Om serieoriginal!

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Om serieoriginal!

Inlägg av Skakben »

Jar på senaste tiden skaffat mig fler och fler serieorginal, det är helt otroligt beroendeframkallande.
Hittils har det blivit mest seriestrippar men jag har börjat fundera över framsidor också.
Hur populär är denna "hobby" i sverige och vilka är dom stora samlarna av seriekonst i sverige?
Säg inte Lasse Åberg..

Till min fråga
: Vilka serietidningar som blivit översatta till svenska har fått nya, svenskproducerade omslag?
Det behöver nödvändigtvis inte vara en orginaltitel.
Ett exempel jag tänker på kunde vara Hans Arnolds målningar till "Boris Karloffs Midnattsrysare".



Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

(Det är inget svar på din fråga. Men källan för serieoriginal i Sverige är seriegalleriet.se i Stockholm. Höga priser förstås, men jag vet ingen annan som har något urval. Jag har själv samlat just omslags-original som jag tycker är extra tuffa. Jag har t.ex haft 91:an från 50-talet, några Red Clown/Marvel-omslag, Seriemagasinet, Fantomen m.m. Serieoriginal är i princip outforskat i Sverige, marknaden är minimal. Det gör att man för lite pengar kan köpa toppenfina saker.

Just nu har jag på tradera två 91:an-omslag av Egerbrandt, 47:an Löken av Ellsworth, Seriemagasinet av Börje Dorch från 1960, Peter och King av WOW. De är svårsålda för 950 kr. Det tycker jag är lite pengar för kanske en dags arbete av en erkänd svensk tecknare.

Ett Arnold-serie-original skulle suttit fint f.ö. Men jag har aldrig sett något till salu.)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Det är massor av tidningar som har svenskproducerade omslag.

På 50-talet fanns fler omslagstecknare som gjorde omslagen till Fantomen, Stålmannen, Seriemaggan osv. Rolf Gohs är nog mest känd och en annan hette Camitz, tror det stavas så. Det fanns också en jättekänd som gjorde omslagen till Rekordmagasinet, minns inte vad han heter. 50-tals omslagen liknar Rekordmagasinets eftersom det var samma killar som gjorde dom båda.
Även några Kalle Anka omslag gjordes av svenskar.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:Ursprungligen postat av Hellboy
Vilka serietidningar som blivit översatta till svenska har fått nya, svenskproducerade omslag?
Det behöver nödvändigtvis inte vara en orginaltitel.
Ett exempel jag tänker på kunde vara Hans Arnolds målningar till "Boris Karloffs Midnattsrysare".

De man ser oftast till salu är Rolf Gohs olika omslag, mest för Fantomen från ca 1968 och ändra fram på sent 80-tal. De brukar sälja för 800-2000 kr/st. Något omslag från 50-talets superhjältar har jag aldrig sett till salu. De är kanske förstörda. Red Clown-omslagen är tyvärr inte svensktecknade med två undantag. Annars har Red Clowns hela arkiv varit ute på marknaden.

Lagerwall hette en svensk Kalle-tecknare som gjort massor av Kalle Anka-omslag från ca 1966 till 1980. Jag har ett från 1976, vet inte om det finns fler.

Någon på serieforum kanske har ett snyggt omslag i samlingen? Här kommer ett som jag sparat (Red Clown):

Bild
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Jag har köpt från seriegalleriet.se ett par gånger och dom har som du säger Thomas rätt höga priser i förhållande till t.ex. comicart.dk.
Ändå är jag lite förvånad att vissa saker inte säljer, första sidan till Bamse 8/73 "Bamse och Fiskar Enok", hade jag köpt direkt för de pengarna om jag var bamsesamlare och hade råd.
Eller har jag fel? Dessa borde ju ha framtiden framför sig om man så säger.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

citat:
Ursprungligen postat av Thomas E
Red Clown-omslagen är tyvärr inte svensktecknade med två undantag. Annars har Red Clowns hela arkiv varit ute på marknaden.


Vilka är undantagen?

Ett av mina favoritomslag är Frankenstein #1 från Svenska Serier. Det numret är rätt så avvikande då de av någon anledning valt att använda en av panelerna från insidan till framsida. Antingen har panelen bara blivit uppförstorad eller så har någon "ritat om" bilden.
Någon som har sett detta orginal?

Jag ska försöka posta scans på mina orginal men jag måste bara skaffa en digitalkamera för deär inramade och ryms inte i scannern.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Så här såg de flesta Red Clown-framsidorna ut:

Bild

Ett USA-original med tuschade färger och lite påklistrade dekaler, A4-storlek. Rätt snygga ändå.

De som jag sett tecknade är de som Red Clown själva var redaktörer till: Peter och King samt Ishockeyserier. Möjligen John Blund också. Frankenstein har jag aldrig sett, så jag vet inte hur de gjordes. Men det är inte Red Clown utan Svenska Serier. Undrar vad som hände med deras original.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

citat:
Ursprungligen postat av Thomas E

Men källan för serieoriginal i Sverige är seriegalleriet.se i Stockholm. Höga priser förstås, men jag vet ingen annan som har något urval.



Dyrt och dyrt, jag såg just att en tidig X-Men sida kostar 22 000 dollar på ett galleri i USA.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

citat:
Ursprungligen postat av Hellboy

Jar på senaste tiden skaffat mig fler och fler serieorginal, det är helt otroligt beroendeframkallande.
Hittils har det blivit mest seriestrippar men jag har börjat fundera över framsidor också.



Ramar du in dina original? Det blir dekorativ "popkonst".
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av Sy Barry
Dyrt och dyrt, jag såg just att en tidig X-Men sida kostar 22 000 dollar på ett galleri i USA.


Exakt: priserna är egentligen mycket låga i Sverige. Men seriegalleriet känns ändå dyra eftersom original är så svårsålda. Inte en chans att få ut deras priser på tradera t.ex.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

http://babian.se/nr2/show.php?img=originalserie.jpg

[:D]

men om jag nu hade haft 8 papp som låg och skräpade hade denna klart prytt väggen, UV eller ej:

http://seriegalleriet.se/main.php?view_detail=001861
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Visar ett par andra av Red Clowns grejor. Blixt Gordon : Där bara cirkel är påklistrad och bilden målad/tuschad. Längst ned till vänster står det "Förslag till omslag" Undrar om det fanns fler till detta nr 1/74 ??
Och skjut nr 2/74 (där har jag alla fem) där det är som TE:s bild påklistrat lite, men mycket målat här och där
Bild
Bild

Jag vet inte om man ska kalla dessa serieorginal eller layoutorginal?

Det roliga är om det blev några bilder med[:(]
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

citat:
Ursprungligen postat av burnout

Och skjut nr 2/74 (där har jag alla fem) där det är som TE:s bild påklistrat lite, men mycket målat här och där


Häftigt! Så du har alla fem.. Vill du posta dem här i tråden? ....Är dom till salu? [|)]

citat:
Ursprungligen postat av burnout


Jag vet inte om man ska kalla dessa serieorginal eller layoutorginal?


De borde absolut kallas för layoutorginal... Jag är inte säker på vem som tecknat dessa men låt oss säga att det är Maneely, då vore det ju inte riktigt att kalla dem för "Maneely-orginal" eller "en äkta Maneely"[:p] Ändå är det ju ett slags serieorginal, hmm, termen kanske är lite missvisande i en del fall!
citat:
Ursprungligen postat av burnout


Det roliga är om det blev några bilder med[:(]


Kul att du börjat posta bilder Burnout, bilder från din samling skulle tillföra forumet mycket!
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

citat:
Ursprungligen postat av Sy Barry

citat:
Ursprungligen postat av Hellboy

Jar på senaste tiden skaffat mig fler och fler serieorginal, det är helt otroligt beroendeframkallande.
Hittils har det blivit mest seriestrippar men jag har börjat fundera över framsidor också.


Ramar du in dina original? Det blir dekorativ "popkonst".



[^]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Så ser alla 5 ut + andra "Red Clown objekt som finns (conan har jag hela tidningen med lösa sidor med texten under + negativet till postern utan text( var i en annan tråd)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det roliga är att bild 2 med Spidde har remsorna släppt för pris och översättning men dom är kvar,men man ser hur dom har gjort.

Sälja?? Nja. jag har alla tidningar skjut i ny-skick med och då är det lite extra roligt tycker jag. Men,Men man vet aldrig.
Detta var inte så knepigt när man får vägledning. Tack Admin.
Det verkar som det blev för mycket. får ta mindre upplägg.

fixade till länkarna så bilderna syns /Hellboy
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Här är dom 4 orginalomslag jag har från Red Clowns kvarlevor.

Generellt är omslagen mycket primitivt gjorda. Man har tagit ett amerikanskt omslag och klistrat små lappar med titelnamnet och övrig
skriven information ovanpå. Men det här var ju i mitten av 70-talet, innan datoråldern[V]

Orginalomslaget till Gravmannen 1974/1 (första numret)
Obs! prisändringen från orginalet till den slutliga tidningen.
Intruktionerna till tryckeriet som låg i Finland är på finska.

Bild


Orginalomslaget till Gravmannen 1975/2

Bild


Orginalomslaget till Mästaren på karate 1975/2
Obs! orginalet har årtalet 1972. Skulle tidningen egentligen kommit ut redan 1972 eller är det felskrivet.

Bild


Orginalomslaget tillMästaren på karate 1975/8 (sista numret)
Obs! Lappen med "Vredens nävar mot dödens svärd" har limmet torkat så den ramlat loss. Under står am. texten "Fists of fury versus slashing Swords of death".
Gemen har inte jag satt dit. Dom kom så.[:)]

Bild
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Är det det här "serieorginal" är, har funderat över benämningen, för det är ju inte orginal teckningar.

Fast å andra sidan omslagsteckningar från de där lär ju kosta en del.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Serieorginal i strikt mening är det ju inte. Men det var den här tekniken man använde när man gjorde omslagen på Red Clown.

Jag tycker om dom ändå för att jag gillade dessa tidningar. Att tidningarna var kontroversiella under sin tid tycker jag också är intressant.

För den intresserade finns ett inslag från Barnjournalen 1975 på
SVTs öppet arkiv. Det är en intervju med en butiksansvarig på Konsum.
Länk
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=31235
Leta i mappen
Start / SVT & svt.se / Öppet arkiv / Barn / Barnjournalen
efter filen
Serietidningar med våld och skräck ska väck 1975 (00:01:29)
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Dax att lära sig att stava till orIginal kanske för många av er?
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av Agentum

Är det det här "serieorginal" är, har funderat över benämningen, för det är ju inte orginal teckningar.


Jag sålde mina som "tryckoriginal". Inramade på väggen är de lika fina som ett äkta original.
Skriv svar