Om serieoriginal!

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Göran Semb »

Hm, utsökta linjer men din stripp ovan har ju bedövande vacker chiaroscuro.

Nåja, jag har tyvärr huslån att betala.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av germund »

Johan Blixt skrev:Nog tycker jag att det ser ut en del som Williamson på min strip men det är inget som Heritage nämner i beskrivningen.
Heritage har sålt mycket kul under åren, men deras beskrivningar är inte alltid så initierade som man skulle kunna (och som jag tycker, bör) förvänta sig.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Williamson var väl som mest aktiv som assistent till Prentice runt 1960. Han var nere hos honom 17 månader i Mexico. När Prentice kom tillbaka ca 1970 ska Williamson hoppat in då och då. 1968 misstänker jag att Williamson hade fullt upp med X9. Men vem vet.

Själv så har jag en Raymond och behöver en Prentice av den kalibern Johan har. Snygg stripp!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

En av de primära anledningarna för mig att resa till San Diego i år var att jag var garanterad plats på Terry Dodsons skisslista. Detta för att han förra året på grund av olika omständigheter bara hunnit med att framställa ungefär hälften så många konstverk som "normalt" (och han kommer aldrig upp i tvåsiffrigt) och därför ej kunnat efterkomma min önskan om att få se hans tolkning av Dan DeCarlos omslag till Sabrina #4 från 1971. Han var dock toksugen på att göra en sådan, och lovade därför på stående fot att "jag redan var uppskriven på listan om jag dök upp nästa år".
Terry gör skisser i tre kategorier, varav den mest påkostade snarare är att betrakta som kommission än skiss, och naturligtvis var det en sån som jag hade bespetsat mig på. Det var också den första på årets lista han gav sig i kast med på fredag kväll efter stängning, detta enligt egen utsago för att kunna lägga det jobb på den som krävdes utan att känna sig stressad.

Sålunda utspelade sig denna scen när jag ämnade hämta upp den nästa morgon:

Bild

Det är inte lätt att överträffa redan högt ställda förväntningar, men Terry hade lyckats med råge. Han har till och med förstärkt känslan i DeCarlos original; Fröken Spellmans lycka över att vakna upp på en så underbar dag fullkomligt väller ut från bilden ("Her joy to be alive on a beautiful day just bursts off the page" som någon kommenterade)! Det är kanske att överdriva något att påstå att denna kommission enkom var värd att åka till San Diego för, men det är inte långt ifrån...

Här är en skanning av den:

Bild

Klicka på bilden för att se den i större format i mitt CAF-galleri. Notera också att Sabrina här har begåvats med mer realistiska kroppsproportioner här än hos DeCarlo (det finns gränser för hur långa ben kan vara). Terry har detaljerat beskrivit hur han gick till väga och vad han använde för pennor och papper vid framställandet på sin blogg, The Bombshellter.

Detta är vad jag brände större delen av min inköpsbudget för Comic-con på i år, men banne mig om det inte var värt varje $!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

I San Diego träffade jag min gode vän, Archie-tecknaren Bill Galvan, som tog tillfället i akt att leverera lite kulturgods till mig. Först två sidor från Archie #649:

Bild

Inledningssidan är en gammaldags splash som kastar läsaren rätt in i handlingen.

Bild

På sidan två avslutas inledningssekvensen och det förklaras vad det är som händer. Båda sidorna är tuschade av Rich Koslowski.

Sen förra årets rejält försenade (Bill hade haft fullt upp med Salt Lake Comic Con) Halloween-kommission:

Bild

Det är meningen att det skall föreställa ett alternativt omslag till nämnda Archie #649, inspirerat av sidan 11 i tidningen. När jag föreslog detta motiv för Bill fick jag detta svar: "That Halloween commission sounds so fun! I did a similar sketch as an idea for a cover for them, but they wanted to keep it Harry Potter themed, so this will be a treat to draw!" Och det syns, tycker jag. Den hemska föreningen United Girls Against Jughead har kokat ihop något riktigt otrevligt! Från vänster Wendy "Double W" Weatherbee, Ethel Muggs, Trula Twyst, Sandy Sanchez & Debbie.

Klicka på bilderna för att se dem i större format på CAF.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av rkaj »

Jag har äntligen lyckats få upp mina serieoriginal på väggen!

Bild

(Ursäkta det väldigt brungula fotot. Jag får försöka ta en bild med bättre vitbalans i morgon när det är ljusare).

lite text om bilderna på min blogg
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av rkaj »

Här är utlovad bild med bättre vitbalans:
Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Redan när jag såg förhandstitten på Archie #636 för tre år sedan bestämde jag att originalen till den historien hade sin enda rättmätiga plats i MIN samling. Väntan blev dock lång då förlaget tog god tid på sig med att lämna tillbaka dem. Men till sist fick jag reda på av tecknaren Gisèle Lagacé att de återvänt till modershuset och hon kunde tänka sig att skiljas från dem om bara priset var det rätta.

Efter en kort men hård förhandling (tuff tjej, Gisèle) blev det affär:

Bild

Samtliga ursnygga sidor (naturligtvis alla signerade, vissa utvalda även med dedikation för att förebygga flippning på eBay) finns nu till beskådande på CAF (alltid kul att kunna fylla ett helt nummer i deras samarbete med GCD). Passa på att läsa den. Det är en bra historia Tania Del Rio skrivit! Och Rich Koslowski som tuschade signerade sidorna även han åt mig (på plats i San Diego).

Gisèle passade på att ta en bild av sig själv med sidorna innan hon packade in dem:

Bild

Jag har lovat henne att de skall få ett gott hem hos mig, och eftersom jag nu har 40 sidor av henne (en sällsynthet då hon för det mesta jobbar helt digitalt) betraktar jag det som en av världens största samlingar av hennes originalsidor tills någon annan samlare träder fram... [8D]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har utökat innehavet av Eduardo Barreto-original. Samtliga kommer från Gary Dolgoff i Easthampton, MA, som alltid begär ett rimligt pris för det han har till salu.

Bild Bild

The Shadow Strikes! #6, sidan19 och Doc Savage #18, sidan 3.

Bild Bild

Doc Savage #18, sidan 12 & 14.

Bild Bild

Doc Savage #18, sidan 19 & 22.

Bild

Doc Savage #18, sidan 23.

Historien är den The Shadow/Doc Savage-crossover jag läste om i somras, så det var ju lägligt att det dök upp en drös sidor till salu (det fanns många fler, men de här var de som jag tyckte bäst om). För att hinna med dubbelt så många tidningar mot normalt (det här var på den tiden förlagen höll sina utgivningsscheman) stod Doc Savage-tecknare Rod Whigham för layouten, medan Barreto skissade färdigt och tuschade. Och det gör han ju med den äran. Jag har sagt det förr, men nog går det en rät linje från Caniff via Robbins och Jijé till Barreto?

Jag är inte den som klagar på att Barreto av vissa samlare anses undervärderad i USA, då har man ju råd med desto fler originalsidor... (Klicka på bilderna för att se dem i större format i mitt Barreto-galleri på CAF)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Två tillskott i skissboken från bokmässan förra månaden:

Bild

Oscar Hjelmgren tecknade sin egen Professor Quantum som i vanliga fall är en bifigur i serien A.M.O.K. som går i Herman Hedning. Här uppträder hon i vad som kan tolkas som både aftonklänning och baddräkt, något som hon aldrig skulle göra i serien. Men det är väl det man skall ha skissböcker till...

Bild

Henrik Jonsson fick fria händer och valde då att avbilda Diana Prince, eller Wonder Woman som hon heter när hon superhjältar. Min medförda penna räckte inte på långa vägar till för att åstadkomma den svärta han ville ha i hennes hår utan han avslutade skissen nästa dag när han tagit med sig för ändamålet lämpliga ritdon.

Klicka på bilderna så blir de större.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Vem sa att brott inte lönar sig? Här har en tämligen säker Kalle & Hobbe-förfalskning utsatt till försäjning på eBay nått ett slutpris på $14,100.00. Hoppas köparen hade mer pengar än han vet vad han skall göra med. Annars är det bara tragiskt. [:I]
http://www.ebay.com/itm/Calvin-and-Hobb ... rmvSB=true
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Erik S »

JIsses vilken fult gjord förfalskning.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Wakuran »

Intressant nog har de kopierat en stripp som är en pastisch från början...

https://www.quora.com/Whats-the-story-b ... bbes-strip
http://www.picpak.net/calvin/specialstrips?fakestrips

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Agentum »

Men det är ju stora pengar, och i usa, kan det gå verkligen?

Jag menar där man kan bli stämd för nästan vad trams som helst.

Denna var ju inte ens bra imo, det syns ju att det är fejk, köper man verkligen för sånna pengar utan att ens kolla upp var den isf kommer från?
Otroligt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Min senaste halloween-kommission från Bill Galvan skulle föreställa hur ett omslag till en hårdkokt deckare med Betty, Veronica & Cheryl i huvudrollerna som femme fatales skulle kunnat se ut om det illustrerats av den legendariske Robert McGinnis (som är för amerikaner vad Bertil Hegland är för oss svenskar).

Jag länkade till några bra exempel och Bill skred genast till verket. Snart kom det en skiss som visade att han mycket väl greppat vad McGinnis gör och jag gav klartecken åt honom att fortsätta. (Den som kan sin Archie ser att det är en referens till en klassisk bild, fast tvärtom...)

För att kunna färglägga så det blev den rätta noir-stämningen i bilden valde Bill att först rita omslaget på konventionellt sätt (och enligt egen utsago försöka tuscha det som Stan Drake) på 11"x 17"-kartong. Sen skannade han det och kombinerade ihop det med Dells gamla logotyp, titeln och övriga texter som ett riktigt pocketomslag skall ha för att se autentiskt ut. Det var mycket diskussioner innan vi enats om rätt typsnitt! Detta skrevs sen ut på en högkvalitativ kartong som fungerade ihop med Bills färgpennor.

Det blev färdigt lagom till McGinnis 90-årsdag 3/2, han är still going strong och gör fortfarande ett och annat omslag åt förlaget Hard Case Crime när andan faller på. Företrädesvis på Max Collins' Quarry-böcker.

Bild

Först skissen, sen det tuschade originalet och sist det färdiga omslaget. Jag är fruktansvärt nöjd med resultatet! Om jag nu bara kunde få läsa den också (författaren var också ett mycket medvetet val från min och Bills sida)...

Klicka på bilden för att se alla tre i mitt CAF-galleri. Tyvärr gör inte skanningen färgerna rättvisa. Man kan göra riktigt avancerade saker med färgpennor nuförtiden (jag tror det är så kallade "copic markers" Bill använt sig av)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

En av förra årets bättre läsupplevelser var Lady Killer av Joëlle Jones & Jamie S Rich, så när det började dyka upp original från den till salu tyckte jag att det kunde vara en lämplig julklapp åt mig själv och slog till på de här:

Bild

Sidan 11 ur nummer 4 som visar att Joëlle Jones inte bara behärskar mode, arkitektur och heminredning från det tidiga 60-talet utan även är väl fötrogen med fordonen från samma tid. Här ser vi yrkesmördaren Josie Schuller i en rafflande biljakt där hon är ute efter sin forne handledare Mr. Peck som färdas i en Jaguar E-type Mk1 (eller XKE som den plägade att benämnas i de forna kolonierna). Då yrkesmördarens arbetstider är svåra att kombinera med privatlivet (livspusslet var jobbigt redan för 50 år sen) har hon tvingats ta med sina minderåriga tvillingdöttrar i den 1958 Chevrolet pickup hon kör...

Bild

Uppslaget över sidan 14-15 ur nummer tre. Ett utmärkt exempel på allt som gjorde Lady Killer till en bra serie: dramatik, action ett visst mått humor och en miljöteckning där allt är rätt för tidsperioden (1962) i minsta detalj. Här ger dessutom perspektivet klara Hitchcock-vibbar! Och en helt funktionell layout som också är ett litet konstverk i sig.

Klicka på bilderna för att se dem i större format i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av larsa66 »

Bra komposition, och snyggt tecknat.

Även Barrettos sidor. Är det samma Barretto som hade en kort karriär på Fantomens söndagssidor? Det han gjorde där tycker jag fortfarande var häftigt och det var synd att han gick bort.

Här tecknade han ju mer stilrent och dom första tankarna går till Caniff.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Även Barrettos sidor. Är det samma Barretto som hade en kort karriär på Fantomens söndagssidor? Det han gjorde där tycker jag fortfarande var häftigt och det var synd att han gick bort.

Här tecknade han ju mer stilrent och dom första tankarna går till Caniff.

Bör så vara.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Felix Lu har lagt upp ett nytt avsnitt av "The Felix Comic Art Podcast":
http://felixcomicart.libsyn.com/
En välproducerad och matig podcast om serieoriginal.

Dessutom har han en youtube-kanal där han kör "visa och berätta" som komplement till audion:
https://youtu.be/qY591YUveeg

Felix representerar förresten själv serietecknare och säljer deras verk på:
http://www.felixcomicart.com/
Har själv köpt flera sidor därifrån och kan inte annat än varmt rekommendera honom.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Becky Cloonan tydligen är gäst på Uppsala Comix vill jag (efter mycket tankevånda) uppmärksamma att hon figurerat i ett mindre smickrande sammanhang utifall någon till äventyrs skulle gå i kommissionstankar (och förutsatt att hon sysslar med sådant numera). Jag poängterar att detta inträffade för fyra år sedan och hon mycket väl kan ha skärpt till sig nu. Eller också är det möjligt att hon ransonerat sitt kommissionerande... [;)] (Det skulle inte känts bra att hålla tyst om detta ifall historien upprepar sig. Och man hamnar inte på den listan utan anledning.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar