kan också skada. Det torkar ut inte bara limmet i ryggen, utan också limmet i själva pappret. Detta gör pappret sprödare.

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Skriv svar