Om serieoriginal!

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Besöket på Örebro seriefestival resulterade i två nya bidrag i skissboken:

Bild

Lady Killer av Joëlle Jones.

Bild

Tjejerna på höjden av Frida Malmgren.

Enbart dessa var värda den 50 minuter långa tågresan och den blygsamma inträdesavgiften! Och sen var det ju så mycket mer att se och göra! Hoppas festivalen återkommer ett annat år!

Klicka på bilderna för att se dem (och kreatörerna) i större format i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Sedelärande men trist historia om vad som händer om man köper grejor dyrt utan att vara påläst. Och utan att ha tagit referenser på den som säljer...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av germund »

K-E Lindkvist skrev:Sedelärande men trist historia om vad som händer om man köper grejor dyrt utan att vara påläst. Och utan att ha tagit referenser på den som säljer...
Ajdå! Att Donnellys ka vara svåra att ha att göra med är ingen nyhet och få tycker väl de är speciellt trevliga, men jag trodde faktiskt inte att de var oärliga.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Om det är publicerat material är det nog ingen fara att göra affärer med dem (om man vill betala deras något... öh.. höga priser). Men vad gäller opublicerat grejs har de tydligen en viss (o)vana att pimpa dessa och göra det till något de inte är. Du säkert läst om detta exempel redan.

Jag har inget emot att skruttinera deras fantastiska utbud när jag är i San Diego (där mycket faktiskt ÄR prissatt) men det skulle troligen aldrig falla mig in att köpa något av dem. Frågan är vad som händer med marknaden när de trillar av pinn och arvingarna vill casha in... [8D]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Eftersom Jeff Shultz fyller år idag kör jag en repris på denna extraordinära kommission (efter känd förlaga av Mort Drucker):

Bild

(Färgläggning av Hedvig H-S)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Om jag betalat 60000:- för något och säljaren sen inte har rudimentära kunskaper om hur man packar för leverans mellan världsdelar skulle jag också vara irriterad. Å andra sidan kan det ju vara nyttigt att få känna på hur det är att göra affärer på detta sätt även för amerikanska medborgare... [8D]
https://www.cgccomics.com/boards/topic/ ... nt=9762078
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Skisser och kommissioner från Comic-con är nu skannade och tillgängliga på CAF:

Bild

Don Rosa gav Joakim det ansiktsuttryck som han har på omslaget som Don gjorde till "Fången vid Ångestfloden".

Bild

Jaime Hernandez är en mästare på ansiktsuttryck. Jag bad om "a disdainful Terry, looking over her shoulder". Stackars den som får den blicken! (Nej, det är INTE Mary Jane Watson!)

Bild

Vid sidan av att få allt jag släpat med mig signerat av Joe Staton när han satt med sin fru i Artists Alley såg jag också till att han gjorde en kommission åt mig. Det gäller att passa på när tillfälle ges! Motivet var givet, "a naughty Nova Kane with the come hither look", och jag borde anat oråd när Joe verkade alldeles för nöjd med uppdraget. Förklaringen kom när jag skulle hämta upp den. Vi hade båda väldigt roligt åt min reaktion (för att inte tala om de omkringstående). Senare bad jag Fernando Ruiz om hjälp med att få lite färg på den eftersom jag vet att han kan uträtta underverk med så kallade "copic markers". Och visst blev det fantastiskt bra? Det tyckte också Joe när han senare nästa dag fick se resultatet.

Klicka på bilderna för att se större versioner i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Under Comic-con återfinner man Dan Parent & Fernando Ruiz bakom bord F-12 (inte långt från Scott Shaw!, Sergio Aragonés och Mark Evanier) där de säljer allehanda serierelaterade ting. Både från den egna Die Kitty Die, men även mycket med ursprung hos Archie Comics ("don't ask don't tell"-policyn angående copyright på kända seriefigurer fungerar alldeles utmärkt). Dan är en av de få som tecknar i den traditionella Archie-stilen och som fortfarande jobbar åt förlaget efter rebooten för ett par år sen, medan Fernando då blev entledigad och sen dess inte försitter ett tillfälle att berätta vad han anser om den nuvarande inriktningen och företagsledningen (inga snälla saker).

Då båda två hade tagit med sig försvarliga buntar serieoriginal är det inte så konstigt att det blev en del tillägg till min samling efter att ha tittat igenom dessa (redan på torsdag förmiddag eftersom jag inte kunde riskera att någon godbit skulle undgå mig), allrahelst eftersom de är attraktivt prissatta.

Bild

Sidan 10 ur första numret av den vid denna tidpunkt ännu ej utkomna Your Pal Archie av Dan Parent (distribuerades veckan därpå). Tanken är att denna titel skall innehålla serier mer i linje med hur det var förr, bara lätt uppdaterade vad gäller figurernas utseende (Jugheads släktskap med Maynard Krebs och Norville Rogers är tydligare här). Denna sekvens ger stort utrymme åt Archies vintage 1964 1/2 Ford Mustang (som ju inte var speciellt värdefull när han skaffade den i början av 80-talet men nu är en dyrbar veteran) och var en del i min Kickstarter-belöning för den senaste Die Kitty Die-miniserien.

Bild Bild

Och på tal om Die Kitty Die: Två sidor (6 & 8) ur nummer ett av den första miniserien som kom förra året. Huvudpersonen är deprimerad för att hennes serietidningar inte säljer som i fornstora dar, och situationen förbättras inte när hon blir av med alla sina kläder på grund av icke auktoriserat utövande av magi. Tecknat av Fernando Ruiz och tuschat av Rick Koslowski.

Bild

Jag har sen förra året legat efter Fernando med önskemål om att han skulle leta rätt på de bästa sidorna ur agentparodin "The Man From R.I.V.E.R.D.A.L.E." med Sharry the Spygirl, men eftersom han är en upptagen man tog han med sig en del av dem till San Diego så jag kunde leta själv istället. Och som ses här ovan hittade jag en av det två jag helst ville ha. En så'n tur! Från Archie 612 (sidan 6) där man får se hur hon verkligen är en mästarinna på förklädnader.

Bild

Jag hade verkligen inte planerat att köpa serieoriginal av Terry Dodson detta år (jag lever fortfarande högt på Sabrina-kommissionen från 2015) utan tänkt inskränka mig till årets specialtecknade konsttryck, men då jag bläddrade i hans medhavda mappar med allehanda seriekonst visade det sig att att sidan 5 från nummer tre av Red One fortfarande var tillgänglig. Det gick inte att motstå, så det blev affär. Då jag inte på långa vägar hade den mängd kontanter som behövdes i plånboken och inte ville betala transaktionsavgifterna i amerikanska bankomater lyckades jag till att börja med spärra mitt PayPal-konto innan Terrys bordsgranne Aaron Lopresti förbarmade sig och lät oss använda hans iPhone med vidhängande kortdongel. Terry tyckte att jag väl kunde ta med sidan och betala honom när jag kommit hem till Sverige, men det hade känts helt fel (även om jag var smickrad av att jag hade en så bra kreditvärdighet).

Själva sidan är ett skolboksexempel på hur en biljakt skall iscensättas för att förmedla ett intryck av mycket hög hastighet och samtidigt lätta upp den med lite "rolig" dialog (som dock inte syns här). Sekventiellt bildberättande när det är som bäst, och fruktansvärt snyggt tuschat av Terrys bättre hälft Rachel (som hade stannat hemma i år efter att ha varit i San Diego flera år på raken).

Bild

Joëlle Jones har gjort det välkomponerade två-sidesuppslaget till något av ett kännemärke i sin serie Lady Killer så när detta ur nummer 4 (sidan 12-13) blev till salu slog jag till endast minuter efter att det annonserats via Cadence Comic Arts twitterflöde. Men då jag inte var pigg på att utsätta dem för riskerna med en leverans mellan två världsdelar fick de ligga till sig hos kollusor 635 i Oakland där jag sen hämtade upp dem och tog med dem till San Diego för den obligatoriska signeringen av upphovsmannen (som efter en stund kom ihåg vem jag var från Örebro).

Sekvensen där huvudpersonen avlivar en dansös i omklädningsrummet på en burlesque-teater är rätt läskig (som Joakim Gunnarsson mycket träffande påpekat) men väldigt bra tecknad och berättad. Ms Jones har sagt att hon lade ner alldeles för mycket tid på att hitta interiörbilder från denna miljö, men när man ser resultatet är jag glad att hon gjorde sig omaket. Det kryllar av små detaljer som man bara ser om man börjar studera sidorna på närmare håll (band annat hintas det att orsaken till damens frånfälle kan vara en försmådd man och en vårdnadstvist). Den är ännu hemskare i färg.

När jag visade sidorna för Don Rosa var hans kommentar att "it looks like something out of a pre code comic" och han om någon borde ju veta dylika ting.

Klicka på bilderna för att se sidorna i större format tillsammans med en del kompletterande bilder i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det här var absolut inte planerat, men jag blev så paff att detta omslag ännu inte hade blivit sålt att jag slog till på magkänslan utan ytterligare betänketid:

Bild

B-omslaget till den ännu ej utgivna Die Kitty Die Christmas Special #1 som var ett så kallat "stretchgoal" i Kickstartern för det senaste eposet i den attraktiva häxans historia.

Skiss av Fernando Ruiz och tuschat av Rich Koslowski. Köpet underlättades säkert att jag står på god fot med Rich eftersom det senare framkom att åtminstone en samlare till haft siktet inställt på detta original.

Jag ber om ursäkt för bildkvalitén, men fotot är taget med min Nokia C2-01 som har sina begränsningar i dessa sammanhang. Om man klickar på bilden kommer man till en bättre skanning i mitt CAF-galleri (där finns också den färglagda versionen till beskådan).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av rkaj »

Terry Moore (Strangers In Paradise, Motor Girl, etc) söker folk som har original av honom. Han ska göra en artbook och behöver bra scanningar. Kanske någon här som har något?

Att länka till ett inlägg på facebook brukar väl gå sådär, men jag gör ett försök:
https://www.facebook.com/TerryMooreArt/ ... =3&theater
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

På årets bokmässa utökades min skissbok med detta:

Bild

Edwin, Uffe och Hälge i klassisk situation av Alan Kamieniarczyk. Jag kan inte skilja hans stil från Lars Mortimer. Kan någon annan?

Sen levererades dessa som jag väntat länge på:

Bild

Katten Nils stripp 29.

Bild

Katten Nils stripp 73. (Tidigare endast publicerad på svenska i fanzinet Katten Nils och Morris. Tror jag.)

Johanna & Joakim hade äntligen gått med på att skiljas från ett par av mina favoritstrippar. Det tackar jag för.

Klicka på bilderna för att se dem i bättre skanningar i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av germund »

K-E Lindkvist skrev:Katten Nils stripp 73.
Ha ha, den här är ju verkligen underbart tramskul. Bra val!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

germund skrev:
K-E Lindkvist skrev:Katten Nils stripp 73.
Ha ha, den här är ju verkligen underbart tramskul. Bra val!

Manus av Jocke! (29 är av Johanna). Tyvärr delade vad jag förstått inte Ola Lindholm vår uppfattning (första gången jag läste den skrattade jag så jag fick tårar i ögonen), därav endast fanzinepublicerad (men den har antagligen gått i Norge, det har väl alla strippar av Katten Nils?).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

K-E Lindkvist skrev:den har antagligen gått i Norge, det har väl alla strippar av Katten Nils?).

Jag vet faktiskt inte. Det är vår agent som väljer ut vilka strippar som ska gå i Aftenposten Junior. Kanske är det lite lurigt med översättningen av den här?
Minns inte riktigt varför den inte kom med i KP, men det kunde hända att våra egna favoriter fick "nobben". Då fixade vi en ny bara. Så det finns säkert mer än hundra Nils-strippar som inte publicerats i Sverige.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Wakuran »

Joakim Gunnarsson skrev:
K-E Lindkvist skrev:den har antagligen gått i Norge, det har väl alla strippar av Katten Nils?).

Jag vet faktiskt inte. Det är vår agent som väljer ut vilka strippar som ska gå i Aftenposten Junior. Kanske är det lite lurigt med översättningen av den här?

Njae, den enda direkta skillnaden i norska mot svenska är att "ratt" är i neutrum; "Rattet Nils", annars tror jag inte vitsen orsakar så stora problem...

"Jeg er allergisk mot skalldyr" borde dessutom också funka.
Joakim Gunnarsson skrev:Minns inte riktigt varför den inte kom med i KP, men det kunde hända att våra egna favoriter fick "nobben". Då fixade vi en ny bara. Så det finns säkert mer än hundra Nils-strippar som inte publicerats i Sverige.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Efter att ha tagit fram mina plattor med Beach Boys, Jan & Dean etc och haft dem på heavy rotation för att överleva novembermörkret slog denna idé rot i mitt huvud: Tänk om Sabrina Spellman trollat in sig i Josie & the Pussycats under tidigt 60-tal och sen använt sin magi till att få skivkontrakt på Del-Fi Records, hur skulle det skivsomslaget sett ut?

Jag skickade frågan vidare till Bill Galvan och efter lite mejlande fram och tillbaka kunde jag hämta upp detta på postutlämningen för ett per veckor sedan:

Bild

Bild

Väldigt lyckat, tycker jag. Klicka på bilderna för att se bättre skanningar på CAF.

Jag har skrivit utförligare om processen, idéerna och inspirationskällorna på bloggen.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Från Fernando Ruiz som del i min Kickstarter-reward för Die Kitty Die: Hollywood or Bust har detta trillat in:
Bild

En sida ur Archie #613 där Sharry the Spygirl besöker Jughead i labbet. Som vanligt en väldigt innovativ sidlayout. Från fjärde och avslutande delen av "The Man From R.I.V.E.R.D.A.L.E."

Och så den här:

Bild

Eftersom jag sedan tidigare vet att Fernando är exceptionellt bra på att avbilda vackra flickor i blanka och kroppsnära utstyrslar hade jag bett om att han skulle göra Julie Newmar i rollen som Catwoman. Och det tycker jag att han lyckats alldeles utomordentligt med! Tyvärr syns inte det glitter som skall accentuera blänket inte så bra på fotot. (Glitterpenna! Vad skall de hitta på härnäst?)

Klicka på bilderna för att se dem i större format i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Relativt färsk restaurangscen med civilklädd Selina Kyle ur Batman #39 av Joëlle Jones:

Bild

De första två rutorna är vansinnigt detaljerade. Syns bättre på skanningen jag lagt upp på CAF. Jag misstänker att fröken Jones tecknat sig själv längst till vänster i den översta rutan... Och jösses en sådan tuschare hon är! För att inte tala om vilket jobb det måste vara att både skissa och tuscha 20 sidor i varje nummer. När sover hon? [;)] (Jag noterar att hon här hållt de "svarta fläckar" som är något av hennes kännemärke till ett minimum.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Johan Blixt »

Senaste inköpet:
Bild
Rick O'Shay av Stan Lynde från 2 november 1964.
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Göran Semb »

Ooooooh!
Skriv svar