Att stapla tidningar

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Kontakt:

Att stapla tidningar

Inlägg av Krusty »

Att stapla 100-tals tidningar i hög är väl inte så bra, men ca 20-30st., kan det vara skadligt för tidningarna?
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inlägg av Ingemar »

Det beror väl på hur man staplar och hur man plockar ut. Trycket borde inte vara farligt annat än för extremare samlarex, knappast ens då väl? Fast där får de riktiga samlarna fylla i.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inlägg av Labrador Road 26 »

Lägg tidningarna växelvis så är det säkert ingen fara. Lägger du alla åt samma håll kommer säkerligen de övre få en något rullad rygg. Fast jag är ingen mylarsamlare än, så kanske någon annan tycker att tidningarna inte alls ska förvaras liggande.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
sthlm01
Very Good

Inlägg av sthlm01 »

Man ska aldrig stapla serietidningar på varandra, om det nu inte bara gäller ett tiotal. Tidningarna får liggmärken i ryggen. Inget för den "seriöse" samlaren.
Användarvisningsbild
Rickard
Very Good

Inlägg av Rickard »

En stor del av mina tidningar ligger i högar, och de i den övre delen av högen har en tendens att bli böjda och "vågiga". Att lägga dem växelvis hjälper lite men jag skulle ändå rekommendera en låda eller en mapp av något slag.
So far, so good, so what!
Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inlägg av burnout »

Jag använder mycket datapapplådor för mina samlartidningar och lägger dom växelvis. Nu har jag dom i fickor och med stödskivor, det kanske underlättar. Men i bananlådor ligger dom växelvis och det kanske är 30-40st och vad jag sett så är det inga skador eller rullade ryggar.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine

Inlägg av Skakben »

Jag har fått för mig att horisontell förvaring är ganska bra.
Bara man har plastfickor, backerboards och inte har för många tidningar i samma hög.

Om jag vill ha tidningar stående i lådor försöker jag sätta dem så tätt det bara går.

Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine

Inlägg av Lofty Peak »

Jag har tidningarna med backboards och i specialplastfickor, förvarar tidningarna liggande men inte så många i varje hög. Det borde väl vara ok? Stående känns lite otympligt och stökigt. Mycket snyggare med liggande [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Om du ska stapla dem och bryr dig om skicket ska du ju lägga varannan med ryggen motsatt de andra, annrs blir stapeln högre på ryggsidan med följden att ryggen rullas på tidningarna.
Jag har hundratals på hög på det slarviga sättet ch man ser att det inte är riktigt bra för dem om det är skicket som är viktigt, för mig kvitar det jag har dem bara för innehållet och de går ju inte sönder för tt man staplar dem.

Helst skull jag vilja samla dem i lådor ståendes, men jag har bara ett par lådor som passar tyvärr, jag måste kuna stapla lådorna på varann och jag har inte hittat så många lådor med rätt höjd med lock.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Zan
Very Good

Inlägg av Zan »

Jag har alla mina tidningar i tidsskriftsamlare - 5 för 29 kr på Ikea [:)]
Marvel tidningar köpes!
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine

Inlägg av Sy Barry »

Några av de finaste samlingarna (Miles High och Mad-grundarens) låg väl i högar?
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine

Inlägg av Skakben »

[quote="Sy Barry"]

Några av de finaste samlingarna (Miles High och Mad-grundarens) låg väl i högar?
[/quote]
Edgar Church-samlingen är kanske USA's kändaste seriesamling.
Under åren 1937-1953 köpte han vartenda nummer av ALLA serietitlar som såldes i affärerna. [|)]
Han läste dem försiktigt en gång och sedan staplade han dem noggrant på hög i sin källare.

Ingen av de tidningarna fick rullad rygg vad jag vet iaf.

Mile High köpte sedan upp dessa tidningar och här kan man läsa hela berättelsen! [url]http://www.milehighcomics.com/tales/cbg12.html[/url]

Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Jag har de flesta av mina seriealbum stående i lådor för skrivarpapper, med ryggen uppåt. Eftersom lådorna är en aning högre än albumen är det inga problem. Man kan till och med stapla omkring tre lådor på varandra.
I de undre lådorna har jag även kartongskivor som är nästan lika höga som lådans kanter på båda sidorna, men jag tror egentligen inte att det är nödvändigt.
De flesta av mina tidningar är bara läsexemplar som inte är i särskilt bra skick från början, så de brukar jag antingen stapla eller ställa upp med ryggarna mot kartongens längsta sida. Många av dem ligger utspridda lite överallt i lägenheten så att jag alltid har en serietidning till hands om det behövs. [:)]
- - AndersL - -
Skriv svar