Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Grumme »

Scenariot är följande: Du vinner drömvinsten på lotto, en summa på... säg 150 miljoner.
Vad skulle du köpa till din seriesamling? Skulle du betala överpris för att göra din befintliga samling ännu finare? Eller kanske satsa på något stort, nästintill omöjligt projekt, som Disneyfigurer? Du kanske passar på att kompletteringsköpa de där seriesviterna du egentligen vill ha men inte haft plats för, eller prioriterat bort till förmån för viktigare objekt?

För min del skulle jag (när jag flyttat till ett stort hus så att det inte finns någon risk för utrymmesbrist) till en början införskaffa följande:

Hergés samlade verk
Spirous samlade verk
Gastons samlade verk
(Samtliga hade jag tidigare, men sålde för något år sedan när jag kände att det började bli trångt i lägenheten + att pengarna behövdes)

Lucky Lukes samlade verk inbundna
Samtliga böcker i Disneys "Jag-serie"
Förstaupplagor i toppskick av samtliga album av Arne Anka, Rocky och Elvis
Komplett Starke Staffan-samling
Komplett Johan & Pellevin-samling
Komplett Smurfarna-samling (Endast seriealbumen, inga figurer)
Komplett Filemon-samling
Komplett Uti vår hage - serietidningen samt byta ut mina album mot toppexemplar
Komplett Pondus - Serietidningen, julalbum samt byta ut mina samlingsalbum mot toppexemplar
Komplett Herman Hedning - serietidningen samt byta ut mina album mot toppexemplar
Komplett Elvis - Album och serietidningen
Komplettera Nemi - serietidningen med saknade exemplar och ersätta resten med toppskick
Komplettera med de Hans Lindström-album jag saknar

Jag är medveten om att allt det jag listat här är relativt enkelt att få tag i, och inte heller så där överdrivet kostsamt men känner jag mig själv rätt så skulle jag hitta nya titlar att införskaffa när de här var klara. [^]

Just ja, det glömde jag: Jag skulle se om det går, och i.s.f. vad det skulle kosta att köpa en av Carl Barks oljemålningar med ankmotiv. DET vore något att hänga i stora salongen. [8]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Wakuran »

Det här låter väldigt klämkäckt och självrättfärdigande, men jag skulle nog satsa på att skapa ett förlag. Det känns annars som enormt mycket tid och arbete för något som i princip är ett nollsummespel.

Sen skulle jag väl ta upp några språkstudier igen också, så man blir bättre på att läsa all utländsk utgivning som man bara anar finns där ute...

Edit: Jag läste frågeställningen som "Vad skulle du satsa på?" Nu blev svaret litet mer ologiskt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av jens-olof »

Vore katastrof att ha så mycket pengar för att bränna, skulle döda själva samlarglädjen,
arbetet, jakten, prioriteringarna. [:I]
Antagligen skulle jag skaffa Musse Pigg från trettiotalet och idiotserierna som knappt
finns från tidigt 1900-tal samt vinna över Wingefors på Tradera i några auktioner. [:D]

Sedan skulle jag nog börja med att köpa klassiska italienska motorcyklar! [:o)]

Jens
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Looding »

Köpt ett hus, inrett det efter behov och fyllt det med komplett svensk serieutgivning.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Agentum »

I serieväg?

Jag vet inte jag skulle iaf köpa allt jag skulle vilja läsa o9ch det jag sen inte tyckte var nåt kunde jag skänka vidare.

Finns så mycket annat jag skulle slösa pengar på.
Inga Action 1 eller 'tec 27or iaf, det går inte att spekulera i sånt längre, och jag skulle inte våga ta i en fin sån iaf.

Svenskt skulle jag inte skaffa nåt särskilt alls, det finns ju tex KA i årsböcker osv, det räcker ju, vad ska jag med en fin 1a till, den har dessutom fult omslag mot de senare.

Men merr specialgrejor skulle mna nog jaga upp, dvs sånt där rekvisita och likinade till sin nya kåk som man har då, allt i källarvåningen så man verkar normal så länge ingen går ner där hahahaa
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av UlfK »

Jag drar parallellen till hifi-världen, där människor med stort intresse för musik och för mycket pengar till slut bara sitter och lyssnar på testskivor, då allt annat låter för dåligt. Och då har man ju tappat fokus.

Så med alldeles för mycket pengar kanske man skulle på samma sätt tappa fokus på serierna, och istället fastna i jakten på den perfekta förvaringen, och börja samla på Mylar-påsar. [B)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Magnus »

Looding skrev:Köpt ett hus, inrett det efter behov och fyllt det med komplett svensk serieutgivning.


+1. Och jag skulle satsa på superexklusiva arkivmöbler och förvaringssystem. [:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag skulle köpa mig fri från anställningens bojor och bara ligga i hängmattan (vintertid upphängd mellan två palmer på Bahamas) och läsa. Jag skulle alltså samla på hängmatta-timmar.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Cadial »

Fint om du trivs pa jobbet!

OBS! Härmed avslutas OT-diskussionen om jobb i den här tråden. För att diskutera om det,
vänligen besök tråden i Loungen.

Anders1
moderator
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Grumme »

En sak jag kom på nu i kväll är att det vore kul att försöka få tag i en komplett samling av de olika Kalle Anka-serierna som kommit i pocketform.
Kalle Ankas pocket har ju rätt många samlare och borde inte vara så svår att få tag i om man kan betala för sig, men jag gissar att det blir betydligt svårare att få tag i t.ex. ficktidningen Joakim eller pocketen Disneytajm i riktigt bra skick eftersom det knappast finns särskilt många som köpt och varit rädda om sina exemplar.

Förutom ovan nämnda, vad finns det för andra Disneyserier i liknande format?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:En sak jag kom på nu i kväll är att det vore kul att försöka få tag i en komplett samling av de olika Kalle Anka-serierna som kommit i pocketform.
Kalle Ankas pocket har ju rätt många samlare och borde inte vara så svår att få tag i om man kan betala för sig, men jag gissar att det blir betydligt svårare att få tag i t.ex. ficktidningen Joakim eller pocketen Disneytajm i riktigt bra skick eftersom det knappast finns särskilt många som köpt och varit rädda om sina exemplar.

Förutom ovan nämnda, vad finns det för andra Disneyserier i liknande format?


Se http://coa.inducks.org/country.php?c=se&view=#11

Edit: Jag ser förresten att det står "seriemagasiner" på sidan. Gängse plural är väl ändå "seriemagasin"?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Grumme »

Wakuran skrev:
Grumme skrev:En sak jag kom på nu i kväll är att det vore kul att försöka få tag i en komplett samling av de olika Kalle Anka-serierna som kommit i pocketform.
Kalle Ankas pocket har ju rätt många samlare och borde inte vara så svår att få tag i om man kan betala för sig, men jag gissar att det blir betydligt svårare att få tag i t.ex. ficktidningen Joakim eller pocketen Disneytajm i riktigt bra skick eftersom det knappast finns särskilt många som köpt och varit rädda om sina exemplar.

Förutom ovan nämnda, vad finns det för andra Disneyserier i liknande format?


Se http://coa.inducks.org/country.php?c=se&view=#11


Tack! [:)]

Jag kan ha fel, men många av dessa borde vara svåra att hitta i toppskick eftersom de knappast var intressanta för vuxna samlare, utan främst köptes av barn som läste dem med varierande försiktighet.

Edit: Och ja, seriemagasin är korrekt pluralform.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av smorkin »

Grumme skrev:En sak jag kom på nu i kväll är att det vore kul att försöka få tag i en komplett samling av de olika Kalle Anka-serierna som kommit i pocketform.
Kalle Ankas pocket har ju rätt många samlare och borde inte vara så svår att få tag i om man kan betala för sig, men jag gissar att det blir betydligt svårare att få tag i t.ex. ficktidningen Joakim eller pocketen Disneytajm i riktigt bra skick eftersom det knappast finns särskilt många som köpt och varit rädda om sina exemplar.

Någon som har några teorier om varför t ex Joakim inte blivit poppis hos samlare? Är i princip exakt samma slags serier som i KAP, trots allt. Är det formatet som är lite billigare, eller att de inte är lika snyggt numrerade (från 1) som KAP? Själv gillar jag formatet på KAP som för mig ser mycket mer inbjudande ut att läsa än Joakim, men jag har inte riktigt den äkta samlarmentaliteten för att uttala mig säkert.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Rufus »

smorkin skrev:Någon som har några teorier om varför t ex Joakim inte blivit poppis hos samlare? Är i princip exakt samma slags serier som i KAP, trots allt. Är det formatet som är lite billigare, eller att de inte är lika snyggt numrerade (från 1) som KAP? Själv gillar jag formatet på KAP som för mig ser mycket mer inbjudande ut att läsa än Joakim, men jag har inte riktigt den äkta samlarmentaliteten för att uttala mig säkert.


Sen är väl allt serierna i KAP bättre än de i Joakim också.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av smorkin »

Anders1 skrev:
smorkin skrev:Någon som har några teorier om varför t ex Joakim inte blivit poppis hos samlare? Är i princip exakt samma slags serier som i KAP, trots allt. Är det formatet som är lite billigare, eller att de inte är lika snyggt numrerade (från 1) som KAP? Själv gillar jag formatet på KAP som för mig ser mycket mer inbjudande ut att läsa än Joakim, men jag har inte riktigt den äkta samlarmentaliteten för att uttala mig säkert.


Sen är väl allt serierna i KAP bättre än i Joakim också.

Jag hade för mig att det var samma italienska serier men också ärligt erkänna att jag bara läst strönummer av Joakim, och för länge sedan. Så det är säkert som du säger och det är ett skäl så gott som något till samlarintresset [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Wakuran »

KAP har ju ibland specialare, t.ex. en halv pocket med en Marco Polo-adaption, eller två pocketar i följd baserade på zodiakens djurkrets och dylikt. De satsningarna kan vara rätt kul.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Agentum »

Joakim pocketarna och då Björnligan detsamma är sämre imo än iaf motsvarande tids Kalle Anka pockets, käns en aning tat det är för yngre läsare.

Fast hehe de skulle man ju inte köpa för den här lottovinsten sånt får man ju för inget redan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Grumme »

Agentum skrev:Fast hehe de skulle man ju inte köpa för den här lottovinsten sånt får man ju för inget redan.


Det är sant att de är hyfsat enkla att hitta i lässkick, men hur lätt skulle det vara att skapa en samling i toppskick?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Jinime »

Grumme skrev:Jag är medveten om att allt det jag listat här är relativt enkelt att få tag i, och inte heller så där överdrivet kostsamt men känner jag mig själv rätt så skulle jag hitta nya titlar att införskaffa när de här var klara.

Hehe ja, du behöver inga 150 miljoner för det. Det räcker nog med några tusen :).

Jag skulle köpa några tungviktare som t ex Action Comics #1 (första Stålmannen) och Detective Comics #1 (första Batman) i NM-M och rama in och hänga upp på väggen. Jag skulle dock inte köpa en galet stor samling bara för att jag hade pengar, eftersom den ändå bara skulle ligga och samla damm någonstans.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Du menar nog Detective Comics #27 som var Läderlappens debut, #1 körde helt andra serier.
http://www.comicvine.com/detective-comi ... 00-105764/
http://www.comicvine.com/detective-comi ... 00-105763/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar