Scanna, Visa, Berätta: Nytt & Äldre från samlingen

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Coolt! [:)]
Bild
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ingvarj, schysst samling! Jag önskar att jag hade något liknande att visa upp. Min samling är så liten att det känns onödigt att ta kort. =(
Kul att du har så varierande seriesmak! Jag ser Watchmen-boken, den måste jag skaffa snart nu innan filmen kommer. =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
ingvarj
Good
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 21:06

Inlägg av ingvarj »

Robrocker skrev:
Ingvarj, schysst samling! Jag önskar att jag hade något liknande att visa upp. Min samling är så liten att det känns onödigt att ta kort. =(
Kul att du har så varierande seriesmak! Jag ser Watchmen-boken, den måste jag skaffa snart nu innan filmen kommer. =)

äsch jag har ingen smak. jag samlade alla album som fanns. tyvärr slutade jag för ungefär 10 år sen och har bara uippdaterat sporadiskt.
ska nog börja igen. men då måste jag bygga en bokhylla till.
Användarvisningsbild
ingvarj
Good
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 21:06

Inlägg av ingvarj »

ingvarj skrev:
Robrocker skrev:
Ingvarj, schysst samling! Jag önskar att jag hade något liknande att visa upp. Min samling är så liten att det känns onödigt att ta kort. =(
Kul att du har så varierande seriesmak! Jag ser Watchmen-boken, den måste jag skaffa snart nu innan filmen kommer. =)

äsch jag har ingen smak. jag samlade alla album som fanns. tyvärr slutade jag för ungefär 10 år sen och har bara uippdaterat sporadiskt.
ska nog börja igen. men då måste jag bygga en bokhylla till.

eller om jag flyttar ner uppslagsverket i källaren?
då blir det ju en hylla ledig på rimligt bra plats.
beslut, beslut...


Bild
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ja, jag vet inte om det där uppslagsverket ges ut varje år men jag vet att det min far har är ifrån slutet av 80-talet så det kanske ändå inte fyller någon funktion förutom att det ser fint ut? Fina EC-böcker iallafall. Jag försöker samla ihop de nya EC-archives i färg och har köpt 5 volymer hittills.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Går igenom min Herman Hedning-samling och "hittade" dessa:

Bild
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Looding skrev:
Går igenom min Herman Hedning-samling och "hittade" dessa:

Somliga får aldrig nog... [V]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Dags att till slut få tummen ur och visa upp några saker jag är väldigt fäst vid. Jag har inte direkt några egentliga serierariteter (på sin höjd några halvrara nummer), men jag har två bitar i Sandmansamlingen som sticker ut lite.

I det första fallet rör det sig om en pärm fullmatat med samlarkort. Så här långt inget märkvärdigt:

Bild

Bläddrar man igenom den så hittar man en komplett samling kort. Även de svårare "foliokorten" (guld och silver) samt hologrammet. Men dessutom är många av korten (cirka 30) också signerade av Neil Gaiman och/eller den aktuelle tecknaren. Ett smakprov:

Bild

Men det riktigt läckra är i mitt tycke egentligen inte korten, utan insidan av pärmen där Gaiman samt några av Sandmantecknarna inte bara har plitat ner sin autograf utan också tecknat en liten skiss (Colleen Doran, Joe Phillips, Neil Gaiman, Charles Vess, Rich Case, Craig Hamilton):

Bild

Bild

...

Den andra godbiten börjar ungefär likadant. En "vanlig" inbunden förstaupplaga av i mitt tycke ett av seriehistoriens bästa "arcs" (Season of Mist):

Bild

När man öppnar hittar man däremot roliga grejer på insidan där de flesta av albumets kreatörer finns representerade. På den ena sidan en autograf av Giordano samt ytterligare ett antal signerade skisser (Gaiman, Russel och inte minst kul Dringenberg eftersom han tydligen inte har gjort några "commisions" på i alla fall ett årtionde);

Bild

Och så det kanske finaste av allt; två små enkla men i mitt tycke riktigt läckra målningar av Wagner samt Pratt):

Bild
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Nimrodil, hur fick du tag på dessa läckerheter? Ebay-fynd eller är det du själv som jagat autografer?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Nä, tyvärr är det inte jag själv som har fått tag på dem. Och egentligen är det inte ebay heller. De är köpta från en kille som heter Scott som länge har drivit en nätbutik (mothcomix) med inriktning på limiterade upplagor, "original artwork", signerade förstaupplagor osv. De var från hans privata Sandman-samling. Jag har handlat lite med honom tidigare så jag blev erbjuden att köpa resten också innan han la upp dem på auktion (flera fina i samma stil) men det blev för dyrt så han sålde några på ebay, några har han kvar. Ett annat album tyckte jag var i nästan samma klass som Season of Mist, men då stod personifierade kommentarer som "to Scott" osv. på flera av signeringarna så det kändes inte riktigt lika kul:-).
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Efter som vi har fått vinter igen och det är så J..la kallt ute nu -13 så har jag äntligen fått ordning på min Pins/Nålsamling (tror jag) Kan nog finnas någonting mera.

Hela kartan.
Bild

Knasen pins
Bild

Och en del nålar
Bild

På kartan finns även Star Wars,Lucky Luke,Fantomen,Spirou,Gaston,Disney och EN Tintin (det är en liten miss)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

(imponerande utdragen vissling) Många som jag inte ens trodde existerade!

Kan man få en närmre kik på Spiroubilarna?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Har satt upp lite hyllor idag till dottern samlingar,
blev rätt okej jämfört med att bara ha dem i lådor i alla fall tycker jag.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Modesty Blaise kan tyckas vara uttjatad minst sextio gånger om i Sverige, men trots att alla äventyr föreligger i många versioner och utgåvor så tycker jag att en för denna serie nog så viktig aspekt för läsglädjen sällan eller aldrig är uppe till diskussion, nämligen kvalitén på reproduktionen av stripparna. För det mesta är den acceptabel, i en del fall rent bedrövlig (till exempel i stripp 991-992 av "Vikingarna" i den senaste inbundna utgåvan där någon synnerligen talanglös Holdaway-wannabe tecknat till några linjer så att det skall synas något i alla fall) men nästan aldrig så bra som de fina linjerna i Holdaways teckningar kräver.

Den i mitt tycke bästa utgåvan vad gäller återgivningen av materialet är den som brittiska Titan Books publicerade mellan 1985 och 1990 i totalt åtta volymer. Omslagen var tecknade av John Burns och bindningen var både sydd och klistrad, något som tillsammans med fylliga introduktioner skrivna av Peter O'Donnell själv gjorde att hela produktionen andades kvalitet och respekt för materialet.

Jag köpte allihop utom de två första och den sista redan när de kom ut, men eftersom de inte är direkt ovanliga på brittiska eBay var det inte så svårt att komplettera upp samlingen. Så här ser de i alla fall ut:

Bild

1:an innehåller "La Machine", "The Long Lever ", "The Gabriel Set-Up" och "In the Beginning". I 2:an hittar vi "Mister Sun", "The Mind of Mrs Drake" samt "The Killing Ground".


Bild

I det tredje albumet återfinns "The Galley Slaves", "The Red Gryphon" och "The Hell-Makers" och i det fjärde "Take-Over" (kanske Holdaways snyggaste teckningar någonsin), "The Warlords of Phoenix" och "Willie the Djinn" (där Romero verkligen fick excellera i att teckna vackra damer).


Bild

Sen blir det Romero för hela slanten. Album fem: "The Green-Eyed Monster", "Death of a Jester" (något sämre reproduktion) och "The Stone Age Caper". Album sex: "The Puppet Master", "With Love From Rufus" (dålig reproduktion) och "The Bluebeard Affair".


Bild

De två avslutande albumen är tunnare till omfånget och innehåller två avsnitt vardera. I det sjunde finns "The Wicked Gnomes" och "The Iron God" som båda är av varierande kvalitet vad gäller återgivningen men med positiv slagsida. I det avslutande och åttonde albumet kommer Holdaway tillbaka med "Uncle Happy" och "Bad Suki" (tillsammans med "The Gabriel Set-Up" mitt favoritäventyr) vilka båda är av tämligen god kvalitet utan att nå höjderna i de första albumen.

Avslutningsvis tänkte jag visa vad jänkarna fick hålla till godo med i Modesty Blaise-väg på 80-talet:

Bild

Ken Pierce publicerade några samlingar som visserligen återtryckte stripparna utan omredigering, men det lilla formatet (som en serietidning) medförde att rutorna blev stora som frimärken och då hjälpte det inte att de var gjorda från helt acceptabla reprokopior.

Men hur var det då med "Vikingarna"? Jo, anledningen till att jag blev så fruktansvärt irriterad på detta tilltag var att det faktiskt finns en fullkomligt magnifik utgåva av just denna episod på våra breddgrader. Publiceringen i Comics - den stora serieboken är fanimig helt otrolig vad gäller reproduktionen. Och det borde ansvariga på Egmont ha känt till. Att offra ett sönderläst ex av denna för att få en anständig version i en annars så fin bok borde inte ha varit någon omöjlighet. Tänk att man aldrig får vara riktigt nöjd!

UPPDATERING: Sticker man ut hakan så får man bita i det sura äpplet när man har fel.[:(] Vid närmare kontroll visade det sig att publiceringen av "Vikingarna" i Comics - den stora serieboken 5 avslutades med stripp 990. Problemet kvarstår alltså eftersom det är lika gräsligt dålig återgivning i Titan-utgåvan från 2004. Det enda som hjälper är nog att snoka upp originalstripparna...
Senast redigerad av 1 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gånger.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag har en hel del Disney och Tintin m.m., men jag tänkte att det är väl roligare att se lite mer ovanliga saker. Här är ett urval från min samling av amatörserietidningar och fanzines. Med början uppifrån till vänster har vi 1:a numret av proggserietidningen Leva Livet från 1973, Urhunden (klassisk 1970-tals amatörserietidning med Ulf Jansson, Magnus Knutsson, Åke Forsmark och faktiskt även Janne Lundström), Wacky med omslag av Rolf Gohs. Bortersta raden avslutas med Quid Facto (kopior ej originalutgåva) som var Sveriges första amatörserietidning och den är mest känd för att Ulf Jansson debuterade där och blev upptäckt av Magnus Knutsson, vilka ju har gjort en hel del serier tillsammans sedan dess. Mittenraden börjar med Seriebubblan med omslag av Nicolas Krizan och serie av Stefan Nagy. Ett tag kom det ut väldigt mycket amatörserietidningar i Borås och just Seriebubblan var nog i alla fall det mest påkostade av dom (med dyr annons i lokalpressen). Sen har vi ZUM med omslag av Mattias Wiberg, och sen en komplett uppsättning av Lars Törngrens Särart. Särart var ett rikigt intressant seriefanzine med hög kvalité. Nr 1 innehåller en komplett samling med Åke Forsmarks serier om Holger (de flesta av dom tidigare publicerade i Fasett), nr 2 är Nicolas Krizan-special med intervju, serie och många teckningar, nr 3 innehåller en kort serie av Mikael Grahn men en desto längre intervju med honom, nr 4/5 (dubbelnummer) innehåller intervjuer med Johan och Lars Andréasson och serier av dom (Platträskskolan och Arne Hund). Därefter kommer Jonas Holmströms Knallpåk (komplett 2 st nr). Och sist i raden: Sagor om sex & våld komplett (kopierade ej originalutgåvor) med lite mer vågade serier av bl.a. Magnus Knutsson, Ulf Jansson och Åke Forsmark. Främre raden börjar med samtliga nr av Kulturmonstrets fräciga cerier av Mats Ekman, som ju var en mycket duktig serieskapare och det är lite märkligt att man inte har sett mer av honom, tycker jag. Sen en komplett uppsättning av Sefloklin 1-9. Sefloklin var egentligen en förkortning för Seriefrämjandets lokalförening i Linköping, där bl.a. Lars Törngren var med. Bland innehållet finns en hel del serier, men det är nog textmaterialet som är mest intressant med artiklar och intervjuer med kända serieskapare och i nästan varje nr var ett index med. Index över Seriepressen, Toppserien och Fantomen m.m. Sen kommer vi till Skunk, som jag också har komplett inklusive Skunk Special Pirinen, vilken innehåller en samling tidiga Pirinen-serier. Slutligen hittar vi min personliga favorit Myziplyz, som jag dessvärre bara har 1:a numret, 5:an och 6:an av. Sen fick jag dessvärre inte med mer på bordet. Hur mycket det här kan vara värt har jag ingen aning om, men det är i vilket fall som helst sånt som är extremt svårt att få tag på.


Bild
EDIT: Äsch, jag får inte länkningen till bilden på ImageShack att fungera [B)]
Fixat. /Erik S, mod.
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

Min Turtles-samling kan skådas på Youtube! http://www.youtube.com/watch?v=o7MMb1x_G3I
Ljuger lite om att jag har ALLA TMHT-serietidningar, men saknar endast 4 av 82 så! :)
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Några bilder från min Tintinsamling.

1960-62:
Bild

1968:
Bild
Bild

1969:
Bild
Bild

1970:
Bild

1971:
Bild
Bild
Bild
Bild

1972:
Bild

1973-
Bild
Bild

POP-HOP 1970, 1992:
Bild

Målarböcker 1972:
Bild

Från Hergés arkiv 1975:
Bild

Pussel 1973:
Bild

Parodier:
Bild

Pysselböcker:
Bild

Diverse:
Bild
Bild
Bild

Johan, Lotta & Jocko:
Bild
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

ellingen skrev:
Några bilder från min Tintinsamling.


Imponerande! Vet hur oerhört svårt det är att hitta mycket av det du visar upp.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Ja, verkligen imponerande. Blir det till att börja samla figurerna och samlarbilderna nu?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Imponerande! Vet hur oerhört svårt det är att hitta mycket av det du visar upp.
Tack Magnus!
Mycket, mycket, tur.. [:)]

Anders1 skrev:
Ja, verkligen imponerande. Blir det till att börja samla figurerna och samlarbilderna nu?
Nja, fler figurer än dessa tror jag inte det blir.
Esso Belvision 1973:
Bild

Samlarbilderna, ja varför inte!? [:)]
Saknar dessutom ett av pusslen, nr 1, från -73.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Skriv svar