Borttagning av prislappar

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Narz
Very Good

Borttagning av prislappar

Inlägg av Narz »

Jag har köpt några tidningar och har upptäckt att några har en prislapp kvar.

Hur tar jag enklast bort dessa och är det ens värt att försöka?
Tidningarna är vanliga Fantomen med "matta" omslag.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

1. Köp en flaska kemiskt ren bensin och lite bomull.
2. Dra en bomulsstuss med lite bensin över prislapparna.
3. Vänta en minut.
4. Plocka bort dem. [:)]
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Kontakt:

Inlägg av Looding »

NEJ!!!!! STOPP!!!! Det KAN förstöra dem!!! Testa på en och se hur det blir innan du tar bensin på. Album funkar det till 99,9% på men det är de matta som ofta tar skada! Jag säger inte att AndersL har fel men jag hade testat på en eller två innan jag tar alla på en gång! Risken finns att man smetar ut eller tar bort färgerna helt och hållet...
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Marvel
Fine

Inlägg av Marvel »

citat:
Ursprungligen postat av Looding

NEJ!!!!! STOPP!!!! Det KAN förstöra dem!!! Testa på en och se hur det blir innan du tar bensin på. Album funkar det till 99,9% på men det är de matta som ofta tar skada! Jag säger inte att AndersL har fel men jag hade testat på en eller två innan jag tar alla på en gång! Risken finns att man smetar ut eller tar bort färgerna helt och hållet...

Ett album eller en pocket är oftast skyddat av en plastfilm och då tar omslaget inte någon skada. Bensinen verkar bara på prislappen.

Provade en gång på en tidning utan större värde. Tyvärr blev det som Looding säger. Med lite bensin smetades färgerna ut men då fick jag inte bort prislappen. Med mer bensin så försvann prislappen men även färgen. Eftersom det inte finns någon plastfilm på tidningar så suger pappret åt sig bensinen.
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Narz
Very Good

Inlägg av Narz »

Vet att kemisk ren bensin funkar men då är det som ni säger oftare på album eller pockets.

Ska testa på någon och se hur det går. Då dessa är mer för att fylla i gamla luckor och inte förväntar mig någe större värde så får de nog bli kvar om det släpper för mycket färg.

Tack i alla fall
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Okej, jag brukar nästan enbart ta bort prislappar från album, inte från tidningar. Så det var bra att ni påpekade att det är riskabelt.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine

Inlägg av impeesa »

Finns det något annat sätt att få bort lapparna från matta serietidningsomslag då, eller är det kört? [:(]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inlägg av Magnus »

Det är nog i princip kört för vanliga serietidningar. Att hitta ett lösningsmedel som inte påverkar pappret finns inte. Varför det går att tvätta album är pga plastlamineringen. Den fungerar som en barriär.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Kontakt:

Inlägg av Looding »

hmmm...har hört talas om hårtorksknepet men har aldrig provat det. Är mycket skeptisk till det men vem vet. Kan vara värt att testa i alla fall!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av Looding

hmmm...har hört talas om hårtorksknepet men har aldrig provat det. Är mycket skeptisk till det men vem vet. Kan vara värt att testa i alla fall!

Jag tror det bli buckligt. Bästa sättet är nog att lägga i press under torkningen. Ni har väl samlat frimärken eller...
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Narz
Very Good

Inlägg av Narz »

Vill nog inte riskera tidningen då den annars är i väldigt gott skick.
Tack för förslagen i alla fall
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine

Inlägg av impeesa »

Funkar bensin även på bläck? Vissa typer vill ju gärna skriva sitt eget namn på framsidan...
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Kontakt:

Inlägg av Looding »

På album brukar bensinen bita på allting. Ha bara tålamod! Bläck är ingen omöjlighet att ta bort!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inlägg av Magnus »

Ett problem med bläck är att det ofta kommer från kulsspetspenna och då har du skåror som inte försvinner av något.
Men det är förstås bättre att bläcket kommer bort än att det inte gör det.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

[quote="Magnus"]

Det är nog i princip kört för vanliga serietidningar. Att hitta ett lösningsmedel som inte påverkar pappret finns inte. Varför det går att tvätta album är pga plastlamineringen. Den fungerar som en barriär.
[/quote]

Jag använder hårblås ganska ofta, det fungerar sisådär, men jag vet inget bättre alternativ. Använder den även till tejp, såsom den som används till presenterna på "Witch", men det lämnar lite lim kvar. Går kanske att torka bort med någon kemikalie, men vågar inte ta risken, jag lägger tidningen i luft ett halvår eller så, så att limresterna torkar.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine

Inlägg av Robrocker »

Tid är det enda svaret, klistret måste torka naturligt, så om 10 år kan du säkert ta bort prislapparna.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inlägg av Ingemar »

[quote="Robrocker"]

Tid är det enda svaret, klistret måste torka naturligt, så om 10 år kan du säkert ta bort prislapparna.
[/quote]
Snacka om en hobby där man måste ha tålamod. [:0]
Skriv svar