Om serieoriginal!

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

citat:
Ursprungligen postat av Thomas E

Jag sålde mina som "tryckoriginal". Inramade på väggen är de lika fina som ett äkta original.


- eller finare eftersom de är i färg!
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av zlv

Dax att lära sig att stava till orIginal kanske för många av er?




Bättring utlovas [;)]
Ni ser hur man blir om man läser skräcktidningar. En ond samhällsmedborgare som förvanskar det svenska språket.[:D]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Jag hade hört att det var några Gravmannen och Mästaren .. från Red Clow som hade hittat ut från lagret. Kul att se dom. Undrar hur mycket som finns ute på marknaden från Red Clown?? allt är inte ute på marknaden om inte "Bo cesar" kränkt iväg Conan omlagen han hade kvar (3 st)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av burnout

[size=2]Jag hade hört att det var några Gravmannen och Mästaren .. från Red Clow som hade hittat ut från lagret. Kul att se dom.



Jag är inte säker att jag förstår din formulering. Har dom inte lämnat "lagret" på ett legalt sätt??
Jag har köpt dom på ett mycket seriöst antikvariat. Det skulle vara ytterst sorgligt att höra att någon ursprungligen anskaffade dom på fel sätt.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Nej,Nej. Dom har sålts lagligt. Formulering kanske var missvisande. "Cesar" hade allt från Red Clown i ett lager (källarlokal).Han höll på med andra objekt och red clown var förpassat till källaren. När jag och en till var där så var det på "lagret" man gjorde upp affären. Han hade sålt av lagret undan för undan. han nämnde då "grav och Mäst" och en del annat som var sålt. Det var bara felformulerat. Ursäkta.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Jag har tre stycken inramade originalomslag till Rekordmagasinet. De brukar kosta 1500 kr - 2000 kr. Det är Thord Lindblom som har målat dem.

Lite kul är att jag har de faktiska tidningarna också. Ännu mer kul är att ena omslaget föreställer "Nora-Anna" Larsson (världsbäst på 800 meter på 40-talet, fyra världsrekord). Anna dog 2003 men jag fick autograf av henne dessförinnan, som jag också har som bilaga till tavlan.

Ska scanna in omslagen när jag får tid.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av burnout

[size=2]Nej,Nej. Dom har sålts lagligt. Formulering kanske var missvisande.



Tack. Nu känns det bra igen.[:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av burnout

"Cesar" hade allt från Red Clown i ett lager (källarlokal).Han höll på med andra objekt och red clown var förpassat till källaren. När jag och en till var där så var det på "lagret" man gjorde upp affären. Han hade sålt av lagret undan för undan. han nämnde då "grav och Mäst" och en del annat som var sålt. Det var bara felformulerat. Ursäkta.[/size=2]



Du har varit på några intressanta serieplatser!
Kell från Mads redaktion och hos Bo Cesar. Jag förmodar att det var förlagschefen eller något liknande.
Jag inser att jag suttit för mycket i baksätet när det gäller att snoka fram intressanta prylar.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Man har varit och röjt på många ställen, Ett ställe som man var för sen på var hos Ill. Klassiker chefens vind (Nordqvist). Där hade det mesta åkt på tippen enligt barnen. Men något blev det i alla fall. Några inbundna volymer+ lösa tidningar men inga Original. Men nu för tiden är folk innom branchen så medvetna att det ligger pengar i detta så det blir kostsamt men ibland så. Det är många gånger man har suttit i "baksätet" själv.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

citat:
Ursprungligen postat av Lofty Peak

Jag har tre stycken inramade originalomslag till Rekordmagasinet. De brukar kosta 1500 kr - 2000 kr. Det är Thord Lindblom som har målat dem.

Lite kul är att jag har de faktiska tidningarna också. Ännu mer kul är att ena omslaget föreställer "Nora-Anna" Larsson (världsbäst på 800 meter på 40-talet, fyra världsrekord). Anna dog 2003 men jag fick autograf av henne dessförinnan, som jag också har som bilaga till tavlan.

Ska scanna in omslagen när jag får tid.


Det där med Nora-Anna var ju riktigt trevligt. Kul när man kan kombinera sitt samlande på det sättet. [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

citat:
Ursprungligen postat av Magnus

Serieorginal i strikt mening är det ju inte. Men det var den här tekniken man använde när man gjorde omslagen på Red Clown.

Jag tycker om dom ändå för att jag gillade dessa tidningar. Att tidningarna var kontroversiella under sin tid tycker jag också är intressant.




Jo Var det inte Konsum som bojkottade skräcktidningar tom?
Läste att arga skräckmotståndare hade eldat upp skräckserietidningar som en protest.
Det hela liknade faktiskt 50-talets USA där cencur till slut fick införas eftersom kriminal och skräck serier ansågs skadliga.
Konstigt att det kunde blomma upp så plötsligt på 70-talet med skräckserier, det dog ju rätt snart igen.
Jag tycker Chock var den bästa tidningen från de åren, jag har nog nästan alla av dem.
Gravmannen och dylika Marvelserier var ju rätt ok med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

citat:
Ursprungligen postat av Lofty Peak

Jag har tre stycken inramade originalomslag till Rekordmagasinet. De brukar kosta 1500 kr - 2000 kr. Det är Thord Lindblom som har målat dem.

Lite kul är att jag har de faktiska tidningarna också. Ännu mer kul är att ena omslaget föreställer "Nora-Anna" Larsson (världsbäst på 800 meter på 40-talet, fyra världsrekord). Anna dog 2003 men jag fick autograf av henne dessförinnan, som jag också har som bilaga till tavlan.

Ska scanna in omslagen när jag får tid.


Fast då är det ju riktiga orginal vilket imho gör dem 10ggr så intressanta som de här andra som även om de är fina är kopior.
Fast fina är de säkert ändå, det motsäger jag inte.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av Agentum


Jo Var det inte Konsum som bojkottade skräcktidningar tom?
Läste att arga skräckmotståndare hade eldat upp skräckserietidningar som en protest.
Det hela liknade faktiskt 50-talets USA där cencur till slut fick införas eftersom kriminal och skräck serier ansågs skadliga.
Konstigt att det kunde blomma upp så plötsligt på 70-talet med skräckserier, det dog ju rätt snart igen.
Jag tycker Chock var den bästa tidningen från de åren, jag har nog nästan alla av dem.
Gravmannen och dylika Marvelserier var ju rätt ok med.



Kolla länken till svt.se öppet arkiv. Jag har lagt den tidigare i tråden. Konsum ordföranden som intervjuvas är helt rabiat. Visst ger det eko till 50-talets USA hysteri.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo men jag får bara upp indexsidan, får försöka söka lite på sidan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Lillemans hämnd
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 11:57

Inlägg av Lillemans hämnd »

Visst vore det roligt med ett orginal på väggen, får hoppas att något spännande kommer på tradera typ:
Herman Hedning
Nemi
Uti vår hage
Tycker även det är konstigt att så många serier hamnar fel på traderas orginal del : Fy för ett läs ex av 91 julalbum 81 [}:)]
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

citat:
Ursprungligen postat av Lillemans hämnd

Visst vore det roligt med ett orginal på väggen, får hoppas att något spännande kommer på tradera typ:
Herman Hedning
Nemi
Uti vår hage
Tycker även det är konstigt att så många serier hamnar fel på traderas orginal del : Fy för ett läs ex av 91 julalbum 81 [}:)]




Jag läste i en annan tråd här på forumet att du samlar serieorginal vid sidan av #1:or.. Vill du berätta mer? Visa lite kanske? [8D]
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Jag fick hem en Romero Modesty Blaise stripp idag! Den var över all förväntan.
Det är häligt när man kan se alla penseldrag och en del av den underliggande blyertsskissen [:o)]

Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

Jag känner till några original-samlare i Sverige, så vi finns. Definitivt. I USA är det big business så ta en titt på

www.comicartfans.com

En riktig dregel-sida där samlare lägger upp sina original för allmän beundran.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

[quote="germund"]

Jag känner till några original-samlare i Sverige, så vi finns. Definitivt.
[/quote]
Original är det bästa.
Visa! [8] [^]
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

Jag har de flesta av mina upplagda på ComicArtFans:
http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=6269

Och Joakim bor också i Sverige:
http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=9005

Surfa runt på ComicArtFans sida. Där finns mycket skräp men också en massa fantastiska saker man knappt vågade drömma om fanns i någons samling.
Skriv svar