Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: lör 18 maj 2013, 12:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 313 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13 sep 2011, 17:50 
Mint
Användarvisningsbild

kungnima skrev:
Har en fråga ang Musse Pigg-tidningen. Är det känt vem det var som tecknade dessa och har personen i fråga tecknat mer?
Detaljrikt och snyggt.

Inducks verkar inte ha några uppgifter. För det brittiska originalet tecknades omslagen av Wilfred Haughton.

http://coa.inducks.org/creator.php?c=WHa

InläggPostat: ons 21 sep 2011, 16:05 
Mint
Användarvisningsbild

I samband med flytten hittar jag saker som jag inte mindes att jag hade, som de här två till exempel.

Bild

Trodde inte heller jag hade Destination New York, som ligger under, får nog bli till att läsa den ikväll. Förhoppningsvis hittar jag Direktör Pumps testamente också.

InläggPostat: ons 21 sep 2011, 16:12 
Moderator
Användarvisningsbild

Vad är grejen med Tintins knep&Knåp (Vad innehåller de?) trodde jag hade koll på det mesta som mästaren gett ut på svenska men detta har jag totalt missat!

InläggPostat: ons 21 sep 2011, 16:12 
Mint
Användarvisningsbild

Såna där böcker hade jag när jag var yngre också. Tror jag köpte en begagnad på något loppis också som ligger någonstans.

InläggPostat: ons 21 sep 2011, 16:24 
Moderator
Användarvisningsbild

Apropå LRs inlägg så är det kul att då och då göra ett besök på vinds eller källare förrådet, det är då jag hittar alla serietidningar jag glömt att jag ägde. Det absoluta skräckscenariot är att möss eller råttor skulle finna sin väg dit!

InläggPostat: ons 21 sep 2011, 16:29 
Mint
Användarvisningsbild

Det är väl inte direkt något som mästaren har "gett ut", precis, det är olika pysselsidor som är gjorda efter rutor i albumen, typ fem fel där någon ruta manipulerats i efterhand, och liknande. Enstaka färgsidor, men större delen är tryckt i ljusrosa eller ljusblå "lingonsylt", har jag för mig.

Lingonsylt

InläggPostat: ons 21 sep 2011, 16:41 
Moderator
Användarvisningsbild

Då är det inget för mig som ickesamlare!

InläggPostat: tor 22 sep 2011, 15:08 
Moderator
Användarvisningsbild

Jim Holdaway kunde verkligen teckna:

Bild

InläggPostat: tor 22 sep 2011, 17:24 
Mint
Användarvisningsbild

Lite blandade grejer från dagens uppackning.

Bild
Ytterligare en sak jag inte minns att jag köpt. Franskspråkiga utgåvan av Castafiores juveler i hårdpärm.

Bild
De två Bob de Moor-albumen med Johan och Stefan.

Bild
En hiskeligt ful 12 tums zombiesoldat(?) som jag inte har den blekaste aning vilken linje han tillhör, kanske står om man klär av honom.

Bild
Grovsortering av Star Wars prylar, bland annat rollspelsbok, SW-TP, widescreen-filmisar och mindre figurer.

Bild
Normalstora Kenner-figurer, Leia collection plus oöppnade förpackningar av Deciphers SW CCG (Collectible Card Game) och en inofficiell dokumentär om Star Wars.

Bild
Ytterligare några MOC (fast inte helt Mint kort) och bakom några blandade SW pocketar.

Det är mycket "Va, har jag den här? Var tusan har jag köpt den och när? Cool grej i alla fall. [:o)] " just nu.

InläggPostat: tor 22 sep 2011, 17:44 
Admin
Användarvisningsbild

Kul att du tar dig tid att ta bilder nu när du ändå håller på att packa upp, LR. Det är ju inte ofta man får se bilder från din samling [:)]

InläggPostat: tor 22 sep 2011, 19:02 
Very Fine
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:
Det är mycket "Va, har jag den här? Var tusan har jag köpt den och när? Cool grej i alla fall. [:o)] " just nu.

Det är både en otrevlig känsla(för att man inte kommer ihåg), och samtidigt en så härlig känsla, så härlig... [:o)] [^]

InläggPostat: tor 22 sep 2011, 19:16 
Near Mint
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:
Lite blandade grejer från dagens uppackning.

"Les Bijoux de la Castafiore" låter som en ordlek, antar att Bianka heter något som låter like Bijoux på franska?

InläggPostat: tor 22 sep 2011, 20:48 
Mint
Användarvisningsbild

Nej hon heter bara Bianca där också. Om det inte finns någon subtil referens jag inte förstår betyder titeln helt enkelt "Castafiores juveler". Till skillnad mot t.ex. Goscinny så verkar inte Hergé ha varit så förtjust i den typen av ordvitsar. (Hans ordvitsar verkar snarare baserade på dialoger och karaktärsdrag t.ex. Haddocks ordvitsar, Kalkyls felhörningar och Dupondtarnas felsyftningar.)

InläggPostat: fre 23 sep 2011, 01:35 
Mint
Användarvisningsbild

Wakuran skrev:
Nej hon heter bara Bianca där också. Om det inte finns någon subtil referens jag inte förstår betyder titeln helt enkelt "Castafiores juveler". Till skillnad mot t.ex. Goscinny så verkar inte Hergé ha varit så förtjust i den typen av ordvitsar. (Hans ordvitsar verkar snarare baserade på dialoger och karaktärsdrag t.ex. Haddocks ordvitsar, Kalkyls felhörningar och Dupondtarnas felsyftningar.)

Helt rätt, det närmaste är nog att Kalkyl odlat fram en vit ros som han ger namnet Bianca (vit) som hyllning till operadivan. Bijoux är väl snarast smycken än juveler om man ska vara riktigt petig, eftersom juveler även har innebörden ädelstenar som i uttrycket "juveler och diamanter".

EDIT: Även om det inte står bokstavligt uttalat i något av albumen tyder allt på att Bianca Castafiore är från Italien och inte Belgien eller Frankrike. Hon kallas ju även Näktergalen från Milano så troligast är att hon faktiskt är från La Scalas hemstad.

InläggPostat: fre 23 sep 2011, 08:39 
Fine
Användarvisningsbild

Bijoux är väl snarast smycken än juveler om man ska vara riktigt petig, eftersom juveler även har innebörden ädelstenar som i uttrycket "juveler och diamanter".

Off Topic när det gäller Scanna och Visa. On Topic när det gäller "Bijoux". Saxat från Guldfynd:
Bijouterier är smycken av oäkta eller mindre dyrbara material. De är oftast billigare än äkta smycken med undantag för bijouterier av speciella varumärken som kan vara dyrare än äkta smycken.

InläggPostat: fre 23 sep 2011, 08:50 
Near Mint
Användarvisningsbild

Marvel skrev:
Labrador Road 26 skrev:
Bijoux är väl snarast smycken än juveler om man ska vara riktigt petig, eftersom juveler även har innebörden ädelstenar som i uttrycket "juveler och diamanter".

Off Topic när det gäller Scanna och Visa. On Topic när det gäller "Bijoux". Saxat från Guldfynd:
Bijouterier är smycken av oäkta eller mindre dyrbara material. De är oftast billigare än äkta smycken med undantag för bijouterier av speciella varumärken som kan vara dyrare än äkta smycken.

Bijouterier är ett svenskt ord, lånat från franska, men vi har ändrat betydelsen. "Bijoux" är inte samma som bijouterier utan betyder just smycken.

InläggPostat: fre 23 sep 2011, 11:47 
Fine

Magnus skrev:
Marvel skrev:
Labrador Road 26 skrev:

Bijouterier är ett svenskt ord, lånat från franska, men vi har ändrat betydelsen. "Bijoux" är inte samma som bijouterier utan betyder just smycken.

Bianca Castafiore skulle nog aldrig sätta på sig oäkta smycken. Ordet "juveler" är därför en bra översättning. Förresten, hur är det med det där halsbandet som gick sönder för henne i ett album? Som jag minns det var det stora vita pärlor men kan det verkligen ha varit äkta pärlor? Ovanligt stora i så fall.

InläggPostat: sön 09 okt 2011, 09:33 
Moderator
Användarvisningsbild

Sorterade lite i min Tintinsamling och passade på ta några bilder.
(fullt medveten om att det ryms en del vansinne i detta)

Komplett utgivning pussel från 1973, alla i originalplast:
Bild

Några dubletter:
Bild

Jag gillar Pop-Hopar: [:o)]
Bild
Bild

Och porträtt! 6 kompletta från 1972 varav en i originalplast:
Bild

De 4 målarböckerna från 1972:
Bild

Båda varianterna av Från Hergés Arkiv från 1975:
Bild

InläggPostat: sön 23 okt 2011, 09:48 
Användarvisningsbild

Jag har gjort mig av med en massa serier och böcker på sistone och tack vare det har jag kunnat göra mig av med flera bokhyllor vilket har gett mig väggutrymme för att hänga serieoriginal. Detta kombinerat med trevliga utställningar på Seriegalleriet har lett till konsumtion:

Joakim Pirinen:

Bild

Bild

Lina Neidestam:

Bild

Bild

Lina verkar inte ha använt riktigt tusch för allt, så det lär bli problem med blekning, men de var så pass billiga att det är ok.

InläggPostat: ons 26 okt 2011, 13:23 
Fine
Användarvisningsbild

Samlingen, so far...

Serietidningarna åkte ut tidigare i år. Och Serpieri och annat man inte vill att mamma ska se står i förrådet. ;)

BildBildBild
BildBild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 313 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme