jens-olof skrev:
UlfK skrev:
Jag skulle hävda att häftade bilagor skall sitta kvar från ~8.0(VF) och uppåt för att möta grad, men Overstreet talar inte alls om bilagor, så det är en ren tolkningsfråga. Ej "fästa" bilagor får nog dessvärre saknas i samtliga grader.
Hur resonerar du när en tidning har en bilaga som varit limmad, men där limmet
torkat i sådan omfattning att bilagan lossnat, men fortfarande finns kvar?
Höjer eller sänker värdet eller saknar bilagan då betydelse ö h t?
Jens
Det är en väldigt bra fråga, Jens. Rent allmänt ligger tonvikten på omslag, i princip i ett 20-1-förhållande. Alltså att skador i inlagan värderas till en tjugondel av samma skada på omslaget.
1.) Har bilagan lossnat utan att skada pappret, och utan att det syns var den suttit (ovanligt), finns det ingen skada och man kan tala om en lös bilaga. Det går ju inte att skilja tidningen med den tappade bilagan från en som inte fått bilagan inlimmad.
2.) Har bilagan lossnat och det syns var den har suttit, men pappret är oskadat skulle jag bedöma det som en smärre tryckteknisk skada, det vill säga ett fel - tillåtet i alla grader utom 10.0 - se
Antal skador per grad. Har det bildats en fettfläck efter limmet är det lite svårare - kategorin
Smuts och fläckar handlar i princip endast om omslag.
3.) Har bilagan lossnat och pappret är skadat blir det jämnställt med
Revor i inlaga.
För att svara på din fråga slutligen. Det höjer naturligtvis aldrig värdet. Men det är sällan det sänker heller. Om vi tar ett par hypotetiska tidningar, där det går att sälja en 8.0(VF) för 10 000 med en prenumerationslapp inlimmad har jag svårt att se att det skulle bli något större avslag på priset om den lossnat enligt 1.) eller 2.) ovan. ett fel enligt 3.) skulle kanske, om det alls beaktades sänka med max 5 %. Hypotetiskt naturligtvis, och svårt att bevisa. Jag går på magkänsla här.
För tidningar med priser på 10-20 kronor för samlarkvalitéer är det förmodligen önskvärt att bilagorna sitter kvar, men jag tror inte många som köper bemödar sig med att dubbelkolla.