Ert sämsta köp

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine

Ert sämsta köp

Inläggav impeesa » sön 16 jul 2006, 23:22

Vilka är era sämsta köp inom seriesamlandet? Pris, skick, förfalskning etc?

Jag gjorde ett rejält bottennapp på loppis förra veckan. Hittade en mangapocket som jag trodde var engelsk, men som närmre koll visade sig vara på japanska. Dessutom var det värsta hårdporren med så ingående bilder att man tryckt raster i form av prickar eller sträck över könsorganen..

Allt detta för ståtliga 10 kronor.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » sön 16 jul 2006, 23:59

För 10 spänn låter det inte som mycket till bottennapp. Sådana har jag gjort en del, inte just porr då men risiga serier som jag köpt på chansning.

Lite dyrare blev det när jag råkade ropa in samma album två gånger på Tradera. Inte jättedyrt men det kändes ju lite onödigt.

Och så köpte jag en där det lite försynt påpekades att den hade lite rullad rygg, eller hur det nu stod. Den var riktigt hårt rullad, nästan ett helt varv minns jag det som, gick knappt att bläddra i innan jag hade haft den i press rejält för att räta ut den lite. Jag var lite besviken på skicket. Men men, efter lite besvär gick den att läsa i alla fall.

Men de flesta felköp förtränger jag helt enkelt. Chansningar måste få gå fel ibland.

Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine

Inläggav spidercrazy » mån 17 jul 2006, 07:32

En gång i min ungdom trodde jag att jag hade gjort ett fynd när jag kom över ett gammalt "Snövit"-album från 1941 för bara 20 kr. Det hade dock ett allvarligt fel som jag inte förstod vid tidpunkten för köpet - omslaget saknades.... [xx(]
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 17 jul 2006, 10:20

För mig käns inte 20 spänn som mitt största misslyckande presis jag har blivit blåst på mycket mer isf och inte fått ett dugg.
Jag är inte samlare så jag bryr mig inte så mycket om skicket, men visst ibland får man ju rena sopor, som album som saknar 12 sidor osv.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine

Inläggav impeesa » tis 24 okt 2006, 22:51

Fick hem ett saftigt album idag och såg fram emot lite läsning i fåtöljen, när jag upptäckte att det stod Teil 1, istället för Part 1 på framsidan. Någon som har ett tysklexikon att låna ut? [;)]

http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=34126810

Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine

Inläggav Skakben » tis 24 okt 2006, 23:14

impeesa skrev:
Fick hem ett saftigt album idag och såg fram emot lite läsning i fåtöljen, när jag upptäckte att det stod Teil 1, istället för Part 1 på framsidan. Någon som har ett tysklexikon att låna ut? [;)]

Hehe, det borde kanske ha varit utskrivet i auktionsbeskrivningen..
Förresten, är Elektra en kvinna eller en man?
Det är nog därför han tecknar i den där iof snygga Sin City-stilen - mörka skuggor som täcker mer än halva karaktärerna - han kan inte ett dyft om anatomi.
Frank Miller måste vara en av de mest överskattade tecknarna genom tiderna.

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » tis 24 okt 2006, 23:39

impeesa skrev:

Inlagt i "serier Sverige!" och så inget om språket. Så gör man ju bara inte! [}:)]

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 25 okt 2006, 18:57

Elektra är en kvinna, det är ett grekiskt namn:D

Karaktären som vägrade dö, Miller kan vara klantig på en del men där träffade han mitt i prick och skapade en kvinnlig karraktär som höll i längden.

Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine

Inläggav impeesa » ons 25 okt 2006, 21:02

Ingemar skrev:
Inlagt i "serier Sverige!" och så inget om språket. Så gör man ju bara inte! [}:)]

Jag bör nog tillägga att säljaren hört av sig per mail och bett om ursäkt flera gånger om, och kompensation kommer att utgå. Detta efter att jag lagt mitt omdöme, så för mig känns säljaren reko.

Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Kontakt:

Inläggav AndersL_ » lör 28 okt 2006, 18:13

Första halvåret som jag sålde på tradera så köpte jag ofta in begagnade album för max 20kr/st (t.ex. 91:an-julalbum) som jag hoppades kunna tjäna massvis på. De är nog mina sämsta köp, för jag insåg ganska snart att folk inte är särskilt intresserade av läsexemplar för 20-25kr, om det inte är någon eftertraktad titel. [:(] Dessutom är det inte värt besväret om man bara tjänar någon krona. Numera satsar jag nästan enbart på nya serier.

Om jag bara räknar min egen samling och inte försäljningsexemplar, så är jag jättenöjd med alla köp utom ett: Min Stålmannen 4/1949 har sönderrostade nitar, men den duger ändå bra som läsexemplar. Jag köpte den mest för att jag ville ha någon lite äldre tidning i min samling, men om jag hade köpt den som ett riktigt samlarex så hade jag däremot inte varit särskilt nöjd eftersom det inte stod i auktionstexten.
- - AndersL - -

Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Olof Gustafsson » tis 31 okt 2006, 13:37

Vad kostade den? stålmannen alltså
Mvh, Olof.

Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Kontakt:

Inläggav AndersL_ » tis 31 okt 2006, 16:34

Jag tror att jag gav omkring 120kr för den inklusive frakt.. så den var ändå inte särskilt dyr. [:)] Och dessutom fick jag med två seriemagasinet från 1950 på köpet.
- - AndersL - -

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 31 okt 2006, 17:02

DEt har ju hänt att man köpt nåt man trodde var bra men som sen man inte gillade.

Jag köpte Millers Dark Knight Strikes Again, även om jag hört att den inte var så bra som föregångaren, den är nästan oläsbar för min del så det var ju inte ett lysande köp kanske.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » tis 06 feb 2007, 19:22

Jag har nog inte gjort något direkt dåligt köp... Än, vill säga.

Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine

Inläggav rdbulldozer » tis 06 feb 2007, 19:44

ERIK S skrev:
Jag har nog inte gjort något direkt dåligt köp... Än, vill säga.

förstår inte vad det här tillför debatten???
Borde man inte ha något att säga när man uttalar sig i ett forum?

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » tis 06 feb 2007, 22:05

Har gjort massor av dåliga köp, oftast tidningar som saknat
mittsidor. Inga särskilt dyra dock, det dyraste i den vägen
var en "Lilla Fridolf" jul 1965 i VF. Detta var på den tiden
då serier var dyra senast (innan dagens ibland hutlösa priser
alltså). Nå, jag kontaktade säljaren och han försökte övertyga
mig om att det året hade färre sidor... Nå, det gick jag ju inte
på förstås, så vid nästa kontakt så erbjöds jag en stencilkopia
utav mitten, utan extra kostnad...:-(

Så, jag slutade efter detta köpa av denna säljare, efter att ändå
ha köpt mycket genom åren, jag hade dessförinnan blivit högst betänksam
då han vid några tillfällen avslöjat hur han lyckats få tag på
en del prylar (På ett lagligt men högst osmakligt sätt).

För några år sedan köpte jag av en säljare på Tradera, (som skötte
affären snyggt utan några problem alls).

Det visade sig var min gamla "Fridolf-kopierare", och denna
säljare har nämnts ganska ofta i detta forum...

Jens

(Som har behållt denna Fridolf som påminnelse).

Jens

Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd

Inläggav Thomas E » ons 07 feb 2007, 11:01

Det är kanske inte mitt sämsta köp. Men för 2 månader sedan köpte jag en jättesamling Kalle Anka, nästan komplett 1966-2000. De såg snygga och prydliga ut. Jag sålde iväg dem på tradera. Dagen efter kontaktar köparen mig, "de saknar ju klamrar". Den som sålde till mig hade tagit loss klamrarna från 100-tals Kalle Ankor, eftersom han skulle binda in dem. Jag hade räknat igenom 1000 tidningar utan att se detta. Otroligt dålig affär, en Kalle 1970 utan klamrar är knappt värd 50 öre.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » ons 07 feb 2007, 15:04

Thomas E skrev:
Det är kanske inte mitt sämsta köp. Men för 2 månader sedan köpte jag en jättesamling Kalle Anka, nästan komplett 1966-2000. De såg snygga och prydliga ut. Jag sålde iväg dem på tradera. Dagen efter kontaktar köparen mig, "de saknar ju klamrar". Den som sålde till mig hade tagit loss klamrarna från 100-tals Kalle Ankor, eftersom han skulle binda in dem. Jag hade räknat igenom 1000 tidningar utan att se detta. Otroligt dålig affär, en Kalle 1970 utan klamrar är knappt värd 50 öre.

Nä, vad fult gjort!

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » ons 07 feb 2007, 15:37

ERIK S skrev:

Nä, vad fult gjort!

Rdbulldozer har redan sagt till dej, Erik, men jag upprepar.

rdbulldozer skrev:

förstår inte vad det här tillför debatten???
Borde man inte ha något att säga när man uttalar sig i ett forum?

Tänk på att det kanske är 100 personer som läser det Thomas E skrev och alla tycker nog ungefär som du, men det går inte att vi skriver sådana här korta kommentarer av chatt-karaktär.
Du måste ha något mera att tillföra debatten för att skriva.

Dom ställen på forumet där man kan pladdra på lite mera är i Loungen (alla trådar) och i tråden Roliga och tokiga traderaauktioner.
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » ons 07 feb 2007, 18:51

Ett av dom sämsta köpen jag har gjort var i november 2006. Köpte en stor pappkasse med bara 60-tals tidningar för kanske 200:-. Skum belysning i lokalen så det var bara att slå till, ut i bilen med den och så hem. ställde den i källaren och på kvällen var tjejen ned och kom upp och "sa det luktar mögel eller skumt" dår nere. När man kommer ned så känner man lukten "gammal jordkällare". Efter undersökning är det bara kassen kvar. det var bara att bära ut hela skiten i soptunnan. Nästa gång är det bara att lukta i påsarna så man inte betalar för att ta hem "soppåsen".[:o)]

Återgå till "Om seriesamlandets ädla konst"