Jag bestämde mig för att inte bygga en databas i Filemaker, utan istället göra ett system av mappar och filer. Det har fördelen att systemet går att använda på iphone lätt och att den synkas smidigt mellan olika datorer, oberoende av programvara.
Mappsystemet består av mappar, bilder och webblänkar. Allt ligger i min Dropbox-mapp och synkroniseras automatiskt mellan alla mina datorer, Ipad och Iphone.
Strukturen är Förlag/tidningstitel/tidningstitel år/Titel 19XX-XX.jpg.
I varje förlags- och titel-mapp ligger också en .webloc, ett bokmärke sparat som en fil, till respektive sida på GCD, comics.org.

Varje tidning representeras av en jpg av omslaget. Bilderna hämtar jag från GCD. Om de inte finns där scannar jag omslaget själv och lägger samtidigt till det till GCD. Hittar jag ingen bild på omslaget använder jag en markeringbild.
Saknade tidningar får tecknet ~ sist i filnamnet. Exempelvis Radarserien 8~.jpg eller Gnuttarna 1990-6~.jpg. En del tidningar har även skickgraderingen tillagd: Goliat 1982-1 NM.jpg.

Navigering
Jag har också alias mellan mappar så det går lättare att navigera från exempelvis Atlantics Spindelmannen till Semics. Dessa alias har > eller < först i filnamnet beroende på om det är fortsatt eller tidigare utgivning som den pekar mot.
Söklista
Min söklista genereras av en smart mapp som letar fram alla bilder med ~ i filnamnet. Eftersom Iphone inte klarar av smarta mappar kopierar jag bilderna till en egen mapp, som blir min söklista.
Boxar
Alla mina förvaringslådor har ett nummer. När jag lägger en titel i låda XX märker jag motsvarande mapp med #XX. På så sätt kan jag göra en sparad sökning (smart mapp) med sökning på "#XX" som visar innehållet i varje låda.

Jag kan också lätt göra ett fint bildspel som skärmsläckare av alla mina tidningar.