Limning av Marvelserien

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Limning av Marvelserien

Inlägg av spidercrazy »

Köpte för någon vecka sedan ett ex av Marvelserien nr 38 som ser ut att vara i ca FN/VF, något bättre än det exemplar jag redan har. Enda kruxet är att omslaget är löst. Detta syns inte när tidningen ligger i plastficka, så frågan är, bör man åtgärda det? Går det att limma om så att det blir bra? Jag misstänker att det exemplar jag redan hade är omlimmat eftersom omslaget sitter fast några mm in på insidorna, så ska det väl inte vara om det är ett orört original?
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av spidercrazy

Köpte för någon vecka sedan ett ex av Marvelserien nr 38 som ser ut att vara i ca FN/VF, något bättre än det exemplar jag redan har. Enda kruxet är att omslaget är löst. Detta syns inte när tidningen ligger i plastficka, så frågan är, bör man åtgärda det? Går det att limma om så att det blir bra? Jag misstänker att det exemplar jag redan hade är omlimmat eftersom omslaget sitter fast några mm in på insidorna, så ska det väl inte vara om det är ett orört original?


Det är billigt lim i de flesta serier som upplöses med åren. Inte så ovanligt att t.ex Marvelserien är helt eller delvis lösa. Kan även gälla ett mint-ex. Jag kör med vanligt papperslim, men jag är ingen expert.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av spidercrazy

Jag misstänker att det exemplar jag redan hade är omlimmat eftersom omslaget sitter fast några mm in på insidorna, så ska det väl inte vara om det är ett orört original?



Jo, så skall det vara om tidningen är oläst. På lästa exemplar brukar man se en vikkant några mm från ryggen. Det är nog de som vikits nere vid ryggen som lossnat från densamma.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Zan
Very Good
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 20:04

Inlägg av Zan »

Har stött på ett par exemplar av Mega Marvel där limningen gått upp och gjort tidningen minst sagt svårläst [}:)] Detta är relativt nya exemplar, så frågan är om det inte kommer att hända med fler inom en allt för snar framtid... Dvs det kanske inte är lönt att uppgradera dem som jag gjort nu utan istället limma om dem? Har ni i så fall ngt bra förslag på lim och hur det ska göras?
Marvel tidningar köpes!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av Zan

Har stött på ett par exemplar av Mega Marvel där limningen gått upp och gjort tidningen minst sagt svårläst [}:)] Detta är relativt nya exemplar, så frågan är om det inte kommer att hända med fler inom en allt för snar framtid... Dvs det kanske inte är lönt att uppgradera dem som jag gjort nu utan istället limma om dem? Har ni i så fall ngt bra förslag på lim och hur det ska göras?



Det spidercrazy menar är Marvelserien från 60-talet. Varje exemplar i bra skick är ovanliga och kanske är värda 10 gånger så mycket som en Mega Marvel i toppslick. Fast jag håller med dej också. Det är synd om även en ny tidning gått sönder i limningen och går det att fixa lätt kanske man skall göra det. Jag är ingen expert på lim och det kanske är en god idé att experimentera lite på billigare Mega Marvel först.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

citat:
Ursprungligen postat av Zan
det kanske inte är lönt att uppgradera dem som jag gjort nu utan istället limma om dem? Har ni i så fall ngt bra förslag på lim och hur det ska göras?



Det finns papperslim på limstift som är kanonbra. Jag har limmat om en del nm-m tidningar i egen samling som har blivit super. Jag använder "Scotch" limstift. Den sorten använder stora pappersbruk när dom skarvar och avslutar i sina stora papperrullar (så det är inget skitlim). Men prova dig fram , det kan finnas bättre.
Användarvisningsbild
Zan
Very Good
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 20:04

Inlägg av Zan »

citat:
Det spidercrazy menar är Marvelserien från 60-talet


Jodå, det förstod jag - min fråga rör just Mega Marvel och detta såg ut att vara en lämplig tråd att skriva i [:)]

Har för tillfället inga trasiga exemplar kvar, men scotch ska jag kolla upp om det dyker upp något! (håller tummarna att det dröjer länge tills dess)
Marvel tidningar köpes!
Användarvisningsbild
peppe
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 12:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Man skall alltid tänka på att förändring i regel sänker värdet på en tidning.
Om man tex ser på Antikrundan så är alltid alla gamla ting i originalskick mer värt än
renoverade.
Jag har sedan ganska många år både samlat på Svenskt o Amerikanskt i serieväg och en sak
är säker Amerikanska marknaden är alltid känslig för renoverade exemplar.
Om man fått en tidning CGC:ad så brukar den i regel öka i världen men man är alltid noga med att
påpeka om något är renoverat limmat etc eftersom det alltid sänker värdet då.

Med detta sagt måste jag dock tillägga att det absolut viktigaste är att man inte ljuger eller mörkar om
det vid en försäljning eller byte eftersom det oftast är känsligt för många samlare om det är limmat eller lagat o man inte fått reda på det.


/Peppe
Skriv svar