Om serieoriginal!

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Nu vet jag inte om jag missförstår, men att äga ett original av varje Rolf Gohs-målning måste bli enormt dyrt och svårt.

Tyckte annars att den här bilden hade litet skön komposition, även om det är litet underligt att ha en pratbubbla som döljs av en textplatta:
http://www.velluto.com/Witch_Hunt/fawh32.jpg
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Petervictoria"]

Men Jag tycker att det blev skitbilligt och kommer köpa alla jag kan för 2000kr.

[/quote]

Håller med, Det var billigt tycker jag. Hade jag samlat Fantomen fortfarande och haft råd att varit med och bjudit så hade jag aldrig tvekat att köpa dom.

Gratulerar till ett trevligt köp.[:)]
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

[quote="Petervictoria"]


Någon som vet var jag kan söka efter fler omslag.
Finns det någon annan sida än seriegalleriet?

Ps Du skrev att du aldrig sett något gå loss på mer än 2000kr på tradera. Handlade detta om fantomen original då?

Har själv aldrig sett någon i huvve taget till försäljning där.

[/quote]

Det har sålts ett par blyertsoriginal med Fantomen på tradera de senaste åren. Bl.a hade seriesam ute Gohs original till 25/79(kan ha varit för ca 2år sedan?!) Köpte själv ett original tidigare i år(i Maj eller Juni) som kom ut med "Köp Nu"-funktionen. Priser som passerar 2000:- för Fantomen har jag nog inte sett vad jag kan minnas. Men de brukar leta sig bort mot den summan, 4-siffrigt pris kan man i alla fall räkna med att de kommer att betinga per st.

Tycker för övrigt personligen att blyerts och även tuschning känns mer "äkta" än när de blivit färglagda. Hur går tongångarna hos övriga forumiterna gällande detta?

Finns bland annat någon nyare org.strip att köpa och beskåda här;

[url][/url]http://www.bossescomics.com/webshop/index.php?page=details&prod=8&cat=12&group=10
Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Inlägg av Petervictoria »

[quote="burnout"]

[quote="Petervictoria"]

Men Jag tycker att det blev skitbilligt och kommer köpa alla jag kan för 2000kr.

[/quote]

Håller med, Det var billigt tycker jag. Hade jag samlat Fantomen fortfarande och haft råd att varit med och bjudit så hade jag aldrig tvekat att köpa dom.

Gratulerar till ett trevligt köp.[:)]
[/quote]


Tack Bosse:)

Jag är iallafall OTROLIGT lycklig...

Känns helt klart som det bästa köp jag gjort..

Inte nu längre, Den 15 dec köpte jag 7 omslag till AV Rolf personligen:) Dessa var mycket härligare än antikdeckanas original. Vill inte säga att antikdeckanas var underbara utan bara att jag har fått högre krav nu.....

Mvh Peter
Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Inlägg av Petervictoria »

[quote="MagnusR"]

[
Senast redigerad av 1 Petervictoria, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Inlägg av Petervictoria »

[quote="Schuberg"]

[quote="Petervictoria"]


Någon som vet var jag kan söka efter fler omslag.
Finns det någon annan sida än seriegalleriet?

Ps Du skrev att du aldrig sett något gå loss på mer än 2000kr på tradera. Handlade detta om fantomen original då?

Har själv aldrig sett någon i huvve taget till försäljning där.

[/quote]

Det har sålts ett par blyertsoriginal med Fantomen på tradera de senaste åren. Bl.a hade seriesam ute Gohs original till 25/79(kan ha varit för ca 2år sedan?!) Köpte själv ett original tidigare i år(i Maj eller Juni) som kom ut med "Köp Nu"-funktionen. Priser som passerar 2000:- för Fantomen har jag nog inte sett vad jag kan minnas. Men de brukar leta sig bort mot den summan, 4-siffrigt pris kan man i alla fall räkna med att de kommer att betinga per st.

Tycker för övrigt personligen att blyerts och även tuschning känns mer "äkta" än när de blivit färglagda. Hur går tongångarna hos övriga forumiterna gällande detta?

Finns bland annat någon nyare org.strip att köpa och beskåda här;

[url][/url]http://www.bossescomics.com/webshop/index.php?page=details&prod=8&cat=12&group=10
[/quote]

Tack för infon och alla länkar!
Nu vet jag lite mer iallafall.
Känslo mässigt har jag gjort detta bästa köpet någonsin.
Tror även som bosse att priset var OK.


Troligtvis kommer jag säkert börja handla med blyertsoriginal också i framtiden. Men det känns just nu att jag vill fylla väggarna hemma med Färglagda omslagsoriginal:) Men smaken är som baken.


Wakuran
Du har helt rätt angående pris och det blir förbannat dyrt o samla på original.

Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

Glöm inte att köpa ordentligt glas då om du ska rama in dem. Surt om solens förrädiska strålar skulle nå dem.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Inlägg av Petervictoria »

[quote="mithroth"]

Glöm inte att köpa ordentligt glas då om du ska rama in dem. Surt om solens förrädiska strålar skulle nå dem.
[/quote]

Tack för tipset
De ramar som ni såg på antikdeckarna har jag slängt.
De var stora och fula, repiga sedan var "glaset" av plast.
De är inte slängda, Gav bort dem.

Fick tips av någon annan att göra samma sak, så det är redan gjort, köpt i min smak väldigt fina ramar med glas.

Nu när jag bytt ramar så blev original målningarna mycket snyggare.
konstigt men sant.

Mvh

Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

Är det UV-beständigt glas?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Inlägg av Petervictoria »

[quote="mithroth"]

Är det UV-beständigt glas?
[/quote]

Oj vilken fråga:)

Har inte än aning, Men kan inte tro detta.

Ska fråga där jag köpte dem

Mvh
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

[quote="Schuberg"]

Tycker för övrigt personligen att blyerts och även tuschning känns mer "äkta" än när de blivit färglagda. Hur går tongångarna hos övriga forumiterna gällande detta? [/quote]
Jag vet inte om jag förstår vad du menar här...? Om man syftar på Fantomen så är väl Felmang den enda tecknare som inte tuschar sina egna original vilket gör att det kan finnas blyertsskisser. I övrigt måste väl alla Fantomenoriginal vara åtminstone tuschade.

När utomstående färgläggare medverkar så färgläggs inte direkt på originalet, alltså kan det inte finnas färglagda original som inte är "äkta" verk av originalartisten. Rolf Gohs' omslag är ju målningar så de är ju färglagda (målade) av honom själv och borde väl vara lika "äkta" som allting annat.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Okej, nu kommer jag antagligen att betraktas som mer än lovligt näsvis[:)] men för att undvika missförstånd om vad som kan definieras som "serieoriginal" så rekommenderar jag ett studium av sektion 2 i Comicart-L FAQ. (För övrigt en bra sammanfattning om denna avart av seriesamlarhobbyn, skriven med glimten i ögat och en stor dos självironi.)
Senast redigerad av 1 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gånger.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

[quote="AndreasEriksson"]

[quote="Schuberg"]

Tycker för övrigt personligen att blyerts och även tuschning känns mer "äkta" än när de blivit färglagda. Hur går tongångarna hos övriga forumiterna gällande detta? [/quote]
Jag vet inte om jag förstår vad du menar här...? Om man syftar på Fantomen så är väl Felmang den enda tecknare som inte tuschar sina egna original vilket gör att det kan finnas blyertsskisser. I övrigt måste väl alla Fantomenoriginal vara åtminstone tuschade.

När utomstående färgläggare medverkar så färgläggs inte direkt på originalet, alltså kan det inte finnas färglagda original som inte är "äkta" verk av originalartisten. Rolf Gohs' omslag är ju målningar så de är ju färglagda (målade) av honom själv och borde väl vara lika "äkta" som allting annat.
[/quote]

Svävade iväg lite och pratade rent allmänt om original och låste mig inte fast vid enbart Fantomen-kastade bara ur mig en tankgång som visst blev aningen otydlig.

Anledningen till att jag använde "-tecken när jag skrev äkta var att rycka det lite från sin rätt och försöka förmedla min personliga åsikt. Vad jag menade var att blyerts och tusch generellt tilltalar mig mer, och därför känns mer "rätt" eller "äkta" för mig.

Angående Fantomens tecknare så har jag ingen aning om de olika artisternas tillvägagångssätt och "vem som gör vad". Har själv ett omslagsoriginal/illustration i blyerts av Ferri.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

På temat "vad är ett original" har det ju hänt mycket de senaste tio - tjugo åren också ... Nuförtiden är det ju inte ovanligt att bara en blyertsskiss görs på papper, sedan scannas den och "tuschas" och färgläggs i datorn. Eller att man ritar i datorn från början. I de lägena finns det ju inga original, annat än möjligen en mer eller mindre grov blyertsskiss.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

[quote="Petervictoria"]

[quote="mithroth"]

Är det UV-beständigt glas?
[/quote]

Oj vilken fråga:)

Har inte än aning, Men kan inte tro detta.

Ska fråga där jag köpte dem

Mvh
[/quote]

Beror ju helt på var du ska ha dem hängande vilken slags glas du behöver. Tänkte bara på om de hänger i ett ljust rum med mycket fönster så är ju risken stor att de blir blekta av solen om det är vanligt glas.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

Fantomenoriginal kan vara riktigt snygga och många av dem finns fortfarande i Egmonts/Semics arkiv, inklusive många omslagsmålningar. Bläddrade lite bland dem senast i fredags och Joakim Gunnarsson skrev några inlägg om arkivet på sin blogg för något år sedan:
http://sekvenskonst.blogspot.com/search/label/Semic%20archive

Jag har haft två Gohsomslag själv under årens lopp, det ena tror jag byttes bort till USA men det senare (26/1974 har jag för mig) gick för under tusenlappen på tradera någon gång 2005/06. Jag hade också förmånen att få vara redaktör för några nummer av Fantomen Krönika och då grävde jag rätt mycket i arkiven. Bästa minnet från den titeln är nog FAK83 som repriserade Georges Bess tre först äventyr från 76/77. Vi reproducerade direkt från originalen, som var enorma och tecknade på mycket styvt papper, så tjockt att jag det kändes rejält i armarna när jag burit runt på dem.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

[quote="germund"]

http://sekvenskonst.blogspot.com/search/label/Semic%20archive
[/quote]

Fullständigt fantastiska bilder och väldigt imponerande ordning och reda. Jag antar att det finns foldrar där för Robotserien också?

/Magnus
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

[quote="MagnusR"]

Jag antar att det finns foldrar där för Robotserien också?
[/quote]

Tyvärr inte vad jag sett. Visst kan det finnas enstaka mappar vi missat, men jag är själv förtjust i Mannings Robot Fighter, så jag tror jag hade noterat dem.
Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Inlägg av Petervictoria »

[quote="mithroth"]

[quote="Petervictoria"]

[quote="mithroth"]

Är det UV-beständigt glas?
[/quote]

Oj vilken fråga:)

Har inte än aning, Men kan inte tro detta.

Ska fråga där jag köpte dem

Mvh
[/quote]

Beror ju helt på var du ska ha dem hängande vilken slags glas du behöver. Tänkte bara på om de hänger i ett ljust rum med mycket fönster så är ju risken stor att de blir blekta av solen om det är vanligt glas.
[/quote]
Om jag ska vara riktigt ärlig får jag inte ens hänga upp dem på väggen än.

Frugan o jag dividerar fortfarande om detta!
Just nu ligger dem vid sängen så jag kan titta på dem när jag vill( på nära håll):)

Har även tjatat på kärringen o köpa en större lägenhet så jag kan ha ett helt rum för mina inköp. Har försökt med alla knep:)

Mvh

Användarvisningsbild
Petervictoria
Avstängd
Inlägg: 320
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 16:34

Inlägg av Petervictoria »

[quote="germund"]

Fantomenoriginal kan vara riktigt snygga och många av dem finns fortfarande i Egmonts/Semics arkiv, inklusive många omslagsmålningar. Bläddrade lite bland dem senast i fredags och Joakim Gunnarsson skrev några inlägg om arkivet på sin blogg för något år sedan:
http://sekvenskonst.blogspot.com/search/label/Semic%20archive

Jag har haft två Gohsomslag själv under årens lopp, det ena tror jag byttes bort till USA men det senare (26/1974 har jag för mig) gick för under tusenlappen på tradera någon gång 2005/06. Jag hade också förmånen att få vara redaktör för några nummer av Fantomen Krönika och då grävde jag rätt mycket i arkiven. Bästa minnet från den titeln är nog FAK83 som repriserade Georges Bess tre först äventyr från 76/77. Vi reproducerade direkt från originalen, som var enorma och tecknade på mycket styvt papper, så tjockt att jag det kändes rejält i armarna när jag burit runt på dem.
[/quote]

Tja

Otroligt fina omslag mm

Men herre gud hur kunde människor släppa ett original omslag(1974) för ca 1000? Kanske var det inte så inne för ca 4-5 år sedan,

Eliasson sade att några män från usa har köpt upp nästan alla original omslag i sverige, Finns det någon sanning i detta?
Om det är på detta sätt blir det svårt o köpa på sig fler snart.




Även du sade ju att ett gick åt detta håll, Det var då jag kom på vad Eliasson sade...
Skriv svar